Bart64
*hier heb ik geen app voor nodig
Ik heb een mooie 55 inch met een defecte ledstrip van de QUE558QFNAL series. Dit is een scherm met een zgn losse tv unit en t panel ligt op de lijst die is onder het panel vastgelijmd ! Loshalen kan volgens mij niet meer van dit panel zonder te breken. Heeft iemand ervaring met ledstrip of panel vervangen van dit type scherm met erg dunne rand dus? Ik heb de zgn jigtools om de kap makkelijk te openen, dat ging ook echt makkelijker. Maar hoe haal ik de lijst en scherm dus eraf ? Moet ik het panel rondom verwarmen , met verkleuring van de diffusersheets ws. als fataal gevolg ? Of kan ik toch de lijst met panel loswrikken van het frame ???
Bart64
Het is toch te doen, merk ik, door voorzichtig in het midden bovenaan en aan de zijkanten het frame open te maken met de achterkant van een plat pincet. Maar wat een gedoe! En ja hoor de diffuser plaat is ingebrand en ook gescheurd. Waardeloos... Heeft iemand toevallig die diffusers of gele sheets want die is ook beschadigd door de hitte met een kleurvlek ?
[Bericht gewijzigd door Bart64 op (19%)]
deze https://www.cdlens.com site is ooit eens aangedragen hier voor die diffusors. Wie weet vind je hier wat.
Thanx voor deze link, komt mogelijk heel goed van pas bij mijn reparatieproject!
Een kennis van me verzocht me een paar maanden geleden zijn Samsung UE55JS8500 na te kijken en indien mogelijk te repareren. Het leek erop dat de backlight ledstrips aan vervanging toe waren, beeld was nl. heel erg donker. De backlight werkte wel, maar er was bijna niets te zien. Dus een set nieuwe ledstrips besteld. Na demonteren van de TV (enorm zwaar ding, weegt maar liefst 27kg) bleek dat dit een TV met side backlights is, waar de ledstrips aan de linker-en rechterkant van het beeldpaneel i.p.v. erachter zijn gemonteerd. De diffuser plaat bleek door de warmte ontwikkeling van de ledstrips aan beide zijkanten gesmolten en had daar ook diverse barsten. De gele sheet die daar weer tegenaan zit, was ook enigzins aangetast, maar leek nog wel bruikbaar. Ik vond via Google veel meldingen van identieke problemen bij Samsung TV's met side backlights, waaronder hier op CO eentje uit precies dezelfde serie en formaat. Het schijnt met name bij 65" en grotere formaten vaak te zijn voorgekomen. Soms zelfs resulterend in 'binnenbrandjes' in de TV. Erg jammer, omdat Samsung S-UHD TV's een erg mooi beeld schenen te geven, en de TV van mijn kennis destijds (2015) naar verluid maar liefst € 2500 heeft gekost. Het laat zich raden welke bedragen je voor die grotere formaten moest neertellen.
Gezien het bovenstaande lijkt het wel heel sterk op een ontwerpfout. Deze TV is zoals gezegd van 2015, precies in de tijd dat Samsung ook last had van spontaan zelfontbrandende Note7 smartphones. De oorzaak zat in die smartphones dan wel ergens anders, maar het was eveneens ingegeven door het streven een zo plat mogelijk apparaat te maken.
Het hier beschreven probleem lijkt te zijn dat side backlights hun warmte onvoldoende kwijt kunnen. Ik heb nog geen soortgelijke verhalen gelezen van TV's met backlight ledstrips die horizontaal achter het beeldpaneel zijn gemonteerd. Mijn reparaties zijn echter beperkt tot het (allen in het afgelopen jaar) vervangen van dergelijke backlights bij een aantal (TPV) Philips monitoren, dus niet echt representatief.
Ik heb geprobeerd de zijkanten van de diffuser plaat bij te werken door het gesmolten en het door de hitte bruin verkleurde plastic met mijn Dremel te verwijderen zodat die plaat weer egaal helder doorzichtig was, maar dat hielp helaas niets. Na terug monteren van de TV (gelukkig zonder schade aan het beeldpaneel, dat was wel een stresskarweitje), had het beeld nog meer last van backlight bleeding en was het ook met de nieuwe ledstrips nog steeds te donker. Ik vermoed, dat de diffuser plaat uit een TV met side backlights niet kan worden vervangen door eentje uit een TV met 'reguliere' backlights. Daar zitten de diffusers nl. op de ledstrips zelf.
Ik heb de achtergrondverlichting in de instellingen meteen sterk naar beneden gezet. Standaardwaarde na resetten van de beeldinstellingen bleek 18 te zijn (max. is 20), dus de backlight draait af fabriek bijna 'vol gas'. Ik heb het onmiddelijk teruggeschroefd naar 10, echter zonder noemenswaardig zichtbaar verschil. Omdat het beeld te donker was, moest ik een andere instelling ('helderheid', die zit bij de instellingen onder 'contrast') bijna op max zetten om iets te kunnen zien. Maar ook dan was het beeld nog veel te donker. De ingebouwde testfoto met het strandmotief was maar met moeite te zien.
