De opamp loopt vast zoals anderen al zagen. Ik denk dat die pieken komen door het schakelen van de eindtorren rond de nuldoorgang.

Het is in ieder geval totaal buiten het spanningsbereik. Als je dat goed zet zijn die pieken vast weg.

Volgens mij werkt het wel met een LM324.

Hoe kom je tot die conclusie? Die zijn toch gewoon een viervoudige versie van de LM358? Bij Onsemi staat dat letterlijk in de datasheet in elk geval.

Ja, dat zijn inderdaad dezelfde opamps. Dus met een LM358 zou het evengoed moeten werken.

Hier wordt die LM358 op een soortgelijke manier 'mishandeld':
https://circuitdigest.com/electronic-circuits/half-wave-and-full-wave-…

Iets als de TLC272 is wel rail-to-rail, maar dan nog heb je een Vcc/2 offset nodig voor het AC signaal.
De pulsen die je ziet gebeuren als de sinus door de -0.6v heen gaat (protection diodes)

De TLC 272 is geen rail-to-rail opamp. Noch de ingang, noch de uitgang.

Op zondag 22 juni 2025 13:11:12 schreef deKees:
Hier wordt die LM358 op een soortgelijke manier 'mishandeld':
https://circuitdigest.com/electronic-circuits/half-wave-and-full-wave-…

Niet dus, ze zetten er alleen niet bij dat ze een dubbele voeding gebruiken/nodig hebben. Alleen in de componentenlijst staat het:

Power Supply (± 10V)

Daar heeft de TS hier dus niet zo veel aan.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (46%)]

Het probleem is denk ik dat je nu pin 3 hard naar -4V trekt. Een weerstandje van 4K7 tussen ingang en pin 3 kan misschien helpen.

En anders een inverterende schakeling bouwen.
Dus pin 3 aan massa en het ingangssignaal via een weerstand naar pin 2.

Volgens de datasheet mag de ingang niet meer dan een paar 100mV negatief.
Dus goed kans dat je opamp nu stuk is.

[Bericht gewijzigd door deKees op (19%)]

Hoe gaat een weerstandje je hier helpen? :?

Je kunt met een opamp geen signaal versterken dat buiten het bereik van de voedingsspanning ligt tenzij je de schakeling er expliciet op ontwerpt.

De opamp is niet stuk, en hij gedraagt zich exact als in mijn eerdere citaat. Hij werkt ook nog zolang de ingang boven de 0 is, alleen ontspoort hij zodra de ingangsspanning te laag wordt.

Als je de ingang hard naar -4V trekt heb je goed kans dat je ingang clamping diodes opblaast (al zijn die niet getekend in het datasheet schema).

Met een weerstandje beperk je in elk geval de ingangsstroom en de clamping diode beperkt de spanning dan tot ongeveer 0.6V.

Maar de inverterende opamp schakeling zou beter moeten werken:
Met een inverterende schakeling blijft de ingangsspanning op de pinnen bij negatieve ingangs-spaning op 0V, en dan krijg je een positieve versterkte spanning op de uitgang.

Bij positieve ingangsspanning blijft de ingang ook binnen het bereik van de opamp. De uitgang zou dan negatief moeten gaan, maar loopt dan vast tegen de ground-rail.

Op zondag 22 juni 2025 13:22:15 schreef Kruimel:
[...]Niet dus, ze zetten er alleen niet bij dat ze een dubbele voeding gebruiken/nodig hebben. Alleen in de componentenlijst staat het:[...]Daar heeft de TS hier dus niet zo veel aan.

Inderdaad, verkeerde voorbeeld. 8)7
Eigenlijk was ik op zoek naar deze schakeling.
https://www.next.gr/circuits/op-amp/non-diode-rectifier-c59543

Kijk, daar hebben we wat aan, want zou kunnen helpen en is van toepassing! :)

Kans is dat de TS alleen versterking wil hebben, want we weten op dit moment niet beter. Er zit niet heel veel zorg in het dumpproces waarmee dit topic is aangemaakt.

