Hallo,
Heb hier enkele zonnepanelen staan maar raak er niet uit welke :
- controller, omvormer, ... Ik hiervoor moet kopen.
Want achteraan staat een bakje met 2x + & - koppeling.
Op de linkse meet ik Dc -98v
Op de rechtse meet ik Dc+102v
Ook als ik die op Ac zet meet die:
228V
(Stond niet in volle zon)
Is dit mss een micro converter axhteraan?
Heb fotos genomen voor meer duidelijkheid.
Alvast bedankt
staat + en - achteraan op, dat doen ze niet bij AC
2de punt heeft die solar connectors (MC4 dacht ik), die zijn voor DC.
k denk dat je meettoestel gewoon fout meet op AC
heeft er iemand een idee waar de 2e set kabel (+ en -) voor dienen? Kan dit zijn om panelen aan elkaar te koppelen?
Wat voor een "controller " of dergelijk zou ik voor deze panelen moeten hebben?
Voc= 123v
thx
Op zondag 10 augustus 2025 13:11:32 schreef cliffie:
ja, dat dacht ik ook (zijn idd mc4) maar heb er net een lamp van 220 op gezet en die brand,
Die brand ook bij 100V
Dat (zwak excuus voor een) multimeter kan niet met DC op de AC stand overweg en geeft een onzinaflezing.
Dat kun je ook testen, een 9V batterij moet 0V meten op AC, zo niet kan de meter daar niet mee overweg.
100V is een beetje ongebruikelijk voor een zonnepaneel. Meestal zijn ze rond 30V.
De meeste micro-omvormers zijn dan niet geschikt vanwege de hoge spanning.
Maar je kunt dan wel een string-omvormer gebruiken. Bijv Growatt MIC750-X
https://www.sellectzonnepanelen.nl//Files/2/48000/48037/Attachments/Pr…
Goed voor max 1000W aan panelen, spanning bereik 50 - 500V.
Dan kun je beide panelen eventueel parallel aansluiten. Al heb je dan wel een paar extra koppelstukken nodig. De panelen lijken daarvoor bedoeld, en deze omvormer werkt met een nominale spanning van 100V, dus perfect voor dit doel.
[Bericht gewijzigd door deKees op (11%)]
Volgens mij zijn CIS panelen vaak rond de 100V. Ik heb ook twee obscure panelen die 90V afgeven (Voc). Deze had ik parallel op een PSI300. Hele oude Philips omvormers die later ook door Steca zijn geproduceerd. Uit mijn hoofd 45-145V inputspanning. Het broertje, de PSI500, zal iets hogere spanningen willen hebben.
Juist wat oudere omvormers zullen wel wat met die spanning kunnen.
Mijn schoonouders hebben ook CIS panelen en een SolarEdge systeem. Dit is een tussenvorm tussen een ouderwetse omvormer en een micro-omvormer systeem. Dit heeft een 'intelligent' kastje bij elk paneel en een relatief domme omvormer (daardoor als het goed is goedkoper dan een micro-omvormer systeem). Dit kastje hebben ze in normale varianten in diverse vermogens met 80Vmax ingangsspanning. En speciale high-voltage versies tot 125V (even uit mijn hoofd). Maar hoeveel wil je aan oude panelen uitgeven en hoeveel heb je er?
Ik zou denk ik gewoon een oude omvormer van 50€ op MP scoren en een paar panelen serie/parallel aansluiten.
Mijn obscure panelen:
Ik heb 8 van deze panelen staan, momenteel.
Dacht ze parallel te koppelen, of 2x 3 parallel in serie.
Maar wat is dan het kastje achteraan waar ik 4 aansluit kabels op heb (2keer + en 2keer -) ?
MVG
Met die connectors kun je 'doorlussen':
1e paneel : Linker kabels niet gebruiken. Best afdoppen.
Rechter kabels verbinden met linker-kabels van het 2e paneel.
Rechter-kabels 2e paneel weer doorverbinden met linker-kabels van het 3e paneel.
En zo voort. Laatste paneel dan rechter-kabels verbinden met de omvormer.
Maar ik ken deze panelen niet. Dus het zou ook andersom kunnen zijn.
Bij parallel schakelen altijd de + van de ene naar de + van de andere.
En dat werkt ook bij deze panelen, want de + heeft rechts een 'mannetje' en die past in het 'vrouwtje' van de + op de linkerkant van het volgende paneel.
