Hoi,
Kan iemand mij helpen met de standen op mijn meter. Ik heb de energie leverancier die zegt dat het laatste getal met streepjes meetelt en de netwerkbeheerder die weer zegt van niet. Ik heb gezocht naar een handleiding maar die is nergens te vinden. Het is zo een oud ding uit de jaren 60/70 denk ik.
Iemand die kennis heeft van deze meters?
Meterstand is 513314 en 711326. Samen 1224640
Een 'normaal' huishouden doet iets van 4000 kWh per jaar, dus dan zou die meter er al zo'n 450 jaar zitten.
Als je het laatste cijfer niet meetelt dan kom je op 45 jaar dienst. Klopt beter. Voor zover ik weet had de mijne ook een telwieltje voor 0.1. Maar die was dan wel rood.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op maandag 18 augustus 2025 20:59:01 schreef deKees:
Meterstand is 513314 en 711326. Samen 1224640Een 'normaal' huishouden ………
Je standen kloppen, maar deze meter is niet voor een normaal woonhuis.
30 (90) Ampere,
[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (33%)]
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op maandag 18 augustus 2025 21:15:52 schreef Toeternietoe:
deze meter is niet voor een normaal woonhuis.
30 (90) Ampere,
Dat maakt voor het meten (tellen) van de geleverde Kwh helemaal niets uit. 
nonius
set SCE to AUX.
Landis & Gyr, niet Landis & Fyr.
Wat ik vooral vreemd vind is dat het pijltje rechts naast de tellers naar het 2e telwerk wijst.
Het TF-signaal is hier al een hele tijd uit de lucht en mijn meter telt sindsdien alleen nog op het 1e telwerk.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op maandag 18 augustus 2025 20:40:24 schreef Primo7:
Hoi,
Kan iemand mij helpen met de standen op mijn meter. Ik heb de energie leverancier die zegt dat het laatste getal met streepjes meetelt en de netwerkbeheerder die weer zegt van niet. Ik heb gezocht naar een handleiding maar die is nergens te vinden. Het is zo een oud ding uit de jaren 60/70 denk ik.
Iemand die kennis heeft van deze meters?
Dat soort meters hebben geen "handleiding" want de gebruiker kan er helemaal niets mee, anders dan alleen standen aflezen.
Energiebedrijven willen altijd al heeeel veeeel jaren alleen de hele kilowatt-uren weten. Dus niet van achter de komma!
@Primo7 Wie is je netwerkbeheerder?
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
De ring met streepje en cijvers staat achter de comma, dus 400 en 600 Watt h of te wel 0,4 en 0,6 K Watt h
II is het hoge tarief. Dat klopt.
Bouwjaar staat op de kWh-meter: 1980.
Kan best in een woning zitten zonder gasaansluiting, met een (oorspronkelijke) elektrische heetwater boiler. Dan heb je een 3 fasen aansluiting nodig. Boiler verwarmen met het lage tarief I (nachtstroom).
[Bericht gewijzigd door keebrev op (13%)]
nonius
set SCE to AUX.
Ok, bij mij (PNEM) zit het hoge tarief op het eerste telwerk en het lage tarief (vroegere 'nachtstroom') zat op het tweede. De tweede teller staat stil, sinds het einde van het TF-signaal.
Ik ging er eigenlijk van uit dat het hoge tarief dus altijd op de eerste teller zat, maar dat is dan blijkbaar geen algemene regel.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
.
[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (98%)]
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
nonius
set SCE to AUX.
Grappig, ik had nooit durven dromen dat er discussie mogelijk zou zijn over het aflezen van zo'n meter 
De Kees, eerder in deze thread, geeft de juiste waardes op.
Op maandag 18 augustus 2025 20:59:01 schreef deKees:
Meterstand is 513314 en 711326. Samen 1224640Een 'normaal' huishouden doet iets van 4000 kWh per jaar, dus dan zou die meter er al zo'n 450 jaar zitten.
Als je het laatste cijfer niet meetelt dan kom je op 45 jaar dienst. Klopt beter. Voor zover ik weet had de mijne ook een telwieltje voor 0.1. Maar die was dan wel rood.
Bij mijn weten werden de kWh meters van het GEB Amsterdam om de 10 jaar geijkt. De oude kWh-meter werd vervangen door een geijkt exemplaar. Deze kWh-meter kan van een grootverbruiker vandaan komen en daarna evengoed op een andere locatie (woning!) geplaatst zijn. Het is maar net wat voor handen is.
Of de omwentelingen van de schijf tellen, bij 62,5 toer heb je 1 kWh verbruikt en dan de cijferstand opnieuw aflezen .
IJzerhersteller
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op maandag 18 augustus 2025 23:27:43 schreef Frederick E. Terman:
In onze NDB bakenzenders zaten deze meters, ze leken erg op de jouwe. Wij hadden helemaal geen laag tarief, alles werd op telwerk II geteld. En inderdaad cijfers helemaal rechts zijn 0,1 kWh.
