Iemand een idee hoe geometrie in te stellen op een Sony KV-X2131D?

Ik heb een Sony KV-X2131D waar ik de geometrie van wil afstellen. Nu lijkt de veel voorkomende AB-combinatie niet te werken. Is het afstellen vergelijkbaar met een Philips van rond 1990? Daar staan van die pictos bij potmeters op de printplaat, en dat is eigenlijk vrij recht-toe-recht-aan. Ik kom er met het service-schema niet echt uit, die is wat kaal, enkel electrische schema's, en niet zoals je ook wel eens ziet met instructies over instellingen.

Ik heb ooit aan een project gewerkt voor afregelen van Philips Matchline TVs.

Heb je potmeters op de PCB? Bij de Philips apparaten werd alles gedaan via I2C bus. Misschien bij die Sony ook?

Maak anders een wat foto's van de potmeters maar ook van de ICs (leesbare tekstopdruk!) bij de afbuiging in de buurt?

Sony BE-3B chassis en SM lijken erop incl. afregelgegevens ect.

https://elektrotanya.com/sony_kv-x2101d,-x2101a,-x2100b,-x2101b,-x2103…

Sony Trinitron is wel heeel wat anders dan een inline BB. Maar leen even de badkamerspiegel om die voor de beeldbuis te zetten als je aan de achterkant aan het priegelen bent. Ouwe tijden herleven! Die KTV's worden steeds populairder nu jongeren er old school spellen op gaan spelen.

Nadat de kap eraf was, die moest toch in bad voor allemaal stof in iedere ribbel, was het meteen duidelijk. Kind kan de was doen. Spiegel zelfs niet eens nodig, de lange arm komt er gewoon bij.

Enige dat ik mis en misschien wel nodig heb is tilt. Er zit nu licht trapeziumvervorming in, niet storend. De digitale opvolger die hierboven was gepost heeft die instelling wel.

[Bericht gewijzigd door blanka op (10%)]

Op donderdag 26 juni 2025 16:03:26 schreef blanka:

Enige dat ik mis en misschien wel nodig heb is tilt. Er zit nu licht trapeziumvervorming in,

een tilt regeling vereist een extra spoel over de BB. Die kwam er met breedbeeld, voor wegregelen van mogelijke tiltfout veroorzaakt door aardmagnetisme. (het was dus een gebruikersinstelling).

een toestel van dik 30 jaar, als de geometrie niet klopt is er doorgaans meer aan de hand. juk verzakt, elco's rot, losse soldering enz..

Op donderdag 26 juni 2025 13:51:24 schreef RAAF12:
Sony BE-3B chassis en SM lijken erop incl. afregelgegevens ect.

Da's ongeveer 3 generaties nieuwer en niet vergelijkbaar. Ik denk AE-1B.

Ik zou inderdaad als eerste controleren of het juk goed op zijn plek zit.

Afregelen was bij sommige Philips heel makkelijk: daar kon je de hele doos met instellers aan de rechterzijkant zetten zodat je er van voren aan kon draaien...

Op donderdag 26 juni 2025 20:46:22 schreef Arco:
Afregelen was bij sommige Philips heel makkelijk: daar kon je de hele doos met instellers aan de rechterzijkant zetten zodat je er van voren aan kon draaien...

das echt lang geleden, deltabuizen :-)

Op donderdag 26 juni 2025 20:20:54 schreef maartenbakker:
[...]

Ik zou inderdaad als eerste controleren of het juk goed op zijn plek zit.

tilt problemen.. verdraaien juk is idd de enige mogelijkheid. toch eerst checken of de buis niet gemagnetiseerd is geraakt. (door te demagnetiseren)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (37%)]

Tilt betekent bij Sony wat anders als ik me goed herinner. Is wel even diep graven voor me.

Juk verzakt was een standaard issue destijds met die Sony's!! Wel soms een dikke CM gezakt. 1 model later was alles met de AB af te stellen..

En wat is het juk?
Ik gaf al aan, het is niet heel spannend. Onder misschien 2-3mm breder dan boven, dus niet heel erg.

