Vraag: Reedcontact op schuifpoort, afstand 185 meter

Voor een project wil een klant een reedcontact op een schuifpoort hebben.
De situatie:
• Afstand poort tot uitleespunt: 185 meter
• Uitleesapparaat: waarschijnlijk een PLC/SCADA-systeem
• Gangbare spanning: meestal 24V DC

Over een afstand van 185 meter blijft er van 24V DC weinig over i.v.m. spanningsval? Of is dat te verwaarlozen bij een reedcontact?
Zal 2x0,75mm2 dan genoeg zijn of gaat het toch richting de 6mm2?

Alvast bedankt voor het meedenken!

RS485 is eerste wat in me opkomt. Maar benieuwd wat de experts aanbevelen.

Een reedcontact mag bijna geen stroom schakelen.
Voor een PLC is dat niet ook nodig.
2x 0.8 werkt al prima lijkt mij.
Een analoge telefoon doet het met 2x 0,5 over kilometers ook prima :)
Misschien wel afgeschermd vanwege storingen over die lengte.

Neem een 4-20mA current loop, dan is afstand (binnen redelijke grenzen) niet belangrijk...
Het vermindert ook stoorgevoeligheid.

[Bericht gewijzigd door Arco op (18%)]

Als de 24V bv direct naar een plc gaat dan is de spanningsveld te verwaarlozen.

Spanningsveld word bepaalt door de stroom en dat word weer bepaald wat er achter het reedschakelaar geschakeld moet worden. Maar een reedschakelaar zal iets van max 1A zijn en dat geeft over 200m denk iets van max 5V verlies en dat zou geen enkel probleem moeten zijn.

Ik raad je reedschajelaar sterk af geven snel storing. Beter een goed schakelaar of een goede sensor.

Zal wel meevallen.

0.75 mm2 geeft een weerstand van iets van 20 Ohm per km.
Dus 185 meter heen en terug is dan 370 meter totaal = 7.5 Ohm.

Dus dan krijg je alleen veel spanningsval als er veel stroom loopt. Maar een reed-relais die een PLC ingang moet aansturen zal wel niet meer dan 10mA hoeven te schakelen. Dan krijg je dus een spannings-verlies van 75 mV. Dus daar merk je niks van.

Wel zou ik zorgen voor EMC protektie. Als is het maar tegen bliksem-inslag in de buurt. Dus een 24V zener diode en een condensator parallel aan de kant van de PLC. En liefst ook getwiste kabel.

Bedankt allen,

Ik kom uit op een EAN 8717714109647 kabel dat is een afgeschermde 1x2x0,8mm2 kabel. Lijkt me dan perfect.

Op vrijdag 5 september 2025 16:38:17 schreef deKees:
Dus een 24V zener diode en een condensator parallel aan de kant van de PLC.

Beter dan een tvs nemen, die kan ruim het 20 voudige aan vermogen verwerken...

Wat voor condensator? Of zijn hier standaard dingetjes voor?

Op vrijdag 5 september 2025 16:38:17 schreef deKees:
Zal wel meevallen.

0.75 mm2 geeft een weerstand van iets van 20 Ohm per km.
Dus 185 meter heen en terug is dan 370 meter totaal = 7.5 Ohm.

Dus dan krijg je alleen veel spanningsval als er veel stroom loopt. Maar een reed-relais die een PLC ingang moet aansturen zal wel niet meer dan 10mA hoeven te schakelen. Dan krijg je dus een spannings-verlies van 75 mV. Dus daar merk je niks van.

Wel zou ik zorgen voor EMC protektie. Als is het maar tegen bliksem-inslag in de buurt. Dus een 24V zener diode en een condensator parallel aan de kant van de PLC. En liefst ook getwiste kabel.

Op vrijdag 5 september 2025 16:43:09 schreef Alpha461:
Bedankt allen,

Ik kom uit op een EAN 8717714109647 kabel dat is een afgeschermde 1x2x0,8mm2 kabel. Lijkt me dan perfect.

Ja, dat moet prima werken.
En als je een reedrelais gebruikt wat ingegoten is, zoals voor een alarm, dan blijft dat wel werken.
En een TVS er overheen lijkt mij ook een prima beveiliging, ik denk een aan beide kanten van de draad.

En wat voor TVS diode moet ik dan pakken? Een van 30v? 24 v lijkt me niet toch? En die kan gewoon parallel over het reedcontact en over de ingang van de ontvanger of moet ik nog naar aarde oid?

Op vrijdag 5 september 2025 16:53:16 schreef revado:
[...]

Ja, dat moet prima werken.
En als je een reedrelais gebruikt wat ingegoten is, zoals voor een alarm, dan blijft dat wel werken.
En een TVS er overheen lijkt mij ook een prima beveiliging, ik denk een aan beide kanten van de draad.

[Bericht gewijzigd door Alpha461 op (12%)]

Zelfde spanning als zener, 24v is prima.
De eerder genoemde 4/20mA loop is beter geschikt voor lange afstanden omdat het valse alarmen voorkomt... (je hebt een goed gedefinieerde 0 en 1)

Ik zie dat 25,8 volt gangbaar is. Is de doorlaatspanning tot 25,8v?

