Ik heb al heel lang een schakelaar bij de werktafel(s) waar de verlichting en alle apparaten op geschakeld zijn.
Ook de contactdozen rail achter de betreffende werktafel.
Klus klaar, schakelaar uit, alles uit, ook alles wat op tafel ligt.
Moet een apparata wel aan blijven als duurtest dan gaat dat via een aparte wandcontactdoos.

Misschien ligt het aan de kwaliteit van de soldeerstiften mijn Wellers laat ik ook wel lang aanstaan maar die overleven dat. Bol verkoopt ze zelfs voor €47,99 achtelijke gladiolen :-) https://www.bol.com/nl/nl/p/weller-longlife-soldeertip-sg40-6-45c-7mm/…

Toch moet ik zeggen dat het werken met loodvrij ervoor heeft gezorgd dat ik die 'refresher' wel standaard gebruik. Ik mis het niet met loodvrij solderen, want dan staat mijn bout ook lager. Het ligt er natuurlijk aan exact wat je doet, maar als ik bijvoorbeeld aan een kopervlak moet (de-)solderen komt de bout wel hoger te staan en geeft een soort corrosie die het hechten van verse tin verhindert. Schoonmaken met water maakt dit veel erger, ik raad zeker ook aan van die messing krullen te gebruiken voor het schoonmaken van de punt.

Op zondag 22 juni 2025 06:40:18 schreef bmwpiet1:
Ben 2 regelbare soldeerbout van de Lidl verder. Die vergat ik regelmatig uit te zetten. Verbrande punten.

Bijna alle stations van een beetje kwaliteit vallen bij niet gebruiken terug in de standby stand (~100 graden) of ze schakelen uit...

Ik laat mijn Pace zo vaak lang aanstaan zonder problemen, maar 1 punt kost waarschijnlijk net zo veel al die hele Lidle bout. Een soldeerpistool is niet echt bedoeld voor electronica.

Ik gebruik dat refresh spul van Weller zelf, dat maakt de punt weer een mooi glimmend (alsof hij vernikkeld is) Ik gebruik het ook op zelf-maak punten en dat messing of koper wordt dan ook zo dus het brengt een laagje aan en doet dus meer dan alleen oxidatie weghalen. Het kost waarschijnlijk veel meer dan Ali spul maar ik heb het al meer dan 10 jaar en het is nog niet eens half op dus ik ga niet experimenteren met wazige chemicaliën.

Ik doe het als onderhoud, niet omdat de punt slecht is geworden. Die Pace punten gaan vele jaren mee. De meest gebruikte ziet er nog steeds uit als nieuw en is nu 5 jaar oud. Er van uitgaand dat hij nog makkelijk 5 jaar mee kan komt dat op ongeveer 1 euro per jaar.

Dat is geen Tektronix scoop maar een 10MHz Telequipment. Die zal niet zo moeilijk te repareren zijn. (voor iemand met voldoende kennis, ervaring en de nodige meetapparatuur waaronder een werkende betere scoop en goede (functie) generator die minimaal de zelfde bandbreedte heeft als de scoop) Hoe hoger in frequentie ze kunnen, hoe complexer de scoop. Ook een hoop mogelijkheden qua dingen als uitgebreidere triggering maken een scoop complexer. Oude Teks als de 465 zijn redelijk "makkelijk" te repareren Wat daarna komt (bv 22xx, 24xx, 7000 serie) is qua reparatie alleen geschikt voor mensen met heel veel ervaring en heel veel meetapparatuur, dat zijn hele complexe apparaten, alleen al het afregelen is een paar dagen werk als je dat niet dagelijks doet.

Een scoop is een vreselijk belangrijk hulpmiddel bij reparatie, ik zou niet zonder kunnen. Maar je moet weten waar je naar kijkt en hoe je dat correct analyseert, hoe je hem instelt, hoe en waar je (veilig) moet proben met welke probe etc. Anders is een scoop een redelijk zinloos apparaat.

Op zondag 22 juni 2025 09:08:34 schreef Arco:
[...]
Bijna alle stations van een beetje kwaliteit vallen bij niet gebruiken terug in de standby stand (~100 graden) of ze schakelen uit...

