Mocht het teveel off-topic gaan, mogen de mods er een nieuw draadje van maken:
Een "Penning voor Guldens Electricteits Muntmeters", uit het begin van de vorige eeuw. Het verhaal gaat dat de penning, zonder gat in het midden, nagemaakt werd. Niet slim, want bij het legen van de muntmeter kwamen de de valse munten er toch uit. Om die valse munten tegen te gaan, werden in de officiële munten een gat geslagen. Bij een kWh-meter wissel werd er verteld, dat de nieuwe muntmeter alleen werkte met munten met een gat...aan de kWh-meter was niets veranderd.
Jaren zeventig. Deze munt komt uit een meterbord, waar een gewone kWh-meter voor ijking vervangen werd. Het gebarsten meterbord zat los, op die ene schroef achter de kWh-meter na. Bij het vervangen van dat bord kwam de munt tevoorschijn.
Op de munt staat onder het gat een afbeelding van een groepenkast. Vijf groepen met schakelaars, daaronder de bijbehorende smeltpatroonhouders, en daar onder weer de hefboom hoofdschakelaar.
Aan de achterzijde twee leeuwen die het uitgestanste wapen (drie Andreaskruizen onder elkaar) van Amsterdam hoog houden.
N.b. Moderne (jaren zeventig) muntmeters hebben een telwerk. Bij het legen van de meter werd de kWh stand genoteerd, en diende ook voor het ijken. Maar daar zaten rijksdaalders in. Een bepaald soort mensen die geen elektra rekening betaalden kregen een muntmeter.
Roland11
Golden Member
Op donderdag 21 augustus 2025 21:01:29 schreef keebrev:
N.b. Moderne (jaren zeventig) muntmeters hebben een telwerk. Bij het legen van de meter werd de kWh stand genoteerd, en diende ook voor het ijken. Maar daar zaten rijksdaalders in. Een bepaald soort mensen die geen elektra rekening betaalden kregen een muntmeter.
Dat doet me denken aan de tijd dat ik in Zuid-Afrika woonde 20 jaar geleden. Daar hadden we ook prepaid electriciteitsmeters, bij een aantal winkeltjes kon je dan kaarten met een code kopen en zo je tegoed opwaarderen. Op tijd bij zijn, om te voorkomen dat je een keer een blackout krijgt 
mvdk
Golden Member
Ah. Koopkrag. Maar hoe weet die meter dat ie de juiste code krijgt? Bij cellphones is het simpel. Je stuurt die code naar de "centrale", die kijkt of het een geldige code is, en je krijgt je tegoed bijgeteld. Die prepaid elektriciteitsmeters communiceren niet met een "centrale". Dat heb ik uitgezocht. Die codes zitten al ín de meter. En zo af en toe moet de meter dan ook "gereset" worden. De techniek van die prepaid meters stapt nog steeds vooruit. Je hebt nu meters die gewoon ergens in huis in een wcd zitten, niet noodzakelijk dichtbij de stoppenkast. Het ding communiceert met een box in de kragpaal buiten, je ziet daar boven in die paal meerdere antennes. Als je een nieuwe code hebt ingevoerd, word die naar de box boven in de paal gezonden. Verloopt je tegoed, schakelt de box bovenin de stroomtoevoer af. De stroom word ook afgeschakeld als je over je contractwaarde gaat, dat is wel een nuisance.
Ik heb het voorgelegd aan de netwerkbeheerder, hun reactie:
"Goedemorgen,
De foto is erdoorheen.
De kleine streepjes rond het laatste cijfer op de draaischijf van de meter geven aan dat dit cijfer geen volledig kWh vertegenwoordigt, maar een onderverdeling daarvan.
Dit laatste cijfer is bedoeld om nauwkeuriger verbruik te kunnen meten, bijvoorbeeld voor testdoeleinden of bij zeer nauwkeurige uitlezingen. verder dus eigenlijk niet van toepassing.
513314 betekent in werkelijkheid dus 51331,4 kWh.
Bij zakelijke meters zoals deze ML230 is het niet verplicht om een komma te tonen. De normering laat toe dat het decimale karakter van het laatste cijfer wordt aangeduid met streepjes of een andere visuele markering, zoals hier het geval is.
Ik hoop dat je hiermee verder kunt.
Weet je zo voldoende?"
Het lijkt wel aan te sluiten met de punten van enkele forumleden dat er wel een belangrijk onderscheid is omtrent die markeringen en zakelijke/prive.
nonius
set SCE to AUX.
