All,

Een poos geladen heb ik wat vragen gesteld over de PM2528. Er was weinig informatie beschikbaar.
De afgelopen tijd heb ik flink wat uitgezocht, verzameld en op GitHub gezet. Het is uitdrukkelijk work-in-progress, niet gegarandeerd volledig of correct.
Op dit moment bevat het:
- Hoofdstuk 6 ev van de echte servicemanual (dank Arco!)
- KiCard-schema's/PCBs van een aantal insteekkaarten op basis van de SM (beter te lezen dan de scans)
- Firmware (.bin) (2514.5 en 2525.6)
- Disassembly firmware + comments (gedeeltelijk) (Ghidra)
- KiCad schema/PCB van een riser-card
- Matrix met meetfuncties/relais
- Matrix met IO-expander-selectie
- Aantal scope/LA dumps (gedeeltelijk voor/na afregelen/reparatie)

Doe er je voordeel mee!

Mocht je nog meer informatie hebben (zoals hoofdstuk 1 t/m 5 van de echte service manual), dan hoor ik het graag!

https://github.com/deqit/PhilipsPM2528

Groeten,
Dethmer.

Complete Service Manual heb ik ooit eens gekocht bij Schematheek
3 pdf's voor € 20,00

Het is best een fijne meter, ik heb dat ding eigenlijk nog nooit open gemaakt.
Mooi om de detailfoto's te zien zo.
Is best complex opgebouwd.

Ik gebruik 'm nog vaak (naast mijn Prema 5000), werkt best fijn.

Ik heb ooit de led displays voor een wat moderner type vervangen. (die geven meer licht voor minder stroom). Ook de lampjes (13 stuks) vervangen door leds.
Ook de lichtkleur is van (jaren '70) donkerrood nu naar gewoon (HE) rood.

https://www.uploadarchief.net/files/download/pm2528-1.jpg

Na het vervangen van de displays kwam wel een hinderlijke 'design flaw' aan het licht die eerder (door de belabberde displays) niet zichtbaar was... :+
De segmentaansturing met de 74LS164 heeft n.l. geen OE (Output Enable). Daardoor zie je nu allerlei 'geknisper' in de displays tijdens update van de schuifregisters.

(veroorzaakt doordat de displaydata langs alle segmenten geschoven wordt, en dat is zichtbaar...)
Moet daar nog steeds eens een fix voor maken: simpel, voeding van display kort onderbreken. Heb dat ook al getekend:

Deze meter heeft een IEC-625 aansluiting wat de europese versie is van de IEEE-488, kortweg GPIB. Het is alleen een andere stekker, DSUB25, maar verder identiek.

Dat betekent dat je hem via een AR488 via USB op een computer met TestController kan aansluiten. De programming manual ziet er goed uit, dus daar mee is het mogelijk een definitie file te schrijven zodat je met deze PM2528 kunnen loggen.

Verder een mooie meter, heb ze al een paar keer in het echt gezien. Succes met de restauratie !

als je interesse hebt in de operating manual. heb er 1 tekoop.
staat ook op marktplaats. is verkocht.

Ik heb ook een beetje intresse in die oude meters. Ik vind ze wel mooi.

Even kijken welke dit ook alweer is:
https://duckduckgo.com/?t=h_&q=pm2528&ia=images&iax=images

En Jos van Dijken heeft mooie fototjes van de binnenkant en de modules (maar niet van achterkanten van de printen).
https://josvandijken.nl/elektronica_philips_PM2528.php

Tjeetje zeg, daar zitten veel printjes in.
Met 7 KiCad projecten in je repository ben je ook al een heel eind. Ik zit zelf nog op KiCad V8 maar aan de grootte van de files te zien heb je al flink wat getekend.

Misschien heb je hier wat aan:

Philips_PM2528_Service.pdf

Ik hoop dat ik daarmee je lol niet te veel bederf...
En wat reverse-engineering betreft. Laadt je al foto's van de printen direct in KiCad? Dat is best wel een goed hulp middel.

Edit: Bovenstaand schema (en meer) staan ook op de site van Jos. Vlak on der de foto's.

Op EEVblog loopt op het moment een uitgebreid reparatie topic over de PM2528: Repair Philips PM2528.

Daar wordt met name diep in het digitale deel gedoken.

groet, Gertjan.

Op zaterdag 9 augustus 2025 07:05:29 schreef Kortsluiting_Online:
Ik heb ook een beetje intresse in die oude meters. Ik vind ze wel mooi.