De beste oplossing totnogtoe is gebruik te maken van een inverterende versterker. Dan heb je nergens last van.
De volgende stap is deze schakeling eraan vastknopen: https://www.next.gr/circuits/op-amp/non-diode-rectifier-c59543

Op zondag 22 juni 2025 14:32:53 schreef Kruimel:
Er zit niet heel veel zorg in het dumpproces waarmee dit topic is aangemaakt.

Wat bedoel je hiermee?

Wel, geen schema, geen identificatie van de draden en geen antwoord als je er naar vraagt.

Maar blijkbaar wil je gelijkrichten (stond er ook niet), waarom wil je er eerst een versterker voor?

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (37%)]

Precies dat. Hoe zit je schakeling in elkaar, en wat is het doel?

Het doel is om meer vertrouwd te raken met opamps en inzicht krijgen in de praktische kant. Omdat de opstelling zo simpel is, dacht ik dat het voor iedereen duidelijk is.

Tussen mijn openingspost en mijn eerste reactie zat ik niet achter de computer, vandaar de late reactie.

Op zondag 22 juni 2025 12:50:35 schreef Kruimel:
Is de bron nu aangesloten tussen pin 1 (uit) en 3 (niet-inverterende ingang)? :?

Neen

Hi,

Het belangrijkste is dat de gebruikers vooral als oudere opamps gebruikt worden (LM358, LM324, TL070, TL080 series)
dat deze opamps last hebben van Phase Reversal.

Hier een link van Analog Devices over het Phase Reversal probleem:

https://www.analog.com/media/en/training-seminars/tutorials/MT-036.pdf

Groet,
Bram

Uit die foto kan ik echt niet halen hoe e.e.a. is aangesloten. Ik denk dat je schakeling gewoon fout is. Als je een enkele voeding gebruikt moet je zorgen dat zowel de + en - ingang op de halve voedingsspanning staan. Dat kun je eenvoudig doen met een weerstandsdeler. Die zie ik niet op jouw breadboard. Doe je dit niet dan trek je de opamp scheef.

De uitgang van de opamp komt dan als alles goed is ook automatisch op de halve voedingsspanning te liggen. En dat kun je meten ook.

Wat voor spanning meet je op de uitgang?

Ik denk dat je nu alleen een klein topje van je sinus door je opamp heen komt. De positieve helft wordt helemaal afgeknipt. Alleen hetgeen boven de spanningsgrens uitkomt wordt nu zichtbaar. En als ik je scoopbeeld bekijk is dat dus niet eens de hele positieve helft van de sinus. Als je met het andere kanaal van je scoop de geïnverteerde versie van het scoopbeeld zichtbaar maakt, en je legt de beelden over elkaar dan zie je waarschijnlijk dat een deel van je sinus ontbreekt.

Dus plaats eerst een schema hier. Want die breadboard foto is niet duidelijk en meet of de uitgang van de opamp 6 volt geeft.

Ik denk dat je spanningspieken komen doordat je veel te hard instuurt. Die LM358 is een oude maar helemaal geen slechte opamp. Als je hem goed gebruikt doen deze opamps het prima.

Op zondag 22 juni 2025 17:21:31 schreef Ex-fietser:
Uit die foto kan ik echt niet halen hoe e.e.a. is aangesloten.

Toch is wat mij betreft de opbouw wel duidelijk en zeker als je de pin-out van de lm358 erbij pakt dan kan je prima zien hoe TS de opamp heeft aangesloten.

Rood en blauwe draadbrug voeding
gnd 10k - in
-in 10k uitgang
witte draad op e + ingang dat zal wel de 4V AC zijn
blauwe draad uitgang.

Ik denk dat je schakeling gewoon fout is. Als je een enkele voeding gebruikt moet je zorgen dat zowel de + en - ingang op de halve voedingsspanning staan.

Als je wilt gelijkrichten dan moet je niet op de halve voeding zitten want dan krijg je een versterker toch? Het idee achter de schakeling lijkt mij dus goed. Dat de opamp het niet aankan had ik voor vandaag ook niet geweten dus zo heel erg verkeerd lijkt het dan ook weer niet te zijn.

Dus plaats eerst een schema hier.

