Op dinsdag 29 juli 2025 21:58:51 schreef Hubie:
[...]Mel is linux fan (of Windhoos hater)
Windhoos hater 
Met een 'plug&play', 'doet het niet', 'gooi maar weg' instelling
Vraag ik me af of linux dan wel het goede OS voor je is. 
Misschien een mac iets voor je? 
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Voor het installeren en configureren van printers onder Linux Mint en Ubuntu, kijk dan op naar de volgende tips afkomstig van 'Makkelijke Linuxtips':
Op woensdag 30 juli 2025 08:25:59 schreef DK:
Met een 'plug&play', 'doet het niet', 'gooi maar weg' instelling
Vraag ik me af of linux dan wel het goede OS voor je is.
Ik gebruik linux, omdat ik het eeuwige gezeur van Windhoos zat was.Ik ben ook geen softwareman, maar ik kom er toch meestal wel uit.En ik vind het gewoon beter dan windhoos..
KGE
Golden Member
Je schreef een nieuwe printer, kan het zijn dat je de oude printer ook nog in het systeem hebt staan en dat die als standaardprinter gezien wordt?
Meeste HP printers zijn tegenwoordig redelijk plug en play onder Linux
Op woensdag 30 juli 2025 08:25:59 schreef DK:
Dat is alleen maar een vreselijk dure oplossing om gewoon linux te draaien 
Op woensdag 30 juli 2025 14:05:40 schreef revado:
[...]Dat is alleen maar een vreselijk dure oplossing om gewoon linux te draaien
? Snap ik niet?
Dat werkt normaal wel plug en play voor mensen zonder kennis
En is net zo duur als printers kopen en weggooien, dus dat dure valt voor TS wel mee
Ik heb inmiddels een ander, ook een HP, en deze werkt gelijk out of the box,. Iedereen bedankt.(die printer die het niet deed geef ik aan Chucky mee)
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Precies de reden dat ik een dual installatie gebruik, Linux is ook niet alles. 50 percent van je oude soft werkt helemaal niet of je moet iets anders nemen, 50 percent van je computer hardware werkt niet of half. Ik speel ook graag eens een spel op de PC, ook hier weer; 50 percent ervan werken niet in Linux...
Je geluid werkt bvb wel maar alle regelingen die zijn er niet en ook geen andere programma's voor te vinden. Linux is nog altijd omslachtig met sommige problemen. Moet je dan in orde brengen met cryptische regels.
Het geluid wordt gewoon afgespeeld as is. En daarmee moet je het maar doen. Ik kan de uitvoer en invoer op mijn AE-7 geluidskaart helemaal niet regelen. Linux beslist zelf en verder kan je niks.
Dan liever windhoos, daar werkt tenminste alles zoals het hoort.
Veel mensen denken nog altijd dat je veiliger bent in Linux online, helaas is dat al helemaal achterhaald en je bent net zo onveilig. Veel ransom soft werkt ook op Linux nu en er zijn ook dagelijks gaten te vullen in Linux.
Je hebt een abonnement op beveiligingssoft, tja pech die werkt alweer niet in Linux...
Daarom is een dual installatie nu de beste oplossing, heb je van alle twee de voordelen en geen nadelen.
De grootste fout die men maakt is om een virusscanner volledige toegang te geven op je pc.Met linux moet je dus specifiek toegang geven, anders kom je er niet in. En je heb dan toch nog geen root rechten, zodat er niets met de software kan gebeuren.
CrossFireX
Ik lees regelmatig de Malwarebytes blogs en nieuws pagina's en helaas is Linux niet meer zo veilig als men denkt. Er is nu Malware die ook alles exploit in Linux en zichzelf installeert en je merkt helemaal niks. Een klik op de verkeerde url is genoeg, zelfs in Linux! Ook Macs zijn er niet meer vrij van helaas...
Ook in BleepingComputer nieuws staat er nu regelmatig allerlei exploits die op Linux, Mac en Windows werken. Ze schrijven Malware in Rust die op elk OS platform werkt tegenwoordig... Je bent op niks nog 100 percent veilig, ook niet op Iphones, ook daar zijn enorm veel hacks voor.
De hackers weten ook dat meer gebruikers nu naar Mac of Linux gaan, dus schrijven zij nu ook meer hacks die daar gaan werken.
Erg jammer dan mijn Malwarebytes niet werkt in Linux, ik heb nog wel twee lifetime licenties ervoor.
De beste veiligheid tegenwoordig is nu het Brein dat achter het toetsenbord zit.
Op woensdag 30 juli 2025 19:50:52 schreef DK:
Ja want iemand met die plannen heeft nog nooit gehoord van linux root access exploits
Ik zeg al, ik be geen softwarman. Als ik al iets programmeer is dat in assembler.Maar ik vind windows juist zo irritant dat hij bij het minste of geringste wil gaan updaten.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Ik draai al een 25 jaar? linux only, voor wat ik doe heb ik nog nooit naar software van MS verlangd.
Enige uitzonderingen, spullen vd werkgever en een navigatie computter.
Het gekochte programma werkt alleen onder spullen van MS.
En dus staat daar ergens een W10 computer te brommen.
Zonder virusscanner.
Op donderdag 31 juli 2025 06:03:21 schreef mel:
[...]Ik zeg al, ik be geen softwarman. Als ik al iets programmeer is dat in assembler.Maar ik vind windows juist zo irritant dat hij bij het minste of geringste wil gaan updaten.
