Er zit intern al een pull-down in de plc, al die poespas van weerstanden en allerlei diodes is niet nodig.

Een type 2 ingang heeft al een 390E weerstand naar de gnd volgens de IEC standaard.

Zelf heb ik nog nooit problemen ondervonden met lange bedrading en het was echt niet altijd in een schone omgeving.

Bedankt allen.

Ik ga het met een afgeschermde kabel proberen en kijk waar het naartoe gaat. Als het gaat storen zal ik eerst een pull weerstand proberen.

Ik dus wel, op een viskotter waar de bomen soms spontaan naar binnen kwamen (met volle netten)

Gewoon levensgevaarlijk dus

En wat voor plc was dat?

Dat soort verschijnselen kunnen voorkomen als je ingangen die ook als snelle ingang gebruikt kunnen worden gebruikt voor ver weggelegen sensoren.
Met normale ingangen op een fatsoenlijke PLC is de kans op die rare fratsen bijna uitgesloten en ga je met externe fröbels niks nuttigs bereiken. Een systeem word er hoogstens minder betrouwbaar van.

Op dinsdag 9 september 2025 20:22:41 schreef Alpha461:
Ik ga het met een afgeschermde kabel proberen en kijk waar het naartoe gaat..

Als het de bedoeling is om ook tegen blikseminslag te beschermen, dan moet je de afscherming aan beide kanten aarden.

Ik zou niet weten waarom afschermen nodig is het is een DC spanning die enkel laag of hoog is

Op woensdag 10 september 2025 06:25:58 schreef High met Henk:
Was een Omron sysmac

Dat zijn al niet echt mijn favorieten eigenlijk. Maar Omron heeft in zijn oude PLC's al behoorlijk korte ingangsvertragingen, typisch 1,2 tot 1,5ms waar andere merken vaak minimaal het dubbele gebruiken, mét reden. Maar ze hebben ook ingangen die minder dan 0,2ms vertraging geven. Als je die voor sensoren op enige afstand gebruikt geeft dat een onbetrouwbaar systeem.

Op woensdag 10 september 2025 09:02:03 schreef GJ_:
Maar ze hebben ook ingangen die minder dan 0,2ms vertraging geven. Als je die voor sensoren op enige afstand gebruikt geeft dat een onbetrouwbaar systeem.

Ja precies. Snelle ingangen voor bijvoorbeeld een encoder en dergelijke moet je niet voor iets anders gebruiken, dat is vragen om problemen.

En zoals ik ook al eerder zei, al die poespas is nergens voor nog.

Op woensdag 10 september 2025 08:54:05 schreef benleentje:
Ik zou niet weten waarom afschermen nodig is het is een DC spanning die enkel laag of hoog is

Afschermen kán nuttig zijn. Ik heb het meegemaakt in een kabelrups van 6m lang: daar liepen twee sensorkabels in mee én een kabel voor een ventiel. Soms gebeurde het dat bij het schakelen van het ventiel ook ten onrechte een sensorsignaal binnenkwam. Dit signaal had men op relatief snelle ingangen gezet. Dat heeft men eerst opgelost met afgeschermde sensorkabel, maar deze waren niet geschikt voor kabelrupsen. Bij de gebruikte ingangen was de ingangsvertraging instelbaar in de software, en een gewone 3ms vertraging heeft alles opgelost.

Op woensdag 10 september 2025 08:43:58 schreef KlaasZ:
[...]Als het de bedoeling is om ook tegen blikseminslag te beschermen, dan moet je de afscherming aan beide kanten aarden.

Eigenlijk aarden we vrijwel alles aan twee zijden.

Op woensdag 10 september 2025 08:54:05 schreef benleentje:

Wat het signaal zelf betreft is afscherming niet nodig. Maar als je niet afschermt kan bij een indirecte blikseminslag een common mode spanningspuls ontstaan die bij de sensor of bij de PLC een overslag veroorzaakt. En zoals gezegd, aan beide zijden aarden anders werkt het niet.