En dat vind ik dan weer verschrikkelijk irritant, maar omdat het kwaliteitsstations zijn, kun je dat gelukkig ook uitzetten.

Ik sluit me bij kruimel aan wat betreft de krullen. Ik heb nooit gesnapt waarom je water zou moeten of willen gebruiken.

Zal wel een generatie dingetje zijn jij bent van na 1970 als het goed begrepen heb en toen was het krullentijd. Sponsje bevochten met water werkt nog altijd bij een vieze punt maar echte verbrande troep gaat wat makkelijker met krullen. Vind ik.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (38%)]

Ik sluit me bij kruimel aan wat betreft de krullen. Ik heb nooit gesnapt waarom je water zou moeten of willen gebruiken.

Ik gebruik beide. Volgens Pace: moet je beide gebruiken. De krullen om de oude tin en fluxresten weg te vegen, het water veroorzaakt een "schrik" reactie waardoor oxides makkelijker los laten welke je dan met de spons wegveegt. Ik doe het al jaren zo en mijn punten slijten (nagenoeg) niet. (ik heb er ooit 1 vervangen)

Ik denk dat je met goede merkpunten het beste beide kunt gebruiken. Met slecht of ongecoate punten beter alleen krullen want het zou me niet verbazen dat je anders dat beetje coating eraf "schrikt" en het water veroorzaakt dan mogelijk ook nog oxidatie?

En dat vind ik dan weer verschrikkelijk irritant, maar omdat het kwaliteitsstations zijn, kun je dat gelukkig ook uitzetten.

Ik zou niet weten waarom ik dat uit zou zetten bij een actieve punt. Die is binnen 1 a 2 seconden weer op temperatuur. Bij de gewone punten heb ik dat wel uitstaan. Ik heb mijn Pace bouten standaard op 370 graden staan. Ze slijten toch nauwelijks.

Volgens mij is het probleem met het water niet dat de punt zelf oxideert, maar het tin op je bout, maar dat weet ik niet zeker. Initieel is het een bijna onzichtbare laag die alleen verhindert dat je bout het tin "pakt". Slijtage lijkt niet de oorzaak te zijn van dit fenomeen. Als je echt door de beschermlaag heen bent lost de koperen kern op in je tin, dat is heel herkenbaar, maar om dat voor elkaar te krijgen moet je in mijn beleving echt aan het schuren gaan.

Mijn eerste soldeerbout maakte ik ook schoon met de spons. Ik wist initieel ook niet beter, want de goedkope soldeerstations waar ik mee begon hadden allemaal zo een sponsje, er was geen vakje voor die krullen. Ik had zelfs geen idee van het bestaan tot jaren later, en dan duurde het nog een tijdje voor ik het probeerde. Als je het aan het begin van je soldeercarriere naast elkaar hebt staan denk ik dat weinigen dat sponsje zullen kiezen, maar zo is die keuze bij mij niet tot stand gekomen.

PS Het is misschien handiger om de reparatievaardigheden even te testen op deze voeding voordat er aan een scoop moet worden gesoldeerd, al is het misschien een makkelijke om te repareren.

Zover ik weet is de coating een ijzerlaagje.

PS Het is misschien handiger om de reparatievaardigheden even te testen op deze voeding voordat er aan een scoop moet worden gesoldeerd, al is het misschien een makkelijke om te repareren.

Daar heb je gelijk in, ik denk dat zelfs een simpele scoop voor de TS nog een brug te ver is.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (77%)]

Op zondag 22 juni 2025 11:48:47 schreef fred101:
[...]

Ik denk dat je met goede merkpunten het beste beide kunt gebruiken. Met slecht of ongecoate punten beter alleen krullen want het zou me niet verbazen dat je anders dat beetje coating eraf "schrikt" en het water veroorzaakt dan mogelijk ook nog oxidatie?

[...]Ik zou niet weten waarom ik dat uit zou zetten bij een actieve punt. Die is binnen 1 a 2 seconden weer op temperatuur. Bij de gewone punten heb ik dat wel uitstaan. Ik heb mijn Pace bouten standaard op 370 graden staan. Ze slijten toch nauwelijks.

