Ik heb een schema getekend van een schrikdraadapparaat wat ik heb, maar ik vind het leuk om deze helemaal te kunnen begrijpen.
Voor een groot deel begrijp ik het circuit (denk ik):

De spanning wordt enkelzijdig gelijkgericht, dan wordt via weerstand R1 de condensator C2 opgeladen tot 325Vdc. Condensator C1 wordt opgeladen via weerstand R4 en R5 en wanneer de spanning circa 30Vdc is (en dit duurt ongeveer een seconde) gaat de DIAC geleiden zodat er een spanning komt op de gate van de SCR waardoor condensator C2 zijn energie in een puls ontlaadt in de primaire zijde van de hoogspanningstrafo.

Maar er zijn een paar componenten waarvan het doel niet begrijp:
1. Het component met de vraagteken, deze staat in serie met C2 tijdens het opladen, het lijkt op een weerstand, maar dit is het volgens mij niet. Hij is beige met een zwarte streep in het midden. Op de printplaat staat: 'LN1'.
2. Waarvoor dient de (grote) spoel L1?
3. Waarvoor dient de condensator C3, die parallel staat over de primaire wikkeling van de hoogspanningstrafo?
4. Is diode D3 ervoor om een pad terug te bieden voor de spanning over de DIAC?
5. Niet op de foto, maar in het kastje zit een koperen staaf die nergens op aangesloten zit, maar wel vlakbij in de buurt zit van beide hoogspanningsuitgangen en de ingang van beide aansluitingen van het net. Het lijkt of het capacitief een pad wil bieden tussen de hoogspanningszijde en netzijde. Klinkt dit logisch? Ik zou niet weten waarom hij er anders zit?

De foto's:

LN1 is een 0Ω weerstand, een doorverbinding in weerstand-vorm zodat hij eenvoudig geplaatst kan worden.
Ik verwacht dat D3 een zener is.
Het netwerk L1/C3/transformator zal zorgen voor een geschikte puls (resonantie) en tegelijk er voor moeten zorgen dat de piekstroom door de SCR niet te wild wordt.

Het is handig het even te her-tekenen met de werking van links naar rechts en het L net bovenaan en de N onderaan.

De koperen staaf zal als een vonkbrug doorslag door de transformator proberen te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan bliksem in de buurt, common mode op het net etc.

LN1 is een 0Ω weerstand, een doorverbinding in weerstand-vorm zodat hij eenvoudig geplaatst kan worden.

Dat verklaart waarom ik inderdaad 0 ohm meet.

Ik verwacht dat D3 een zener is.

Enig idee waar deze zenerdiode dan voor dient?

Het netwerk L1/C3/transformator zal zorgen voor een geschikte puls (resonantie)

Hoe moet ik dit zien? Ik vermoed zo iets als: Als de spanning in de secundaire trafo weg valt na de puls zal er misschien weer een spanning in de primaire zijde opgewekt worden, en deze wordt dan weer opgeslagen in de condensator die parallel staat? Iets in die richting?

Het is handig het even te her-tekenen met de werking van links naar rechts en het L net bovenaan en de N onderaan.

Ja ik vind het altijd een beetje lastig om te bepalen wat waar te tekenen, ik heb daarom gewoon de onderkant van de printplaat aangehouden waardoor het geheel in spiegelbeeld staat.

Lampje is een neon pitje, symbool: (dit even terzijde)

https://www.tnt-audio.com/jpg/neon_article1.jpg

ik vind het altijd een beetje lastig om te bepalen wat waar te tekenen

Simpele vuistregels:
* waar het om gaat (signaal of energie) van links naar rechts;
* massa of nul of neutraal onder, voeding boven; tenzij symmetrische voeding

Enig idee waar deze zenerdiode dan voor dient?

Aftoppen van de voedingsspanning? Dat is wel nodig want C2 en C3 zijn slechts voor 250V gespect. Wel een beetje bangelijk, als die zener het laat afweten zijn de beide C's onmiddellijk wijlen. De grote serieweerstand (R1?)biedt weliswaar enige geruststelling.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (39%)]

Na een tijdje op het schema te hebben gestaard zonder veel succes, maar even 'begrijpelijk' opgetekend... ;)

Op zaterdag 23 augustus 2025 15:18:41 schreef Arco:
Na een tijdje op het schema te hebben gestaard zonder veel succes, maar even 'begrijpelijk' opgetekend... ;)

[bijlage]

Ja... dat maakt het inderdaad wel veel overzichtelijker. Thnx.
Ik moet nog even oefenen haha.

Bedankt, inderdaad heel wat duidelijker zo!
Voorzichtige suggestie voor de volgende versie: teken de thyristor ook nog vertikaal.

Vertikaal 'past' hier niet makkelijk en het wordt minder overzichtelijk...