De kleine streepjes rond het laatste cijfer op de draaischijf van de meter geven aan dat dit cijfer geen volledig kWh vertegenwoordigt, maar een onderverdeling daarvan.
Dit laatste cijfer is bedoeld om nauwkeuriger verbruik te kunnen meten, bijvoorbeeld voor testdoeleinden of bij zeer nauwkeurige uitlezingen. verder dus eigenlijk niet van toepassing.
513314 betekent in werkelijkheid dus 51331,4 kWh.
Ik heb héél erg veel moeite om dit te geloven. Bij mijn weten geven de streepjes zelf de decimale waarde weer, terwijl het cijfer een volledige kWh is.
Volgens mij is de werkelijke meterstand van teller 1 dan ook 513313,7 kWh.
Heb er net nog m'n boek 'elektrische meetinstrumenten en meetschakelingen' deel 2 bij gepakt, en de foto's van de ferraris-meters hebben allemaal een duidelijk zichtbare decimale punt/komma en ook is duidelijk (op de Z/W-foto's) dat het laatste telwieltje een andere kleur heeft (vermoedelijk rood?). Het betreft hier foto's van kWh-meters van de Meterfabriek Dordrecht (dus geen Landis & Gyr).
Zelf zou ik het toch eventjes testen met een straalkacheltje of een 500W halogeenlamp, en die een half uurtje of een uurtje te laten branden.
Of een andere, gekende belasting gedurende een vastgestelde tijd aan zetten (met de overige verbruikers zoveel mogelijk uit) en daarna opnieuw de meterstand uitlezen. De '4' is volgens mij wel degelijk een hele kWh en niet een 0.4 kWh.
Zelf meten geeft zekerheid.
Aan de andere kant, u heeft nu in elk geval wel zwart-op-wit staan hoe u de meterstand dient te lezen volgens de netbeheerder. En dat zal juridisch iets meer gewicht in de schaal leggen dan 'de interpretatie van mensen die ik niet ken op een internetforum' 
rob040
Golden Member
De uitleg van de netbeheerder zou dus kloppen met de redenatie van deKees.
Maar ik ben het met mijn bovenbuurman eens dat dit super verwarrend is en niet gewenst om dat zo bij mensen thuis op te hangen.
Je moet immers ook de meterstanden eens per jaar doorgeven, en de tienden vul je normaal gesproken niet in (althans wat ik gewend ben bij PNEM/Enexis).
mvdk
Golden Member
rob040
Golden Member
@mvdk: Komt er wel weer een nieuw probleem, het op hol slaan van die klotedingen. En toon jij als arme gebruiker dan maar eens aan dat het onzinverbruik niet klopt.
Maar goed, dat valt buiten de scope en is al vaak voorbij gekomen. 
Op vrijdag 22 augustus 2025 17:48:44 schreef nonius:
[...]Ik heb héél erg veel moeite om dit te geloven.
Ik vind dit ook heel bizar
Volgens mij is de werkelijke meterstand van teller 1 dan ook 513313,7 kWh.
Eens!
Eenheid staat er notabene achter (of eigenlijk eronder) kWh. Ik zie nergens een komma of een punt
Zelf zou ik het toch eventjes testen met een straalkacheltje of een 500W halogeenlamp, en die een half uurtje of een uurtje te laten branden.
Dan weet je het zeker.
Toch maar doen wat de energieboer zegt. Dan hoef je maar voor 51331,37 kWh electriciteit te betalen ipv 513313,7 kWh. Scheelt toch een paar eurootjes in het voordeel van de klant. 
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (14%)]
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Maar als zijnde meetinstrumentmaker, Landis&Gyr, is dit toch vreemd? Eigenlijk onjuist aangevende instrumenten maken. Of is het alles voor de betalende klant (is meer van deze tijd).
[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (22%)]
Op vrijdag 22 augustus 2025 19:25:39 schreef IJzerhersteller:
Maar als zijnde meetinstrumentmaker, Landis&Gyr, is dit toch vreemd? Eigenlijk onjuist aangevende instrumenten maken.
Analoge multimeters hadden dat eigenlijk ook, nu nog. Denk dat de redenering vroeger was dat je daar als professioneel wist mee om te gaan. Je had toen ook allerhande rekenhulpmiddelen zoals rekenlatten en rekentabellen waar je zelf ook nog de komma moest plaatsen.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Op vrijdag 22 augustus 2025 19:42:34 schreef New Beetle:
[...]Analoge multimeters hadden dat eigenlijk ook, nu nog. Denk dat de redenering vroeger was dat je daar als professioneel wist mee om te gaan. Je had toen ook allerhande rekenhulpmiddelen zoals rekenlatten en rekentabellen waar je zelf ook nog de komma moest plaatsen.
