Een weergave =kop van een Uher royal de luxe.Ik de machine testen, helemaal niks, alleen ruis..Nadat ik de koppenset gewisseld had, werkt het opeens wel.Conclusie, weergavekop stuk.Maar hoe kan zo n ding stuk gaan, behalve van het slijten?

Een plat kantje op de kopspiegel wegens slijtage is het meest voorkomend maar het dunne draad van het spoeltje kan ook kapot.

Kan zeker kapot. Ik heb eens een Dynacord Echocord Super gehad waarin de twee of drie weergavekoppen onderbroken waren.
Heeft lang geduurd voordat ik dat doorhad, want ik dacht dat die gewoon niet 100% kapot zouden gaan.
Uiteindelijk vastgesteld door een opname te maken met de Echocord en de band vervolgens door de capstan en weergave van een gewone bandrecorder te voeren - en de Echocord nam prima op.

Dat was overigens een grote klap voor me, omdat dat ook het einde van die echobak voor me betekende - ik kon destijds geen koppen vinden (volspoor mono) voor een acceptabel bedrag. De echobak heb ik toen maar verkocht.

Op donderdag 21 augustus 2025 18:28:10 schreef harry64:
Heb je alleen die kop gewisseld of de hele print waar het spul opzit?

het is een koppenset, deze is in 40 seconden te wisselen.

Op vrijdag 22 augustus 2025 05:40:11 schreef mel:
[...]het is een koppenset, deze is in 40 seconden te wisselen.

Dus dan kan het ook nog in de bedrading of connector van de koppenbrug zitten.

Meest waarschijnlijk is dat het spoeltje onderbroken is. Maar wat theoretisch ook nog zou kunnen dat de kop sterk gemagnetiseerd is. (naast magneet gelegen :-)).

Dus ik zou toch proberen de kop te demagnetiseren. Kun je meteen met je scope checken of er dan een vette brom uit je kop komt. Heb je spoeltje en bedrading ook meteen gecheckt :-).

groet, Gertjan.

Je kan die kop toch ohms meten als eerste test ?

Dat kan ja, niet eens aan gedacht.. |:(

Moet je daarna wel demagnetiseren.

Op vrijdag 22 augustus 2025 08:40:23 schreef mel:
Dat kan ja, niet eens aan gedacht.. |:(

Dat was mijn probleem dus ook. Ik ging er van uit dat weergavekoppen nooit stuk gingen dus ik heb eerst álles in mijn apparaat gecontroleerd behalve de weergavekop, voordat ik die eindelijk doormeette.

ik heb inmiddels een andere kop gemonteerd.. ik ga het horen..