fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb hier een oude defecte Victron Phoenix C 12/1600/75 met onbekende geschiedenis (het zou zelfs een 24V kunnen zijn want de opdruk daarvan is verdwenen) Hij komt uit een boot maar lag daar los in zonder te zijn aangesloten. Ik kreeg hem voor sloop maar ik wil als uitdaging proberen of ik hem werkend kan krijgen.
Hij is goed kapot (De massa bout op het psu pcb is nogal erg oververhit geweest, missende condensator, paar missende LEDs en mechanische schade oa op PCB) Hij bestaat uit 2 ringkern trafo's, een blok met mosfets en elco's, een voeding PCB en een PCB met oa de processor.
Door de conformal coating is reverse engineeren en proben nogal een werk. Dus heeft iemand toevallig een schema van deze unit anders wordt het wel heel veel werk.?
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Wijst de "C12" niet op een 12-volt versie?
Maar hoop maar niet op een schema, ik heb op diverse plaatsen al veel vragen gezien in die zin maar nog nooit een bruikbaar schema als antwoord. Begrijpelijk ook want wie schema's publiceert wordt op slag gekopieerd. Rod Elliott is ook al terughoudend geworden terzake, spijtig maar begrijpelijk.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De boot was 12V daarom denk ik dat het de 12V is, de C is leesbaar maar waar 12 hoort te staan is de tekst weg (ze hebben het frontpaneel uitgedeukt)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
2 trafo's, dan heb je al een grote behuizing, niet zo'n 12cm diep model. heb nog een victron staan met 2 trafo's, ook van een boot afkomstig die was gezonken. als 12V omvormer heb ik die weer aan de gang gekregen, maar het automatisch omschakelen van walstroom naar accu werkt niet meer. ook een print met die coating en missende onderdelen. dat het ding nog vermogen aankan heb ik getest, 1 uur op 250A bij 12V ( 2500W ) heeft ie gedraaid. alle labovoedingen, servervoeding 66A en een stel agm's eraan geknoopt 
fred101
Golden Member
Weet jij misschien hoe ik kan zien of het 24V is? De interne voeding via klein trafotje is 24V en de relais zijn ook 24V. Zijn die altijd 24V of alleen bij de 24V versie?
Ik heb een open weerstand en kortgesloten elco gevonden, er zit nu wat leven in, nu gaat de smps voeding tenminste aan.
fred101
Golden Member
Op de eprom staat:
1e regel: 1000116F(of B, daar is een stukje sticker weg)
2e regel: 0106
Het is de diepe kast met 2 ringkern trafos.
Op het PCB staat: pron0310100.
mmm... normaliter zit er zo'n sticker op met bovenstaande codering, maar die van jouw lijkt daar nieteens op
Dit voorbeeld is 2607, dus 2607 MultiPlus Compact 12/1200/50-16
Of is het eentje met VEDirect?
Heb je een foto van dat ding? Mocht je echt vastlopen dan kan ik eventueel een lijntje uitgooien bij mijn distri van Victron. (niet geschoten is altijd mis)
[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (28%)]
fred101
Golden Member
EricP
mét CE
Dat ding is 25 jaar oud (yr 00 wk 45). Daar zou ik geen soldeerbout meer voor opstoken - doet zeer waarschijnlijk trapezium ipv. sinus - of wellicht botweg blokgolf; ook niet ongebruikelijk. Eentje 'nieuw in doos' doet nog geen 900800700 euro. Beter rendement. Sinus. Dikkere lader. En als je 2de hands gaat shoppen, dan kan het uiteraard voor ruim minder (deze is ook niet 'nieuw' tenslotte).
Bij de massabout... Dat is typisch voor 'niet met het juiste moment aangetrokken' of een knutsel patent oog-kabel.
De 'hoofdzekering' is 250A, zo blijkt uit een foto. 12V bij 250A doet iets van 3kW. Dat klinkt aannemelijk als het ding voor 1.6kVA bedoeld is.
Op 24V zou het 6kW zijn. Dat is niet aannemelijk als het voor 1.6kVA bedoeld is.
