hallo
op internet staan leuke ideeën
kan dit schema tje werken?
bij mij tenminste niet voor nieuwe TLP621

Zonder schema...

De werking kan je beoordelen door de LED te voeden via een serieweerstand en een Ohmmeter op 3 en 4. Als de meter uitslaat werkt de optocoupler.

Op woensdag 3 september 2025 23:38:06 schreef gerard1:
hallo
op internet staan leuke ideeën
kan dit schema tje werken?
bij mij tenminste niet voor nieuwe TLP621

Geen spul uit China toevallig?

Testen:

2 en 3 aan gnd

4 via een 1k ohm weerstand aan 5V
1 ook via een 1k ohm aan 5V

Over 1 en 2 zou je ca 1,2V moeten meten.
Over 3 en 4 zou je ca 0,3V moeten meten.

Weerstan aan 1 los nemen en Over 3 en 4 meet je nu 5V

Ook de current transfer ratio is van belang als het om analoge toepassing gaat. Meet de stroom aan de LED kant en aan de transistor kant.

dit schema had ik op internet gezien

Dat schema zal moeten werken alleen is 100Ω wel erg laag, dat mag ook 1kΩ zijn.

Op donderdag 4 september 2025 22:07:05 schreef Thevel:
Dat schema zal moeten werken alleen is 100Ω wel erg laag, dat mag ook 1kΩ zijn.

En de 1k zou ook best wat groter mogen, lijkt me.
Maar inderdaad: meer dan een ruwe test "goed/niet goed" doet dit niet.
Overigens een gruwelijk ongelukkig getekend schema.

Nee, dit is gewoon prul.

Bij een korgesloten transistor zal dit altijd "goed" testen.

Dat zie je dan ook, he: dan brandt de led zonder dat de knop is ingedrukt. Tenminste als je het verstand hebt om de led aan de andere kant van de drukknop aan te sluiten, recht aan massa dus.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (44%)]

Het is een oud schema voor de "oudere" optocouplers.
De weerstandswaarden mogen bij moderne exemplaren inderdaad wel hoger.
Om schakelopto's te testen is dit schema voldoende, voor audio en hoger niet betrouwbaar.

Op donderdag 4 september 2025 22:44:48 schreef Paulinha_B:
Dat zie je dan ook, he: dan brandt de led zonder dat de knop is ingedrukt. Tenminste als je het verstand hebt om de led aan de andere kant van de drukknop aan te sluiten, recht aan massa dus.

Ik wilde al zeggen ... kijk nog eens naar het schema. Dit is gewoon prul.

Wat is het dat je wilt testen aan de optocoupler?

Eerlijk gezegd doe ik zelf vaak niet de moeite voor dit soort componenten. Ze zijn goedkoop genoeg dat als ik er een verdenk, ik hem gewoon vervang. Dit verandert wel als je een specifieke eigenschap wilt meten, bijvoorbeeld voor het matchen van transistoren o.i.d.

Fred101 geeft het enige juiste antwoord. Een led gaat naar verloop van tijd gewoon minder licht geven. Een foto transistor wordt op den duur minder gevoelig. Daardoor zal als de led in een opto zit, de fototransistor in de opto op den duur minder stroom doorgeven en trager worden.

Een simple aan uit test is dus onvoldoende. Bij ons in de installaties (drives van een paar megawatt) moeten we de opto's gemiddeld om de vijf jaar vervangen. Elk jaar testen we de opto's met een zelf bedacht test apparaat.

Met name de snelheid is belangrijk. Als een grote thyristor of igbt iets te laat schakeld komt er bij degelijke vermogens wel een vuurbal uit de kast zetten.

Dat gebeurt ook als er niet geschakeld wordt omdat de opbrengst van de opto onvoldoende is.

Doordat we jaarlijks meten zien we ook jaarlijks de opbrengst van de opto afnemen.

Een eenvoudige aan uit test is hoe dan ook onvoldoende.

Zoals ik het begrepen heb (o.a. uit Open Circuit, ik zal de fraaie afbeelding hier niet overnemen i.v.m. ©) is ook het vergelen van het materiaal tussen led en diode of transistor een belangrijke factor bij het afnemen van de gevoeligheid.

In veel teruggekoppelde analoge toepassingen zoals smps is de toch al niet nauwkeurige CTR in een eerste orde niet van belang. Als de slijtage op korte termijn (tientallen kh) problemen en dus kosten geeft zou ik toch eens goed kijken naar het ontwerp en/of andere oplossingen overwegen. Zoals volgens mij al eens eerder opgemerkt.
Zo zijn er naast transformatoren nu ook capacitieve en magnetische couplers.

Ik heb idee dat ts gewoon een lollig schemaatje wil maken om een beetje te hobbyen. En voor dat is ieder schema prima. Ik ben het eens dat dit geen goede test is, maar loopt dit nu niet wat uit de hand?

Persoonlijk zou ik er zoiets van maken denk, Dan kun je de stroom ook meten aan beide kanten. De weerstand waardes hangt af van de stroom die je interne led en transistor mogen hebben, maar dat is allemaal terug te vinden in de datasheet van het desbetreffende component.

Op donderdag 4 september 2025 00:15:50 schreef RAAF12:
Zonder schema...
[bijlage] De werking kan je beoordelen door de LED te voeden via een serieweerstand en een Ohmmeter op 3 en 4. Als de meter uitslaat werkt de optocoupler.

Moet de ohmmeter wel met de juiste polariteit aangesloten zijn, dus als er geen uitslag is, even de meetpennen van de Ohmmeter verwisselen. Dat geldt overigens ook voor de voeding van de led.
Vier mogelijkheden, waarvan er maar één werkt...........

Op vrijdag 5 september 2025 13:07:46 schreef Lambiek:
Persoonlijk zou ik er zoiets van maken denk, Dan kun je de stroom ook meten aan beide kanten. De weerstand waardes hangt af van de stroom die je interne led en transistor mogen hebben, maar dat is allemaal terug te vinden in de datasheet van het desbetreffende component.

[bijlage]

Of een wheatstone bridge, als de andere 3 opto's van bekende kwaliteit zijn, dan vergelijk je de DUT met 'goede' opto's. Alle leds in series, een standenschakelaar voor een specifieke stroom. Uiteraard zit er altijd wel wat verschil in de opto's. Misschien is wheatstone niet de juiste term, wellicht een stroom spiegel?

huh, je zou de DUT kunnen roteren door alle 4 de posities. Als je dan het gemiddelde pakt dan heb je geen last van de asymmetrie in de brug.

Zou denk ik moeten kunnen met een DCA75.

Oh die heb ik thuis, en dan de kathode aan de emittor?

Wel grappig om eens te proberen.

[Bericht gewijzigd door hardbass op (25%)]

Als je CTR wilt meten, zou je dit eens kunnen bouwen: https://www.edn.com/measure-an-optocouplers-ctr/

Als je een functie generator hebt zou je ook zo kunnen meten: https://www.edn.com/characterize-optocouplers-in-the-feedback-loop-of-…

Bottom-line is, wat wil je testen? (dus welke parameter wil je testen...)

Bij Ali zijn er ook verschillende GO/NO GO testers, zoals deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005009422319660.html misschien zijn die ook bruikbaar voor de TS.

Ooit zelf een tester gemaakt, die ook de snelheid meet maar niet de CTR: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1918353#1918353

Een goede tester die verschillende parameters kan meten, kun je ook kant en klaar kopen zoals deze: https://www.signaledgesolutions.com/product-page/picotest-j2200a-optoc…