Net zoals mijn Linux server die als ik wekelijks inlog roept dat er "x packages" klaar staan om te gaan updaten
.
Zo irritant dat updaten , Linux heeft dat nou nooit
:
Om dat update bij Windows niet automatisch te laten gebeuren of op tijden dat jij niet achter het toetsenbord zit , die instellingen zitten er al jaren in.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Op woensdag 30 juli 2025 20:21:11 schreef CrossFireX:
Ik lees regelmatig de Malwarebytes blogs en nieuws pagina's en helaas is Linux niet meer zo veilig als men denkt. Er is nu Malware die ook alles exploit in Linux en zichzelf installeert en je merkt helemaal niks. Een klik op de verkeerde url is genoeg, zelfs in Linux! Ook Macs zijn er niet meer vrij van helaas...
Maar dan moet zo'n Linux-malware wel sudo-rootrechten hebben om zich in het systeem te kunnen nestelen. Maar die kan zich wel in de gebruikersmap \home\<gebruiker> nestelen, of Linux-malware moet je toetsaanslagen registreren om wel ongemerkt rootrechten te kunnen verkrijgen.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
De meeste ellende ontstaat tussen scherm en rugleuning....
Die enige MS pc aan boord draait ook al 2 jaar zonder enig onderhoud.. (op wat herstarten wegens vastlopen na, W10)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op donderdag 31 juli 2025 08:55:30 schreef Jinny:
(op wat herstarten wegens vastlopen na, W10)
Meeste Windows versies zijn prima te gebruiken, zonder vastlopers.
Ik schrijf al tientallen jaren software voor diverse soorten Windows alarmmeldcentrales, werken prima, nooit vastlopers...
Meestal ter vervanging van bestaande software (ook Linux/OS2), die tot enkele malen per weer opnieuw opgestart moest worden.
Draait nu zonder vastlopers, alleen zo nu en dan een restart wegens programma of OS software.
Vaak wordt erbij verteld: 'een vastloper zo nu en dan is onvermijdelijk, U moet ook regelmatig de PC rebooten om dat te voorkomen.'
Da's natuurlijk grote onzin, het ligt in 99.9% van de gevallen aan gammele hardware, slecht geschreven drivers, of software die slecht geschreven en/of getest is)
(in software vaak dingen als stack over/underrun, counters uit de pas. deadlocks bij onvoorziene situaties, resource en memoryleaks,...)
Een goed en complex programma schrijven is meer als alleen testen of 't werkt, ook of het blijft werken... 
Jinny
Golden Member
Yup, eens.
Alleen heb ik de navigatiesoftware niet geschreven, en het OS niet uitgezocht.
Er draait -alleen- de nav software op, niks anders.
Frappant is dat de andere nav pc met Open CPN -wel- gewoon blijft draaien...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zulke alarmmeldcentrales zullen ook een uitgeklede en streng beheerde Windows hebben. Dan is de kans inderdaad groter dat de applicatie vastloopt, maar als die goed geschreven is dan gebeurt dat ook niet.
Voor Linux geldt hetzelfde.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (47%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij Windows kun je dat zien in de Task manager. Bij zich slecht gedragende programma's loopt meestal het memory use, resourcecount of threadcount op.
(veroorzaakt doordat een programma resources na gebruik niet vrijgeeft zodat ze hergebruikt kunnen worden, of stackfouten)
Het OS loopt dan langzaam 'vol' tot de koek op is... 
Vaak wordt gezegd 'dat is onvermijdelijk', maar dat is onzin: memory en resourceleaks zijn totaal onnodig...
Vaak ook veroorzaakt door gebruik van DLL's met de verkeerde calling convention.
Het kan dat een programma vastloopt, maar dan kill je dat programma. De rest blijft gewoon doorgaan.
Arco
Special Member
Op donderdag 31 juli 2025 10:33:47 schreef mel:
Het kan dat een programma vastloopt, maar dan kill je dat programma. De rest blijft gewoon doorgaan.
Dat ligt eraan. Als de problemen in kernel mode (ring 0) calls zitten kan de pc zelf ook prima vastlopen...
Er wordt van programmeurs nu eenmaal verwacht dat ze weten wat ze doen... (en da's helaas niet altijd het geval...
)
Op donderdag 31 juli 2025 10:47:05 schreef Arco:
[...]
Dat ligt eraan. Als de problemen in kernel mode (ring 0) calls zitten kan de pc zelf ook prima vastlopen...
Er wordt van programmeurs nu eenmaal verwacht dat ze weten wat ze doen... (en da's helaas niet altijd het geval...)
Dat neem ik gewoon ter kennisgeving aan, nogmaals, ik ben geen software man.. 
CrossFireX
Een voorbeeldje wat er voor Linux beschikbaar is nu, en zo passeert er elke week wel iets. Dus nee die veiligheid van vroeger daar zit nu een addertje onder het gras. Wist zelfs alle sporen van het systeem zelf!
Geen enkele bekende antivirus of zelfs VirusTotal kent deze Malware.
Zoals eerder gezegd weten deze mannen maar al te goed dat meer mensen nu naar Linux en MacOs gaan, dus passen zij ook hun techniek aan.
A newly discovered Linux malware, which has evaded detection for over a year, allows attackers to gain persistent SSH access and bypass authentication on compromised systems.
https://www.bleepingcomputer.com/news/security/new-plague-malware-back…
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (11%)]