Beste leden,

Een Panasonic fpx c30r plc heb ik ter beschikking. De gratis software die ik gebruik is "fpwin pro". Ik heb al een deel geprogrammeerd
alhoewel ik mecanicien ben , maar zit nu met het volgende probleem.

Ik dien een paal (buis) elektrisch in en uit te sturen via de plc. Het enige wat ik ter beschikking heb om deze paal in en uit te sturen is een puls van 2s (Elktaco 2su12ddx) op 1 kanaal.
Met andere woorden het aantal pulsen dat ik ter beschikking heb en de tijdsduur wanneer de puls van 2s wordt gestuurd door de Eltako kan ik vrij bepalen. Het aantal pulsen dat
de paal in en uit wordt gestuurd is hetzelfde

Als voorbeeld het volgende : om de 10 minuten wordt er een puls van 2s gestuurd door de Eltaco. Het totaal aantal pulsen heb ik vast gelegd op 20 stuks.
De paal zou nu 10 pulsen moeten worden uit gestuurd en daarna 10 pulsen worden ingestuurd. De tijdsduur van uit en insturen bepaal ik in mijn ladderdiagram met een TP funktieblok.

Ik veronderstel dat je ergens een CTU, CTD, CTDUD,.................. moet gaan gebruiken om de pulsen te tellen en te laten omkeren om 2 verschillende uitgangen aan te sturen.

Hopelijk is dit een beetje duidelijk en kan je me helpen of weet je iemand die dit kan.

Alvast hartelijk dank indien je dit wil lezen en beantwoorden

Met vriendelijke groeten
jean-paul
B-Diepenbeek

Ik ben geen programmeur. Maar ik heb wel iets dergelijks in ladder geprogrammeerd.

Als ik het goed bergrijp. Wil je de buis 10 pulsen uit laten gaan. En dan weer 10 pulsen in laten gaan.

Ik ken de software niet waar je mee programmeerd. Maar hier misschien een voorbeeld.

De up counter 1 zou dan geactiveerd moeten worden die set (uitgang Q1) en reset (uitgang Q2) tot 10 pulsen. Dan telt die op naar 10 en dan gaat de tweede up counter tellen en blokeert deze up counter 1 en set die uitgang 2 en reset die uitgang 1 tot de 10 en dan wordt counter 2 weer geblokkeerd en hehaalt alles zich weer.

Ik heb effe snel een tekening gemaakt misschien is het dan wat duidelijker.

In jouw geval zou je een CTUD kunnen gebruiken. De pulse relay voor de telling gebruiken. Dat is makkelijker.

[Bericht gewijzigd door Semsim op (24%)]

Dag Semsim,

Bedankt voor je uitleg en zeker je tekening. Zonder de tekening zou ik
het niet hebben kunnen klaren. Eenmaal het LD dan begrijp ik het ook, maar het ontwikkelen van een LD is voor mij toch een ander paar mouwen.
Heb ondertussen naar het "Time chart" van de CTUD gekeken. Hetzelfde verhaal
begrijp wat iedere operand doet, maar kan het LD niet maken.
Nogmaals bedankt voor je hulp.

groeten
jean-paul

Ps. De software FPwinpro 7 is gratis te downloaden.
"M" voor merker van Siemens !!

Afhankelijk van je proces...
Kan het nooit zijn dat je voortijdig (dus voor je bij 10 bent) terug gaat?
Je kunt dan een UP en DOWN teller gebruiken, inschakelen bij 10, uitschakelen bij 0
Of dat zo instelbaar is in je software zul je zelf moeten bekijken.

Je kunt een UP teller gebruiken en een DOWN teller gebruiken die parallel staan.
En je kunt ook 2 UP tellers gebruiken. Waarbij de ene teller IN pulsen telt, en de andere de UIT pulsen.
Mogelijkheden zat.

Kijk ook wat er moet gebeuren bij (of na) spanningsuitval.

En als je wat tijd over hebt, gooi Ladder weg, en probeer te programmeren in bv. Functieblokken.

In bijlage een voorbeeld van een korte sequentie in ladder.
De set uitgangen zijn variabelen van het typen Bool.
Op youtube spreken sommige van de variabele DINT. Nu weet ik niet of dit een rol speelt, maar het type Bool wordt enkel aanvaard in FP Winpro7.
Hoe kan ik deze Set uitgangen terug resetten ??
Kan dit op het einde van het programma of dient de reset in hetzelfde network als de set te gebeuren ??

