Volgens het schema zou weerstand er idd nog in moeten zitten, helaas zit de weerstand in de praktijk aan de schakelaar en heeft deze het strijdtoneel dus samen met die schakelaar verlaten.

De inschakelduur van betreffende weerstand zal in termen van tienden van seconden geweest zijn denk ik. Als de weerstand 56 OHM is dan zou de stroom 400/56=7,14 A bedragen. Voor een cementweerstand van een slordige 17W (gokje) is dat een aardige overbelasting. 400x7,14= 2,9Kw
Daarbij besef ik mij dat genoemde waarden theoretisch zijn, de spoelen bieden ook weerstand maar dat de 17W cementweerstand snel overbrugt wil worden snap ik wel.

OP 230V is het 1 weerstand en op 400V zijn het er 2.

Een weerstand kan 40x zijn schokvermogen aan. 17V x 40 = 680W of met 2 weerstand 1320W. IK zou 50W weerstanden nemen, die kunnen de vermogensschok wel aan.

Daarbij besef ik mij dat genoemde waarden theoretisch zijn, de spoelen bieden ook weerstand

In dit geval hebben de spoel te weinig weerstand, daarom gaat de automaat er ook uit.

Een C16 schakelt bij 5x In af, 5 x 16A = 80A. Er loopt dus even 80A of meer. Als er door de weerstand nu minder dan 80 zou lopen dan blijft de automaat wel in.

230V / 80A = 2.87 ohm
P = 80A x 80A x 2.87 = 18,3kW

Dus een te kleine waarde werkt niet.
Ik denk dat die 56 ohm wel goed is maar de waarde is niet kritisch, als de weerstand maar het schokvermogen aankan.

Ik heb voor een 3kW afkortzaag een 22 ohm 200W weerstand gebruikt die ik toevallig had liggen.

In beide gevallen de zelfde ( een maar) weerstand, die lastrafo's gaan op 2 fases zonder nul .
Ik heb hier ook een stukje "antiek van tante agaath" staan van italiaanse makelij.
Zeker 50 jaar oud.
Die heeft een schakelaar 220-380 en gebruikt de zelfde vaste aansluitkabel.

Ik heb voor een zakelijke klant een aantal inrush current limiters van Meanwell geplaatst in apparatuur. Die wou uiteraard geen zelfbouw oplossingen.

Het data blad in de handleiding raad een T16 Amp zekering aan voor de 230 vVolt stand, en een T25 Ampère voor de 400Volt stand. Een T zekering is in feite een D automaat en deze aanbeveling is met inschakelstroom begrenzing!.
Ik zou dan ook gaan voor een C20 en gewoon op 230 volt tenzij je heel zwaar moet lassen. Het grote probleem is de magnetisatie van het trafojuk! Je kunt eens teste n door eens de lasklemmen op een12 Volt accu aan te sluiten om voor te magnetiseren, en deze er weer af te halen voordat je het apparaat aanzet. Dus voorzichtig!!!

Zat ik even mis met m'n weerstandje.
Heb hier eventueel een "kale" 40Amp 3fase, 1-0-2 schakelaar liggen kan je zo van me krijgen.
Nok voor 3de fase misschien aanpassen als naijlend contact, kan je meteen je draaibank gebruiken.....
Laat maar even weten of je het kan gebruiken.

Op zaterdag 23 augustus 2025 16:15:00 schreef HD13:
Zat ik even mis met m'n weerstandje.

Wie nooit een fout maakt ......
Dat had jij van een afstand ook niet kunnen zien natuurlijk.

Ik heb de draaibank inmiddels al draaien met een rustig gevoel na het doormeten. Het was nog even prutsen om alles op een klein oppervlak te installeren maar heb er nu een mooi compact draaibankje aan.

Die draaischakelaar is natuurlijk te mooi om waar te zijn, ik zeg graag!
Die is mooi robuust zeg. Ik sta op punt weg te gaan maar we spreken nog wel even af. Dankjewel!

Afgelopen week de draaischakelaar opgehaald bij Hans en leuk gesprek gehad bij goeie bak koffie. Inmiddels de schakelaar ingebouwd en getest met een weerstand welke bestaat uit een gesloopte ventilatorkachel 500W. Het principe werkt prachtig mooi, lasapparaat op zwaarste stand gezet en ingeschakeld terwijl warmtelelement in serie stond met stroomkring trafo. Daarna overbruggingsrelais bekrachtigd en zekering blijft er gewoon "in". Natuurlijk ook nog even ingeschakeld terwijl relais al geschakeld was met als resultaat een donkere werkbank.

Aanvankelijk wilde ik de 3e schakelgalerij gebruiken als vertraagd contact maar zag mijn kans schoon er gelijk maar een 230/400V schakelaar van te maken. Relais moet dan de vertraging maar voor zijn rekening nemen.

Nu heb ik nog even een 4e galerij nodig op de draaischakelaar die ik van Hans kreeg om het relais vertraagd aan te trekken, dat heb ik getekend op computer en wordt binnenkort even geprint door een van mijn zoons (denk ik :) )

Wordt vervolgd

[Bericht gewijzigd door 240diesel op (11%)]

Zie je niet vaak een voor verwarmt lasapparaat O-)

hahaha, is ook voor de winterdag, tegen condensatie bij sterke temperatuurwisselingen :P