Als je text krijg in de serial monitor, dan heb je in elk geval een werkende serial interface, met de juiste pinnen tussen de PC en de Arduino.
Ik heb geen ervaring met die Arduino Mini. Maar ik zag op internet dat je de volgende instellingen moet doen in de Arduino/Tools:
Board : "Arduino Pro or Pro mini"
Programmer : "USBasp"
Volgens Arduino is dat echter afhankelijk van welke versie je hebt:
"Arduino Pro or Pro mini" is voor bordjes die op 3V3 lopen,
"Arduino duemilanove or Diecimila" is voor bordjes op 5V.
"Arduono Nano" wordt daar ook genoemd, dus die kun je ook proberen
En dan nog, normaal -tijdens bedrijf- heb je alleen een seriële verbinding. Maar om te downloaden moet je ook de bootloader in de processor activeren. Dat kan automatisch via de DTR pin op je USB interface module. Maar niet alle USB bordjes hebben die pin, dus dan moet je op het juiste moment even op het reset knopje drukken, precies op het moment dat op het scherm 'Load application' verschijnt.
De foutmelding die je krijgt betekent dat de download applikatie op de PC niet het juiste antwoord krijgt van de bootloader. Dat kan dan veel oorzaken hebben:
- Verkeerde baudrate tijdens programmeren
- Verkeerde ´programmer´ geselecteerd.
- Bootloader niet aktief.
- Bootloader niet aanwezig.
- Non-standaard bootloaderin je bordje.
Bedankt benleentje nu kan ik zien dat het met de Serial monitor gaat , maar ik kan nog niet compiler of update? Is er nog een andere schets daarvoor beschikbaar ik wil weten hoe dat komt dat ik niet kan compiler of update?
Gr
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
LEES en BEGRIJP de meldingen die er komen
Of kopieer ze tenminste hier. "Ik kan nog niet compiler of update" zegt niets, daarmee kan niemand u ook maar een enkele stap verder helpen. We helpen hier graag, maar help ons dan helpen.
Sta me toe eventjes lastig te doen: uw berichten brengen me bijna tot wanhoop, er is nu al zo dikwijls en zo nadrukkelijk gevraagd om fatsoenlijke duidelijke info, en er blijft maar komen "help het werkt niet". Ik vind dat erg frustererend en eigenlijk ook een beetje onbeleefd van u, al zal het misschien niet zo bedoeld zijn.
benleentje
Golden Member
Er lopen nu voor mij gevoel een paar dingen door elkaar.
JE hebt het over een bordje wat nog niet wilt werken? Klopt dat? Maak daar eens een foto van en dan maar ook een foto van het wel werkende bordje.
NU heb je het over compileren en update, maar wat bedoelt je daar precies mee want ik denk dat je de verkeerde woorden aan het gebruiken bent.
Compileren dat doet de software voor je. De code die je schrijft heet een sketch. Maar daar begrijpt de Arduino niets van. Compileren is dan het omzetten van voor jouw leesbare code naar machine code wat naar de arduino gaat.
Als je op de knopen verify of Upload drukt dan gaat dat compileren vanzelf op de achtergrond en dan krijgt de oude code een update.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Een compiler is een DING. Een stuk software.
"Ik kan niet compiler" is derhalve geen nederlands. "Ik kan niet huis!"
benleentje
Golden Member
Heren heb wat geduld rapperder is al een behoorlijke oude man. En desondanks doe hij toch een begin maken met met arduino. Dat alles niet duidelijk is en er soms verkeerde woorden gebruikt word kan gebeuren.
en er blijft maar komen "help het werkt niet".
Ja dat kan wel een stuk beter. Maar we komen toch steeds een stapje verder en er duiken ook steeds nieuwe problemen op.
En ik ben ook benieuwd waar hij nu tegenaan loopt.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik ben ook geen jonkie meer, maar dat geeft me niet het recht er maar op los te kliederen. En er is al heel veel goede wil en geduld betoond, met vooral stank ten dank.
benleentje
Golden Member
Ja ik geeft ook toe dat het beter kan en moet en daar is al een aantal keer om gevraagd. En als TS zijn best dan komt er ineens een helder antwoord.
Maar toch als iemand een keer verkeerde terminologie gebruikt dat kan gebeuren.
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Kan iemand niet even met de beste man videobellen (wil ik ook wel doen) en dan meekijken wat er gebeurt. Dan kun je veel sneller en gerichter meekijken.