(foto 2015) (een zo'n zender gebruikt niet veel stroom)
[bijlage]
Het rechter telwerk geeft op het cijfer hele kWh ‘s aan.
De kleine streepjes zijn 0,1 kWh
Telwerk 1 geeft ongeveer 3 kWh aan
Ik snap werkelijk niet waarom dit zo moeilijk (of verwarrend) is.
Natuurlijk! Er zijn vele telwerken die ook 0,1 kWh met een cijfertje aangeven , of zelfs nog 0,01 kWh, maar daar is het cijfertje voor de kWh ‘s achter de komma rood.
Daar is hier niets van te zien.
Alle zichtbare cijfers zijn kWh's. Als de laatste cijferrol tienden zou aangeven, dan zou dat laatste cijfer in een rood vakje staan. Maar bij kWh meters is het al sinds mensenheugenis niet toegestaan om cijfers achter de komma zichtbaar te hebben. Ik heb nog meegemaakt dat bij ons bedrijf oude meters werden omgebouwd. Het laatste rode vakje werd zwart geschilderd en de tandwielen werden aangepast zodat de laatste rol hele kWh's ging aangeven in plaats van tienden.
De streepjesverdeling op de laatste rol is alleen maar nuttig voor de ijker.
Welk telwerk hoogtarief is en welk laagtarief is, dat was een keuze van het elektriciteitsbedrijf. Sommige bedrijven wilden dat bij een draadbreuk het tarief naar laag viel, om de verbruiker het voordeel van de twijfel te geven. Andere bedrijven wilden het juist andersom.
Stop eens een straalkacheltje oid in het stopcontact.
Dan weet je na minder dan een half uurtje al of het laatste rolletje kWh of 0,1x kWh is.
Zo n kWh meter valt nog mee. Ik heb een watermeter met , dacht ik 5 wijzers, dan moet je helemaal puzzelen..
IJzerhersteller
https://assets.catawiki.com/image/cw_normal/plain/assets/catawiki/asse…
Hier is duidelijk een komma en een rood vakje te zien (zoals KlaasZ ook aangeeft). Zo worden tienden en zelf honderdsten KWh's aangegeven. Daar is bij de TS geen sprake van. De cijfers op de rechter rollen zijn hele KWh's en de streepjes tienden KWh's
mvdk
Golden Member
Hier is duidelijk een komma en een rood vakje te zien
Dit is een contractmeting. Met stroomtrafo's. Misschien een vermenigvuldigingsfactor van 200. Dan zijn die tienden van kW en kWh's best wel interessant. 1kW maal 200 maal 20euro. Dat is best wel geld.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 18 augustus 2025 21:28:00 schreef Hunebedbouwer:
De ring met streepje en cijvers staat achter de comma, dus 400 en 600 Watt of te wel 0,4 en 0,6 K Watt
Onzin. Het ding meet helemaal geen Watts.
Als het juist over "meten" gaat, is het belangrijk om de eenheden goed te doen.
-------------
Even over het originele probleem.... De meningen lopen uiteen. Sommigen beweren dat het ding in 0.1 kWh telt, anderen in hele kWh. Dit betekent dat je alleen uitsluitsel kan krijgen door zelf te verifieren wat ie doet.
Er zijn m.i. twee methoden. De ene is het straalkacheltje of iets anders wat ongeveer 2kW gebruikt. Huis zo veel mogelijk "uitzetten", verifieren dat de draaischijf ongeveer stilstaat. je test-belasting aanzetten. Dan loopt de "0.1 kWh" rol dus 2kWh/uur dus 0.1kWh per 3 minuten. Dus 3 minuten later is de 0.1 kWh een cijfertje verder, de 1kWh rol is maar een 0.1 verschoven.
De andere is om de draaischijf in de gaten te houden en een aantal rondjes te tellen. en na 6 rondjes (en een beetje) is je 0.1kWh rol een heel cijfer opgeschoven, de 1kWh rol maar een heel klein beetje.
3 minuten 0.1kWh "verspillen" kost je 4 cent. Kortom niet significant, en een prijs die je betaalt om het even snel echt te weten.
@Mensen die "rood vlakje" gewend zijn voor de "achter de comma" getallen.... Dat ben ik ook gewend. Maar ik kan me voorstellen dat deze meter dus ouder is dan wanneer dat verplicht is geworden.
Alles in de "elektra" kwa regels is "door ervaring wijs geworden". Dus het "gedoe" wat je krijgt als mensen 654,3 als 6543 doorgeven heeft er voor gezorgd dat de achter de comma cijfers rood moeten worden aangegeven. Of misschien helemaal niet meer mogen. "Sinds mensenheugenis" kan lang genoeg geleden zijn dat niemand (hier) oud genoeg is om het zich te kunnen herinneren.
[Bericht gewijzigd door rew op (18%)]