hallo
heb een nieuwe niveau meter/vlotter in benzine tank gemonteerd.
nu heeft de oude 2 draden en de nieuwe 3 draden geel/wit blauw/wit en groen.
hoe dient deze nu aangesloten te worden?
Scooter: Malaguti Phantom 12

Wat is het merk en type van de tankgever ?
Post eventueel een foto van de sticker die er op zit, of van de verpakking.

Het lijkt op deze post.

er is helaas geen info over alleen foto maar al gemonteerd

Tja, dan kunnen we niet zoveel, glazen bol is stuk, en kristallen bol is gejat.

Je kunt de nieuwe uitmeten en zo vergelijken met de oude. Als het beide "potmeter" zijn dan zou je twee draden samen moeten pakken om er een rheostat van te maken. Maar als de nieuwe iets digitaals is, dan zal het voeding, massa en signaal zijn en dan gaat het niet werken..

Er zal toch wel iets van documentatie bij zitten, als je hem online gekocht hebt, heb je dan een link naar dat product op de site van de verkoper.

Hallo,
1; de "post" die iemand aanhaalt, vergeten want dat schema is levensgevaarlijk.
2; ik heb hier enkele nieuwe tankvlotters met dezelfde kleuren draad. Groen, geel/wit en blauw/wit.
tussen groen en geel/wit meet ik 35 ohm vol en 550 ohm leeg.
tussen groen en blauw/wit meet ik 550 ohm vol en 35 ohm leeg.
Dus groen en één van de andere kleuren gebruiken, je ziet vanzelf of je geel/wit of blauw/wit moet gebruiken. De "verkeerde" kleur laat de meter andersom werken.
Douwe

hoe heb je beslist dat dit de goeie tankvlotter is? tankvlotter heb je in verschillende waardes.
0-190 ohm is een veel voorkomende.
ook 80-10 ohm
ook 10-180 ohm
ook 220-30 ohm

jouw unit heeft dus blijkbaar 3 draden waarbij je tussen 2 draden een oplopende weerstand heb als de tank vult, en tussen 1 draad en de 3de een aflopende weerstand.
bv 0-90 ohm of 90-0 ohm.
als dat niet compatibel is met uw benzinemeter gaat dat niet zomaar werken.

heb je bv een 0-190 ohm benzinemeter, zal die maar tot halfweg geraken met een 0-90 ohm vlotter

Hallo,
Malagutti is Italiaans en de waarden die ik meet hier zijn ongeveer goed voor Italiaanse meters.
Er kan in ieder geval niets stuk gaan door één van de genoemde kleur combinaties te gebruiken. En de kleuren van beide vlotter draden zijn hetzelfde, dus ik vermoed toch een bepaalde compatibiliteit.
Douwe

[Bericht gewijzigd door B.D. op (20%)]

Dit is het verschil tussen 2 en 3 draden (2 draden is rheostat, 3 draden is potentiometer).

kristallen bol is gejat

Pech voor jou want het is best een goeie, beter dan mijn vorige gejatte. Alleen in dit concrete geval krijg ik geen helder beeld, helaas.

Hallo,
ik heb het printje van mijn vlotter even bekeken en dat houdt in dat het potentiometer schema van toepassing is. Groen is de loper en de andere kleuren boven en onder in het schema.
Douwe

Hallo,
ik heb het printje van mijn vlotter even bekeken en dat houdt in dat het potentiometer schema van toepassing is. Groen is de loper en de andere kleuren boven en onder in het schema. Kan dus als rheostat gebruikt worden, rheostat als potmeter gaat niet.
Douwe

Volgens de verkoper zou deze compatibel zijn met Malaguti
ik heb groen en geel/wit aangesloten en blauw/wit parallel op beiden.
nu werkt de meter zoals t hoort.
Bedankt allen voor de info.