Dag mede forum gebruikers, knutselaars en handige harries.

Wellicht een vraag die al eens beantwoord is maar om iets specifieker hulp te krijgen een nieuw topic.

Ik heb van een vriend een tv gekregen onder het mom weggooien kan altijd nog.

Het betreft een Philips 65PUS7608/12. Bij het aan doen van de tv zie ik wel dat het backlight werkt, helaas geen beeld.

Hebben jullie tips wat het eerst te bekijken/testen/doormeten?

Ik hoor het graag.

M.v.g.

Nick

Als allereerste de test of het toestel wel normaal reageert op de bediening en eventueel ook geluid geeft. Als dat niet het geval is dan kun je het mainboard of de voeding als eerste verdenken.

Voor de zekerheid kun je tijdens het testen van de bediening nog even opletten of er echt helemaal geen beeld is, dus ook niet op andere ingangen en ook geen menu of on screen display. Of dat er tijdens het opstarten nog kortstondig iets te zien is.

Bij "wel backlight, geen beeld" test ik daarna als een van de eerste dingen, of de TCON spanning krijgt en of de eventuele zekering op de TCON nog goed is.

Een van de andere snelle tests is om de uitgaande kant van de TCON gedeeltelijk (meestal 2 flatcables) los te koppelen van het panel. Als je met 1 van beide kabels aangekoppeld wel iets van beeld hebt, zit er een fout in de andere helft van het panel. Kortgesloten ceramisch condensatortje, gammel beveiligingsnetwerkje, sluiting in het panel zelf of in een COF aan de zijkant.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]

Hallo Maarten Bakker,

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb zojuist de tips die jij hebt gegeven in uitvoering gebracht.

Het blijkt inderdaad bij het loskoppelen van 1 van beide flatcables van de TCON dat de rechter zeide van het scherm wel aan gaat.

Dit zou dan inderdaad op een probleem wijzen in dit bord.

Valt hier nog iets aan te repareren, bang om fouten te maken ben ik niet, hij werkt toch al niet.

Bijgevoegd een foto van de half werkende tv en een foto van het TCON bord.

Graag hoor ik van jullie.

M.v.g.
Nick

Er zit dan geen fout in de TCON, maar in de linkerkant van het LCD panel. Zo aan de TCON te zien gaat het om een Chinees panel van TCL-CSOT. Geen idee hoe die kwaliteit is, maar kans is groot dat het niet overhoudt.

Onderaan het panel zit een langwerpige printplaat die verder niet los kan, maar waar je soms nog wat aan kunt repareren. In dit geval dus de printplaat aan de kant die je moet loskoppelen om beeld te krijgen.

Ik heb te weinig ervaring om direct op het oog te zeggen om welk type het gaat en wat de mogelijke reparaties zijn. Over het algemeen: kortsluiting in een ceramisch condensatortje (oplossing: eraf halen en eventueel vervangen), kortsluiting in een beveiligingsnetwerkje (oplossing: eraf halen), kortsluiting ergens in het panel (oplossing: probeer of het beeld acceptabel is door een enkel baantje op de flatfoilcable af te plakken), kortsluiting in een side-COF indien aanwezig (oplossing: baantje afplakken zoals bij de vorige mogelijkheid, of COF er desnoods af knippen als laatste redmiddel).

Zoals ik al schrijf, ik weet er het een en ander van maar heb te weinig praktijkervaring met recente modellen dus ik laat dit verder graag aan degenen over die vaker met dit bijltje hakken.

Hallo Maarten,

Super bedankt weer voor je tips!

Het afplakken van de ribbon kabel heeft succes opgeleverd!

Ik heb nu overal beeld alleen de meest linker kant is de rand iets rafelig.

Ook bovenin zie ik wat kleine strepen, op zich niet storend maar mocht je hier nog tips voor hebben dan proberen we daar ook nog wat moois van te maken.

Alvast bedankt!

Het rafelige beeld komt omdat het scherm "lek"is oftewel er is zuurstof ingetrokken en de vloeibare kristallen zijn aangetast. De tijd zal het leren hoe lang die het uithoud maar voorlopig is resultaat prima!

Dat rafelige valt inderdaad op, duidelijk schade in de vloeibare laag. Verder ziet het er goed uit en denk ik niet dat er een betere oplossing te vinden zal zijn.

Dus naast Panda gaat CSOT ook op het lijstje van goedkope Chinese rotzooi van midden jaren '10. Van de 3e bekende Chinees BOE weet ik het niet zeker.

Bedankt voor jullie reacties!

Nadat er in eerst instantie geen leven meer in zat en de mileustraat de laatste rustplaats zou zijn geworden voor deze tv ben ik meer dan tevreden met het resultaat.

Hoe lang hij het vol houd komen we vanzelf achter. Voor nu in ieder geval een prima tv voor onder de overkapping.

Bedankt voor jullie hulp en tips met de reparatie!

Groet Nick