Halo ik heb van mijn zoon een Arduino Nano bordje gekregen en ik wil dat instaleren op mijn andere pc windows versie 8.1 , maar dat gaat niet? Arduino uno gaat wel , maar Nano niet wat kan ik doen wie kan mij helpen, dank op voorbaat
Rapperder

Op vrijdag 8 augustus 2025 18:03:46 schreef Rapperder:
Halo ik heb van mijn zoon een Arduino Nano bordje gekregen en ik wil dat instaleren op mijn andere pc windows versie 8.1 , maar dat gaat niet? Arduino uno gaat wel , maar Nano niet wat kan ik doen wie kan mij helpen, dank op voorbaat
Rapperder

Als je de standaard Arduino IDE installeert kun je toch uit verschillende borden kiezen ,?

Hi,

Bij een Nano kan het zijn dat je de oude versie vn de bootloader moet gebruiken.
Vooral bij de China producten, toen ik er mee begon heb ik mijzelf helemaal gek gezocht voor ik het probleem vond. :-)

Groet,
Bram

PS
Windows 8.1? dat is nog van voor de oorlog en erg onveilig ls hij aan het Internet hangt!

bovenaan bij bord arduino nano selecteren.

daarna bij cpu de 168 of 328 nemen afhankelijk welke je hebt. soms staat hier nog tussen 328 old bootloader.
probeer eens met alle 3.

ook moet je de goede poort nemen op je pc. kan je zien onder systeembeheer (windows knop + pause/break indrukken). het kan zijn dat er een andere usb chip op zit (bv ch340), dan moet je die ook installeren voor de poort zichtbaar wordt. andere usb poort op je pc, krijgt ook een andere com poort nummer in het systeem

[Bericht gewijzigd door fcapri op (23%)]

Ik denk dat ik ook een paar arduino nano bordjes heb. Dat is geloof ik een van de modellen die past op een breadboard. Als ik daar iets mee wil doen, is het eerste een programmer aansluiten en een kopietje trekken van mijn makefile met "main () template". In een grijs verleden heb ik wel eens die arduino editor geinstalleerd, maar het is zo'n hopeloos stuk software dat die geen week op mijn pc heeft gestaan.

Verder is het gewoon een atmega328 voor mij. Niets bijzonders. Ik hoef niet te kiezen tussen 20 bordjes met dezelfde processor. Zolang het te programmeren is met mijn programmer (USBasp) dan werkt het gewoon.

USBasp ondersteunt ong. alles met een SPI poort om te programmeren. dat is zo ongeveer de hele "oude" ATMEGA serie. Maar om het voor iedereen moelijker te maken verzint atmel / microchip elke 5 jaar een andere programmeer interface. Zucht.

[Bericht gewijzigd door Kortsluiting_Online op (36%)]

Elke 5 jaar? Dat valt wel mee.
Die ISP interface bestaat al vanaf 1995, en werkt nog steeds op veel processors.

Maar de nieuwe generatie AVR gaat met UPDI (sinds 2016 of zo). En dat is echt wel een verbetering. Programmeren via een enkele pin, met alleen een seriële poort en avrdude.

Maar daarnaast zijn er veel alternatieven bedacht, altijd als bootloader dus als 2de programmeer methode. En dan kan iedereen maken wat hij wil, en dat gaat wel eens fout.

[Bericht gewijzigd door deKees op (26%)]

Op vrijdag 8 augustus 2025 23:48:13 schreef Kortsluiting_Online:
Ik denk dat ik ook een paar arduino nano bordjes heb. Dat is geloof ik een van de modellen die past op een breadboard. Als ik daar iets mee wil doen, is het eerste een programmer aansluiten en een kopietje trekken van mijn makefile met "main () template". In een grijs verleden heb ik wel eens die arduino editor geinstalleerd, maar het is zo'n hopeloos stuk software dat die geen week op mijn pc heeft gestaan.

Verder is het gewoon een atmega328 voor mij. Niets bijzonders. Ik hoef niet te kiezen tussen 20 bordjes met dezelfde processor. Zolang het te programmeren is met mijn programmer (USBasp) dan werkt het gewoon.

USBasp ondersteunt ong. alles met een SPI poort om te programmeren. dat is zo ongeveer de hele "oude" ATMEGA serie. Maar om het voor iedereen moelijker te maken verzint atmel / microchip elke 5 jaar een andere programmeer interface. Zucht.