Wel opletten bij de omvormer. Als je de verkeerde kant aan de omvormer koppelt dan staat de spanning verkeerd-om. Dus ook daar + van de panelen aan + van de omvormer.
Maar 8 panelen is teveel om parallel te zetten. Dus dan beter 2 x (4 parallel). Dan krijg je 200V, 2500Wp. En dan zou ik gaan voor een 2kW omvormer. Bijv MIC 2000TL-X. Maar die omvormer heeft een nominale werkspanning van 350V, dus dan kun je beter 4 x (2 parallel) in serie. Ofwel 400V 2500Wp.
[Bericht gewijzigd door deKees op (17%)]
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Als de metingen in bedrijf zijn gedaan , zal er door het hakgedrag van de omvormer een pulserende gelijkstroom ontstaan wat je meter in de war brengt.
Op zondag 10 augustus 2025 22:24:51 schreef Hunebedbouwer:
Als de metingen in bedrijf zijn gedaan , zal er door het hakgedrag van de omvormer een pulserende gelijkstroom ontstaan wat je meter in de war brengt.
]o;l
je hebt duidelijk geen kaas gegeten van deze materie
want wat je hier beweert slaat nergens op
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik zie nergens de "bron" van dat er 8 panelen zouden zijn,
Vaak worden panelen van ongeveer 30V in serie gezet. Deze zijn dus equivalent met 3 nomrale panelen. Je omvormer moet dus 100 of 200V "makkelijk" aankunnen. Als je je ze in serie zet heb je 200V. Beetje mee uitkijken.
Ze zijn ongeveer 190W nominaal.
Als je er 2 hebt is dat 380W, als je er idd 8 hebt ... reken maar uit.
Zou je een omvormer kopen die zeg 4kW aankan, dan zal ie een hoog eigen verbruik hebben t.o.v. een precies aangepaste omvormer. (i.e. 400W voor 2 panelen, of 1600W voor 8).
Op maandag 11 augustus 2025 14:25:16 schreef rew:
Ik zie nergens de "bron" van dat er 8 panelen zouden zijn,Vaak worden panelen van ongeveer 30V in serie gezet. Deze zijn dus equivalent met 3 nomrale panelen. Je omvormer moet dus 100 of 200V "makkelijk" aankunnen. Als je je ze in serie zet heb je 200V. Beetje mee uitkijken.
Ze zijn ongeveer 190W nominaal.
Als je er 2 hebt is dat 380W, als je er idd 8 hebt ... reken maar uit.
Zou je een omvormer kopen die zeg 4kW aankan, dan zal ie een hoog eigen verbruik hebben t.o.v. een precies aangepaste omvormer. (i.e. 400W voor 2 panelen, of 1600W voor 8).
waar slaat dit antwoord nu weer op ?
lees jij alle antwoorden van topic starter wel door ?
en hoe kom je aan die 190 watt ?
Juist die 190W vond ik goed opgemerkt van rew: de panelen zijn 315Wmax maar ook Vmp is 101V en Imp is 1,9A...
Ik vond de panelen al ERG veel opbrengen voor hun afmetingen. Een modern >20% efficiënt paneel van 1,70m doet 440W bij dezelfde breedte en dit oude mormel 315W bij 1,40m. Dat is dan fors boven de 15% voor een paneel van 15 jaar oud???
(En rew heeft inderdaad de terugkoppeling van de OP gemist dat er 8 panelen zijn)
[Bericht gewijzigd door r-p op (11%)]
Op maandag 11 augustus 2025 14:36:34 schreef PE1IDY:
[...]waar slaat dit antwoord nu weer op ?
lees jij alle antwoorden van topic starter wel door ?
en hoe kom je aan die 190 watt ?
Nu kan ik niet goed lezen.....
Sorry.....
Op zondag 10 augustus 2025 20:59:07 schreef deKees:
Met die connectors kun je 'doorlussen':1e paneel : Linker kabels niet gebruiken. Best afdoppen.
Rechter kabels verbinden met linker-kabels van het 2e paneel.Rechter-kabels 2e paneel weer doorverbinden met linker-kabels van het 3e paneel.
En zo voort. Laatste paneel dan rechter-kabels verbinden met de omvormer.
Maar ik ken deze panelen niet. Dus het zou ook andersom kunnen zijn.
Bij parallel schakelen altijd de + van de ene naar de + van de andere.
