Is de achterste waarde de waarde in Watt?

Nee het jaartal (ik ben al al een tijdje mee bezig, en dat had ik wel iets duidelijker kunnen vermelden (heb het gewijzigd)).
Het is een paneel van 100 Watt. ik toon deze info nu ook om een tablet die in onze woonkamer staat (1 Watt is dus ook 1%).
https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=4015198371960221&id=…

Bij een paneelbouwer of een Electra bedrijf.

Ik heb maar 3 (maar liever 5) Aardklemmen, 2 Fase klemmen (Als de kleur maar niet blauw is), en 2 Null klemmen (kleur blauw), en 2 stukjes doorverbindings stripjes 2 voudig.
En een (afval) stukje Din-Rail.
Dus wie weet lees iemand dit die in dit werk zit en mij hieraan kan helpen.

Op vrijdag 4 juli 2025 14:09:32 schreef MMSoft:
Nee het jaartal (ik ben al al een tijdje mee bezig,.....

Oké, duidelijk.

Ik heb maar 3 (maar liever 5) Aardklemmen, 2 Fase klemmen (Als de kleur maar niet blauw is), en 2 Null klemmen (kleur blauw), en 2 stukjes doorverbindings stripjes 2 voudig.
En een (afval) stukje Din-Rail.
Dus wij weet lees iemand dit die in dit werk zit en mij hieraan kan helpen.

Anders misschien GJ even een mailtje sturen, die heeft wel wat liggen denk.

En de klemmen zitten er nu ook in.

Iedereen de meegedacht en meegeholpen heeft bedankt !!!

Netjes zo. :)

Hangt je controller eigenlijk aan internet voor de positie van de zon?

Nee, de controller berekend dat zelf.
Elk half uur wordt berekend waar de Zon over 15 min. staat, en wordt de stand bijgesteld. Op die manier hoeft deze maar 1x per 30 min. bijgesteld te worden en staat deze nooit langer dan 15 Min. verkeerd, en dat is niet te merken aan de opbrengst.

De Zonnevolger werkt dus geheel zelfstanding en is alleen verbonden met het Elektriciteitsnet via een Energy socket (van homewizard).
Deze laatste lees ik uit (met eigengemaakte software) om te zien hoeveel Watt er opgewekt wordt.

Hier verdwijnt de zon om 17.30 achter de muur, dus vanaf dat moment ben ik uren opbrengst kwijt, maar daar kan ik niets aan veranderen (en het gaat mij ook niet echt over de opbrengst, maar de uitdaging om het te kunnen maken).

[Bericht gewijzigd door MMSoft op (18%)]

Op vrijdag 18 juli 2025 12:34:32 schreef MMSoft:
Nee, de controller berekend dat zelf.
Elk half uur wordt berekend waar de Zon over 15 min. staat, en wordt de stand bijgesteld.

Heb je voor een heel jaar lang een lijst gemaakt of is daar een formule voor. Ik deed het toen door naar de zon te kijken, die volgde de zon precies. Maar zo kan het ook natuurlijk.

En het klopt wat je zegt, zo heel precies komt het niet. Maar de opbrengst is veel beter dan met vaste panelen.

Daar is een formule voor, die heb ik ooit ergens op internet gevonden.
Deze heb ik toen werkend gekregen op de PC, en dacht toen (het was toen nog niet de bedoeling om een Zonnevolger te bouwen) laat ik eens kijken of ik die in een controller kan krijgen (als leer project).

Deze heb ik toen (met beste wel wat moeite :) ) omgezet naar code die de controller begrijpt, en dat was het begin.
Daarna kwam het idee om er een paar motortjes op aan te sluiten, etc. ect. en een paar jaar later staat er zo'n ding op de schuur.

En wat verbruikt het ding uiteindelijk zelf? Is dat van de opbrengstgrafiek al afgetrokken? Of zit dat daar niet in verwerkt?

Heb je toevallig ook de opbrengst van een paneel zonder die volger? Ik ben wel benieuwd hoe groot het verschil is.

ca. 1 Watt, en ook de Energy Socket gebruikt ca. 1 Watt, dus ca. 2 Watt verlies.
Ik geef inderdaad alleen de Positieve opbrengst weer in het grafiekje.

Nee, alle stroom loopt door de Energy Socket.

[Bericht gewijzigd door MMSoft op (14%)]

Op vrijdag 18 juli 2025 13:24:22 schreef Shock6805:
Heb je toevallig ook de opbrengst van een paneel zonder die volger? Ik ben wel benieuwd hoe groot het verschil is.

Als het mag van MMSoft en anders haal ik het weg.

Hier is wat ik toen gemaakt heb, brengt echt veel meer op dan vaste panelen.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/57

@ MMSoft,

Heb je een link naar die formule?

Als het mag van MMSoft en anders haal ik het weg.

Tuurlijk alles wat met dit onderwerp te maken heeft is welkom. Mij gaat het meer over de besturing enz. en minder over de opbrengst maar dat is natuurlijk ook erg belangrijk.

https://www.nldelphi.com/showthread.php?16042-Zon-opkomst-Ondergangs-t…

[Bericht gewijzigd door MMSoft op (17%)]

Op vrijdag 18 juli 2025 13:49:23 schreef MMSoft:
Tuurlijk alles wat met dit onderwerp te maken heeft is welkom.....

Ja, het gaat over hetzelfde onderwerp dat is waar.

En bedankt voor de link, is interessant. :)