goede morgen
ik heb een dashboardklok van een oldsmobile, deze doet het niet meer, nu wil ik hier een ander mechanisme in maken, maar ik vind wel van die klok mechanismes alleen zijn die op batterijen, en ik zoek zoiets maar dan op 12volt voor in de auto, is dat er, zoja kan iemand mij vertellen waar ik het kan kopen, mijn dank is groot
mvg stan
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Wel handig om te weten hoe 'ie eruit moet zien...
https://www.ebay.com/itm/313915717918?gQT=1
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Het kan niet zo moeilijk zijn om de 12V van het boordnet te gebruiken om een lagere spanning te maken, die "eetbaar" is voor de batterijmechanieken.
Wel opletten voor het leegtrekken van de batterij!
Meestal zijn het mechanische klokken, die een keer in de zoveel tijd een elektrische opwindpuls krijgen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
En zijn dan vaak te repareren, dus zonde om er een modern chinees tik-tik-tik ding in te knutselen waar de volgende eigenaar/restaurateur dan weer op loopt te vloeken omdat hij steevast zo verbouwd is dat het originele mechanisme ook niet meer netje past.
Maar als je dat toch doet maak je een shuntvoeding, dus een zo hoog mogelijke serieweerstand en dan als spanningsregeling 2 siliciumdiodes in serie (voor een klokje dat op 1,5V loopt). Eventueel nog een elco'tje over het klokje.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Voor 1.5v zijn er zuinige regulators: https://www.ti.com/product/TPS7A19
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik realiseer me nu dat een gewone LM317 zonder weerstandjes 1,2V geeft dus dat het daar vast ook nog wel op wil lopen.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op vrijdag 4 juli 2025 13:12:35 schreef maartenbakker:
En zijn dan vaak te repareren, dus zonde om er een modern chinees tik-tik-tik ding in te knutselen waar de volgende eigenaar/restaurateur dan weer op loopt te vloeken omdat hij steevast zo verbouwd is dat het originele mechanisme ook niet meer netje past.Maar als je dat toch doet maak je een shuntvoeding, dus een zo hoog mogelijke serieweerstand en dan als spanningsregeling 2 siliciumdiodes in serie (voor een klokje dat op 1,5V loopt). Eventueel nog een elco'tje over het klokje.
Hm, dat zal wel werken maar vreet het niet meer stroom dan nodig? En met zo'n oldtimers wordt soms maandenlang niet gereden, dus het sparen van de startbatterij is echt een sleutelpunt.
Arco
Special Member
Wat Maarten voorstelt zou ik ook doen, maar geen shunt (parallel) maar een serieweerstand, niks fancy stabilizer er tussen. Keep it stupid simple (KISS) Klokkie heeft een 1.5V batterij wat minstens 2 jaar meegaat. Evt verlichting van de wijzerplaat zou je uit de 12V boordaccu kunnen halen als de buiten verlichting wordt aangeschakeld.
Ik zou wel even checken of de klok nog loopt als de auto wordt gestart dan blijft er kortstondig maar iets van 7V op de boordspanning staan.
nonius
set SCE to AUX.
Ben het met Maarten eens, repareren van de bestaande klok lijkt me de mooiste oplossing. Moeilijk kan het herstel van zo'n klokje nooit zijn. Desnoods de 'Joshua Slocum' methode toepassen: het hele klokje in een pan met olie leggen en uitkoken....
Of wat moderner, in de ultrasoonreiniger. Een echte klokkenmaker zal er van gruwen, maar ik gruw eigenlijk van het uitslachten van een onvervangbaar stukje techniek voor een kristal-uurwerkje.
Dat doet me een beetje denken aan een buizenradio 'upcyclen' door het binnenwerk er uit te halen en er een Bluetooth-versterkertje in te bouwen.... Tsja, er *komt* geluid uit zo'n 'buizenradio', net als een oldtimer-klokje nog steeds de juiste tijd zal aangeven. Maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Hm, dat zal wel werken maar vreet het niet meer stroom dan nodig?
Als een modern klokje het een paar jaar op een penlite doet, of vele jaren op een C-cel, dan mag een autoaccu ook geen probleem zijn. Die heeft wat meer capaciteit. Net even mijn klokje/wekker gemeten (op C-cel), die trekt 1x per seconde hele korte stroompulsen van 0.8mA....
En met zo'n oldtimers wordt soms maandenlang niet gereden, dus het sparen van de startbatterij is echt een sleutelpunt.
Eens in de paar maanden aan de acculader hangen gaat dat wel tegen, en is ook geen excessief onderhoud voor een oldtimer, me dunkt.
Ik zou wel even checken of de klok nog loopt als de auto wordt gestart dan blijft er korstondig maar iets van 7V op de boordspanning staan.
Nou, laat dan het klokje één of twee seconden tijd verliezen.... nog geen ramp, zou ik denken. Volgens mij loopt het klokje in m'n auto momenteel 70 minuten voor of achter (10 minuten verloop, plus een uur i.v.m zomertijd.)
En twee diodes (1N4148, 1N4007, etc.) achter elkaar, met een weerstand van, zeg, 10k, kan nog altijd 1.2mA leveren. Na een maand is er dan nog geen 1Ah uit de accu verbruikt.... De zelfontlading van de accu is groter dan dat, verwacht ik.