Als je dat wil laat maar weten dan stuur ik je mail met mijn telefoon nummer en kunnen via whatsapp video bellen of FaceTime kijken of het probleem makkelijker te vinden is.
Paulinha_B
Honourable Member
Maar toch als iemand een keer verkeerde terminologie gebruikt dat kan gebeuren.
Daar stem ik graag mee in - maar het wangedrag gaat heel wat verder dan dat.
Kan iemand niet even met de beste man videobellen (wil ik ook wel doen) en dan meekijken wat er gebeurt.
Dat is een vriendelijk aanbod, proficiat! Gaat iemand die er niet toe komt om zoals herhaaldelijk gevraagd wat te knippen en plakken wel in een videogesprek instappen? Het lijkt me twijfelachtig, maar hoop doet leven!
Marlon
Golden Member
Misschien nog even wat bijkomende informatie over het niet kunnen communiceren met de Arduino Nano. Toevallig heb ik de afgelopen dagen ook de nodige problemen gehad - een (officiële) Arduino Uno werkt perfect, een hele resem Arduino Nano clones werkten niet en gaven gelijkaardige foutmeldingen zoal TS ook al kreeg (ofwel "avrdude: ser_open(): can't open device "\\.\COM3": De time-outperiode van de semafoor is verlopen.", ofwel "avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync: resp=0x00").
De eerste foutmelding kreeg ik steevast op Windows, de tweede af en toe op Windows maar altijd onder Linux.
Zoals anderen al aanhaalden, moet je inderdaad de driver voor de CH340 chip op je systeem hebben, maar daar zijn er een aantal problemen mee. Sinds een bepaalde versie werkt die driver niet meer (goed) voor de CH340G versies van de chip.
Enkele oplossingen:
- Rollback naar een oudere driver (https://support.arduino.cc/hc/en-us/articles/13148652511260-avrdude-se…)
- Een oudere driver installeren (de Sparkfun 2014 versie schijnt te werken)
- SerEnum enablen in je driver (https://github.com/avrdudes/avrdude/issues/1328#issuecomment-148378830…) - dit heeft voor mij het issue opgelost
Let er ook op dat je bij het uploaden van je sketch:
- de TX- en RX-pinnen loskoppelt van je Arduino (deze aangesloten houden kan problemen geven bij uploads)
- de seriele monitor sluit
Door die SerEnum te enablen kan ik nu altijd code uploaden naar de Arduino Nano, maar ik kan niet meteen erna de seriële monitor openen. Dan moet ik even reset drukken, of de Arduino Nano loskoppelen. En omgekeerd - na het gebruik van de seriële monitor, moet ik de Arduino Nano even loskoppelen alvorens ik weer kan uploaden. Niet ideaal, maar na twee dagen allerlei rommel aan te passen op weet-ik-veel hoeveel plaatsen zonder resultaat, ben ik al blij dat ik weer kan uploaden.
Hopelijk helpt het TS of anderen.
Marlon
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Op woensdag 13 augustus 2025 22:15:15 schreef Paulinha_B:
[...]
Dat is een vriendelijk aanbod, proficiat! Gaat iemand die er niet toe komt om zoals herhaaldelijk gevraagd wat te knippen en plakken wel in een videogesprek instappen? Het lijkt me twijfelachtig, maar hoop doet leven!
Er zijn zoveel details belangrijk die in een forum lastig te zien of op te merken zijn. Dan is video bellen echt makkelijker denk ik. Het niet delen van informatie of de juiste informatie is echt geen onwil. Als dat zo was dan was TS al lang afgehaakt. Benieuwd of de video call er gaat komen en die ook daadwerkelijk de problemen oplost.
Paulinha_B
Honourable Member
(detail @ Marlon: ik denk dat veel ellende kan vermeden worden door de "serial monitor" te bedrijven op dezelfde baudrate als de systeemsoftware doet voor uploads. 153600 bps of daaromtrent, herinner ik me van heel ver, maar het zal allicht verschillen tussen de diverse omgevingen.)
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op woensdag 13 augustus 2025 22:25:00 schreef Marlon:
[...]
Enkele oplossingen:Let er ook op dat je bij het uploaden van je sketch:
- de TX- en RX-pinnen loskoppelt van je Arduino (deze aangesloten houden kan problemen geven bij uploads)
- de seriele monitor sluit
[...]