USBAsp is qua drivers wel een drama om aan de praat te krijgen op de hogere Windows versies. Als je de Arduino IDE drama vindt is VS-Code misschien wel iets voor je.

Eventjes naar de "dragon" gekeken. (Die had ik lang geleden bijna gekocht, maar de voeding van dat ding was onbetrouwbaar)
https://www.microchip.com/en-us/development-tool/ATAVRDRAGON

It can perform a symbolic debug on all devices with OCD with SPI, JTAG, PDI (selected devices), high voltage serial programming, parallel programming, and aWire modes, and supports debugging using SPI, JTAG, PDI interfaces.

Dus daar tel ik al 5 verschillende protocollen. Is PDI hetzelfde als UPDI?
En o-ja, er is ook nog zoiets als "debugwire".

Hoe staat Microchip tegenwoordig eigenlijk tegenover hobbyisten? ISP programmeer protocol stond gewoon beschreven in het datasheet van de AT90S1200 (en/of AT90S2313). (U)PDI moet helemaal rereverse-engineerd worden (artikel op Hackaday). en Microchip heeft vele jaren lang geprobeerd de GCC compiler op hun website te verstoppen, omdat ze hem eigenlijk niet los willen leveren. Hieronder staan 6 programmeer kastjes beschreven, maar ik weet niet of avrdude die fatsoenlijk ondersteund op Linux. Ik ben zelf bij m'n oude ATMEGA's blijven hangen. Ik heb nooit een "modernere" chip gebruikt.

https://www.microchip.com/en-us/tools-resources/debug/programmers-debu…

Maar UPDI over een pin serieel? Hoe lees je dan de data terug?
O ja, bijna vergeten, ik heb internet. Effe kijke:
https://www.programming-electronics-diy.xyz/2024/01/how-to-program-upd…
Ah, er zit dus alleen een 1k weerstandje tussen RxD en TxD.
Werkt het dan met een PL230x?

Op vrijdag 8 augustus 2025 23:48:13 schreef Kortsluiting_Online:
[...] In een grijs verleden heb ik wel eens die arduino editor geinstalleerd, maar het is zo'n hopeloos stuk software dat die geen week op mijn pc heeft gestaan.

[...]

Welke Arduino IDE heb je geprobeerd? De 1.8 of de huidige 2.x. Beiden zijn een wereld van verschil. Ik houd het nog op de 1.18 omdat ik teveel miserie had met ESP32 bordjes. Misschien is dat nu opgelost.

Core C programmeren kan ook in Eclipse of in CLION van Jetbrains. Laatste is wel betalend.

Een ATmel ICE ondersteund zowat alles van de AVR reeks. Ook PDI. Een tijdje geleden verschillende ATXMega128A ermee geprogrammeerd.

PL230X is nu niet bepaald de meest vriendelijke USB<=>serieel omzetter. Werkt het? OK. Werkt het niet? Begin maar te zoeken. De FTDI en CH340 doen het stukken beter.

Dat er nieuwe protocollen komen is normaal. De chips worden almaar groter. Mijn eerste ATmega8 werd beschreven met bit bangen. Het duurde een eeuwigheid. SPI ging al wat vlotter. PDI is weer wat sneller.

er zijn idd veel verschillen.
ik gebruik arduino IDE 1.6 voor nano en uno. die werkt goed maar beperkt tot oude hardware (vandaar zie ik ook de 328 old bootloader nog niet staan).

ik kopieer die map op éénder welke pc en dat werkt out of the box. niks installeren. gehele map kopieren en ik kan direct verder.

voor mijn ESP's gebruik ik arduino arduino ide 1.8.19. wel wat tweaken maar die ondersteund de ESP's allemaal.

voor OTA programmatie gebruik ik arduino ide 2.3.5 maar wel de GUI in klassieke stijl gezet. deze is echt nodig om de laatste libraries te hebben.

die 3 IDE's draaien gelijktijdig op mijn pc. die versie 2 moet je op elke pc wel van scratch installeren, want map kopieren doet het niet.

boel aansluiten met USB, programma schrijven, uploaden met 1 knopje. geen aparte compilers, niet foefelen met externe programmers... vind het net zo makkelijk.
ik moet nu een PIC programmeren, zie er al tegenop. pickit V3 is onderweg

In de 1.8 (dus niet 1.18) krijg je toch ook alle nieuwe libraries? Ik heb het nog geschreven, OTA gebruik ik nooit in de IDE. Ik gebruik altijd Web Updater OTA. Tutorial https://lastminuteengineers.com/esp32-ota-web-updater-arduino-ide/. Iedereen kan zo een update uitvoeren zonder zelf over de arduino IDE te beschikken. In 1.8 verschenen niet altijd alle OTA devices correct. De ene keer lukte het, de volgende weer niet of ze verschenen plots om toch weer te verdwijnen.

