Op zondag 10 augustus 2025 10:18:24 schreef buckfast_beekeeper:
De enige die wordt weergegeven in mijn zoekbalk.
Naja, je gebruikt m toch niet dus is ook niet spannend.
Halo tot heden weken mijn 2 Nano bordjes niet , ik zie alleen dat het rode ledje bij de 2 bordjes oplichten en als ik op de reset knop druk dan zie ik dat het reageert? welke software kan ik daar op aansluiten , ik heb al geprobeerd met blink en dat werkt ook niet? verder heb ik arduino ide verwijderd en arduino ide 2.3.6 gedownload en die opgestart en dat is gelukt , maar als ik nu die opstart dat gaat ook niet , nu wil ik proberen een verschillende ledverlichting te doen werken op dat Nano bordje met een mini usb aansluiting zien dat dit wekt?
Gr
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Probeer een keer een simpel programma te maken met niet meer dan een Serial.begin(9600); en Serial.println("Hello world!!"); in de setup. Zo lang je dat niet te zien krijgt in de terminal, hoef je niet met leds en andere dingen aan de slag. Als deze eenvoudige zaak al niet werkt, gaat de rest het ook niet doen.
Werkt dat? Doe dan hetzelfde maar met de Serial.println in loop en zet daar een delay(500); achter. Elke halve seconde zou nu de tekst in je terminal moeten verschijnen.
Nu weet je dat je bordje werkt en welke instellingen je moet gebruiken.
Zijn de juiste drivers geïnstalleerd op je PC?
jammer dat er niks van code inzit die al kan seriele output geven, kon je toch al kijken of de pc het ergens tegenhoud of niet.
heb je soms remote desktop ofzo open staan om eens mee te kijken? ik programmeer vaak op mij pc thuis vanop het werk. ik zit wat ver af van mechelen om ter plaatse te kijken
Op dinsdag 12 augustus 2025 11:44:18 schreef fcapri:ik programmeer vaak op mij pc thuis vanop het werk. ik zit wat ver af van mechelen om ter plaatse te kijken
Als je toch niet hoeft te werken op je werk zou ik lekker thuis blijven. 
benleentje
Golden Member
verder heb ik arduino ide verwijderd en arduino ide 2.3.6 gedownload en die opgestart en dat is gelukt , maar als ik nu die opstart dat gaat ook niet
Wat gaat er dan niet?
Leg eens iets meer uit wat je doet en welke foutmelding je dan krijgt.
Beste is om de complete foutmelding hierheen te kopiëren
daar staat niets open , ik heb deze opgemaakt zoals buckfast_beekeeper aangeduid heeft zie hier onder.
Serial.begin(9600);
void setup() {
Serial.println("Hello world!!");
}
void loop() {
// put your main code here, to run repeatedly:
}
maar dat werkt ook niet?
benleentje
Golden Member
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
... en ook wat er aan (fout)meldingen komt.
Ook zou het sympatiek zijn om in je eerdere bericht de code als dusdanig te taggen, als het niet te veel gevraagd is. Nu leest het ietwat lastig.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
In dit geval kan ik zien wat er niet werkt. Maar als je foutmeldingen krijgt, moet je die doorgeven, anders wordt het vanaf hier helemaal onmogelijk om jou "het werkt niet, HELP!" te debuggen.
Dus leer eerst eens de foutmeldingen doorgeven.
benleentje
Golden Member
Op dinsdag 12 augustus 2025 16:21:54 schreef Rapperder:
daar staat niets open , ik heb deze opgemaakt zoals buckfast_beekeeper aangeduid heeft zie hier onder.maar dat werkt ook niet?
Serial.begin(9600);
void setup() {
}
void loop() {
}Ik moet ook beter lezen.
En ik begrijp nu ook waarom je zegt dat deze code niet werkt. Want het schrijft enkel naar de seriële poort.
