Ik draai linux ubuntu.Nu een nieuwe printer gekocht, een HP laserjet M110W.Geinstalleerd in de software, hij herkent de printer, maar hij drukt geen testpagina af..Zo deze printer niet geschikt zijn voor linux? Anders zet ik m te koop..

Ligt niet aan je OS in ieder geval, krijg genoeg hits van mensen met ubuntu die hem gewoon werkend hebben gekregen

Kan zijn dat de instelling op kleur staat ipv monochroom (dat gaat uiteraard niet lukken... :+ )
Zie ook: https://askubuntu.com/questions/1523576/hp-m110w-printer

Op dinsdag 29 juli 2025 11:45:33 schreef Arco:
Kan zijn dat de instelling op kleur staat ipv monochroom (dat gaat uiteraard niet lukken... :+ )
Zie ook: https://askubuntu.com/questions/1523576/hp-m110w-printer

Die instelling is er niet(zo slim is dat ding zelf ook wel)

Testpage printen is een hardwarematig iets, niet van het OS...
https://www.youtube.com/watch?v=j4L8qkGddVE

Op dinsdag 29 juli 2025 11:55:16 schreef Arco:
Testpage printen is een hardwarematig iets, niet van het OS...

een windows testpagina staat vol met debug info, connectiviteit, driverinfo, lijkt me sterk dat dat allemaal uit de hardware van de printer komt

Hij doet het dus niet, ik zet m te koop.(of geef m aan het beursteam)

Doe dit:
https://www.youtube.com/watch?v=_KinUMIS3Yc
Lucht op..

Edit: ja sorry. Dat is het eerste wat bij mij opkomt als het over een niet functionerende printer gaat..

[Bericht gewijzigd door mvdk op (45%)]

Kijk in de manual van de printer hoe je op de printer (d.m.v. drukken van knoppen) zelf een test pagina kunt afdrukken.
Werkt dat wel?

Bij de buren heb ik m geprobeerd, die heeft windhoos, en daar werkt het gewoon..Ik ga er geen tijd meer aan besteden, ik geef m wel mee met het beursteam..

HP zelf ondersteunt Linux ook niet maar via open source development.

HP Printer Driver Support for Linux OS

Linux operating systems are developed and supported by the open source community.

Note: The HP Linux Imaging and Printing website is not hosted by HP Customer Support.

Op dinsdag 29 juli 2025 13:37:22 schreef Arco:
HP zelf ondersteunt Linux ook niet maar via open source development.

[...]

Ik heb andere HP printers gehad, maar die deden het gelijk.Het zal wel te duur zijn..

Nieuwe printer.... Als ie het niet doet stuur je 'm toch terug?

Hoe is het ding aangesloten? netwerk of USB?

Op dinsdag 29 juli 2025 14:38:28 schreef joopv:
Nieuwe printer.... Als ie het niet doet stuur je 'm toch terug?

Hoe is het ding aangesloten? netwerk of USB?

USB

hplip installeren ( kan via de hp site) op de linuxbak en dan moet het gewoon werken.
Zoals @FET dat ook al heeft geadviseerd.

Op dinsdag 29 juli 2025 17:24:11 schreef revado:
hplip installeren ( kan via de hp site) op de linuxbak en dan moet het gewoon werken.
Zoals @FET dat ook al heeft geadviseerd.

heb ik gedaan, werkt niet..Ik ben er klaar mee, koop wel een ander merk..

:) Installeren van een ander merk werkt dan ook niet..misschien.

Als het installeren bij de anderen wel goed gaat is dat natuurlijk een veeg teken. ('doe ik wat verkeerd?')
Er schijnt toch een color/monochrome setting te zijn (schijnbaar is de driver ook voor colorprinters geschikt)

To print in monochrome (black and white) with an HP LaserJet M110w on Linux, you'll need to adjust the printer settings within your application's print dialog.
The specific steps may vary slightly depending on your Linux distribution and the application you're using, but generally, you'll find the relevant options
under the "Color" or "Output" settings within the print dialog.

Here's a general guide:
1. Open the Print Dialog: When you're ready to print, open the print dialog box in your application (e.g., by pressing Ctrl+P or selecting "Print" from the File menu).
2. Locate Color/Output Settings: Look for a section related to color or output options. This might be labeled "Color," "Output," "Print Quality," or similar.
3. Select Monochrome/Grayscale: Within the color/output settings, you should find options like "Color," "Grayscale," or "Monochrome." hoose the monochrome or grayscale option. This   will instruct the printer to print only in black and white.
4. Confirm and Print: Once you select the monochrome option, confirm your other print settings (like number of copies, paper size, etc.)

Example (Ubuntu/GNOME):
In Ubuntu with the GNOME desktop environment, you'd typically find these settings within the "Print" dialog,
often under the "More Settings" or similar expandable section.
There, you'll find a "Color" option. Select "Grayscale" from the dropdown menu to print in black and white.

Op dinsdag 29 juli 2025 17:46:23 schreef Hubie:
:) Installeren van een ander merk werkt dan ook niet..misschien.

Installeren van een ander OS wel

hij herkent de printer, maar hij drukt geen testpagina af..

Dan denk ik ook dat arco gelijk heeft. Hij probeer een kleuren afdruk naar de printer te sturen en die antwoord dan zoiets van, dat kan ik niet.

Als de printer helemaal niet herkent zo worden dan is de verkeerde driver geïnstalleerd maar dat lijkt dus goed te zijn.

En dat het op een windows pc wel werkt misschien is de driver daar iets slimmer en ziet zelf wel of het een kleuren of monochroom printer is.

Op dinsdag 29 juli 2025 21:58:51 schreef Hubie:
[...]

Mel is linux fan (of Windhoos hater) :)

Windhoos hater ;)

Met een 'plug&play', 'doet het niet', 'gooi maar weg' instelling
Vraag ik me af of linux dan wel het goede OS voor je is. :?
Misschien een mac iets voor je? O-)

Voor het installeren en configureren van printers onder Linux Mint en Ubuntu, kijk dan op naar de volgende tips afkomstig van 'Makkelijke Linuxtips':