OP: post misschien eens een foto van (het binnenwerk van) het klokje. Mogelijk dat er dan zinvolle adviezen gegeven kunnen worden over evt. herstel.
maartenbakker
Golden Member
Ik realiseerde me niet eens dat mijn eerste oplossing zuiniger was dan een LM317. Ik had al wel in m'n achterhoofd dat je die zuiniger kon maken door een relatief hoge weerstand en een elco te gebruiken.
P.S. Dat commercieel seriematig """upcyclen""" van buizenradio's door zo'n juppendame uit Amsterdam is definitief verleden tijd. Het kon ondanks de hoge prijzen commercieel niet uit en de achterliggende technicus is ook niet meer actief.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (37%)]
bedankt zover voor de antwoorden,
maar er bestaat dus geen mechanisme wat ik kant en klaar kan gebruiken voor 12v ?
iets wat lijkt op die batterijdingen...
nogmaals bedankt stan
maartenbakker
Golden Member
Een ander autoklokje van de sloop natuurlijk, maar ook een klokje uit een nieuwere auto blijft prutsen. Wat is eigenlijk het probleem met het oude klokje?
Hier wordt er een gerepareerd (rebuild) https://www.youtube.com/watch?v=_KNZqOqYez4
Op zaterdag 5 juli 2025 12:51:46 schreef maartenbakker:
Een ander autoklokje van de sloop natuurlijk, maar ook een klokje uit een nieuwere auto blijft prutsen. Wat is eigenlijk het probleem met het oude klokje?
hij liep niet meer....... maar inmiddels ligt het uurwerk deels uit elkaar, mijn zoon dacht ik haal het ff los, helaas pindakaas nu weet ik het niet meer hoe of wat weer in elkaar te zetten, bedankt voor alle moeite. 
maartenbakker
Golden Member
Oops.... Ja dat soort ongelukjes gebeuren...
Maar ik denk als je niet een 1,5V klokje wilt of kunt ombouwen (niet echt ingewikkeld, maar kan me voorstellen dat dat net een stap te ver is) dat een 12V klokje uit elke andere auto van de sloop dan het makkelijkst is. Dat kun je elektrisch in elk geval direct aansluiten.
Op zondag 6 juli 2025 18:21:39 schreef chevystan67:
[...]hij liep niet meer....... maar inmiddels ligt het uurwerk deels uit elkaar, mijn zoon dacht ik haal het ff los, helaas pindakaas nu weet ik het niet meer hoe of wat weer in elkaar te zetten, bedankt voor alle moeite.
Je hebt in ieder geval nu een 3-dimensionale legpuzzle.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op vrijdag 4 juli 2025 17:56:15 schreef maartenbakker:
Ik realiseerde me niet eens dat mijn eerste oplossing zuiniger was dan een LM317. Ik had al wel in m'n achterhoofd dat je die zuiniger kon maken door een relatief hoge weerstand en een elco te gebruiken.
Een (nieuw)elektronisch uurwerkje zal toch veel zuiniger zijn als het origineel met die relatief "dikke" laag Ω ige elektromagneet-spoel erin. Dus waarom wordt daar zoveel aandacht aan besteed?
Edit: Ik bedoel dus niet de originaliteit, dat is heel wat waard, maar de energiezuinigheid.
Omdat het origineel houden van het ding ook wat waard is.
Elchepo plastic kwarts uurwerkjes zijn nasty 
Maar met de originele wijzerplaat is het mooier zodat de cijfers hetzelfde zijn als de ronde klok van de snelheidsmeter die in het midden van het dashboard zit. Op de YT link staat meer over geschikte 'Borg' klok vervangers.
edit; Sine was ietswat sneller op de knoppenplank.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (10%)]
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zondag 6 juli 2025 21:49:12 schreef Sine:
Omdat het origineel houden van het ding ook wat waard is.Elchepo plastic kwarts uurwerkjes zijn nasty
Zo'n uurwerkje kan je niet meer gelijkzetten zonder uit te bouwen. Knop zit aan de achterkant.
Natuurlijk is zo origineel mogelijk het allerhoogste doel!
Op zondag 6 juli 2025 22:43:03 schreef vergeten:
[...]
Zo'n uurwerkje kan je niet meer gelijkzetten zonder uit te bouwen. Knop zit aan de achterkant.
Natuurlijk is zo origineel mogelijk het allerhoogste doel!
juist, ook daar zit je mee 2x per jaar maar, maar toch steeds je dash uit mekaar halen om het klokje gelijk te zetten is ook zoiets 
ik zocht gewoon een alternatief 12 vervangingsklokje, die ik dus wel op het bestaande klokje wilde gebruiken (wijzers, wijzerplaat en behuizing origineel gebruiken) maar dit is dus lastiger dan ik dacht.
Ik heb mijn buurman ( die is klokkenmaker) vanmorgen in de lift gevraagd of dat klokje te restaureren is.
Hij heeft een collega in Noord Holland die dat vaker doet.
Wil je meer weten PM dan even.
Dag, ook een mogelijkheid is een zo klein mogelijk stappen motortje plaatsen . Motortje moet dan mechanisch aan het bestaande mechaniek gekoppeld worden. Dan met een Arduino -achtig printje aansturen. Originele gelijkstelmechanisme blijft dan behouden.
Gr. Douwe