[edit]: zo kan 't wel... ;)

[Bericht gewijzigd door Arco op (25%)]

In dat schema staat het symbool van een thyristor. Moet dat geen triac zijn? Er staat immers ook een diac voor geschakeld? Het is wel een gelijkspanning. Dan zou een triac dus niet nodig zijn.

Staat er een nummer op de triac en de diac? Probeer eens of je daar iets mee zou kunnen vinden?

Ik heb het schema even in het net getekend:

Ik heb er een aarde bijgetekend. Als alles in een een dubbel geïsoleerde kunststof kast zit hoeft die aarde niet. Bij een metalen kast moet dat wel en zit er een steker met randaarde aan dit circuit.

Ook ben ik er vanuit gegaan dat er een hete hoogspannings-aansluiting uit het kastje komt en een aardaansluiting die met een soort van aardpen met de grond verbonden moet worden.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (35%)]

Er is nergens een wet (wereldlijk noch natuurlijk) die voorschrijft dat je een diac alleen in combinatie met een triac mag gebruiken.

In dat schema staat het symbool van een thyristor. Moet dat geen triac zijn? Er staat immers ook een diac voor geschakeld? Het is wel een gelijkspanning. Dan zou een triac dus niet nodig zijn.

Het is echt een thyristor, ik heb hem opgezocht.

@Ex-fietser: R6 / 27ohm ontbreekt...

Gossie, da's wel erg simpel.

R1 laadt C2 op. En R4_R5 laden C1 op totdat de diac triggert. Dat zorgt voor een stevige trigger stroom, en de triac trekt C2 leeg door TR1. C1 is dan ook bijna leeg (DIAC spanning is laag als tie eenmaal getriggert is), en vanaf daar gaat het hele verhaatje weer opniew.

Ik denk dat ze ook heel bewust voor enkelzijdige gelijkrichting hebben gekozen. Gedurende een negatieve spannings helft blokkeren D1 & D2, waardoor de triac gegarandeerd onder z'n houd stroom komt.

En wat betreft dat opnieuw tekenen... Dat is eigenlijk wel noodzakelijk. Bij reverse-engineering weet je in het begin niet wat waar zit, en begin je gemakkelijk "verkeerdt" met dingen op papier zetten.

Eerst wat nadenken voordat je begint met tekenen helpt...
Het is vrij gemakkelijk te zien dat de ingaande spanning wordt gelijkgericht. Dan kun je het schema dus beginnen met een positive horizontale lijn bovenaan, een de "nul" onderaan.

De thyristor wordt veelal getriggered vanaf de "nul", dus die had ik dan daarna (rechtop) getekend. en dan de details invullen van wat er tussen die twee spannings nivo's zit.

Zelf zou ik dit tegenwoordig rechtstreeks in KiCad doen.
Eerst de foto's "recht trekken" in gimp en de onderste PCB spiegelen zodat ze op elkaar passen. Dan kun je daarna de foto's in KiCad importeren, op elkaar leggen en de print sporen over de tekening heen tekenen.

Voor het schema kun je dan "zomaar ergens" beginnen, omdat je in zo'n teken programma (deel) schakelingen gemakkelijk op kunt schuiven en roteren enzo.

[Bericht gewijzigd door Kortsluiting_Online op (51%)]

Had men in de plaats van die diac niet een zenerdiode van een volt of 30 kunnen toepassen?

Nee. Een Diac heeft als eigenschap dat hij "doorslaat".
De trigger stroom wordt dan de spanning over C1 gedeelt door de 27 Ohm van R6.

Met een zener diode krijgt de thyristor nooit een trigger stroom die groter is dan:
300V / 2M = 150uA. Dit is waarschijnlijk niet genoeg.

En zelfs als de trigger stroom hoog genoeg wordt, dan wordt de spanning over C1 nooit lager dan de zener spanning. Daardoor de tijdconstante's een rommeltje worden.

Met een Diac wordt C1 bijna helemaal ontladen (tot 1 of 2 volt ofzo), en laadt daarna weer langzaam op tot +30V en hij opniew de thyristor triggert.

Had men in de plaats van die diac niet een zenerdiode van een volt of 30 kunnen toepassen?

Dat vroeg ik me precies ook af.
Verbeter me als ik het fout heb, maar volgens mij kan dit niet omdat de zener niet geleid onder de 30V. Zakt de spanning onder de 30V dan geleid de thyristor niet meer, want er is geen stroom meer. Condensator C1 wordt nu niet helemaal ontladen, er is niets meer dat hem leeg trekt.
Door een DIAC te gebruiken wordt C1 leeggetrokken tot de stroom onder de threshold komt.

Voor mijn gevoel staat D4 verkeerd om. Kan je dat nog controleren op de pcb?

Ik heb het gecontroleerd en hij staat goed getekend. Ik ben wel benieuwd; waarom staat voor jouw gevoel de SCR andersom? Mij lijkt dat hij niet aangestuurd kan worden als hij andersom zou staan getekend?

Staat goed getekend, de anode is altijd de plus...