Hey,
Enkele weken geleden had ik een probleem met m'n Panasonic wasmachine. Ik kwam uit op de drainagepomp, waar er een kapotte haarreker in verstrengeld zat. Die heb ik er (denk ik) volledig uit gekregen & de machine werkte weer.
Nu is het weer van dat, echter zit er niets in de weg. Als ik de wasmachine op drainagestand zet, zie ik dat de motor heel soms kan draaien, maar meestal niet. De propeller kan maar heel stroef bewegen, al lees ik dat dat ook wel redelijk normaal kan zijn bij dit type motor.
Er is geen zichtbare schade, ik probeer de motor iets verder uit elkaar te krijgen maar wil die ook niet forceren. Ik vermoed dat de plastic propeller niet los kan gemaakt worden zonder het ding te breken? Type BPX2-31L. Vermoedelijk is de motor defect geraakt door de vele keren proberen tijdens blokkage?
Lijkt me vrij logisch dat de motor het probleem is & dat ik die dus in het ergste geval moet vervangen, of denken jullie toch nog aan iets anders?
Waarvoor dank,
Sven Vlieghe
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
bij wasmachines is het pompje wat stuk gaat niet iets zeldzaams. kost doorgaans ook niet zoveel. dus beter vervangen want anders komt de ellende bij heet wassen weer terug. vaak loopt het magneet anker aan door slechte lagers.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
De meeste pompjes krijg je wel uit elkaar. Wat ik zou doen:
1. Zoek een vervangende pomp online zodat als punt 2 mis loopt je snel weet hoe aan een andere te geraken. Om de pomp te vinden hebben we een foto vh typeplaatje nodig.
2. De meeste pompen krijg je dus uit elkaar. Kwestie vd achterkant (huis met spoel) vast te houde en dan aan de propeller te trekken. Zegt het "krak", kijk dan naar punt 1. Het was toch al verloren dus je kan weinig mis doen.
De propeller lager kan ook teveel speling hebben. Kun je de propeller op en neer (heen en weer ) bewegen? Zit er speling op. Achter het anker kan ook veel drab of prut zitten. Dus dat er uit halen moest je het anker er uit krijgen (punt 2). Sommige pompen hebben een kleinere sluiting achter de propeller. Die modellen zijn met een kromme bektang als koevoet makkelijk los te halen. Rond de as kan ook nog restanten van rek brol zitten. Er zit meestal een kraagje op de propeller waardoor je dat niet goed ziet.
Bedankt voor de antwoorden!
Inderdaad iets bruusker gewerkt & alles uit elkaar gekregen. In de behuizing van de magneet zat nogal wat zwart prut inderdaad, heb ik even uitgespoeld & uitgedroogd, daarna ging de propeller een heel pak vlotter.
Alles terug in elkaar gestoken & machine werkt (voorlopig) terug! Top!
De propeller kon ik niet los links/rechts bewegen, maar ik kon die wel redelijk wat in- & uitdrukken.
Bij de volgende panne zal ik inderdaad gewoon een andere motor kopen, het toestel doet al meer dan 15 jaar dienst met 3 kleine kinderen, dus dat er hier en daar wat slijtage komt lijkt niet abnormaal 
Nogmaals bedankt!
Sven
Panasonic wasmachines waren best goed, alleen weinig verkocht in NL. Weet een Panasonic A+++ warmtepompdroger al een pakweg 12 jaar te draaien