Je kunt er eens 12V op zetten - beveiligd met een dikke gloeilamp ofzo. Als het ding nog een redelijke vorm van leven bevat (of 'weer' bevat) dan gaat het of werken of zeuren over 'low batt'.
Dat gezegd hebbende: reverse-engineer eens wat de low batt LED aanstuurt... In deze leeftijd is dat vaak nog analoog - er zal dus wel een comperator in zitten. De output daarvan gaat dan naar de controller die kan besluiten dat het 'genoeg' is.
Als het inderdaad een simpele comperator is, dan moet je ook de weerstanden kunnen vinden die aan de ingangen zitten en dus ook op welke spanning dat ding 'low batt' vindt. Dat is dan ook meteen sluitend voor de bedrijfspanning.
Verder is het (in iets modernere varianten) niet ongebruikelijk dat de PCB voor 12/24/48V identiek is. Er zullen alleen wat andere waarden componenten op zitten (en op de PCB wordt dan genoteerd voor welke spanning dat ding bestuckt is).
Maar goed... op basis van de zekering lijkt een 12V versie voor de hand liggend.
fred101
Golden Member
Zoals ik al schreef, het is gewoon omdat ik het leuk vind en wil weten hoe ze werken. Ik weet ook dat hij al ongeveer 25 jaar oud is. (Ik heb al 2 Victrons gerepareerd voor vrienden daarom vind ik het leuk er eens goed in te meten en uitvogelen hoe ze werken).
Overigens is dit, volgens opdruk en manual) wel degelijk een echte sinus inverter.
De open weerstand had met de fan besturing te maken, dus dat zou ook tot oververhitting kunnen hebben geleid.
Hij doet niets op 12V (ipv accu gebruik ik bij testen van laders een labvoeding met weerstand en serie diode gekoppeld aan een electronische load) Ik heb ooit een accu simulator gebouwd maar die heb ik later tig keer verbouwd naar accu gerelateerde "meet-dingen" bij meet-experimenten aan accus.
testman
dit is de mijne, een 12V 3000VA model. de relais zijn 24V maar deze is iets nieuwer, van 2008. ik kan me herinneren van jaren terug dat ik de leds niet werkend kreeg en de omschakeling van net naar accu. echter met alleen netvoeding nu op de onderste en bovenste print werken die wel als ik de knop omschakel. hier waren toen ook wat sporen rechts op de voeding weggeknetterd. ik dacht dat de 12V hoofdzekering 300A moest zijn, maar de 120 versie heeft een 400A zekering. ik heb er geen voorkant van, maar het is een victron phoenix multiplus 12/3000/120
nu toch weer even getest, op 12V als omvormer werkt de omvormer wel, maar met netvoeding als ups nog steeds niet. ik kan dip switch instellingen opsaan, dus de processor loopt zou je zeggen. de gele en 1 groene leds links gaan even aan, maar met voeding erop blijven die uit. draai ik de labovoeding tot 9,5V gaat de omvormer uit op onderspanning, zo ver werkt het dus. er zit een kleine bloktrafo in die 22VDC maakt en een smps voeding welke ook de accu lader is.
de rode led langs de minpool doet hier niks, maar of die iets moet doen??
EricP
mét CE
En dan hopen dat je de manual van DIT exemplaar te pakken heb - model namen worden jaaaaaaren lang gevoerd en over de tijd verandert de inhoud aanzienlijk... (en het uiterlijk soms ook).
Dit is - aangenomen dat je de manual die bij DIT model hoort hebt - dan een variant waar de sinus in elkaar gePWMed werd. Vervolgens aan de trafo's gevoerd en op de uitgang gemeten of het ergens over ging.
Overigens is het ook nog een tijd 'hip' geweest om 'trapezium' als 'modified sine' te verkopen. De 'echte' sinus-dingen werden dan 'true sine'.
Oververhitting is doorgaans geen punt. Die beveiligingen werken best goed. Ik heb al meermaals meegemaakt dat de roostertjes voor de fans helemaal dicht zaten met vettig stof (over de fans en de koelplaten hebben we het maar niet) en er dan pas iemand komt met 'die omvormer gaat soms spontaan uit' - de flow zal niet wezenlijk anders zijn dan met een staande fan.
