De laadkabel van een voertuig dat ik 2dehands heb gekocht, werkt niet. Ik heb deze met de multimeter doorgemeten. De pinnen (aan de laderzijde) zijn op de fases en nul aan de bovenzijde zwart uitgeslagen. Als ik deze pinnen aan de zijkant meet heb ik gewoon contact. Nu zitten ze best diep, dus goed schoonmaken wordt sowieso een gepriegel. Heeft iemand een tip? Kan ik ze in een of ander goedje laten weken zodat het vuil er makkelijker af gaat? Openmaken lukt me niet er zit een speciale torx schroef in.

https://i.imgur.com/KdlngaP.jpeg

zijn dat geen plastic zwarte koppen die op het uiteinde zitten?

Op donderdag 14 augustus 2025 13:37:36 schreef fcapri:
zijn dat geen plastic zwarte koppen die op het uiteinde zitten?

Verrek. Even een andere wel werkende laadkabel gecheckt, die heeft inderdaad hetzelfde. Dan kan ik lang poetsen. :-)

Wel vreemd, ik heb alle pinnen getest op contact, werken allemaal. Maar als ik deze kabel gebruik in mijn EV of die van m'n vrouw, werkt ie niet. Een andere kabel werkt dan wel bij dezelfde paal.

[Bericht gewijzigd door Knuppel1983 op (25%)]

zit daar ook niet ergens een chip in met communicatie?

Op donderdag 14 augustus 2025 14:21:37 schreef fcapri:
zit daar ook niet ergens een chip in met communicatie?

Geen idee. Ik meet 0,4ohm weerstand op de CP. Op beide kabels identiek. Rest ook identiek, geen kabelbreuk o.i.d. Geen zichtbare beschadigingen op de kabel of connectoren.

219ohm tussen de PP en PE pin.

vaak is er een draadbreuk in de CP of PP draad. deze draad is maar 0,14mm2 dik en de andere draden vaak 4mm2. door het gewicht van de kabel bij de stekker breekt de dunne draad dan door. ik zou dus even goed bewegen met de kabel als je de weerstand meet..

opletten met een gare laadkabel waar echt sluiting tussen de fasen of nul zit, daar stook je menig laadpaal mee op.

De weerstand waarde geeft de maximale stroom aan van de kabel. Wat kan je laadpaal leveren? Mogelijk strookt dat niet met elkaar.
Hier staat het een en ander erover:

https://www.soolutions.com/nl/dostar-type-2-male-stekker-32a-laadpuntz…

[Bericht gewijzigd door KGE op (32%)]

Openmaken lukt me niet er zit een speciale torx schroef in.

'Speciaal' in welke zin? Zit er een dimpeltje in waardoor een gewone Torx-schroevendraaier niet past? In dat geval is het een safety-Torx c.q. Tamper Proof Torx. En schroevendraaiers (of bitjes) hiervoor zijn gewoon goed verkrijgbaar.

Plaats anders misschien eens een foto van het schroefje?

In elk geval, ik heb me nog nooit door een speciaal soort schroef (Security Torx, Tri-lobe, 'koploze' schroeven, etc.) laten tegenhouden bij het openhalen van iets. In het uiterste geval dat niets anders werkt wordt een links-draaiend boortje erbij gehaald om de schroef uit te boren. En daarna vervangen door een service-vriendelijker schroefje.... (alhoewel security-Torx voor mij net zo gewoon is als een kruiskop. Allemaal alleen een kwestie van het juiste gereedschap).

de stekker kan doorgaans wel open, maar de pennen zijn geperst. ik loste dat op door de kabelmantel wat af te strippen en de extra draadlengte in de stekker op te vouwen, alleen de gebroken CP draad opnieuw solderen in de stekker.