Beste Lezer, Op de iso connector vind ik de 12+ continu en Ground. Maar niet de geschakelde 12+, dit zou pin 7 moeten zijn maar deze is niet bedraad. Heeft de Punto geen geschakelde 12V? De oude radio gaat wel gewoon uit als het contact uit is.

Als de radio met het contact mee wordt uitgeschakeld, blijven de instellingen (zenders) wel bewaard?
Misschien is de +15 voor iets anders gebruikt, bijvoorbeeld een carkit (Als het een Punto met Isostekkers is, begin ik te vermoeden dat hij uit het Parrot tijdperk kan zijn).
Als de oude radio met het contact mee uitgaat, is er toch ergens een +15 aangesloten. Anders blijft die gewoon aan totdat de accu leeg is.
Zoals MNM al vraagt: onthoudt hij de zenders/instellingen? Zonder +30 zou hij na enige stilstand dan alles vergeten moeten zijn.
In dat geval is de +15 voor beide draden gebruikt (7 en 4)
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Het ligt een beetje aan het bouwjaar, maar er zit geen +12v na het contact op die iso stekker. De radio haalt signaal uit de Can-bus.
Als het goed is zit er wel een geschakelde plus maar die komt juist uit de radio voor een actieve antenne of een versterker aan te sturen. (Althans zo zit het bij mijn Fiat).
Dus je zal een geschakelde pus uit de BCM moeten halen.
Guy.v2
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
De radio haalt signaal uit de Can-bus
kijk volgende eens dit zou de oplossing zijn
https://www.youtube.com/watch?v=mzwqYtCpm3s
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de ACC welke door de canbus word geschakeld heeft een beetje moderne auto idd. heb dat al vaker opgelost door een draad naar de kachelmotor schakelaar te trekken, die zit altijd achter het contact en vaak geen 40cm van de radio af. wel een extra zekeringhouder ertussen zetten, want vaak is deze 30A gezekerd.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Vrijwel alle moderne auto's hebben ook de kachel unit via een can-bus lopen.
Daar zit ook geen lossen kelm 15 meer.
En in het youtube filmpje takt je het signal van de BCM af.
Zonder bouwjaar is het een beetje gissen. 
De Punto/Grande Punto is lang gemaakt, zowel Canbus als klassieke ISO stekkers kunnen mogelijk zijn!
De voeding word idd Can-Bus geschakeld.
Zowel bij de Punto als bij de Grande Punto en de Punto Evo
Een Can-Bus adapter/stalker zou je er tussen kunnen zetten.
Dan hoef je geen extra draden te trekken en dergelijke.
En nog een voordeel van de Can-Bus adapter/stalker , mits de nieuwe radio dit ondersteund en de Punto stuurwielbediening heeft dan blijft de stuurwielbediening werken.
Op donderdag 11 september 2025 17:52:30 schreef Kwabonkel:
De voeding word idd Can-Bus geschakeld.
Zowel bij de Punto als bij de Grande Punto en de Punto Evo
Een Can-Bus adapter/stalker zou je er tussen kunnen zetten.
Dan hoef je geen extra draden te trekken en dergelijke.
En nog een voordeel van de Can-Bus adapter/stalker , mits de nieuwe radio dit ondersteund en de Punto stuurwielbediening heeft dan blijft de stuurwielbediening werken.
Dan wel eentje speciaal voor fiat en geen universele (chinese)
Ik heb vaker deze ondingen juist verwijderd omdat het de rest v.d auto beinvloed.
En gewoon een 15+ aangelegd.
Qua can berichten buiten (de powertrain om) heeft iedere fabriekkant zijn eigen protocolletjes.
Op donderdag 11 september 2025 20:54:06 schreef daandc:
[...]Dan wel eentje speciaal voor fiat en geen universele (chinese)
Ik heb vaker deze ondingen juist verwijderd omdat het de rest v.d auto beinvloed.
En gewoon een 15+ aangelegd.
Qua can berichten buiten (de powertrain om) heeft iedere fabriekkant zijn eigen protocolletjes.
Uiteraard moet je er een voor de juiste Fiat hebben.