Uiteraard is het niet bevorderlijk voor de levensduur van de elco's op de power print.
Overigens is die blauwe trafo de 'voeding' op het moment dat het ding op netspanning draait. Je zou eens kunnen kijken of de controller 5V krijgt (ik weet vrij zeker dat het in die tijd nog niet op 3V3 liep) en de clock loopt. Dan heb je al iets.
De 'full bridge' zit op de power print. Niks spannends, 4x een stapel FETs parallel. Die worden aangestuurd door 1 van de boven liggende printen.
Ik weet ff niet hoe ze het met 'laden' doen. Dezelfde trafo's worden gebruikt. En ik meen dat er secundair (met dezelfde FETs...) gePWMed werd om er een fatsoenlijke laadstroom uit te halen - maar ik weer dat niet helemaal zeker - te lang geleden dat ik er zelf in geknutseld heb en meestal is het al snel 'economisch total-loss'.
Die Phoenix van testman lijkt me toch een wat nieuwere generatie. VE.bus zit er al op enzo.
fred101
Golden Member
Wat bij jou die dikke 400A zekering is, is bij de mijne een strip massief koper met rode krimpkous. Op het PCB staat fuse. Maar in het lange stuk koper naar het koelblok blijkt onder de krimpkous een (open) zekering te zitten.Omdat ik dat powerblok en trafos nu niet aangesloten heb zitten heb ik die strip gelijk apart gelegd zonder er goed naar te kijken. Dat verklaard dat er niks ging roken toen ik hem aansloot voor ik hem open trok. De onderdelen op dat koelblok zijn wel heel (in situ getest, niet uitgesoldeerd.).
Edit: het stuk koper is verjongd en de krimpkous gewoon bol van de hitte ofzo. Er zit geen zekering en hij meet niet open als ik beide probes op dezelfde DMM gebruik ipv de rode van mij Keysight en de zwarte van mijn K7510. 
[Bericht gewijzigd door fred101 op (19%)]
testman
ben begonnen met het circuit meten wat de netdetectie doet, 2 weerstanden 1M in serie voor L en N. als dat op de controllerprint aankomt valt me op dat er overal wel meetwaarden in Kohms te vinden zijn. op de print bovenzijde zit een aanslag van iets vettigs. ik rook met solderen net ook iets van diesel of olie. je ruikt het zo iig niet. ic's zijn her en der wat groen uitgeslagen dus ik denk dat daar het probleem ligt. die print eens goed schoonmaken zou het punt kunnen zijn. als omvormer komt er netjes 230V 50Hz uit. de 2 ringkern trafo's staan hard parallel aan de 230V zijde. het is zeker een sinus model.
mn herstelwerk net nog eens nagezien, maar dat klopt iig. er zit een klein trickel charge print je op waar de boel had geknetterd, een stel ptc's in serie met een diode lijkt het. er zit ook een input op voor sense spanning meting.
fred101
Golden Member
2 kortgesloten zeners gevonden. Nu knipperen de LEDs omdat de voeding nu wel opkomt maar gelijk weer wegvalt. Zou kunnen omdat ik er verders niks op aangesloten heb. Hij trekt nu iets van 200mA ipv steeds meer dan 5A voor hij steeds weer uitschakelt.
Het processor deel zit achter een 7805. Als ik dat deel isoleer en voedt dan gaat bij "only charger" on de overtemp LED aan en op (inverter)-on gaat de low battery ook aan. Ik heb geen sensor aangesloten dus zou mogelijk kunnen worden gezien als overtemp.