En dat werkt ook bij deze panelen, want de + heeft rechts een 'mannetje' en die past in het 'vrouwtje' van de + op de linkerkant van het volgende paneel.Wel opletten bij de omvormer. Als je de verkeerde kant aan de omvormer koppelt dan staat de spanning verkeerd-om. Dus ook daar + van de panelen aan + van de omvormer.
Maar 8 panelen is teveel om parallel te zetten. Dus dan beter 2 x (4 parallel). Dan krijg je 200V, 2500Wp. En dan zou ik gaan voor een 2kW omvormer. Bijv MIC 2000TL-X. Maar die omvormer heeft een nominale werkspanning van 350V, dus dan kun je beter 4 x (2 parallel) in serie. Ofwel 400V 2500Wp.
[bijlage]
Dank u, hier ben ik al een grote stap mee vooruit 
Zo een Mic 2000TL-X heeft die ook de mogelijkheid om batterij aan te sluiten?
Ik zie dat er precies andere varianten bestaan, de 2000 versie is niet meer verkrijgbaar (toch waar ik had gekeken)
De 2500 versie wel.
Grts
Nee. Die Mic 2000TL-X is niet geschikt voor batterij.
Dan moet je kiezen voor een hybride omvormer. Bij Growatt beginnen die bij 3000W, dat is wel wat veel voor jouw panelen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Toen ik maandag wat schreef dacht ik ergens gezien te hebben dat er 1.9A MPP stroomwas. Ah! Dat is de eerste foto uit de hier nog enkele fotos post.
Er staat een Vmpp van 100V (binnen 2 procent) en een Impp van 1.9A dus daarmee is Pmpp dus 190W.
Hmm. Er staat ook 315W peak power. Niet te verenigen met de andere gegevens....
[Bericht gewijzigd door rew op (11%)]
De mp-getallen gelden voor E=1000 W/m2; dat staat eronder.
Pmp hadden ze inderdaad ook even mogen uitrekenen voor ons, hoewel Ump en Imp er al staan.
'Peak Power' is het maximale vermogen dat het paneel ooit zal kunnen leveren bij 'oneindige' verlichting. Dat getal kan nodig zijn om passende omvormers en zo te kiezen.
rew
Huh? 1000 is toch zo goed als de maximale instraling? Het zal een keertje 10% hoger zijn, maar niet meer toch?
Dus dan zou ik met een 220W / paneel omvormer vinden dat ik ruim voldoende heb. Zelf heb ik hier een 4800W aan panelen liggen op een 4000W omvormer. Of is dat op dezelfde manier gerekend?
Die 315 die er opstaat is zwaar klote voor franse kopers. Daar wordt gekeken naar het piek-vermogen van je installatie. Is dat onder de 3kWp, dan krijg je de "kleine particulieren" regeling om zonnepanelen te stimuleren. Dat scheelt dus 9 vs 15 panelen! (Als je eenmaal panelen aan het plaatsen bent is een paneeltje extra niet zo duur. Je kan dan dus voor weinig extra wat meer opbrengst krijgen.).
Heb de panelen gratis gekregen van een kameraad van mij, hij heeft er 30 staan, ik kan er dus gewoon 2 bijvragen dan heb ik er 10 ?
mvg
1000 is toch zo goed als de maximale instraling?
Laat eens zien. De zon zet waterstof in helium om en verliest per seconde zo'n 4,2 ton massa. Dat is een vermogen van bijna 4×1023 W. Op een afstand van 150 miljoen km komt dat neer op ruim 1,3 kW/m2 op de bovenkant van de atmosfeer. Dus ja, op de grond een kW lijkt een redelijke schatting. 
Toch is de 'piek'-specificatie er. Af en toe kom je situaties tegen waar de instraling bijna kan verdubbelen.
Voorbeeld: als, gezien vanuit de panelen, de zon net iets rechts van 'recht vooruit' staat, en links zie je een groot gebouw, dan krijg je van de vensters in dat gebouw reflectie en dus extra instraling.
En omdat de zon op die vensters heel 'scherend' (ver van loodrecht) invalt, is de reflectie daar erg groot, tot dichtbij 100 % aan toe.
Af en toe zouden je panelen zo bijna de dubbele instraling kunnen krijgen.
Wateroppervlakten reflecteren onder kleine hoeken ook erg goed, maar dan zou de zon laag staan, en de meeste panelen kijken wat meer omhoog.
Plot of surface reflectance as a function of light incidence angle for a 6mm (0.25") pane of clear glass, [link]