Nadat je deze code hebt geüpload naar de arduino doe dan het volgende:
Ga naar het menu hulpmiddelen en open daar seriele monitor. Als de seriele monitor geopend is dan zou je daar moet zien staan
Hello world!!
[Bericht gewijzigd door benleentje op (77%)]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik ga een beetje mee met @rew: na veel pieren en turen denk ik iets te zien dat "minder dan perfect" is. Maar of dat dan de oorzaak is van het "niet-functioneren" dat staat vooralsnog in de sterren geschreven. Topicstarter, schenk aub klare wijn?
avrdude: stk500_getsync() attempt 10 of 10; not in synk: resp=0x00 .
Foutmelding is duidelijk genoeg. Dus het gaat mis bij de download van de sketch naar de nano. Dus iets fout met bootloader versie, baudrate, serial-port oid.
benleentje
Golden Member
Dekees ik begrijp dat er nu nieuwe versie 2.x is geinstallerd en dat het uploaden nu wel gelukt is.
Maar TS denk dan iets te kunnen zien aan de arduino maar daar gebeurt niets Er gebeurt enkel wat in de seriële monitor, tenminste dat hoop ik.
@rapperder
Pas nu de code eens aan naar dit
void setup() {
Serial.begin(9600);
}
void loop() {
Delay(500);
}
Nadat je de code hebt geuploaded naar de arduino doen dan:
Open menu hulpmiddelen >> seriele monitor
En dat zou je steeds hello world!! moeten zien.
Als je niets ziet stel dan bij baudrate deze in op 9600
Ok wat ik eerst doe mijn ide opstarten dan dan ga ik in file en kies een nieuwe schets , verder zie ik sketch_aug12c.ino .
en dit ,
void setup() {
// put your setup code here, to run once:
}
void loop() {
}
Dan doe ik tools open en ik kies Board Arduino Nano , dan ga ik naar Arduino AVR Board zien en ik zie Arduino Nano staan die ik juist aangeduid heb verder
zie ik Arduino Nano staan in een wit kadertje daar druk ik op en kies een van de com poorten VB com 3 en ik druk op ok, nu ga ik een programma aanduiden in de File en doe Example open en kies blink dat gaat allemaal goed , ik zie het programma blink opstaan verder druk ik op Verify dan zie ik dat er aangeduid word Done Compiling dan druk ik op de upload knop en ik krijg deze fout melding Sketch uses 924 bytes (3%) of program storage space. Maximum is 30720 bytes.
Global variables use 9 bytes (0%) of dynamic memory, leaving 2039 bytes for local variables. Maximum is 2048 bytes.
avrdude: ser_open(): can't open device "\\.\COM3": De time-outperiode van de semafoor is verlopen.
Failed uploading: uploading error: exit status 1
nu moet u mij eens verklaren wat ik fout doe?
neem eens je systeem beheer, klik com ports open en zie dat com3 er staat met een arduino.
trek die dan uit, com3 moet verdwijnen
ik heb nu een nano op com6 zitten
ik heb ook een com3, maar dat is niet mijn nano
verifieer dat zeker eens. want ik denk dat het daar fout loopt. arduino (ch340) mogelijks niet correct geinstalleerd of foute com poort.
Op dinsdag 12 augustus 2025 17:49:40 schreef benleentje:
Serial.begin(9600); void setup() { } void loop() { Serial.println("Hello world!!"); Dealy(500); }
delay(500);
is die voorlaatste regel
[Bericht gewijzigd door fcapri op (11%)]
benleentje
Golden Member
zie ik Arduino Nano staan in een wit kadertje daar druk ik op en kies een van de com poorten VB com 3 en ik druk op ok,
Com3 is bijna altijd een systeem com poort, waar dus geen arduino achter zit.
