Op dinsdag 8 juli 2025 08:21:31 schreef testman:
de besturing meet de motorstroom bij die regelingen, loopt deze ineens op dan zit de rol tegen het einde. zo werken poortsturingen ook met die draaipoorten met DC motor. stel je de stroom te laag in dan triggert de sturing al als het waait..
Precies dat.
Zo'n dek is niet meer dan een groot rolluik en niet ieder rolluik heeft eindschakelaars. Er zijn er ook legio die de stroom meten en daar op afschakelen, bij rolluiken voor dakramen zie je niet anders en ook bij rolluiken voor zwembaden.
Op zondag 13 juli 2025 11:58:09 schreef Lambiek:
[...]
Precies dat.Zo'n dek is niet meer dan een groot rolluik en niet ieder rolluik heeft eindschakelaars. Er zijn er ook legio die de stroom meten en daar op afschakelen, bij rolluiken voor dakramen zie je niet anders en ook bij rolluiken voor zwembaden.
Groot verschil met een raam-rolluik en een zwembaddeck is dat hij op het einde niet "vastloopt" maar gewoon doordraait en de andere kant weer op- of afrolt. Vooral bij afrollen, als hij doordraait rolt hij weer op.
Op zondag 13 juli 2025 12:09:22 schreef bprosman:
Groot verschil met een raam-rolluik en een zwembaddeck is dat hij op het einde niet "vastloopt" maar gewoon doordraait en de andere kant weer op- of afrolt. Vooral bij afrollen, als hij doordraait rolt hij weer op.
[bijlage]
Met zo'n zijl wel ja. De duurdere zwembaden hebben vaak een rolluik als af dekking en die werken in 99% van de gevallen op stroommeting.
Ik weet niet wat de TS heeft, hij zou misschien eens wat foto's kunnen plaatsen van de besturing en het dek.
Op zondag 13 juli 2025 12:15:30 schreef Lambiek:
[...]
Met zo'n zijl wel ja. De duurdere zwembaden hebben vaak een rolluik als af dekking en die werken in 99% van de gevallen op stroommeting.Ik weet niet wat de TS heeft, hij zou misschien eens wat foto's kunnen plaatsen van de besturing en het dek.
Foto staat in de OP, ben benieuwd wat die doet als hij door blijft draaien/
Op zondag 13 juli 2025 13:31:53 schreef bprosman:
[...]
Foto staat in de OP,....
Daar wordt je niet veel wijzer van. 
Mocht de TS nu eens uiteen zetten hoe het van te voren werkte, zou ook al veel verhelderend werken .
In mei heeft TS al uitgebreid antwoord gekregen op Klusidee. Ik denk dat hij beter iemand kan inschakelen met een beetje kijk op de zaken, anders wordt het niets ben ik bang voor.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Daar geeft hij ook meer info, oa :
Er zat een automatische stop op.
Als ik de sleutel bijv.op stand 1 zette, ging het dek dicht, en stopte automatisch. Stand 2 automatisch open met een automatische stop Moest dat 1 keer instellen met die rode knop.
Waarschijnlijk eindschakelaars geïntegreerd in de motor. Daar komen 3 extra draden voor uit de motor. Hij toonde wel een foto maar zei niet dat dat uit de motor komt, hij noemt alleen voeding.
Daar is ook al het idee van 2 relais gegeven en zelfs getekend en partnummer. Dat kwam niet door met daarna het advies:
Begrijp je mijn schema wel? Of is dat ook abacadabra?
Je moet een schakeling met relais bouwen. Dat kleine schakelaartje kan je motor niet schakelen.
Anders kan ik je aanraden om er iemand met meer kijk op electra bij te halen.
https://www.klusidee.nl/Forum/topic/aansluiting-zwembaddek.168150/page…
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zondag 13 juli 2025 12:15:30 schreef Lambiek:
[...]
Met zo'n zijl wel ja. De duurdere zwembaden hebben vaak een rolluik als af dekking en die werken in 99% van de gevallen op stroommeting.Ik weet niet wat de TS heeft, hij zou misschien eens wat foto's kunnen plaatsen van de besturing en het dek.
klopt, tijd terug nog zo'n regeling hersteld nadat eigenaar dacht dat de nul van de kast lostrekken de juiste manier was van afkoppelen 
die regeling werkte overigens met een plc.