Goedendag ,de schakeling op jullie site relaisvertraging is gebaseerd op 8 volt dc .
Deze wil ik gebruiken op een boot voor het aansturen van een klep.
De spanning op de boot ligt tussen de 12 en 15 volt dc.
Moet de schakeling dan aangepast worden of kan ik de schakeling zo overnemen zoals hij getekend is.

Ik zou m gewoon zo gebruiken.12 volt of 8 volt ontloopt elkaar niet zoveel. Door de tolerantie van de onderdelen verloopt de spanning toch altijd.Eventueel kan je er een 8 volt spanningsregelaar voor zetten, als je zeker wil zijn.

Zet er dan wel ene 12 volt relais in.

dank u voor het beantwoorde van mijn vraag.
blijven de tijden dan ongeveer hetzelfde.

Ik zou die schakeling om diverse redenen niet gebruiken ... wat is precies je toepassing?

Op zaterdag 6 september 2025 10:40:25 schreef joop1964:
dank u voor het beantwoorde van mijn vraag.
blijven de tijden dan ongeveer hetzelfde.

Dat is een kwestie van even uitproberen, zal iets anders zijn.

Een pomp voor de waterafvoer waar een klep tussen die elektrisch word aangestuurd .
De klep duurt ca 8 sec duurt voor hij open gaat en 8 sec voor hij dicht gaat.
Pomp en klep zitten op dezelfde schakelaar.
Wil niet dat de pomp loopt als de klep dicht staat.

Misschien is iets zoals deze dan een beter idee.
Die zijn gemaakt voor automotive en zijn beveiligd tegen storingen en pieken op je 12 volt systeem.

https://www.techniekwebshop.nl/hella-tijdrelais-4555he-996152151-extra…

[Bericht gewijzigd door revado op (15%)]

Deze schakeling doet exact wat je wilt, zelfs de 8 seconden klopt precies: https://nl.aliexpress.com/item/1005005965768169.html
Makkelijker en goedkoper ga je 't niet vinden... :)

Een water(impeller)pomp die met geblokkeerde uitlaat draait heeft daar trouwens geen last van. (de belasting van de motor wordt juist een stuk minder)
(voor heel lange perioden wel, omdat de koelende functie van het water wegvalt, en de pomp dus heet kan worden)

Op zaterdag 6 september 2025 10:30:51 schreef mel:
Ik zou m gewoon zo gebruiken.12 volt of 8 volt ontloopt elkaar niet zoveel. Door de tolerantie van de onderdelen verloopt de spanning toch altijd.Eventueel kan je er een 8 volt spanningsregelaar voor zetten, als je zeker wil zijn.

te zien hoe je dat bekijkt.
12V is maar 4V meer dan 8V. en 4V is klein (denk je).
12V is wel 8V + 50% en dat is wel een ferme stap.

zeg je dat ook op 230V? 230V of 345V ontloopt elkaar niet zoveel (ook maar 50% meer ;-) )

Op zaterdag 6 september 2025 17:13:55 schreef fcapri:
[...]

te zien hoe je dat bekijkt.
12V is maar 4V meer dan 8V. en 4V is klein (denk je).
12V is wel 8V + 50% en dat is wel een ferme stap.

zeg je dat ook op 230V? 230V of 345V ontloopt elkaar niet zoveel (ook maar 50% meer ;-) )

Ik bedoel, het zal er niet stuk van gaan. :)

Het gaat on een vuil watertank.
Het relais moet vertraagd opkomen en vertraagd afvallen.

Op zaterdag 6 september 2025 10:59:02 schreef joop1964:
Een pomp voor de waterafvoer waar een klep tussen die elektrisch word aangestuurd .
De klep duurt ca 8 sec duurt voor hij open gaat en 8 sec voor hij dicht gaat.
Pomp en klep zitten op dezelfde schakelaar.
Wil niet dat de pomp loopt als de klep dicht staat.

Omdat het acht seconden duurt voordat de klep open is, wil je de pomp dus pas ná die acht seconden starten.
Maar als het acht seconden duurt voordat de klep dicht is, wil je dan niet liever de pomp meteen stoppen, en niet pas na die acht seconden? Anders draait de pomp terwijl de klep dicht gaat, en misschien al dicht ís.

e: Zie tijddiagrammen hieronder.

Klep opent in (bijvoorbeeld) zes seconden; pomp start na acht seconden; ok.
Klep sluit in zes seconden, pomp blijft acht seconden doordraaien; NIET ok.

Klep opent in zes seconden; pomp start na acht seconden; ok.
Pomp stopt meteen, klep sluit in zes seconden; ok.

in de schakeling kan ik de relais eerder laten afvallen.
de schakeling is op een bc547 gebaseerd.
Ik gebruik een auto relais ,omdat de bc547 max 200Ma kan ga ik een 2n2222 gebruiken die 800Ma aankan.
Dan zit ik ruim onder de spoelstroom van de relais.

Neem dan een BC517, die heeft een veel strakker schakelmoment (darlington)
(ikzelf zou er niet eens aan beginnen als de complete schakeling voor iets meer als een Euro te koop is... :+ )

Waarom zou ik iets kopen als ik de onderdelen heb liggen .
En weer een leerproces.
Ga de bc517 proberen.

Daar heb je wel gelijk in... :)

Reden dat ik voor zoiets kant-en-klaar kies, is dat er een meteen stevige behuizing om zit.
(vaak schiet dat er met zelfbouw bij in, terwijl dat bij automotive zeer belangrijk is vanwege het vele bewegen en de hoge stromen)

Die 1N4148 als blusdiode is wel wat mager met een autorelais.
Daar zou ik wat stevigers nemen zoals een 1N4007 of iets dergelijks.

Op zaterdag 6 september 2025 12:44:51 schreef Arco:
Een water(impeller)pomp die met geblokkeerde uitlaat draait heeft daar trouwens geen last van. (de belasting van de motor wordt juist een stuk minder)
(voor heel lange perioden wel, omdat de koelende functie van het water wegvalt, en de pomp dus heet kan worden)

Een echte impellerpomp (met rubber dus) draai je volledig kort of je blaast de slangen eraf als je die blokkeert! Een centrifugaal pomp zul je bedoelen, die mag je gerust even blokkeren.

Op maandag 8 september 2025 13:11:17 schreef henri62:
[...] Een echte impellerpomp (met rubber dus) draai je volledig kort of je blaast de slangen eraf als je die blokkeert! Een centrifugaal pomp zul je bedoelen, die mag je gerust even blokkeren.

Een impellerpomp is een centrifugaalpomp...
(de impeller is het waterverplaatsensde schoepenrad)

... met een moeilijk woord ook wel waaier genoemd. ;)

Je hebt ze ook met zo'n rubberen schoep met van die ronde uiteinden, die bouwen wel degelijk druk op.
Die gaan kapot als ze droog lopen.
Die zal Henri ook bedoelen.