Het symbool van set kan ik gemakkelijk wijzigen naar reset met een druk op de knop.

In en uitgangen (digitaal) kunnen maar 2 standen hebben, aan of uit.
Die zijn dus altijd van het type BOOL.

Een SET - RESET uitgang kun je overal in je programma SETten of RESETten.
Als de naam van de uitgang maar goed is.
Let op dat je in je programma nooit een SET en een RESET tegelijk "1" kan hebben, dan is de fysieke uitgang niet gegarandeerd, tenzij je een SR-uitgang met SET of RESET (die heet dan vaak een RS functie) voorrang hebt.
Lees de HELP functie.

Ik gebruik de funktie blok RS(setten, resetten) niet.(zie bijlage
Gebruik de coil met s in (zie bijlage)
Kan niets terug vinden in de help van de coil met s in.
Op youtube "sequencing in ladder logic : step by step plc programming cookbook " wordt dit icoontje ook gebruikt, maar daar is de variabele
zoals ik al zei DINT. Ik vermoed bit

Morgen verder proberen. Denk dat ik set uitgangen allen gelijktijdig
kan restten met de fb MOVE

Zoals toeternietoe ook al zei. Je kan de reset (coil/uitgang) gebruiken (dit is bool geen dint). De naam/adres moet wel het zelfde als de set zijn. Zie foto van de manual.

Waarom pak je de manual er niet bij?

Hier de link:

https://mediap.industry.panasonic.eu/assets/download-files/import/mn_6…

Op 18 december 2023 21:12:11 schreef ma1:
Ik gebruik de funktie blok RS(setten, resetten) niet.(zie bijlage
Gebruik de coil met s in (zie bijlage)
Kan niets terug vinden in de help van de coil met s in.
Op youtube "sequencing in ladder logic : step by step plc programming cookbook " wordt dit icoontje ook gebruikt, maar daar is de variabele
zoals ik al zei DINT. Ik vermoed bit

De variable is een dint omdat alle steps onder 1 naam staan en in een array worden gebruikt. Hiermee kan er in 1 x alle steps worden gereset van 1 naar 0 door een fb van move te gebruiken.

Als je dit wilt gebruiken dan zul je een naam/adres moeten aanmaken met bijv step en dan bij de array het aantal te kiezen (hoeveel steps je wil)t. Dan kun je het op die manier doen.

Dus alle steps (dus bijv: step1 , step2, step3, step4) worden allemaal in een keer gereset doormiddel van een 0 in alle steps te plaatsen met een move blok.

Zie nu pas de manual, deze had ik nog niet.
Het probleem van resetten is opgelost.
Heb de set en reset met bool var gebruikt. Resetten dient in
in omgekeerde volgorde van het setten te gebeuren. Niet bij
stil gestaan.
Is ook allemaal nieuw voor mij en niet zo vanzelfsprekend
Bedankt

Er is een tijdsverschil van 1 uur tussen zon in het zuiden in de zomer (21/06 om 13.00) en zon in het zuiden in de winter (21/12 om 12.00)
Dit komt overeen met +/- 180 dagen (half jaar). Dit wil zeggen dat ik
per dag een verschuiving moet hebben van 20 sec (3600 sec/180 dagen)
Ik kan al de RTC waarde vergelijken met een ingestelde waarde. Kan ik deze
ingestelde waarde met 20s/dag verhogen op een of andere manier??

1 x per dag krijg ik een puls omdat RTC gelijk is aan de ingestelde tijd,
maar dan. Hoe de waarde van de ingestelde tijd verhogen met 20 sec?
Wat gebeurd er met de minuten indien de sec de waard van 60 overschrijden?

Nog iemand aan het volgen !!!!!

Hoe kan ik een loop maken ?
Bijvoorbeeld de aanvang is time_1 daarbij tel ik een time-2 (20sec)op en bekom het resultaat time_3. Nu wil ik het resultaat time_3 als aanvangstijd
gebruiken en weer de time_2 (20sec) optellen enz. Het aantal lussen kan ik
bepalen met een teller.

Ik kan 2 verschillende tijden met elkaar optellen (ADD). Hoe kan ik het resultaat
terug gebruiken als eerste tijd. Bv moet elke dag mijn tijd met 3 seconden verlengen