Het gaat de goede kant op.
testman
het bruine snoertje uit de trafo is wrs de temp sensor. mijne heeft er 2, meten rond de 80ohm. als die niet zijn aangesloten start de omvormer iig niet.
heb bij de mijne de kabel van voeding naar controller 1cm ingekort, stekkers hadden wat oxidatie intern en 1 pen was ontnikkeld. nu gaat het ding aan, maar na 10sec komt er nog 144V uit ipv 230V. temp en overload knipperen samen. print ook gereinigd met kraanwater. er zit 1 spanning op van -3,5V uit de smps die weer word gevoed uit de 15VAC trafo. ik vermoed dat die te laag is, maar ja vind hier maar iets van. de 10V en 24V zijn er wel. een aantal ic's krijgt 5V en de rest 13,8V.
fred101
Golden Member
-3,5V uit de smps die weer word gevoed uit de 15VAC trafo. ik vermoed dat die te laag is, maar ja vind hier maar iets van. de 10V en 24V zijn er wel. een aantal ic's krijgt 5V en de rest 13,8V.
Ah dat verklaart al wat. Een elco van die smps voeding zat met de plus aan massa, dat is dus idd een negatieve voeding. Ik heb bij mij 24Vdc welke door een gewoon 50 Hz trafotje wordt gemaakt. Ik heb het niet opgeschreven maar wat spanningen die ik bij mij heb gemeten (als ik de Vcc van dat smps IC direct 24V geef) zijn in ieder geval ook ongeveer -3,5V en 10V. Deze herinner ik me omdat het niet zo gebruikelijke waarden waren.
Morgen eens die trafos en koelblokken uitbouwen zodat ik ze uitgespreid op de werkbank kan leggen zodat ik meer kan meten.
Wel vreemd dat de mijne geen zware zekering heeft, dat stuk koper ziet er wel origineel uit.
benleentje
Golden Member
Zou kunnen dat in oudere modellen de zekering extern moest worden aangebracht en dat ze die later erin gebouwd hebben.
EricP
mét CE
Je zou zeggen dat hier iets wat als zekering werkt zou horen - niet heel ongebruikelijk. Dat ding van testman heeft er ook eentje...
testman
zonder die zekering werkt het ook niet, er zit een meting oid overheen. deze heeft zowel de plus als de min met koper strips uitgevoerd zitten, de bout is puur een steun. de leds temperatuur en overbelast die samen knipperen zeggen dat de DC niet vlak is volgens de manual. echter zou dan ook de inverter on led moeten branden en dat is niet.
bij deze heeft het hoofdrelais nog niet ingeschakeld, de hulpvoeding zit ervoor afgetakt. dat deel werkt dus nog niet. gezien de netspanning ook wordt gemeten na het relais kan het daar al niet zitten. er zit nog een relais in wat 30A aan 230V kan schakelen, maar dat lijkt voor een optie die er niet inzit, fastons op de onderzijde. de 2 trafo's zitten direct op de uitgang aangesloten.
nadeel bij deze is ook nog eens dat er amper via's zijn, zeker 4 layer print waar er ook via's in de print kern zitten. dat is in het licht te zien. maar je ziet niet waar de sporen dan weer heengaan.
[Bericht gewijzigd door testman op (12%)]
fred101
Golden Member
Hij doet het weer. Schade waren 2 kortgesloten zeners (6,8V), een open weerstandje van 2,2 ohm waar de fan stroom doorloopt, een kortgesloten elco, een qua afmetingen vrij grote film condensator was verdwenen (Ik heb er 1 uF/400V in gezet), PCB schade tgv mechanisch geweld en delaminatie tgv hitte, missende pads/via's voor montage van de , ook missende, schakelaar en een gesmolten printkroonsteen en nogal geoxideerde koperen busbars.
Ik moet de fan nog testen en of hij vermogen kan leveren (1600W inverter en 75A lader,) hij staat nu op een reeds geladen 40Ah semi tractie accu die ik voor de navigatie in mijn vintage "speed"bootje gebruik. ) Hij begon op equalize en sprong uiteindelijk naar float
Ik twijfel mbt de elco's. Ik heb de belangrijkste getest en tanδ was net zo laag als nieuwe low ESR 105 graden Panasonics (tussen 0,4 en 0,5) Er zit ook een nest hele dikke elco's op het koelblok. Om die te testen/vervangen moet er een hele hoop uit elkaar.