Even kijken welke dit ook alweer is:
https://duckduckgo.com/?t=h_&q=pm2528&ia=images&iax=images

En Jos van Dijken heeft mooie fototjes van de binnenkant en de modules (maar niet van achterkanten van de printen).
https://josvandijken.nl/elektronica_philips_PM2528.php

Tjeetje zeg, daar zitten veel printjes in.
Met 7 KiCad projecten in je repository ben je ook al een heel eind. Ik zit zelf nog op KiCad V8 maar aan de grootte van de files te zien heb je al flink wat getekend.

Misschien heb je hier wat aan:
[bijlage]

Ik hoop dat ik daarmee je lol niet te veel bederf...
En wat reverse-engineering betreft. Laadt je al foto's van de printen direct in KiCad? Dat is best wel een goed hulp middel.

Edit: Bovenstaand schema (en meer) staan ook op de site van Jos. Vlak on der de foto's.

Dag,

Dank voor het meedenken! Deze had ik al gevonden, staat al in de repo. Dus het bederft helemaal niets ;)

In de echte SM staan (matig leesbare) afbeeldingen van de printen. Deze zet ik inderdaad in KiCad, daaroverheen plaats ik de componenten. De bedoeling is niet om de printen opnieuw te maken (ik teken de tracks niet), maar om, uitgeprint, iets duidelijk leesbaars te hebben tijdens het uitzoeken van de werking.

Groeten,
Dethmer.

Op zaterdag 9 augustus 2025 07:59:52 schreef miedema:
Op EEVblog loopt op het moment een uitgebreid reparatie topic over de PM2528: Repair Philips PM2528.

Daar wordt met name diep in het digitale deel gedoken.

groet, Gertjan.

Dag Gertjan,

Inderdaad. Daar zie je mijn naam ook af en toe verschijnen.

Groeten,
Dethmer.

Op vrijdag 8 augustus 2025 14:52:51 schreef dijkmane:
Complete Service Manual heb ik ooit eens gekocht bij Schematheek
3 pdf's voor € 20,00

Het is best een fijne meter, ik heb dat ding eigenlijk nog nooit open gemaakt.
Mooi om de detailfoto's te zien zo.
Is best complex opgebouwd.

Dag,

mochten deze drie PDFs toegevoegde waarde hebben ten opzichte van de documentatie in de repo dan houd ik me uiteraard van harte aanbevolen. Stuur me maar een PM.

Groeten,
Dethmer.

Op vrijdag 8 augustus 2025 15:36:02 schreef flash2b:
Deze meter heeft een IEC-625 aansluiting wat de europese versie is van de IEEE-488, kortweg GPIB. Het is alleen een andere stekker, DSUB25, maar verder identiek.

Dat betekent dat je hem via een AR488 via USB op een computer met TestController kan aansluiten. De programming manual ziet er goed uit, dus daar mee is het mogelijk een definitie file te schrijven zodat je met deze PM2528 kunnen loggen.

Verder een mooie meter, heb ze al een paar keer in het echt gezien. Succes met de restauratie !

Dag,

met de optionele insteekkaart inderdaad ;)

Dank!

Groeten,
Dethmer.

Op vrijdag 8 augustus 2025 15:24:44 schreef Arco:
Ik gebruik 'm nog vaak (naast mijn Prema 5000), werkt best fijn.

Ik heb ooit de led displays voor een wat moderner type vervangen. (die geven meer licht voor minder stroom). Ook de lampjes (13 stuks) vervangen door leds.
Ook de lichtkleur is van (jaren '70) donkerrood nu naar gewoon (HE) rood.

[afbeelding]

Na het vervangen van de displays kwam wel een hinderlijke 'design flaw' aan het licht die eerder (door de belabberde displays) niet zichtbaar was... :+
De segmentaansturing met de 74LS164 heeft n.l. geen OE (Output Enable). Daardoor zie je nu allerlei 'geknisper' in de displays tijdens update van de schuifregisters.

(veroorzaakt doordat de displaydata langs alle segmenten geschoven wordt, en dat is zichtbaar...)
Moet daar nog steeds eens een fix voor maken: simpel, voeding van display kort onderbreken. Heb dat ook al getekend:

[bijlage]

Dag Arco,

Dat is een 'grappige' constatering, daar heeft men indertijd geen rekening mee hoeven houden;) Dat zal vast erger zijn bij de eerste twee setjes van 2, aangezien deze op dezelfde poort aangesloten zijn.
Je hebt blijkbaar de SM. Mocht je aanvullingen hebben voor de repo (de eerste hoofdstukken van de SM), dan houd ik me aanbevolen!

Groeten,
Dethmer.