Goedendag

ik heb 2 accus 12 volt 60 ampere deze zijn parralel geschakeld en dienen als gebruiksaccu op mijn boot nu mijn vraag, indien ik deze wil opladen via een zonnepaneel welk paneel en welke controller heb ik dan nodig
het enige wat op de accus zit wat gebruikt wordt is de autoradio fischfinder en boordverlichting(led) laatst een dag gaan varen met volle accu`s en smiddags nog altijd 80% over maar als we een keer willen overnachten dan had ik ze graag vol gehad voordat de nacht begint ik heb geen walstroom want de boot gaat normaal iedere keer mee naar huis (trailerbaar)

Controllers kunnen de laadstroom optimaliseren en zorgen dat de accu niet overladen wordt.
Ik ben wel benieuwd welk type accu's je gebruikt, lang niet alle accu's zijn geschikt voor jouw doel.

2 x 12V 60Ah = 1440 Wh.
En na een dag varen heb je 80% over, dus het verbruik is dan 288 Wh.

Dat doe je -denk ik- alleen als de zon schijnt. Dus een klein paneeltje van 100Wp lijkt me dan wel voldoende.

Maar voor de kosten kun je net zo goed een groot paneel nemen. Een 'standaard' paneel van 1.5 m2 kost iets van 50 Euro. Bijv https://www.sellectzonnepanelen.nl/Webwinkel-Product-873969744/TW-Sola…

edit: Oeps: Ik was de x2 vergeten. Zie berekening van Dekees.

Als ik aanneem dat de accus 60 Ah zijn (Ampere uur, niet ampere), dan is de capaciteit in Wh dus 12* 60 = 720Wh.

Dan heb je met 80% vol dus 144Wh verbruikt. Wil je dat "bijleveren" met een zonnepaneel in zeg 10 uur, dan moet je zonnepaneeltje dus 14W leveren. Hmm. Dat klinkt als "te doen". Kies 20, 30 of 50W om wat "overkill" te hebben. Ik dacht dat ik op een onhandig groot zonnepaneel zou uitkomen.

Maar goed. Dan heb je nog een mppt lader nodig die geschikt is voor loodaccus. Let op: Op aliexpress staan een hoop "mppt" laders die dan geen MPPT doen.

Op donderdag 14 augustus 2025 12:01:57 schreef Gerard*:
Controllers kunnen de laadstroom optimaliseren en zorgen dat de accu niet overladen wordt.
Ik ben wel benieuwd welk type accu's je gebruikt, lang niet alle accu's zijn geschikt voor jouw doel.

ik heb de boot gekocht met deze accu`s erin heb er ff een fotgo van gemaakt

Op donderdag 14 augustus 2025 17:05:45 schreef Manfredwetzels:
[...]

ik heb de boot gekocht met deze accu`s erin heb er ff een fotgo van gemaakt[bijlage][bijlage]

Op donderdag 14 augustus 2025 12:01:57 schreef Gerard*:

er heeft al een zonnepaneel opgezeten zon heel goedkoop opvouwbaar ding die gaf in de volle zon iets van 3 volt dus die was dood

Op donderdag 14 augustus 2025 17:08:50 schreef Paulinha_B:
Hoe is die 80% gemeten?

volt en capaciteit meter ( nee geen geijkte) vast ertussen zitten toen ik begon te varen had ik 12,3 volt 99% en toen ik stopte 12,1 volt en nog 80%

Als je 12V in serie = 24V accu wilt laden dan moet je een paneel kiezen die een wat hogere spanning afgeeft.
Je kunt om het even elke passende zonnelader nemen. Persoonlijk vind ik de Victron Smart MPPT's erg fijn.
Hiermee kun je ook de Victron app gebruiken, settings als type accu via Bluetooth instellen en monitoren.
Bij Victron MPPT's moet de spanning van het paneel(en) minimaal +5V hoger liggen dan de laadspanning.

Wat nog niet geheel duidelijk is, is waar je het zonnepaneel wilt plaatsen en hoeveel ruimte daar is.
En is de ondergrond vlak, of loopt deze iets bol, wat vaker voor kan komen bij boten.
Zou je een normaal paneel nemen dan moet je ook even nadenken over de montage c.q. beugels.

Op donderdag 14 augustus 2025 17:15:51 schreef T-sec:
Als je 12V in serie = 24V accu wilt laden dan moet je een paneel kiezen die een wat hogere spanning afgeeft.
Je kunt om het even elke passende zonnelader nemen. Persoonlijk vind ik de Victron Smart MPPT's erg fijn.
Hiermee kun je ook de Victron app gebruiken, settings als type accu via Bluetooth instellen en monitoren.
Bij Victron MPPT's moet de spanning van het paneel(en) minimaal +5V hoger liggen dan de laadspanning.