Ik gebruik zowel ESP als AVR. Afhankelijk van het doel. Niet alles hoeft WiFi en/of BT. Voor ESP ben je voor de gemakkelijkheid bijna altijd gericht op de BOB bordjes. Wil je een ESP rechtstreeks op de print moet je zelf gaan zorgen voor alles wat er rond zit. Of eerst programmeren voor OTA in een ZIF socket en dan hopen dat het daarna niet meer mis loopt. Bij AVR is dat toch wat handiger. Het spijtige is dat de arduino IDE geen aparte fuse settings heeft. Het loopt via bootloader maar die moet er eerst wel in met de juiste fuses. Dan is het even terugvallen op AVR studio.

ESP is ook kritischer naar gebruik IO. Sommige pinnen moeten hoog zijn bij boot, andere weer laag en zijn dan moeilijker te gebruiken. Bij AVR is alleen de reset pin belangrijk bij boot.

Op zaterdag 9 augustus 2025 11:56:13 schreef buckfast_beekeeper: Het spijtige is dat de arduino IDE geen aparte fuse settings heeft. Het loopt via bootloader maar die moet er eerst wel in met de juiste fuses. Dan is het even terugvallen op AVR studio.

Binnen de IDE word AVRdude standaard geinstalleerd. Daar is ook een hele goede GUI voor (AVRDudess) , dan kun je zelf programmeren fuses zetten etc.

Dus daar tel ik al 5 verschillende protocollen. Is PDI hetzelfde als UPDI?
En o-ja, er is ook nog zoiets als "debugwire".

OCD is geen protocol, maar een algemene term voor On-Chip-Debugging. Dat gaat dan via PDI,UPDI of JTAG naar gelang de processor die je hebt.

JTAG is lastig voor een hobby-ist. Maar de processors met JTAG hebben daarnaast ook andere protocollen. AtMega32 bijv doet JTAG, ISP en Parallel. Wat je maar wilt.

PDI is een voorloper van UPDI. Die lijken wel op elkaar maar PDI is synchroon en heeft een extra kloksignaal nodig. Wordt alleen gebruikt op XMega processors. Alle nieuwe AVRs gebruiken UPDI voor zover ik weet.

Hoe staat Microchip tegenwoordig eigenlijk tegenover hobbyisten? ISP programmeer protocol stond gewoon beschreven in het datasheet van de AT90S1200 (en/of AT90S2313). (U)PDI moet helemaal rereverse-engineerd worden (

Het UPDI protocol staat uitgebreid beschreven in de datasheets. Zie bijv AtTiny3226 : https://ww1.microchip.com/downloads/aemDocuments/documents/MCU08/Produ…
Het enige dat niet openbaar is zijn de debug instructies. Maar dat was vroeger met ISP niet anders.

En UPDI werkt met een enkele weerstand en een serial port. Maar met een diode ipv een weerstand gaat het nog beter. Ik heb daar wat testen mee gedaan. Zie https://tinymega.nl/Projects/GettingStarted-AtTiny3226/StartingTiny322…

Op zaterdag 9 augustus 2025 13:07:50 schreef deKees:

OCD is geen protocol, maar een algemene term voor On-Chip-Debugging. Dat gaat dan via PDI,UPID of JTAG naar gelang de processor die je hebt.

JTAG is bedoeld om via een beperkt aantal pins een hele hoop interne punten binnen een chip of board te kunnen uitlezen. Vooral bedoeld om de boel te kunnen testen. Dus als je chip A en chip B op een print hebt gedaan dan kan je het draadje tussen pin X op chip A en pin Y op chip B testen door via JTAG die pin op chip A te besturen, en via jtag op chip B uit te lezen.

Maar men is het toen gaan gebruiken ook om chips te programmeren. Maar omdat het veel meer pins kost dan modernere dingen als SWD en PDI wordt het in de praktijk minder gebruikt dan de modernere dingen.

Maar goed. Er zijn wel degelijk chips (geweest) die alleen jtag hadden en niet een van de modernere varianten.

