testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op donderdag 28 augustus 2025 19:47:02 schreef High met Henk:
Heel vaak zijn die per lamp maar 300 W en hang je ze in clustertjes.1 armatuur met echt meer heb ik niet kunnen vinden.
Dus idd een vervanger van een 1000 W HPL...
idd 5 of 6 kleine armaturen op een ring met een 2000W leddriver op 2 fasen 550VDC. heb weleens led bakken van 200W gehangen, dat gaf n bak licht..
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op donderdag 28 augustus 2025 19:34:06 schreef High met Henk:
Vele 100W?Probeer eens een LED lamp boven 300W te vinden. Succes!
Ik dacht dat jij ook van die grote bakken had voor je knollen en je praat trouwens ook over lichtbakken van 1kW en meer op je bootjes....
In ieder geval komen wij goed uit met die 2×300W voor de getoonde zaailingen ('stekkies').
Ik ga van de door mij getoonde plantlampen uit, omdat ik dat licht dus ken.
Ze gebruiken ze ook hier in het kassencomplex. Het bestaat uit rood, blauw en een piestie groen.
Ik ga er ook van uit dat die kwekers met hun kassen wel weten wat te doen.
Ik had het trouwens over bouwlampen, die zijn ook opgebouwd uit arrays van individuele LEDs. Dat is op kleine schaal precies wat wat ze ook doen met die bakken op jouw bootjes.
Helaas zijn puntbronnen met LEDs (nog?) niet haalbaar....
Bij de afhaalchinezen in NL zijn er ook vele types hoog vermogen LEDs is allerlei golflengten te koop. Ik laat kids in de klas daar mee experimenteren. Wat gebeurt er met rood, wat met blauw, heeft het nog zin om geel of groen toe te voegen. Zijn allemaal rond de 10W, en een euro of 2-3 per stuk. Maar dan moet je wel van wat solderen houden, maar daar is dit de site voor toch?
Zeker, zelfbouw is geen probleem. Maar ik moest even weten of een standaard spectrum voldoende is voor planten of niet, want ik probeer (naast niet onnodig geld uitgeven) te voorkomen dat ik teveel spullen koop die ik niet nodig heb, als kleinbehuisde moderne mens.