Hoewel het ook wel uit de foto te halen is, is een schema en vooral het idee erachter wel fijn. Want nu weten we pas halverwege het topic dat het om een gelijkrichter gaat.

Je kunt op zich de schakeling wel een beetje zien, maar niet waar de massa van het in- en uitgangssignaal zijn genomen, en dat is juist hier wel belangrijk. Tevens weten we niet wat de schakeling moet doen.

Dit is het schema:

Blijkbaar is het signaal gerefereerd aan de massa, dus er gaat een sinus in van -2V tot +2V die met een factor 2 niet-inverterend wordt versterkt.

Dat klopt met het beeld op de scoop op de positieve flanken, maar de negatieve kanten worden eerst +12V, en dan 0V, wat een beetje raar gedrag is, maar consistent met het citaat van de LM393 datasheet en dat document van Analog dat blackdog linkte. Door een spanning buiten de spanningsrails van een opamp aan te brengen komen er ladingsdragers in het substraat terecht die rare reacties geven. Dit is wat mij betreft geen makkelijk anticipeerbaar resultaat, dit moet je echt weten.

Op zondag 22 juni 2025 16:42:56 schreef Vovpvi:
Omdat de opstelling zo simpel is, dacht ik dat het voor iedereen duidelijk is.

Neen

Op zondag 22 juni 2025 21:19:01 schreef Kruimel:
Je kunt op zich de schakeling wel een beetje zien, maar niet waar de massa van het in- en uitgangssignaal zijn genomen, en dat is juist hier wel belangrijk. Tevens weten we niet wat de schakeling moet doen.

Daar heb je wel allemaal gelijk in. Er zit was giswerk in om het schema compleet te krijgen. Ondertussen weten we wel wat de schakeling ongeveer moet doen. Iets met gelijkrichten.

Toch doet TS nog wel redelijk goed zijn best, er zijn ook topics als "waarom werkt mijn opamp niet" en verder niets. 8)7 En dan nu met een foto en scope beelden erbij is in mijn ogen toch zo slecht niet. Dus qua openingspost voor mij een voldoende, maar zeker nog geen 10.

Iedereen bedankt voor de input.

Een schema en wat uitleg zal de volgende keer niet ontbreken.

Dank u! _/-\o_

Als je wil gelijkrichten is die schakeling in de link bij de laatste reactie van deKees denk ik het beste. Het bedenken van zo een schakeling is lastiger dan het schema doet vermoeden. Let er wel op dat deze schakeling alleen werkt met opamps die kunnen werken in de buurt van hun massa. De LM358/LM324 zijn daarvoor geschikt, maar de 741 bijvoorbeeld niet. Ik denk dat je veel kan leren van deze schakeling.

Ha, ja.

Ik vraag me ook weleens af hoe zulke schakelingen tot stand komen. Zoiets verzin je niet zomaar. Misschien tijdens testen van een opamp met foute instellingen of zo?

Als je het een keer gezien hebt dan blijft het wel hangen.

In de Wiki Precision rectifier staat een link naar dit leuke en simpele Japanse patent (je moet er maar óp komen!).
Weerstanden R1 en R2 zijn gelijk.
Voor negatieve spanningen aan de ingang volgt de emitter de ingang en gaat negatief; de collector gaat precies de andere kant op, dus positief; net als in een gewone fasedraaier voor een balanseindtrapje.
Voor positieve spanningen aan de ingang gaat de transistor in verzadiging, de basis-collectordiode gaat in geleiding, en de collector volgt de ingang nu dus óók, net als de emitter; beiden gaan nu positief - de collector gaat dus in beide gevallen positief.

De opamp werkt steeds onder normale opamp-condities, wat een voordeel is.
Wel is er in verzadiging een klein verschil tussen de spanning over de BE-diode en die over de BC-diode, zodat bij kleine spanningen de uitgang iets afwijkt (zie grafiek). Maar vooral voor een piek-gelijkrichter zou dat niets uitmaken, omdat je dan alleen naar de pieken kijkt.
Verder gebruikt de schakeling zoals hier getekend een dubbele voeding.

Een heel grappig idee. Vooral om daar patent op aan te vragen (nu ja, 't is alweer vervallen).