Beste,
Het is natuurlijk de vraag wat verstaat men onder data, analoog of digitaal.
Bij analoge data gaat het meestal om verzenden met als drager spanning of stroom waarbij de meest voorkomende 0(4)-20 mA of 0-10 volt.
Bij analoge data overdracht op basis van stroom kan een lange afstand worden overbrugd en liefst gebruikt men afgeschermde twisted pair kabel. Dit is niet altijd nodig, maar men sluit hiermee de twijfel van interferentie storing uit. Meestal wordt van 4-20mA genomen omdat men dan aan de kant van de ontvanger draadbreuk kan erkennen. (alle onder 4mA = dan draadbreuk)
Bij analoge data overdracht op basis van spanning moet men rekening houden met de ontvanger m.b.t. de belasting . Tevens is het hier ook beter afgeschermde twisted pair te gebruiken.
PS: Stroom sturing is gevoeliger voor bliksem dan spanning gestuurde data
Bij digitale data overdracht kan het gaan om uitwisselen van digitale signalen bv, inputs , outputs.
Hierbij zijn weinig restricties gezien alle PLC of andere ontvangers beschermd zijn tegen anti dender .
Wel aan te raden van afgeschermde kabel te gebruiken ivm eventuele latere storingen.
BV: Al er vermoedens zijn dat een kabel defect is kan men aders uitmeten tov de afscherming. soms gebeurd het dat kabel zijn doorgebeten en de afscherming tegen de ader komt. Dis is dan makkelijk uit te meten. En tevens is de kabel dan nog afgeschermd tevens eventuele interferentie storingen.
Bij digitale seriële of ethernet data overdracht is de kabel die men gebruikt van zeer groot belang.
De overdracht snelheid en het type kabel bepalen hier mede de afstand lengte.
Liefst overdracht tussen gebouwen en in industriële omgeven afgeschermde kabel gebruiken en kabel specs aanhouden afhankelijk van het gebruikte systeem.
PS: Digitale signaaloverdracht kabel afscherming aan beide kanten aan aarde verbinden , de bedoeling is indien er interferentie optreed men snel naar aarde kan.
Analoge signaaloverdracht kabel afscherming aan een kan aan aarde leggen zodat er geen stroom kan lopen via de afscherming.
Ik kan hier natuurlijk nog een boek over schrijven ,maar dit zal toch geen mens lezen.
Dus nog vragen hoor ik het graag.

Arthur

Op woensdag 10 september 2025 12:18:07 schreef Fluiter:
Analoge signaaloverdracht kabel afscherming aan een kan aan aarde leggen zodat er geen stroom kan lopen via de afscherming.

Dat boek hoef je van mij niet te schrijven, maar dit punt mag je nader toelichten. Waarom zou er, onder normale omstandigheden, stroom gaan lopen door de afscherming? De signaaloverdracht is toch gebalanceerd, m.a.w. de stromen door de signaaldraden zijn even groot en tegengesteld van richting.
In geval van blikseminslag moet er juist stroom door de afscherming kunnen lopen, anders heeft de afscherming geen zin.

Beste,
Onder normale omstandigheden zal er waarschijnlijk geen stroom door de afscherming lopen bij digitale systemen.
Er kan natuurlijk stroom lopen ,indien men beide kanten van de afscherming aan aarde legt waarbij er een potentieel verschil is tussen de 2 aardingen.
Daarom wordt er vele bedrijven een ring aarde gelegd om het potentiaal op hetzelfde niveau te houden.
Indien dit niet zo is kan dit wel optreden .
In de chemische industrie werd veelal een schone aarding en een vuile aarding (algemene aarding) aangebracht.
Kleur schone aarding = zwart
Kleur vuile aarding = geel/groen
In de praktijk hebben wij hoge potentiale verschillen gemeten van meer dan 100 volt.
Daarom is bijna een must bij seriële communicatie na te gaan of er een galvanische scheiding is bij zender en ontvanger.
Vr groeten
Arthur

Aan de instrumentatie kant van een kabel wordt de mantel bijna NOOIT aan aarde gelegd.De mantel word wel in de kast geaard.

@mel hier ook.
Maar ik nooit kabels gehad die van buiten kwamen.
Intern in een gebouw is blikseminslag niet zo een probleem voor een kabel. Tenmiste ik heb er nooit bij stilgestaan.

Ik zal mijn kant van het verhaal verduidelijken.
Jaren geleden heb ik een post-academische cursus gevolgd aan de TH Eindhoven over EMC.
Daar werd gesteld dat bij een indirecte blikseminslag de magnetische puls een spanningspuls wordt veroorzaakt in de kabel. Als de kabel aan één of beide einden open is kan die spanningspuls een overslag veroorzaken. De remedie volgens de cursusgevers: aard de afscherming aan beide kanten zodat er bij blikseminslag een stroom door de mantel kan lopen. Daardoor wordt de spanningspuls in de signaaladers sterk verminderd.