Voor de context: ik soldeer tegenwoordig het meest met 2 Weller stations met in elk een andere maat/vorm passieve punt bij een klant/opdrachtgever. Ik heb nog nooit een reden gevonden om water te gebruiken. één van de stations heeft een uitschakelfunctie (geen standbymogelijkheid geloof ik) en dat gaf in de praktijk gewoon veel geklooi. Uit en weer aanzetten was zelfs simpeler dan wakkermaken en dan mag je gaan zitten wachten terwijl je midden in een klus zit die je met de andere bout of hetelucht gedaan hebt maar nog even af wilt werken.

Op zondag 22 juni 2025 10:38:19 schreef fred101:
Ik laat mijn Pace zo vaak lang aanstaan zonder problemen, maar 1 punt kost waarschijnlijk net zo veel al die hele Lidle bout. Een soldeerpistool is niet echt bedoeld voor electronica.

Ik gebruik dat refresh spul van Weller zelf, dat maakt de punt weer een mooi glimmend (alsof hij vernikkeld is) Ik gebruik het ook op zelf-maak punten en dat messing of koper wordt dan ook zo dus het brengt een laagje aan en doet dus meer dan alleen oxidatie weghalen. Het kost waarschijnlijk veel meer dan Ali spul maar ik heb het al meer dan 10 jaar en het is nog niet eens half op dus ik ga niet experimenteren met wazige chemicaliën.

Ik doe het als onderhoud, niet omdat de punt slecht is geworden. Die Pace punten gaan vele jaren mee. De meest gebruikte ziet er nog steeds uit als nieuw en is nu 5 jaar oud. Er van uitgaand dat hij nog makkelijk 5 jaar mee kan komt dat op ongeveer 1 euro per jaar.

Dat is geen Tektronix scoop maar een 10MHz Telequipment. Die zal niet zo moeilijk te repareren zijn. (voor iemand met voldoende kennis, ervaring en de nodige meetapparatuur waaronder een werkende betere scoop en goede (functie) generator die minimaal de zelfde bandbreedte heeft als de scoop) Hoe hoger in frequentie ze kunnen, hoe complexer de scoop. Ook een hoop mogelijkheden qua dingen als uitgebreidere triggering maken een scoop complexer. Oude Teks als de 465 zijn redelijk "makkelijk" te repareren Wat daarna komt (bv 22xx, 24xx, 7000 serie) is qua reparatie alleen geschikt voor mensen met heel veel ervaring en heel veel meetapparatuur, dat zijn hele complexe apparaten, alleen al het afregelen is een paar dagen werk als je dat niet dagelijks doet.

Een scoop is een vreselijk belangrijk hulpmiddel bij reparatie, ik zou niet zonder kunnen. Maar je moet weten waar je naar kijkt en hoe je dat correct analyseert, hoe je hem instelt, hoe en waar je (veilig) moet proben met welke probe etc. Anders is een scoop een redelijk zinloos apparaat.

Op zondag 22 juni 2025 11:55:44 schreef fred101:
Zover ik weet is de coating een ijzerlaagje.

[...]
Daar heb je gelijk in, ik denk dat zelfs een simpele scoop voor de TS nog een brug te ver is.

Er waren diverse gesoldeerde draden losgeraakt , van de hoofdprinten
Geen schema daarvan en geen tijd voor reparatie.

Zullen we die voeding dan ook maar opgeven? Daar zijn ook losse draden en geen schema van. In 2 dagen is daar zo ver ik kan zien geen echte vooruitgang in geboekt.

Tsja, dat is aan de topicstarter om uit te maken.

Het wrak in de aanbieding zetten? Op onze eigenste vraag-en-aanbod zou ik niet meer dan een schamele euro durven vragen, want het ding lijkt echt wel in staat van wrak, en iets gelijkaardigs koopt men nieuw voor een habbekrats.

Er is tegen minimale kosten wel wat van te maken. Maar het schiet niet idd niet erg op met de geachte vragensteller.

Op zondag 22 juni 2025 14:45:46 schreef Paulinha_B:
Het wrak in de aanbieding zetten? Op onze eigenste vraag-en-aanbod zou ik niet meer dan een schamele euro durven vragen, want het ding lijkt echt wel in staat van wrak, en iets gelijkaardigs koopt men nieuw voor een habbekrats.