Als je een upload doet, wordt de seriële monitor automatisch uitgeschakeld. Of zo hoort het toch te werken.
Als het kan gebruik de TX0 en RX0 pinnen niet als je ze niet echt nodig hebt. Heb je seriële communicatie nodig? Overweeg dan een IC met 2 UART poorten. Bespaart je een hoop ellende en je kan de RX0 en TX0 nog gebruiken om te debuggen. software serial is ook maar behelpen. Een "echt" communicatie kristal zoals 18,4320MHz helpt ook.
benleentje
Golden Member
@Rapperder, nu weer even de focus naar waar je nu mee verder wilt.
JE hebt dus een Bordje wat niet wilt lukken, daar graag een foto van.
Verder begrijpen we nog niet wat je bedoelt met compilen en update. Ik heb wel een vermoeden en ik denk dat je bedoelt dat je wilt weten hoe je zelf je eigen programma moet schrijven en bestaande programma's moet aanpassen. Wij noem dat gewoon programmeren.
man man, zijt ge met ons voeten aan het spelen????
dit is WEL een NANO, die link van hierboven op ali was een arduino MINI die je met een extra bordje moet programmeren
Op donderdag 14 augustus 2025 15:40:19 schreef fcapri:
man man, zijt ge met ons voeten aan het spelen????dit is WEL een NANO, die link van hierboven op ali was een arduino MINI die je met een extra bordje moet programmeren
(spijt mij dat heb ik niet geweten ) met welk bordje kan ik dat dan wel programmeren?
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op donderdag 14 augustus 2025 15:40:21 schreef Rapperder:
hier een ander
Wat hoop je dat dit gaat doen?
Buiten het declareren of toewijzen van de pinnen van een LCD staat er niks. Geen setup. Geen loop.
Er zijn vele tutorials/lessen te vinden voor zowat alle bordjes. Bijvoorbeeld van instructables of https://www.arduino.cc/en/Guide/ArduinoNano/ . Start daar een keer stap voor stap.
benleentje
Golden Member
Op donderdag 14 augustus 2025 15:34:47 schreef Rapperder:
zie deze foto's daar staat toch duidelijk Compileren
Jij heb nu het volgende programma gemaakt
Op woensdag 13 augustus 2025 11:30:17 schreef Rapperder:
@benleentje
Ik ga deze nog eens proberenvoid setup() { Serial.begin(9600); } void loop() { Serial.println("Hello world!!"); Delay(500); }
Dit programma is voor ons mensen in begrijpelijke taal, maar de arduino Nano snap daar helemaal niets van.
Het programma moet worden omgezet naar machine code en dat is wat de Arduino Nano wel begrijpt. Dat omzetten heet in het engel compilen en daar hoef je eigenlijk niets van te weten.
met welk bordje kan ik dat dan wel programmeren?
Het bordje van de foto is een Nano en daar kan je mee verder gaan.
Op donderdag 14 augustus 2025 15:54:21 schreef Rapperder:
[...](spijt mij dat heb ik niet geweten ) met welk bordje kan ik dat dan wel programmeren?
Voor een Nano heb je niks extra's nodig. Een USB kabel tussen Nano en PC is het enige. En natuurlijk een driver op de PC voor de UART<->USB chip die op de Nano zit. Zodat er op de PC een COM port bijkomt zodra de Nano aangesloten wordt.
@buckfast_beekeeper dat had ik al gevonden
@PE9SMS ik wil de Nano gebruiken om een display op aan te sluiten die ik gekocht heb , waarom word Nano aangeduid dat het een Arduin Mini is?
dit is WEL een NANO, die link van hierboven op ali was een arduino MINI die je met een extra bordje moet programmeren
Op woensdag 13 augustus 2025 16:53:09 schreef Rapperder:
hier is de link https://nl.aliexpress.com/item/1005009124828705.html?spm=a2g0o.detail.…
hier deel je een link naar een arduino mini
Op donderdag 14 augustus 2025 15:34:47 schreef Rapperder:
zie deze foto's daar staat toch duidelijk Compileren
hier deel je foto's van een totaal andere arduino
en dan vraag je hier
Op donderdag 14 augustus 2025 18:26:27 schreef Rapperder:
waarom word Nano aangeduid dat het een Arduin Mini is?
Die verwarring veroorzaak je dus zelf