In praktijk meermalen bevestigd gezien. Wij hadden klanten waar op een bepaald moment de gasmeting op kwartierbasis moest worden vastgelegd. Het gasstation van die klanten stond meestal ergens achter op het terrein, en daardoor moest het pulscontact over grote afstand naar de registratie-apparatuur worden gehaald. Als het had geonweerd kwamen vanzelf de meldingen dat de gasregistratie was gestopt. Oorzaak: door de spanningsoverslag was het reedcontact bij de meter verpulverd.
De kabelmantel lag aan de meterzijde open omdat daar geen aardpunt was. Ik stelde toen voor om de mantel te aarden aan de gasbuis.
ik dacht da de gasjongens een rolberoerte kregen. Elektriciteit aan de gasbuis? Dat nooit. We hebben het toen opgelost door zelf bij al die klanten een aardelektrode te slaan. Sindsdien probleem over.

Ander gelijksoortig voorbeeld: bij een zeer grote klant hadden we een elektronische watermeter. In verband met het contract wilde de klant het verbruik direct in de controlekamer kunnen monitoren.
Ze legden dus een kabel (over honderden meters) van onze watermeter naar hun controlekamer.
Binnen korte tijd bij onweer twee keer de watermeter defect door overslag. Kostte elke keer een paar duizend euro.
Toen ik ter plekke de zaak ging bekijken bleek de kabelmantel aan de meterzijde niet aangesloten. Toen ik ze vroeg om die alsnog aan aarde te leggen kreeg ik als antwoord: dat doen we nooit want onze baas heeft gezegd dat dat niet mag. Ik heb ze voor de keus gesteld: of je legt de mantel aan aarde, of je gaat de volgende keer de reparatiekosten betalen. Ze hebben toch maar geaard. Sindsdien nooit meer problemen gehad.

Beste,
Zoals Mel het aangeeft klopt natuurlijk omdat dit over een analoog signaal gaat. Zelfs over microvolts.
Hierbij is het normaal dat maar een kant aan aarde of aan het knooppunt waar alle afschermingen tezamen komen. Hierdoor onderdrukt men eventueel alle soorten geruis e.d.
Klaaz daarentegen heeft het volgens mij over digitale overdracht . Hier is het belangrijk dat zoals hij aangeeft dat de bliksem zo snel als mogelijk naar aarde wordt afgeleid.
Stel, het veld van de bliksem slaat ik op bv een kabel van 300 meter op 50 meter en de aarde is aan de andere kant gekoppeld.
Het is dan duidelijk dat de bliksem spanning dan nog 250 meter moet afleggen om bij de aarde te komen .
Het zal duidelijk zijn dat het veld werkt ongeveer als een trafo en dus op de kabel spanning zet.
Tegen directe blikseminslag is vrijwel niets te beginnen , daarom geven de meeste op bliksembeveiliging 94% beveiliging.
CJ. Geeft aan de afscherming nuttig is wat klopt. Ik heb altijd afgeschermde kabel laten gebruiken om alle verdachte zaamheden achteraf te vermijden zeg maar opstart problemen. Tevens ook bij seriële communicatie twisted pair. men mag niet vergeten als men full duplex gaat en de kabel is niet getwist of laag getwist (oude kabel) kan men spiegeling van signalen bekomen zelfs bij lage snelheid.
Daarom is het zo belangrijk de keuze van de te gebruiken kabel goed te kiezen.
En afscherming geeft meer mogelijkheden bij het uitmeten van de kabel bij storing.
Wat Benleentje aangeeft is juist, bij kabels intern heeft men bijna nooit problemen met bliksem.
Vr groeten
Arthur

Afscherming als gard voor kleine signalen is wel iets anders als de scherm als aarde gebruiken.

Daarom heb je ook kabels met dubbele afscherming

Beste Benleentje,
Dat klopt , dubbele afscherming heb ik regelmatig gebruikt om analoge signalen en netwerk kabels te beschermen voor interferenties ,maar zeker tegen ratten. Deze kabel heet dan ook rat proof cable.
Ook bestaan er kabels waarbij per paar is afgeschermd , dan kunststof ,afscherming , kunststof , afscherming, Rat proof en dan een buitenmantel in kunststof. Deze kabel werd alleen maar gebruikt in sommige gevallen omdat deze nogal duur is. Maar wat nodig is is nodig.
Vr groeten
Arthur