De afbuigspoelen. Als je kleurzuiverheid en convergentie goed zijn, zou ik daar bij nader inzien gewoon van af blijven en het toch in de E/W afregeling zoeken waar je al mee bezig was.

Ik kan geen fatsoenlijke manual vinden van het AE-1B chassis, dus ik moet even gokken op basis van de AE-1.

Ik begrijp dat je vervorming symmetrisch is? Dan heet je potmetertje misschien PIN PHASE. Als hij asymmetrisch is, dan heet het misschien V.ANGLE (ik dacht dat dat ook wel TILT heette bij Sony).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (21%)]

V.angle is er, maar die werkt voor parallelogramvervorming. Die heb ik al zo gedraaid dat de lichte trapeziumvorm nu symetrisch is.
Misschien zou P.COR nog kunnen. Die kan ik bij andere servicehandleidingen niet vinden.

In mijn PVMs zit een vergelijkbare kluit potmeters, en daar heet het wel TILT.

Het klopt denk ik als ik concludeer dat je dit soort TVs voor een specifieke bron moet afstellen. Het valt me op dat wat ik doe met de Wii 240p suite niet per se werkt voor de PC Engine, en een 288p PAL computer heeft weer andere standen nodig.

[Bericht gewijzigd door blanka op (28%)]

Als er een symmetrische trapeziumvervorming in zit, heb je PIN PHASE nodig. Of zit die er bij jou niet op? Kun je eens de naam van alle potmetertjes opsommen?

PIN PHASE
PIN AMP
CORNER COR
P COR
H SIZE
H CENT
V SIZE
V CENT
V ANG

Als de buitenste verticale lijnen van het trapezium gewoon strak lopen zonder knikjes, moet je zoals gezegd PIN PHASE hebben.

Als er onderin en bovenin knikjes zitten, moet je die er eerst of erna met een van de andere instellingen uit draaien. Zoek even een service manual online van het AE-1 chassis. De directe voorloper hiervan, dus wel verschillen maar de instellingen komen grotendeels overeen.

Die golfjes had ik er al uitgedraaid, gaat vrij makkelijk als je van bovenaf over de lijnen bij een rasterpatroon kijkt. Ik zal Pin Phase nog eens een keer proberen, al had ik m al wel weer dichtgeschroefd. Dank voor het meedenken.

Afregelingen verlopen niet uit zichzelf. Draai eerst de afbuigspoel achterop de beeldbuis maar eens los en druk deze eens helemaal tegen de beeldbuis. Hij zit vast met een soort slangenklem. Er is eerst een tape rond de nek van de beeldbuis geplakt waarover de klem zit. Door warmte smelt de lijm van de tape waardoor de afbuigspoel langzaam naar achteren schuift. Dan krijg je dit soort geometrie klachten.

Met de opmerking dat je convergentie en kleurzuiverheid dan ook verlopen. Daar heb ik de TS niet over gehoord.

Maar een verzakte spoel is wel makkelijk te constateren voordat je hem (soms met veel benodigde moed, beleid en trouw) aan probeert te schuiven. Pak hem aan de rand beet en probeer hem te kantelen. Zo zie je of er speling op zit. Geen speling = goed. Er moeten 3 rubberen wiggen tussen zitten en daar moet hij strak tegenaan zitten. Als de wiggen nog goed op hun plek zitten, vooral niet mee gaan rommelen of je moet gaan afregelen.

Je hebt inderdaad gelijk dat instellingen niet vanzelf verlopen. Ik zou de kleine elco's in het E/W circuit bijvoorbeeld ook verdenken.

Echter als het kleine afwijkingen zijn die je goed kunt wegregelen (niet aan het einde van de potmeter) dan zou ik me als vraagsteller geen ongeluk gaan zoeken naar fouten. Zeker als je niet zoveel ervaring hebt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]

Hier zie je de labels wat beter.
Met Pin Phase heb ik de trapeziumvervorming inderdaad goed gekregen Is nu helemaal strak!