"wij" doen niet anders , 24V naar contacten en eindschakelaars die soms over kilometers lopen.

Geen enkel probleem. PLC ingangen zijn voldoende ontdenderd en beschermd om daar geen problemen mee te hebben.

Net war Arco zegt: een 20mA loop werkt altijd, en heeft trouwens een detectie voor draadbreuk.

24V aan het reed contact, 1k2 weerstand pull-down bij de PLC. TVS vanaf de PLC ingang naar de ground, aan de andere kant heeft het weinig zin.

185 meter is echt helemaal niks. Ik adviseer wel om in plaats van een reedcontact een electronische magneet sensor te gebruiken. Reed contacten zijn notoir onbetrouwbaar, zeker bij wisselende temperaturen en/of schokken/trillen.
Die modernere varianten hebben dezelfde bouwvorm en kosten rond de 40 euro in plaats van 20.

Bij 185m kan (afhankelijk van de configuratie) bij open contact wel degelijk storing ontstaan zonder currentloop.
(je hebt dan een 185m lange antenne die van alles aan storingen opvangt)

@GJ_: hoe detecteer je kabelbreuk of beschadiging? Lijkt mij toch ook een essentieel iets over zo lange afstanden. Bij een current loop van 4-20mA kan ik me daar nog iets bij voorstellen. 0mA is dan met quasi zekerheid een te zoeken fout.

Op dinsdag 9 september 2025 06:35:09 schreef buckfast_beekeeper:
@GJ_: hoe detecteer je kabelbreuk of beschadiging? Lijkt mij toch ook een essentieel iets over zo lange afstanden. Bij een current loop van 4-20mA kan ik me daar nog iets bij voorstellen. 0mA is dan met quasi zekerheid een te zoeken fout.

Een PLC ingang ziet alles onder de 4 mA als een foutmelding. 4 tot 20 mA is een normale meetwaarde.Maar TS wil een reedkontakt gebruiken, dat is een digitaal signaal. Dan is het beter om een NC kontakt te gebruiken, zodat er in rust altijd stroom loopt. Dan merk je ook of er een kabelbreuk is, immers, het signaal blijft altijd laag dan.

Op dinsdag 9 september 2025 00:41:16 schreef Arco:
Bij 185m kan (afhankelijk van de configuratie) bij open contact wel degelijk storing ontstaan zonder currentloop.
(je hebt dan een 185m lange antenne die van alles aan storingen opvangt)

Honderden loops van veel grotere lengte zijn het niet met je eens, een PLC ingang is geen CMOS poortje ;)
Een simpel contact over een paar honderd meter is echt geen enkel probleem.
Als je bang bent voor vreemde spanningen (de sensor zit buiten) dan wordt er een barrier met overspanningsbeveiliging geplaatst.

Een contact in current loop kan .. de enige plek waar ik dat ooit gezien heb is bij namur sensors (8mA / 15mA oid) en dan gebruik je daar normaal gezien geen analoge ingang voor, maar een schakelversterker of een ingang geschikt voor deze sensoren.

Er bestaan ook ingangen met contactbewaking, daarbij wordt er in de regel een weerstand in serie en eentje over het contact gezet. Dan kun je bewaken op draadbreuk en sluiting .....
Hele luxe PLC's zetten ook nog pulsen op de voeding naar de contacten om te kijken of er niet stiekem ergens onderling sluiting of sluiting naar de voeding ontstaan is. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

Op dinsdag 9 september 2025 08:02:10 schreef mel:
[...]Een PLC ingang ziet alles onder de 4 mA als een foutmelding. 4 tot 20 mA is een normale meetwaarde.Maar TS wil een reedkontakt gebruiken, dat is een digitaal signaal. Dan is het beter om een NC kontakt te gebruiken, zodat er in rust altijd stroom loopt. Dan merk je ook of er een kabelbreuk is, immers, het signaal blijft altijd laag dan.

Maar je merkt niet het verschil tussen een contact dat opent omdat het contact verlaten wordt of door een kabelbreuk. Gebeurt de kabelbreuk net tijdens een fase dat het contact moet openen, dan is er toch een probleem.

Een PLC ingang is goed beschermt, je kan daar rustig een lange kabel aan knopen.

Hieronder een voorbeeld van de opbouw van een PLC.

Er zijn drie type ingangen bij een PLC die de gevoeligheid van de ingangen bepalen, in het venster boven de PLC zie je de waarden staan van de componenten die de gevoeligheid bepalen.

Hieronder nog wat vertragingstijden van de desbetreffende ingang types.

Op vrijdag 5 september 2025 17:03:34 schreef Alpha461:
Een van 30v? 24 v lijkt me niet toch

Als er op een TVS 24V staat, dan bedoelen ze "geschikt voor 24V". Dat betekent dat ie bij 24V + "normale marge van een 24V voeding", nog steeds niet in geleiding gaat.

Ik zou ook een pull-up of pull down monteren. Afhankelijk hoe je schakelt op je plc ingang (meestal dus een pull-down)

Dan is een open schakelaar ook duidelijk gedimensioneerd. Is met lange kabels vaak wel prettig.

Kapot gaan zal het niet, maar als je capacitief 6 V ofzo oppikt, schakelt je ingang ineens...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (18%)]