Het viel me wel op, dat beide ledstrips ook met die lagere achtergrondverlichting al na 15 min. voelbaar erg warm werden. Ik heb de spanning naar de ledstrips nog niet gemeten, het lijkt erop dat daar mogelijk op de voedingsprint iets mis mee is. Andere real life issues gaan nu echter eerst voor. Ik zal voor dit reparatieproject tzt een nieuw topic starten, zodat het onderwerp van dit topic niet verwatert.
re-atari
edit: tiepvautje gecorrigeerd
Bart64
Het is eigenlijk met twee ledstrips met blauwe leds vaak in de onderkant en de LVP plaat er meteen op gezet die ook nog eens erg dun is met maar 2,5 mm vragen om hitteproblemen op termijn en deze series QLED is ronduit erg erg goedkoop gemaakt,en erg dun ook, waarom moet alles toch zo kwetsbaar dun worden ?? Goedkoop en weinig materiaal, weg duurzaamheid en repareerbaarheid. Tv kap gaat al stuk bij verkeerd openmaken zonder jig tool en al helemaal als het panel er af moet als je t nog nooit gedaan hebt breekt het wel doormidden bij uithalen zonder versteviging. Geen schroefje meer en bij de 8 series met connect box is de lijst een geheel met het panel ! En heel kwetsbaar geklikt bij de onderkant bij de kwetsbare TABS met plastic klemmen die dan het paneel losmaken van de backlight. Met de gele sheet de zgn. quantum dot led technologie en m.i. totale onzin is (dit vel zijn de zgn. qled dots nl als je de beschrijving leest) en alleen maar de blauwe leds (en daarmee alle kleuren in wit zouden verbeteren) en de ontwerpfout van te weinig koeling en verkorte levensduur (heb nu al 3x een gebroken LVP gezien bij 49,50 en 55 inch tvs vanaf de NU series) zijn de engineers er in geslaagd een tv te maken die heel moeilijk te repareren is en echt wegbrand net als een OLED tv bij vol contrast. Zie nu al tvs met panel fouten op mp na al twee jaar ofzo. Echt jammer dat we deze kant op gaan van electronica waste. En als meer mensen deze ontwerpfout (slechte koeling en wegbranden ) ervaren dan is de fabrikant toch aansprakelijk voor een niet deugdelijk product ??? Het waren best wel dure tvs die grote schermen in het hogere segment... 1100 - 3500 euro vaak... en als je nu ook de LVP en diffusors moet gaan vervangen is het repareren niet meer te doen en te duur.
De JS8500 zat gelukkig nog vnl. met schroefjes in elkaar. De achterwand met 14 stuks, en het metalen frame en plastic binnenframe met (als ik het me goed herinner) maar liefst 27 stuks. Dat plastic binnenframe, waar de diffuserplaat en diverse sheets in zijn gemonteerd, was door de hitte van de side backlights idd. erg bros geworden. Zowat elke tab brak bij het demonteren af. Het metalen frame en plastic binnenframe waren gelukkig niet gelijmd, maar met heul veul schroefjes in elkaar gezet. Dat kon met het grote gewicht van het hele samenstel ook eigenlijk niet anders.
Ik begrijp de frustratie bij het proberen compleet in elkaar gelijmde apparaten te repareren heel goed. Stel je eens voor, dat bij auto's iets soortgelijks het geval was, en je bijv. bij olie verversen of accu vervangen de hermetisch dichtgelijmde motorkap alleen met grote en onherstelbare schade kunt openen. De wereld zou (m.i. terecht) te klein zijn.
De sarcast in mij zegt dat het op deze manier in elkaar zetten van apparaten is ingegeven door kostenbesparing (schroefjes kosten meer dan klodders lijm), de cynicus in mij zegt echter dat de fabrikant op deze manier de eis van repareerbaarheid zoveel mogelijk wil uithollen cq. praktisch onmogelijk maken.
IMHO is er in de praktijk geen enkele noodzaak een TV op deze manier in elkaar te zetten. Bij smartphones kan ik me iets voorstellen bij voorkomen van vocht/waterschade, maar ik kan me de dag niet herinneren dat ik met een TV aan mijn oor in de regen heb gelopen. Al helemaal niet als die, net als deze Samsung, 27kg weegt.
Bart64
Het wordt tijd dat een tv net als een fairphone makkelijk te repareren is. Bijv. ledstrip maken in een backlight die je erin kan schuiven met standaard leds die je er in kan klikken ofzo en een paneel dat supergoed ontworpen is en niet met een kinderspeelgoedje of onvoorzichtige schoonmaker, bezoeker of huisvrouw sneuvelt. We kunnen toch wel betere spullen maken die misschien duurder zijn, maar niet breken als je er tegenaanloopt of stoot of uit doos haalt al breekt omdat het te kwetsbaar is en er meteen een total loss is van je nieuwe tv? Mijn Philips ambi tv is al tien jaar oud, alles is beter de leds de behuizing nog van metaal deels, heeft al 26000 uren met leds gedraaid en panel heeft geen rare fouten, maar ja was destijds ook een duur toestel.