Zie je geen andere com poorten meestal is het 5 of 6
Ja dat is de onderste, nu heb ik nog eens dat bestand op te vragen en ik krijg deze fout C:\Users\Gust2\AppData\Local\Temp\.arduinoIDE-unsaved2025712-7896-squyvj.8rgl\sketch_aug12e\sketch_aug12e.ino:1:1: error: 'Serial' does not name a type
Serial.begin(9600);
^~~~~~
C:\Users\Gust2\AppData\Local\Temp\.arduinoIDE-unsaved2025712-7896-squyvj.8rgl\sketch_aug12e\sketch_aug12e.ino: In function 'void loop()':
C:\Users\Gust2\AppData\Local\Temp\.arduinoIDE-unsaved2025712-7896-squyvj.8rgl\sketch_aug12e\sketch_aug12e.ino:7:3: error: 'Dealy' was not declared in this scope
Dealy(500);
^~~~~
exit status 1
Compilation error: 'Serial' does not name a type
En Serial.begin moet ook binnen de haakjes van Setup:
Maar eerst het download probleem oplossen. En Dealy() heeft ook een wat creatieve spelling.
void setup()
{ Serial.begin(9600);
}
void loop()
{ Serial.println("Hello world!!");
Delay(500);
}
Halo ik heb systeem open gedaan heb de usb stekker open en dicht gedaan en dat ging zoals u schreef nu ga ik het nog eens proberen met com 6 en met deze
Serial.begin(9600);
void setup() {
}
void loop() {
Dealy(500);
}
[Bericht gewijzigd door Rapperder op (31%)]
benleentje
Golden Member
@benleentje uw kat zal mischien graag mede doen
Nu terzake ik heb gedaan wat u voorstelde maar ik kan geen com 6 vinden daarom heb ik maar com 5 geprobeerd maar ik krijg de zelfde fout , om com 6 te vinden kan ik die niet aanmaken?
doe systeembeheer eens open (device manager) en kijk onder ports wat je hebt.
voor hetzelfde is de driver niet geinstalleerd en werken ze gewoon niet
terwijl je dat venster open hebt, trek je de nano uit en kijk je welke poort er verdwijnt.
zo weet je toch al zeker welke poort het is, ipv constant at random wat te proberen.
onthoud ook: als je de nano in een andere usb poort steekt, krijgt die weer een andere com poort. dus altijd dezelfde usb gebruiken
Ik heb gezien dat com 3,4, 5,7 blijft staan en poort USB Serial CH40 Com 11 dan denk ik dat het Com 11 moet zijn en die ga ik ook proberen .
deze melding krijg ik?
C:\Users\Gust2\AppData\Local\Temp\.arduinoIDE-unsaved2025712-7896-squyvj.8rgl\sketch_aug12e\sketch_aug12e.ino:1:1: error: 'Serial' does not name a type
Serial.begin(9600);
^~~~~~
C:\Users\Gust2\AppData\Local\Temp\.arduinoIDE-unsaved2025712-7896-squyvj.8rgl\sketch_aug12e\sketch_aug12e.ino: In function 'void loop()':
C:\Users\Gust2\AppData\Local\Temp\.arduinoIDE-unsaved2025712-7896-squyvj.8rgl\sketch_aug12e\sketch_aug12e.ino:7:3: error: 'Dealy' was not declared in this scope
Dealy(500);
^~~~~
exit status 1
Compilation error: 'Serial' does not name a type
nu ben ik het moede mijn hoop zakt ineen , met de andere arduino uno ging dat allemaal maar met deze niets altijd de zelfde foutmelding ik weet het niet meer?
[Bericht gewijzigd door Rapperder op (73%)]
is die CH340 geinstalleerd?
zou wel 11 moeten zijn dan.
neem eens de blink sketch want er zit in uw serial ergens iets fout.
neem een standaard simpele oefening uit de examples en zou direct moeten werken
zoals hierboven al vermeld door dekees, moet die Serial.begin(9600); in de setup staan en niet erboven.
nu kent die Serial niet, en geeft die dus ook die fout
[Bericht gewijzigd door fcapri op (10%)]