Maar dan staat de komma op de bereikenschakelaar, muntje valt niet bij mij. Toch al 45 jaar "professioneel". Zelfs nog een paar lessen rekenliniaal gehad, voordat we naar de HP calculator gingen.
Op vrijdag 22 augustus 2025 19:42:34 schreef New Beetle:
[...]Analoge multimeters hadden dat eigenlijk ook, nu nog. Denk dat de redenering vroeger was dat je daar als professioneel wist mee om te gaan. Je had toen ook allerhande rekenhulpmiddelen zoals rekenlatten en rekentabellen waar je zelf ook nog de komma moest plaatsen.
Op het eind van je berekening moest je inderdaad de plaats van de komma gokken (gokstok), maar ja, als je begint met een komma op de foute plaats (Landis & Gyr), dan wordt het nooit wat.
Op vrijdag 22 augustus 2025 20:13:03 schreef IJzerhersteller:
[...]
Maar dan staat de komma op de bereikenschakelaar, muntje valt niet bij mij. Toch al 45 jaar "professioneel". Zelfs nog een paar lessen rekenliniaal gehad, voordat we naar de HP calculator gingen.
Hoe je de schaal van een multimeter moest gebruiken werd je (en wordt nog steeds) aangeleerd op school. Dat is niet intuïtief hoor.
Vroeger kwam er een persoon van de energiemaatschappij zelf voorbij om de stand van de kWh-meter op te nemen (in BE was dat toch het geval) die ze ook opgeleid hadden hoe die moest worden afgelezen. Als gebruiker kwam je niet echt in contact met dat mysterieuze ding in de gang. Heel andere tijden. Ook in BE heb ik ooit kWh-meters gezien waar je goed moest nadenken over de exacte eenheid.
Op dinsdag 19 augustus 2025 23:38:24 schreef kris van damme: onze meter van 2008 (BE) heeft nog steeds een rood vakje, maar ook een komma, maakt het duidelijk
ik heb er ooit gezien met een zilver vlakje die ook vaak verwarring veroorzaakten. Ga proberen om een foto te vinden. Denk dat ik dit nog ergens heb.
Op vrijdag 22 augustus 2025 09:04:50 schreef Roland11:
[...]Dat doet me denken aan de tijd dat ik in Zuid-Afrika woonde 20 jaar geleden. Daar hadden we ook prepaid electriciteitsmeters, bij een aantal winkeltjes kon je dan kaarten met een code kopen en zo je tegoed opwaarderen. Op tijd bij zijn, om te voorkomen dat je een keer een blackout krijgt
Bestaan ook in BE.
[Bericht gewijzigd door New Beetle op (32%)]
Het zou zeer verhelderend zijn als de topic starter even meet, met een straalkacheltje 200 Watt (zoals OXO al voorstelde).
's Ochtends vroeg (evt. 's avonds laat), als het donker is (zonnepanelen?), als de airco niet net aan- of uitschakelt, er geen was of vaatwas draait. Overig elektriciteitsverbruik zal dan gemiddeld ergens tussen de 50 en 200 Watt zijn
Meterstand noteren, dan kacheltje aan (met vermogen, en evt. thermostaat op max.). Stand opnemen na 3 minuten, en na 30 minuten.
Waarschijnlijk zie je bijna "live" dat het rechterwieltje met de streepjes draait: elke max. 18 seconden één streepje.
Op zaterdag 23 augustus 2025 08:23:19 schreef New Beetle:
De komma kan net zo goed een “designfeature” zijn.[bijlage]
Het blijft een komma, dus achter die komma staan de tienden, honderdsten, etc.
Ik zie trouwens niks, heb je een betere foto?
Op zondag 24 augustus 2025 23:53:54 schreef Hensz:
[...]
Het blijft een komma, dus achter die komma staan de tienden, honderdsten, etc.Ik zie trouwens niks, heb je een betere foto?
Als je hem download zie het wel wat beter.
Als je goed kijkt zie je zowel boven als onder de cijfers een rode lijn die vertrekt vanaf het meest rechtse cijfer gescheiden door een spatie. Je moet daar al wat verbeelding voor hebben om daar een komma in te zien, zeker als leek.
Ik heb er trouwens ook al gezien waar je geen komma kan bespeuren, wel het meest linkse cijfer in een zilveren kleur. Ook niet bepaald duidelijk wat dit nu is.
Gisteren zag ik dat we deze meter, zelfde als die van TS hebben in ons museumgebouw ( ooit een garagebedrijf geweest).
