Beste forum lezers
Graag wat advies ivm reparatie van deze omvormer.
Ik heb deze als defect gekocht en volgens de vorige eigenaar is er niets gek gebeurt, functioneerde goed.
Ook geen overbelasting.
Uiteraard zijn er geen schema's beschikbaar dus reparatie op basis van zoeken naar verbrande onderdelen.
Nu heb ik al uitgevonden dat er een 4 tal igbt's defect zijn.
Nu gaat de aansturing bij deze oudere apparaten nog via stuurtrafo en niet met ic's
Probleem waar ik mee zit is het volgende
Er zitten 4 stuks ixgh15n120cd1 in
Deze kan ik wel via mouser kopen maar dan gelijk 30 stuks.
Verder zie ik geen leveranciers die hem in het pakket hebben
Nu zijn er wel vervangers qwa voltage en stroom.
Maar gelet op td on en td off zie ik hier verschil in.
Wie kan mij adviseren welke igbt's hier toepasbaar zijn ?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Heb niet alle parameters bekeken, kwa stroom,spanning en behuizing zou het passen, de IGW25N120H3FKSA1 via Conrad.
https://www.conrad.nl/nl/p/infineon-technologies-igw25n120h3fksa1-igbt…
Ik weet geen direct antwoord op jouw vragen. Maar wel iets anders. Repareren op op basis van zichtbare brandschade gaat waarschijnlijk (tenzij je heel veel geluk hebt) op een (grote) teleurstelling uitlopen.
Er is vrijwel zeker veel meer defect dan de door jou genoemde onderdelen. Als je de door jou defect verklaarde onderdelen vervagt en vervolgens de boel aanzet klappen ze er waasrschijnlihk gelijk weer uit. Dan ga er inderdaad dus wel dertig nodig hebben.
Controleer en of vervang alle elektrolyten. Controleer in een testschakeling of alle regelingen en timers nog functioneren. Controleer de stuursigmalen naar de igbt's en of die via je pulstrafo's ook aankomen bij je igbt's.
Je moet de hele schakeling testen op de juiste werking op een manier waarbij er niets defect raakt. En dat kan alleen als je de inverter in een testopstelling plaatst. En dan met een oscilloscoop alles in de schakeling naloopt.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Tja , ik weet niet of je dit nu zegt uit ervaring of dat je denkt dat het zo niet werkt.
Uit eigen ervaring weet ik dat met name de vermogens trappen van welke inverter of welke schakeling dan ook onderhevig zijn aan slijtage
En natuurlijk kan er meer aan de hand zijn maar uit eigen ervaring weet ik ook dat zodra je dingen repareert op basis van zoeken naar uiterlijke kenmerken ( ivm gebrek aan schema's)
En de basisregels in acht neemt
Je een heel eind komt.
Ik zeg ook met opzet dat deze sturing door een trafo gebeurt en niet door een igbt driver ic ( welke dan over het algemeen ook opgeblazen is) en dan uiteraard ook vervangen moet worden.
Zo doe je natuurlijk altijd wel een beetje reverse engineering om 1 en ander te beoordelen
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
voor de trafo zit alsnog een "driver", maar goed. Als jij het aandurft, dan kan je het proberen. (maar ik ben het met de rest eens dat er heel regelmatig ook andere dingen stuk zijn.).
(Nu heb je met een trafo er tussen mogelijk meer kans: Een stukgaande mosfet wil wel eens de driver opblazen, dat is met die trafo er tussen mogelijk lastiger).
Mouser verkoopt er "minimaal 30" omdat ze het ding niet op voorraad hebben, maar wel met de fabriek bekokstoofd hebben dat ze er 30 kunnen bestellen. Dus waar je normaliter je mouser bestelling na 2-3 dagen in huis hebt, kan het zijn dat de fabriek zegt: Sorry hebben we nu niet, we gaan ze over 6 weken voor je maken (de komende 5 weken is de fabriek al bezig, we maken een plekje voor je in week nu+6).
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik denk dat je geluk hebt, die gele schijfcondensator voor de igbt is in sluiting gegaan en heeft miss de igbt meegenomen. er zit een bolletje aan 1 pootje, sluiting in de C. dan kan het verder meevallen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Waarom zijn die 4 IGBT's niet gelijk aan elkaar? 2x met zelfde opdruk, 1x afgeschuurd(?), 1x heel ander soort opdruk. Die zijn dus waarschijnlijk al eens vervangen door de vorige eigenaar, (en dan gekocht via Ali ofzo) In dat geval zou het best kunnen dat ze fake zijn en daarom gelijk weer kapot gingen.
Dat vond ik dus ook vreemd
Maar goed ik wil ze uiteraard allemaal vervangen.
Maar als ik een vervanger zou moeten kopen welke zou jij aanraden?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op woensdag 23 juli 2025 22:03:11 schreef fred101:
Waarom zijn die 4 IGBT's niet gelijk aan elkaar? 2x met zelfde opdruk, 1x afgeschuurd(?), 1x heel ander soort opdruk. Die zijn dus waarschijnlijk al eens vervangen door de vorige eigenaar, (en dan gekocht via Ali ofzo) In dat geval zou het best kunnen dat ze fake zijn en daarom gelijk weer kapot gingen.
lijkt me niet, de solderingen zijn gelijk en productiedatum ligt maar enige weken uit elkaar. wrs de originele uit 2007 nog. miss kans dat het geselecteerde modellen zijn..