Zonnevolger

Sine

Moderator

Op 15 september 2023 16:29:59 schreef EdbO:
[...]

Je zou ook een absoluut encoder op de rotatie as of de motor as kunnen zetten zodat je de hoek ten allen tijde weet. De besturing hoeft in principe alleen maar de motor aan te drijven en dan de hoek controleren. Als de hoek bereikt is, de motor stoppen.

Voor een test opstelling kun je zelfs een potmeter gebruiken, als die wat robuuster en een beetje lineair moet zijn neem je een draadgewonden type. Als de rotatie binnen 270o blijft kan dat zonder enige overbrenging.

https://www.baco-army-goods.nl/draadgewonden-potmeters-ab-4watt.html

De verhouding van je overbrenging is dan voor positiebepaling compleet niet interessant meer.
En zelfs al zou je pulsen tellen dan is dat eigenlijk niet heel spannend. Als je verhouding afwijkt kun je dat prima in software fixen.

Er worden (alweer eens) een hoop beren op de weg gezien voor iets heel triviaals.

Mooi om zo mogelijkheden te bespreken.

@ Rudig76,
Het 3D printen van een worm- wormwiel boeit me zeer. Ken je voorbeelden?

@ Lambiek,
Het aandrijven met een staaldraadje heb ik eerder toegepast en het werkt.

@ EdbO,
Het staaldraadje kan niet slippen omdat de uiteinden geborgd zijn op het aandrijvend en aangedreven wiel. En spelingvrij door voor-spanning op de draad.

@ Sine,
Wellicht heb je MMSoft op een goed idee gebracht.

Lambiek

Special Member

Op 16 september 2023 09:12:40 schreef m.bouwer:
Het aandrijven met een staaldraadje heb ik eerder toegepast en het werkt.

Dat zal ik niet ontkennen, maar voor positionering is het minder geschikt.

Het staaldraadje kan niet slippen omdat de uiteinden geborgd zijn op het aandrijvend en aangedreven wiel. En spelingvrij door voor-spanning op de draad.

Kijk dat verandert de zaak, dat had je er niet bij verteld. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Je zal zelf een 3D tekening digitaal moeten aanleveren. Openscad heeft er bibliotheken voor en fusion360 (gratis voor privé gebruik) ook.
Maar uitdokteren welke maten je precies nodig hebt moet je echt zelf doen.
Printen help ik graag mee.

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl

@Sine: die (al dan niet draadgewonden) potmeter is een lumineus idee, geniaal in zijn eenvoud!

@rudig76: reeds een hele poos geleden was ik in pm-communicatie met de vraagsteller, en ook ik vroeg om een precieze schets, al was het in potlood - het uittekenen in openscad wilde ik graag op me nemen. Helaas is er nooit een bruikbaar antwoord gekomen.

Lambiek

Special Member

Op 16 september 2023 14:12:36 schreef Paulinha_B:
die (al dan niet draadgewonden) potmeter is een lumineus idee, geniaal in zijn eenvoud!

Dat is niet nieuw hoor, modelbouw servo's werken met de zelfde terugkoppeling.

Voor de proefopstelling ga ik nu deze worm- wormwiel combinatie gebruiken.
Te meer omdat ik nu al een heel end ben met de complete rotatie aandrijfopstelling.

De wormas wordt opgesloten in 2 zadels door een grendel in het midden en kan daarmee ook gelift worden om het paneel handmatig te kunnen verdraaien.
Op 1 van de axiale begrenzingen zitten de 2 detectienokken.
Doordat het geheel op een kantelas staat kan ik voorspanning op de staaldraadaandrijving ( wormwielas - pivotring ) houden.

Sine

Moderator

Op 16 september 2023 14:16:30 schreef Lambiek:
[...]
Dat is niet nieuw hoor, modelbouw servo's werken met de zelfde terugkoppeling.

Ook op grotere schaal, (oude) klepstandstellers gebruiken ook een potmeter (al dan niet icm met een tandwielwerk) voor hun positie feedback.

Lambiek

Special Member

Op 16 september 2023 23:01:47 schreef Sine:
Ook op grotere schaal, (oude) klepstandstellers gebruiken ook een potmeter (al dan niet icm met een tandwielwerk) voor hun positie feedback.

Weet ik, maar die worden steeds meer digitaal. In zwembaden zitten er tegenwoordig kleppen met een encoder, is net iets robuuster.

De aandrijfkabel is hier geborgd tegen slippen omdat hij door de wormas heen zit.
6 slagen om de wormas is ruim voldoende om het paneel te roteren.

Borging op de aangedreven pivot-ring.
Bij definitieve montage wil ik de boutjes vervangen door clips.

Komen er op de pivot-ring nog 2 randjes zodat de kabel er niet af kan lopen ?

De print is nu ook opgebouwd.
Alleen de afstandsbusjes zijn nog niet binnen.

Er wordt over een Pot.meter gesproken, dat principe ken ik en dat werkt de eerste jaren goed.
Deze pot.meter kan dan het beste met een flexibele koppeling op de as gemonteerd worden, omdat het denk ik lastig wordt om deze precies in lijn te krijgen met de as.

De pivot-ring beweegt niet meer dan ongeveer 90 graden linksom en 90 graden rechtsom. De kabel loopt er niet af.

Als onderaan de pivot de stang van een pot meter moet meedraaien dan ga ik de kantelbediening veranderen.
Omdat de stang van de actuator dan niet meer door het onderste glijlager kan.

Deze besturing werkt niet met een pot.meter, ik zou ook geen enkel voordeel kunnen bedenken waarom wij die zouden gaan gebruiken.

Lambiek

Special Member

Op 18 september 2023 22:28:56 schreef MMSoft:
Deze besturing werkt niet met een pot.meter, ik zou ik geen voordeel kunnen bedenken waarom wij die zouden gaan gebruiken.

Niet aan beginnen ook, je hebt de besturing en software al bijna klaar. Anders moet je alles weer aan gaan passen.

Opnemer en grendel voor het liften van de worm toegevoegd.

Lambiek

Special Member

@ m.bouwer,

Hoe is dat allemaal gelagerd, staal op staal? Of zit daar nog iets tussen?

Vlaktedruk te verwaarlozen,
Toerental erg laag,
Eenvoudige constructie,

Staal op staal met een beetje smeervet.

Lambiek

Special Member

De aandrijving van de rotatie d.m.v. een staaldraadje is spelingvrij, weinig gewicht, eenvoudig...
Dat wil ik ook gaan toepassen voor het kantelen van het paneel.

Op 19 september 2023 09:30:50 schreef m.bouwer:
[bijlage]

Opnemer en grendel voor het liften van de worm toegevoegd.

Mag dat sleufgat waar de sensor inzit een gewoon gat worden ?

Geen probleem maar kan je zeggen waarom je dat wilt?

De sensor moeren mogen niet zo heel strak aangedraaid worden en nu zou de opnemer er net iets te gemakkelijk uit kunnen komen (als je bijvoorbeeld de kabel aansluit of verwijderd.

Op 19 september 2023 14:41:15 schreef m.bouwer:
Vlaktedruk te verwaarlozen,
Toerental erg laag,
Eenvoudige constructie,

Staal op staal met een beetje smeervet.

Met staal op staal heb ik geen ervaring. Komt er hier en daar een smeer gaatje in te zitten waar wij zo nu en dan een druppeltje olie in kunnen laten vallen ?