Deze is als tussenmeter in gebruik, het is ook een 10(60) net als die van TS zonder stroomtrafo's.
Er zit oa een onderverdeler achter die met 3x50 gezekerd is.
Het laatste wieltje telt daar gewoon kilowatts.
Laat TS de test met het kacheltje maar doen dan is het helemaal zeker.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Die streepjes waar de helpdesk het over heeft, dat zijn de streepjes op het laatste wieltje. Die hoef je niet op te schrijven of door te geven. Dat het hele wieltje dan om "tiende kwh zou gaan" is m.i. gewoon onzin.
Het is "leuk" om te weten hoe het nu echt zit, maar vooralsnog heb je van de helpdesk de vrijbrief om 10% van je werkelijke verbruik door te geven. Als ze gaan stuiteren (en dat zal wel) dan moet je zeggen dat er kennelijk een fout is gemaakt met de vorige stand doorgeven.
Formeel zou je het geld dat je bespaart achter de hand moeten houden dat als je over tien jaar een correctie krijgt, je de te weinig in rekening gebrachte gelden zo over kan maken. Dat 'over tien jaar' moet overdreven zijn: per 1-1/2027 moet iedereen een digitale meter hebben.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op maandag 25 augustus 2025 21:03:51 schreef rew:
Het is "leuk" om te weten hoe het nu echt zit, maar vooralsnog heb je van de helpdesk de vrijbrief om 10% van je werkelijke verbruik door te geven. Als ze gaan stuiteren (en dat zal wel) dan moet je zeggen dat er kennelijk een fout is gemaakt met de vorige stand doorgeven.
Bij het online doorgeven van meterstanden volgt er vaak een foutmelding of een "let op" waarschuwing als je een onrealistische meterstand doorgeeft in vergelijking met de vorige meterstand.
(misschien niet bij alle energieleveranciers)
Dus of je met die "fraude" een poos wegkomt is twijfelachtig.
Op maandag 25 augustus 2025 17:51:56 schreef revado:
Het laatste wieltje telt daar gewoon kilowatts.
Bij jou hebben ze een shuntweerstand over de stroomspoel gezet 
Op maandag 25 augustus 2025 23:28:37 schreef ohm pi:
[...]Bij jou hebben ze een shuntweerstand over de stroomspoel gezet
Ach, we huren daar toch all in .
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 25 augustus 2025 21:13:55 schreef vergeten:
[...]
Bij het online doorgeven van meterstanden volgt er vaak een foutmelding of een "let op" waarschuwing als je een onrealistische meterstand doorgeeft in vergelijking met de vorige meterstand.
(misschien niet bij alle energieleveranciers)Dus of je met die "fraude" een poos wegkomt is twijfelachtig.
Ik weet het. Maar na 3x roepen dat het echt zo is, heb je wat uit te leggen. En met de uitleg dat vorige keer 10x te veel is afgelezen en dat waarschijnlijk de vorige bewoner 10x te veel heeft betaald, kan je ze hopelijk overtuigen om het te accepteren.
Wat ze bij mij een keer hebben gedaan is:
Ik ging van zeg 3000 per jaar naar 2000 per jaar. Maar ik gaf niet ieder jaar de stand door. Dus laten we zeggen dat 20000 de laatste echte stand was, dan schatten ze dat de stand 23000, 26000, 29000 was terwijl ie in werkelijkheid 22000, 24000, 26000. In dat derde jaar is dus aan het eind de stand gelijk aan de geschatte van het begin van het jaar. Na nog eens 3 jaar is de werkelijke stand van 30000 naar 32000 gelopen, terwijl zij ondertussen schatten dat ie van 35000 naar 38000 zou zijn gegaan. Toen heb ik de werkelijke stand (32000) doorgegeven, dus zeggen zij: Jij hebt van 35000 naar 32000 verbruikt, dat is 97000 m3 gas, die mag je gaan betalen. Dat is een verschil van 100000m3 gas twv 50000 euro (toen)! Na heftige protesten van mijn kant moest ik niet 3000 betalen, maar heb ik 2000 teruggekregen. Hoe dat kan kloppen weet ik niet, maar de rekening was zodanig onoverzichtelijk geworden dat ik het niet kon narekenen. (en die 3000 kan eigenlijk nooit geklopt hebben, daar hebben ze al wat zitten foefelen).
Nu zou ik heel graag weten wat daar nu uiteindelijk uit gekomen is. Een mooi draadje, maar eindigt in een cliffhanger. Was het laatste getal van TS nu een heel kwh, of niet.