Dat vind ik dan weer al te cynisch, zo een trafo of behuizing los (verondersteld dat die compleet en niet al te mishandeld is) leveren al meer op. Ik mis de informatie om een zinvol advies te geven en echt rijk zal je er sowieso niet van worden. Dit soort rommelprintjes ligt mijn projectbak vol mee (ook hier vaak zonder schema), maar kastjes heb ik er maar een paar van.

Op zaterdag 21 juni 2025 09:45:52 schreef Kruimel:
Maar begrijp ik het goed dat deze opzet op een bepaald punt al heeft gewerkt? Op basis van de foto's kan ik namelijk niet zien hoe het ding aangesloten hoort te zitten.

In elk geval is het nu voornamelijk zaak transistoren te gaan testen. Als je met de die test alle combinaties van pinnen langs gaat zouden er voor elke transistor twee combinaties van pinnen een spanning van 0,4-0,8V te zien moeten zijn. Zie je een spanning van minder dan is die transistor stuk. Die moet je dan vervangen met iets nieuws.

Het is wel een beetje slordig ding geworden, en ik zou het opnieuw doen, eventueel met de 2N3055 transistoren. Het hoeft niet spectaculair, want deze voedingen zijn van zichzelf al niet heel spectaculair. Dat koelen op niet meer dan een stalen behuizing is marginaal op zijn best. Die TIP2955 is waarschijnlijk niet origineel omdat die plastic transistoren minder temperatuur aan kunnen.

Stond lang op zolder na reparatie poging. Net weer begonnen na operatie.
Voor die TIP zo te zien zelf een gaatje geboord.
Heb nog een doos met losse koelprofielen liggen om de koeling van die 3055 te verbeteren.

Heb je de transistoren nu al getest dan? Het lijkt er een beetje op dat je telkens alleen reageert op het laatste wat gezegd wordt, en daarmee een hoop inhoudelijke reacties totaal negeert. Zo een reactie typen is tot nu toe niet een heel dankbaar karwei moet ik zeggen.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (85%)]

Er waren diverse gesoldeerde draden losgeraakt , van de hoofdprinten. Geen schema daarvan en geen tijd voor reparatie.

Voor het schema, zie bijlage link: https://elektrotanya.com/telequipment_d32_sch.pdf/download.html

(de pdf-file is 4.8 MB, te groot om als bijlage te posten)

V.w.b. geen tijd: ieder mens heeft 24 uur per dag, 7 dagen per week tot zijn beschikking. Dus 'geen tijd' is niet van toepassing. Het is dan eigenlijk meer een kwestie van 'het heeft geen prioriteit'.

Overigens zou ik met een soldeerpistool *nooit* aan de reparatie van een oscilloscoop beginnen. Of zelfs de bouw/reparatie van een simpele 13.8V-voeding....

Als je een beetje weet wat je wil zou het niet al te moeilijk moeten zijn om het spulletje op orde te brengen.

Aan de reacties te zien slaagt de topicstarter er niet zo best in om uit te maken wat zij/hij wil. Misschien hebben onze reacties duidelijk gemaakt dat het minder simpel is dan gedacht?

Ik heb het er toch een beetje moeilijk mee dat het eerst over een simpele analoge voeding gaat en dan weer over soldeerbouten en dan weer over een simpele scoop waarin blijkbaar draden loshangen.

Topicstarter, blijf aub bij die voeding, en geef eens aan wat het streefdoel is?
*/ de oorspronkelijke toestand herstellen met 2 x 2N3055
*/ de improvisatie herstellen met 7812 + pnp
*/ gelijk wat als het maar 13,8 volt doet bij de gewenste stroomsterkte

Zolang daar geen duidelijkheid over geboden wordt zie ik niet welke zinnige inbreng er mogelijk is.

Op maandag 23 juni 2025 04:47:39 schreef Paulinha_B:
[...]

Aan de reacties te zien slaagt de topicstarter er niet zo best in om uit te maken wat zij/hij wil. Misschien hebben onze reacties duidelijk gemaakt dat het minder simpel is dan gedacht?

