ik heb problemen met een ecoflow accu die elke 30min in slaap gaat.
mijn idee was om een ESP parallel aan de drukknop te zetten en die elke 29min eens de knop laten 'indrukken' om die wakker te houden.

terwijl ik bezig was, zag ik op de print staan: RX - TX - G

en effectief, op die TX en GND zie ik 3,2V pulsen passeren, maar ik weet niet wat.
als ik 38400bps neem, zie ik ongeveer 6-8keer dezelfde karakters passeren. ik 'vermoed' dat er rond de 9600bps passeert.
maar geraak er niet aan uit welke de andere settings zijn. bits, stopbits parity....
zijn er tools of andere dingen om zoiets uit te vinden? ik zit nu al een hele tijd in hyper terminal te zoeken.
logic analyser heb ik niet, scoop hier ook niet aanwezig

Staan er in de datasheet van de accu geen gegevens over het signaal?

En scoop is eigenlijk een musthave voor zoiets.

En toch met hyper terminal kun je ook veel achterhalen.

Als er leesbare (ASCII, strings, etc) data over RS232 gaan dan kun je alle RS232 setting combinaties (incl. polariteit van de datalijnen) nalopen totdat je zinnige en leesbare data ziet.
Gaat er ruwe binaire data over RS232 dan wordt het zonder oscilloscoop een lastige puzzel om de juiste RS232 settings te vinden.

Ik denk te begrijpen dat je met hyperterminal in elk geval karakters op de PC of laptop te zien krijgt.
Ik zou in eerste instantie voor 9600 baud, 8 databits, 1 stopbit en no parity gaan. Deze combinatie komt heel vaak voor. Wat je beschrijft lijkt op RS232 op (bijna) ttl niveau.

Je kunt de bytes wel binnenhalen, maar betekenis moet je er zelf aan geven.
(je weet tenslotte niet hoe en wat er verstuurd wordt, daar kan een programma hooguit naar raden)

Inderdaad, zonder protocol beschrijving blijft het een puzzel.

Rs232 protocol kon ik niets over vinden. Maar wellicht is dit topic op tweakers zinvol voor je

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2294252

IK probeer iets vinden als arduino logic analyser en toen kwam google met dit

AI-overzicht
To find the baud rate of an unknown serial communication using an Arduino logic analyzer, you can measure the time duration of a single bit transmission and then calculate the baud rate. The logic analyzer captures the serial data, and you can measure the time between transitions (high to low or low to high) to determine the bit time. Dividing 1 by this bit time gives you the baud rate

Met een scope kan je dat ook doen. Als je eenmaal de baudrate hebt dan is de rest aan opties niet zo heel veel meer.

dat tweakers topic gaat over de ecoflow powerstream. dat is een solar inverter.

ik heb een ecoflow delta 2 extra accu die daaraan gekoppelt zit, maar die heeft een time out van 30min.

dus als die 30min geen stroom levert noch oplaad (als die 100% is of geen zon op de panelen, laadt die niet op), dan schakelt de accu uit.

de powerstream ziet de accu ook niet, ziet geen zonnestroom, en schakelt ook uit. en eigenlijk is het de bedoeling dat die snachts stroom levert.
rond 19h stopt de zonnepanelen met stroom leveren.
rond 21h is de spanning te laag en valt de powerstream uit,
op zonsondergang (21h34) moet de powerstream stroom leveren uit de accu, maar die ging offline.

zelf ecoflow support gecontacteerd (al een maand ondertussen heen en weer gemail) en ze weten het ook niet meer.

dus ik heb een esp op de knop van mijn accu gezet en maak ze elke 10min wakker. dit werkt.

nu zat er ook RX/TX op de printplaat gedrukt, met GEEN draden aan. ik heb er draadjes aan gesoldeerd en ik zie 'data' passeren.
maar het zijn rare tekens.
het is niet de communicatie tussen delta accu en de powerstream, want dat zit de andere kant van de printplaat.
het is RX-TX ronde cirkeltjes op de printplaat. vermoedelijk om de print initieel te programmeren ofzo, maar er komt ook data uit en zou leuk zijn als ik dat kan uitlezen.

de esp hangt er toch al aan met een webserver, kan ik ook weergeven wat daar uitkomt

Zonder iets ervan te weten is dat waarschijnlijk niet te doen...
Aantal bits, start/stop/parity, baudrate, ascii, binair, hex, stx/etx zijn maar een paar mogelijkheden...