Op zaterdag 9 augustus 2025 11:56:13 schreef buckfast_beekeeper:

Ik gebruik zowel ESP als AVR. Afhankelijk van het doel. Niet alles hoeft WiFi en/of BT. Voor ESP ben je voor de gemakkelijkheid bijna altijd gericht op de BOB bordjes. Wil je een ESP rechtstreeks op de print moet je zelf gaan zorgen voor alles wat er rond zit. Of eerst programmeren voor OTA in een ZIF socket en dan hopen dat het daarna niet meer mis loopt. Bij AVR is dat toch wat handiger. Het spijtige is dat de arduino IDE geen aparte fuse settings heeft. Het loopt via bootloader maar die moet er eerst wel in met de juiste fuses. Dan is het even terugvallen op AVR studio.

nano's gebruik ik quasi niet meer nu. ze zijn handig, maar als je dingen op het web wil doen, moet je afkomeen met ehternet of wifi shields.
een esp8266 heeft alles onboard en meer geheugen. het enige nadeel is dat er slechts 1 analoge ingang op zit.
er zijn een 4tal digitale in/outputs die je veilig kan gebruiken, meer nodig zet je er een PCF8574 bij.

ik ga nu nog 1keer een arduino nano boven halen vandaag. in mijn diy accu wil ik een aantal analoge dingen meten (spanning, stroom, temperatuur). dus komt er een nano op de accu, beetje als halve bms die serieel dan alles doorstuurt naar de ESP die het hele home battery gebeuren voor zijn rekening neemt (webserver, wifi connectie, P1 meter uitlezen, zonnepanelen uitlezen).
in de toekomst met de lifepo4accu zal de bms mij die gegevens geven, nu zal ik het tijdelijk met een nano oplossen

fcapri halo ik heb dat allemaal geprobeerd ook met alle drie ATMEGA 328P
ATMEGA 328P old en met ATMEGA 16 maar ik krijg altijd verkeerde poort aangeduid , als ik naar Board Arduino dan druk ik op Nano dan zie ik die staan , verder 2 x atmega 328p en een maal ATMEGA 16 en als ik dan compileer dat gaat goed maar bij uploaden krijg ik de foutmelding. Er is een fout opgetreden
bij het uploaden van de schets , dat staat in het rood aangeduid van onder , en als ik ga nazien dan zie ik staan avrdude: stk500_getsync() attempt 10 of 10; not in synk: resp=0x00 .

[Bericht gewijzigd door Rapperder op (23%)]

welke fout krijg je dan? de nanos staan toch goed herkend in systeembeheer?

Op zaterdag 9 augustus 2025 15:31:55 schreef Rapperder:
fcapri halo ik heb dat allemaal geprobeerd ook met alle drie ATMEGA 328P
ATMEGA 328P old en met ATMEGA 16 maar ik krijg altijd verkeerde poort aangeduid , als ik naar Board Arduino dan druk ik op Nano dan zie ik die staan , verder 2 x atmega 328p en een maal ATMEGA 16 en als ik dan compileer dat gaat goed maar bij uploaden krijg ik de foutmelding.

Welke poort geeft de "Device manager" ?

Op zaterdag 9 augustus 2025 12:15:42 schreef bprosman:
[...]
Binnen de IDE word AVRdude standaard geinstalleerd. Daar is ook een hele goede GUI voor (AVRDudess) , dan kun je zelf programmeren fuses zetten etc.

Een tijd AVRdude gebruikt. En dan bleek er weer wel een signatuur voor een ATmega88 in te zitten, maar niet voor een ATmega88P. Moest je weer zelf de nodige zaken aanmaken. Wat later bleek dan weer de signatuur van de 328 en 328P er niet in te zitten. Ben dan maar overgeschakeld naar AVR studio voor de fuses. Werkt zoals ik verwacht. Zie geen behoefte om weer te gaan veranderen.

Dan heb je wel een hele antieke versie gehad. Ik heb hier een .conf file uit 2014 waar ze allemaal in zitten die je noemt.

Als je die dan uittrekt zie je poort 8 effectief verdwijnen in systeembeheer?

Op zaterdag 9 augustus 2025 17:50:31 schreef bprosman:
Dan heb je wel een hele antieke versie gehad. Ik heb hier een .conf file uit 2014 waar ze allemaal in zitten die je noemt.

Je mag ze zoeken.

De enige die wordt weergegeven in mijn zoekbalk.