Wat nog niet geheel duidelijk is, is waar je het zonnepaneel wilt plaatsen en hoeveel ruimte daar is.
En is de ondergrond vlak, of loopt deze iets bol, wat vaker voor kan komen bij boten.
Zou je een normaal paneel nemen dan moet je ook even nadenken over de montage c.q. beugels.

zoals in mijn bericht stond worden de accu`s parralel aangesloten
bedoeling is dat het dak van de achtersteven helemaal dicht wordtdan heb ik een ruimte van 2,8m bij 2 m en of ik die dan recht maak of iets gebold met de juiste beugels en of montage zou dat geen probleem moeten zijn

Geen antwoord op uw vraag, die lijkt me intussen afdoende beantwoord.

Maar ik heb mijn vragen bij

toen ik begon te varen had ik 12,3 volt 99%

als dat mag. Het zijn toch AGM-batterijen, die horen toch meer dan 12,3V te leveren als ze helemaal vol zijn? Zelfs mijn ouderwetse lood-zuur semi-tractiebatterij in mijn kampeerbus meet dan 12,7 volt, en ik dacht dat agm enkele tienden meer deed?

Worden die woonbatterijen geladen uit het boordnet als de motor draait? Zoniet, hoe wel, behalve met de toe te voegen lichtpanelen?

Op donderdag 14 augustus 2025 17:14:05 schreef Manfredwetzels:
[...]
volt en capaciteit meter ( nee geen geijkte) vast ertussen zitten toen ik begon te varen had ik 12,3 volt 99% en toen ik stopte 12,1 volt en nog 80%

Volgens mij is 12,3V 70% en 12,1 ongeveer 45% (tenminste dat is een tabel voor loodaccus uit mijn "boot-techniek-bijbel" (boatowners mechanical and technical manual van Nigel Calder) Of geldt voor AMG wat anders? Jouw accus lijken gewone start-accus, (automotive text en plaatjes) die moet je niet te ver leegtrekken.

Ik heb 2 panelen (ongeveer 2m2 samen) op mijn stuurhut en 3x180Ah semi-traction. Daar kan ik makkelijk een nacht op draaien en overdag geven de panelen alleen al genoeg vermogen.

Op donderdag 14 augustus 2025 19:10:32 schreef Paulinha_B:
Geen antwoord op uw vraag, die lijkt me intussen afdoende beantwoord.

Maar ik heb mijn vragen bij
[...]
als dat mag. Het zijn toch AGM-batterijen, die horen toch meer dan 12,3V te leveren als ze helemaal vol zijn? Zelfs mijn ouderwetse lood-zuur semi-tractiebatterij in mijn kampeerbus meet dan 12,7 volt, en ik dacht dat agm enkele tienden meer deed?

Worden die woonbatterijen geladen uit het boordnet als de motor draait? Zoniet, hoe wel, behalve met de toe te voegen lichtpanelen?

Tuurlijk mag je vragen ik weet niks van de accu`s af hoe oud ze zijn of hoeveel volt ze moeten leveren en gemeten met een niet geijkte voltmeter mischien dat daar ook wat inzit het opladen geschied op dit moment thuis met een acculader boot is een opknapper is nu van binnen helemaal gestript had ook alle bedrading eruit enz enz want dat was een gote warboel met losse kabels of kabels van 6 stukjes aan elkaar gemaakt op termijn wil ik ook nieuwe semitractie accus erin zetten maar eerst de boot klaar hebben (schilderen en aftimmeren het dagje varen was alleen bedoeld als testdag voor boot en motor (heb hem namelijk gekocht in winterstalling en wist niet eens of hij dreef deed hij gelukkig erg goed er hangt een buitenboord moter aan die volgens mij geen dynamo/oplaadoptie heeft en het hele plan van de boot is om eens een keer een nachtje te kunnen verblijven voor te vissen niet een hele week op vakantie of zo

Op donderdag 14 augustus 2025 19:10:41 schreef fred101:
[...]
Volgens mij is 12,3V 70% en 12,1 ongeveer 45% (tenminste dat is een tabel voor loodaccus uit mijn "boot-techniek-bijbel" (boatowners mechanical and technical manual van Nigel Calder) Of geldt voor AMG wat anders? Jouw accus lijken gewone start-accus, (automotive text en plaatjes) die moet je niet te ver leegtrekken.