Na wat te googlen:
If your EcoFlow keeps shutting off, common reasons include overloading, overheating, or issues with the AC timeout settings or firmware.

Kan je die setting via de app proberen instellen?

Misschien kan je die ook via bluetooth wakker maken, zie hier: https://github.com/rabits/ef-ble-reverse
Diezelfde persoon heeft ook een home assistant integratie gemaakt: https://github.com/rabits/ha-ef-ble

Op de website van Ecoflow zou er documentatie te vinden zijn over hun CANbus protocol. Ik kan de file echter niet downloaden: https://websiteoss.ecoflow.com/cms/upload/2024/11/13/EcoFlow%20J1939%2…

je krijgt hier andere apparaten te zien.

mijn battery is een domme batterij, geen wifi, geen bluetooth, geen overhitting. is een externe accu die aan de omvormer hangt. als ik er van 10h tot 15h ga opladen, van 15h tot 10h leegtrekken blijft die gewoon werken.

het probleem nu is dat die van 10h tot 15h gaat opladen, is dan op 100% en na 30min schakelt die uit. als an savonds de omvormer wil terugleveren, zegt die dat hij geen accu heeft.
ik loop naar de garage, druk 1x op het knopje van de accu, display komt aan, accu komt in de app, en de omvormer levert terug.

smorgens gebeurt hetzelfde. zonsondergang schakelt de accu uit (5h30), half uur later gaat de accu slapen en is er geen accu meer. druk je dan op knopje, komt die terug online. op de 3de foto was die de avond ervoor dus uitgevallen, en sta ik om 6h smorgens met een 98% volle accu.

als ik niet op tijd op de accu ga drukken, en de omvormer staat hele tijd niks te doen, gaat die ook in slaap. en meestal rond 23h30 gebeurt dit. mag ik uit bed en naar de loods wandelen om de boel op te starten

ecoflow weet ervan, maar de optie om bij een domme accu de timeout uit te schakelen, bestaat niet.
als ik die accu aan een andere delta powerstation inplug, dan zal die accu dat wel beheren

ik heb die domme onderste in gebruik op een omvormer. de bovenste is er eentje dat je in eilandbedrijf spanning kan laten leveren op een camping. en als die 30min geen stroom levert, schakelt die uit, en dan schakelt de 2de ook uit
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS90PdgZ_ZV-WoolJudJ6cOi_4x8Vho5-MWDA&s

[Bericht gewijzigd door fcapri op (20%)]

Ik kan het wel gewoon downloaden, het is een PDF met de beschrijving van de CAN data, volgens het J1939 protocol (oorspronkelijk voor zware voertuigen). Waarschijnlijk gaat het ding slapen omdat hij geen communicatie het een management systeem ziet. Als je er met een ESP32 of andere systeem over CAN bus mee blijft praten, lijkt me dat hij wel aan blijft.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (18%)]

Kan je dan niet iets met een tijdklok doen.

Zelfs als je het RS232 protocol weet, dan weet je nog niet naar welke commondo's het luistert, welk formaat dat je dat moet sturen en ook niet of er een CRC check word uitgevoerd. En met formaat bedoel ik moet er een device adres worden meegestuurd, het commando, hoeveel bytes data het verwacht, eventuele crc data en in hoeveel bytes totaal om maar wat te noemen

@sparky

dat is de communicatie dat over die kabel aan de zijkant gaat bij foto in mijn vorige reply.
ik heb een andere set RX-TX gevonden op die ronde testpunten op het mainboard. hier passeert ook data als de accu niet verbonden is met een smart device.

mogelijks is dat de uart of RS485 data van het BMS, aangezien de balance connector 5cm hoger zit dan die paarse pijl

volgens mij wordt can niet benoemd met RX- TX en G.

Op zaterdag 19 juli 2025 21:43:53 schreef benleentje:
Kan je dan niet iets met een tijdklok doen.

Zelfs als je het RS232 protocol weet, dan weet je nog niet naar welke commondo's het luistert, welk formaat dat je dat moet sturen en ook niet of er een CRC check word uitgevoerd. En met formaat bedoel ik moet er een device adres worden meegestuurd, het commando, hoeveel bytes data het verwacht, eventuele crc data en in hoeveel bytes totaal om maar wat te noemen

ik heb het anders gedaan door een esp elke 20min een puls te geven op het knopje aan de voorkant. de kabel van het display zie je onderaan op de bovenste foto. dat werkt al, was gewoon benieuwd of ik iets van data kon zien op die RX/TX pinnen op het mainboard links (de data connector met de CAN signalen zit rechts)