beste form leden,

ik zou graag willen weten hoe je precies de bedrading van de robot car moet aansluiten. ik heb 2 DC encoder motors en daar zitten dan weer 6 draden aan, wit,blauw,groen,geel,zwart,rood. ik heb daarbij een Arduino Uno, en ik heb een L298N motor driver. en ik heb een batterij houder met 2 4,2 V Li-on batterijen erin. hoe en waar moet ik nu precies alles aansluiten?

alvast vriendelijk dank voor alle informatie terug!

met vriendelijke groet

Herman Tiggelaven

De kleur van de draden zegt niet veel. Daar is geen standaard voor.

En "DC encoder motors" bestaan ook in heel veel uitvoeringen. Heb je daar geen aansluit gegevens van? Of een koppeling naar website of zo?

Hallo deKees,

nee helaas heb ik die niet, er zitten 6 draden aan, de rode van de motor heb ik aangesloten op out1 en de witte op out2 . de motors draaien wel, ik heb de batterijen rechtsteeks op de motors gehad. ik heb nu wat aansluitingen op een breadboard gedaan, maar er gebeurd niks. ik weet niet hoe je de bedrading moet aansluiten.

Ok, dus rood en wit zijn voor de motor. Dan zijn de andere draden voor de terugmelding. Die kun je voorlopig ongebruikt laten.

Die L298 module lijkt wel op deze:

Alleen heb je nu 2 aparte motoren ipv een stappenmotor. Verder kun je het aansluiten zoals in dit plaatje. Maar dan moet je nog wel software hebben om het aan te sturen.

Hier nog een plaatje.

Met de groene signalen stuur je motor A, met de gele motor B.
- Enable laag : Motor uit
- Enable hoog : Motor aan
- In1 hoog, In2 Laag : vooruit
- In1 laag, In2 hoog : achteruit
- Allebei hoog (of laag) : remmen.

ja, maar het probleem is de motor draait niet. en de motor is niet kapot, want ik heb hem rechtstreeks aan de batterij gehad. ook het lampje van de L298N motordrive brandt . ik wil gewoon eerst kijken of de motor draait. heb ik daarvoor de ARDUINO nodig? of alleen de L298N?

Je moet de ingangssignalen van de L298 goed zetten. Dat kan met een arduino, maar je kunt ook gewoon draadjes op de connector zetten en dan in een breadboard prikken...

Hier nog wat aansluit gegevens van zowel de motor als de encoder.

Tenminste.. als het dezelfde is.
https://www.aliexpress.com/item/1005008877963241.html

Zie Specifications ..view more .. view more

Blijkbaar ben je hier al eerder mee bezig geweest: https://www.circuitsonline.net/forum/view/156342

Je hebt een robot car dat werkt op Arduino, waar komt die vandaan? Link naar site of winkel is noodzakelijk.
Geef ons minimaal iets! We zijn nu maar wat aan het gokken

ik heb nu wat aansluitingen op een breadboard gedaan, maar er gebeurd niks.

Het zou ook zomaar kunnen zijn dat je daarmee iets gesloopt hebt. Je kan beter meten dan uitproberen. Met een simpele multimeter kan je al een heel eind komen om uit te zoeken waar iedere kleur draad voor is. Als je zomaar spanning zet op een draadje van een encoder kan die zomaar al gesneuveld zijn. Maar ook de L298N motordrive is niet tegen 'zomaar wat proberen' bestand. En dat geldt tevens voor de Arduino.

1. Zoek eerst de aansluitingen van de L298N motordrive op en begrijp hoe het werkt.
2. Meet met de multimeter op de ingangen of je de L298N motordrive goed aanstuurd en op de uitgangen of er gebeurd wat je verwacht. (zo niet, dan is die waarschijnlijk stuk)
3. Meet de draden van de motor en zet op papier welke draad waarvoor is en sluit dat pas aan als je weet wat je doet en weet wat het resultaat moet zijn.
4. Herhaal de stappen voor de arduino.

Ik geloof niet dat de witte draad voor de motor is, meestal is dat rood en zwart.

Heb je een link naar de site waar de motor vandaan komt?

Aansluitingen van de motor uit de Ali link gehaald:

Wiring method:
- Red Wire - positive power supply of motor(+)(change positive and negative of motor the rotation will change)
- White Wire - negative power supply of motor(-)(change positive and negative of motor the rotation will change))
- Yellow Wire - signal feedback (motor one turn has 11 signals)
- Green Wire - signal feedback (motor one turn has 11 signals)
- Blue Wire - positive of encoder power supply(+)(3.3-5V),cannot be wrong
- Black Wire - negative of encoder power supply(-)(3.3-5V),cannot be wrong