Ik heb het er toch een beetje moeilijk mee dat het eerst over een simpele analoge voeding gaat en dan weer over soldeerbouten en dan weer over een simpele scoop waarin blijkbaar draden loshangen.

Topicstarter, blijf aub bij die voeding, en geef eens aan wat het streefdoel is?
*/ de oorspronkelijke toestand herstellen met 2 x 2N3055
*/ de improvisatie herstellen met 7812 + pnp
*/ gelijk wat als het maar 13,8 volt doet bij de gewenste stroomsterkte

Zolang daar geen duidelijkheid over geboden wordt zie ik niet welke zinnige inbreng er mogelijk is.

+1

Doel is reparatie van de voeding in aangepaste staat, kortsluitvast en blijkbaar met 2N3055 op externe koelplaat
2. Gebruik van 7812 op koelplaat
3. Zoveel mogelijk met wat ik in laatjes heb liggen.
4. Koelpasta ergens kopen. In de regio is alles weg.
5. Tor op foto vervangen
6. Originele kast, trafo, netsnoer enz. Gebruiken.

Kortsluitvast ga je die niet krijgen zonder stroom meetcircuit en regeling.
Met de originele print misschien wel, maar die is weg toch?
En zonder het al meermaals gevraagde schema van dit bouwsel blijft het gissen.

Kijk eens naar een goede schakeling zoals hier al aangedragen en bouw het gewoon nieuw ( en goed) op.
Dit ding met uit elkaar vallende brakke gesoldeerde draden zou ik niet graag onbewaakt aan laten...
En een soldeerpistool is niet geschikt, die is voor een enkele soldering.
De temperatuur is niet te regelen en dan is de tin ( meestal) te heet en verbrand, of te koud.

Juist die simpele dingen krijg je wel voor elkaar met een soldeerpistool toch? Mijn eerste voedingen gingen ook met zo een goedkope soldeerbout zonder temperatuurregeling en vielen ook niet zomaar uit elkaar. Zo een trafovoeding in een metalen behuizing gaat echt je huis niet in de fik zetten als je de juiste zekering er maar in hebt. Op dat gedachtenspoor had nooit iemand elektronica-hobbyist kunnen worden. Kortsluitvast kan wel redelijk zonder bijzondere onderdelen, ik denk dat jij stroomregeling bedoelt. Ik zou hier een overstroombegrenzing in stoppen die afslaat tot je hem reset.

Wat me nog niet helemaal duidelijk is wat er nu gebouwd gaat worden, "blijkbaar" wordt het een opstelling met een 2N3055 op een externe koelplaat. Nu hebben we een MJ2955 op een externe koelplaat, die uitstekend dienst zou kunnen doen, maar daar komt nu een 7812 op? Als je wil werken met spul dat je in huis hebt moet je wel weten wat dat is. Blijkbaar had je nog een MJ2955, wat op zichzelf al een zeldzaamheid aan het worden is, want kom nog maar aan TO-3 transistoren. Wat er in de rest van je laden ligt blijft vanaf hier een totale gok. Met die MJ2955 kan je de schakeling maken zoals die eerder werd genoemd:

https://www.circuitsonline.net/files/schakelingen/schematics/000062.gif

Voor een totale stroom van 10A is een enkele transistor magertjes, want een MJ2955 is geen MJ15004, maar als we hier met een 1,5K/W koelblokje te doen hebben zal het waarschijnlijk net wel goed komen.

Koelpasta is wel handig om te hebben, al heb je het niet nodig met siliconen isolatiemateriaal. Het ligt er een beetje aan wat je hebt liggen. Tegenwoordig moet het allemaal online besteld worden, want ook hier in de regio Amsterdam is er bar weinig meer te vinden wat betreft elektronicawinkels. Ook andere typische leveranciers van het spul zoals computerwinkels hebben het veld geruimd, maar gelukkig kan koelpasta best aardig door de brievenbus. Je kunt eens vertellen welke regio je in zit, misschien heeft iemand nog wel wat voor je liggen.

Heb je al een schema? Heb je de 2N3055'jes al getest? Heb je de 7812 al getest?