Ik heb 2 panelen (ongeveer 2m2 samen) op mijn stuurhut en 3x180Ah semi-traction. Daar kan ik makkelijk een nacht op draaien en overdag geven de panelen alleen al genoeg vermogen.

zover gaat mijn kennis niet op dit gebied weet alleen wat dat metertje mij vertelt en als ik dat zo zie is het een ali ding maar zat er al in en wat ik hiervoor al schreef op termijn semitractie erin maar dat duurt nog ff

Ik zou eerlijk gezegd eerder zoeken naar LiFePO4 accu's dan naar nieuwe loodaccu's. Deze zijn veel beter bestand tegen volledig en cyclisch gebruik dan loodaccu's en hebben veel minder zelfontlading (kan je gerust een winter onbewaakt laten staan).
Let op dat er veel LiFePO4 startaccu's in omloop zijn. Daar staat dan bijvoorbeeld op "40Ah" om een 40Ah lood-startaccu te vervangen in een voertuig, maar de werkelijke capaciteit is dan 8Ah ofzo omdat je op zó een kleine lithiumaccu al een kleine auto kan starten waar je normaal de startstroom van een 40Ah loodaccu voor nodig hebt. Ook geen lithium startaccu kopen dus.

Dit omdat ook een semi tractie loodaccu zelfontlading heeft (lees: 's winters aan de druppellader of je accu is na een 2 of 3 winters 'zomaar' kapot).

12,1v is erg ver leeg getrokken voor een start-loodaccu. Op dat punt ga je misschien 100 a 300 laad-ontlaadcycli er uit halen als je dat iedere keer doet.

Een goede accu heeft een datasheet er bij met het aantal haalbare laad-ontlaadcycli bij hoeveel procent gebruik. Yuasa heeft bijvoorbeeld al die data beschikbaar.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (33%)]

Op vrijdag 15 augustus 2025 08:26:36 schreef Ledlover:
Ik zou eerlijk gezegd eerder zoeken naar LiFePO4 accu's dan naar nieuwe loodaccu's. Deze zijn veel beter bestand tegen volledig en cyclisch gebruik dan loodaccu's en hebben veel minder zelfontlading (kan je gerust een winter onbewaakt laten staan).
Let op dat er veel LiFePO4 startaccu's in omloop zijn. Daar staat dan bijvoorbeeld op "40Ah" om een 40Ah lood-startaccu te vervangen in een voertuig, maar de werkelijke capaciteit is dan 8Ah ofzo omdat je op zó een kleine lithiumaccu al een kleine auto kan starten waar je normaal de startstroom van een 40Ah loodaccu voor nodig hebt. Ook geen lithium startaccu kopen dus.

Dit omdat ook een semi tractie loodaccu zelfontlading heeft (lees: 's winters aan de druppellader of je accu is na een 2 of 3 winters 'zomaar' kapot).

12,1v is erg ver leeg getrokken voor een start-loodaccu. Op dat punt ga je misschien 100 a 300 laad-ontlaadcycli er uit halen als je dat iedere keer doet.

Een goede accu heeft een datasheet er bij met het aantal haalbare laad-ontlaadcycli bij hoeveel procent gebruik. Yuasa heeft bijvoorbeeld al die data beschikbaar.

dank je dan ga ik kijken daarvoor

dankjewel voor jullie antwoorden weet nu waar ik heen op zoek moet

Die loodaccus, als je ze netjes behandeld zullen het nog wel even doen. Dus dat overstappen op lithium... Ik zou het uitstellen totdat het moet.

Dan, die overkapping. Mooi ruimte. Daar kan je makkelijk 1 of 2 forse panelen op doen. Dan heb je overdag een overmaat aan energie beschikbaar en kan een victron MPPT lader de accus gewoon netjes volladen.

Met het oog op de toekomst moet je dan even kijken of dat ding, mocht je op lithium willen overstappen, dat ie dat ook kan.

Op zaterdag 16 augustus 2025 10:01:30 schreef rew:
Die loodaccus, als je ze netjes behandeld zullen het nog wel even doen. Dus dat overstappen op lithium... Ik zou het uitstellen totdat het moet.

Dan, die overkapping. Mooi ruimte. Daar kan je makkelijk 1 of 2 forse panelen op doen. Dan heb je overdag een overmaat aan energie beschikbaar en kan een victron MPPT lader de accus gewoon netjes volladen.

Met het oog op de toekomst moet je dan even kijken of dat ding, mocht je op lithium willen overstappen, dat ie dat ook kan.

Op zaterdag 16 augustus 2025 10:01:30 schreef rew: