AEG combi-magnetron KME 761000: magnetron warmt niet meer op

Beste forummers,

Van onze 5 jaar oude Combi-magentron van AEG, model KMW 761000 , doet de magnetron het niet meer.
Warmt niet meer op, maar verder doet alles het (display, lampjes, ventilator, etc)
Ook de oven warmt normaal op.

Lijkt te zijn ontstaan nadat we langdurig een grote diepgevroren maaltijd hebben proberen te ontdooien (wat heel lang leek te duren, maar was ook een groot blok ijs..)

Heb me goed ingelezen in de gevaren van de Hoogspanning en de risico's van de condensator.
Ben na de nodige zorgvuldigheid en voorzorgsmaatregelen het e.e.a gaan doormeten met een (simpele) multimeter op basis van de gebruikelijke Youtube instructies filmpjes.

Wat mij opvalt:
Aan de 220 V kant: alle deurschakelaars lijken goed. Weerstand gaat van oneindig naar 0.05 Ohm, afhankelijk van de stand van de schakelaar.
Relais op het moederbord hoor ik tikken bij het sluiten van de deur.
Bovendien komt er gewoon 220 volt (gemeten met multimeter) aan op de hoogspanningstransformator als ik de magnetronfunctie inschakel, dus een defect in de deurschakelaars of een verkeerde timing van de deurschakelaars of een vastgelopen relais lijkt mij niet logisch. Want anders zou de transformator geen 220 volt krijgen toch?

Aan de HV kant:
Transformator geen zichtbare afwijkingen. Als ik de transformator doormeet lijkt dit de normale weerstanden (tussen de primaire connectoren : +/- 0.5 Ohm en oneindig tussen de primaire connectoren en de body en tussen de secundaire connector en tov de body +/- 150 ohm met de 2000K Ohm stand op mijn multimeter) te geven.

Magnetron buis tussen de connectoren geeft +/- 0.05 Ohm in de 20 Ohm stand en Oneindig tussen connectoren en body bij de 2000K Ohm stand. Tip vd magnetron buis is Blauw-paars verkleurd, geen koolaanslag. Zie bijlage.

De condensator kan ik alleen meten met de 2000K Ohm stand op mijn multimeter, waarbij de weerstand heel snel oploopt richting de 2 mOhm (mijn meter gaat niet tot de 10 mOhm). Oneindige weerstand tussen de connectoren en de buitenkant vd condensator. Heb geen ' capacator test (microfarads)' op mijn multimeter.
Bij het ontladen vd condensator mbt twee schroevendraaiers direct na het aanzetten van de magnetron krijg ik een klein vonkje. Dus er lijkt wel (enige) spanning op de condensator te staan. Maar deze kan / wil ik uiteraard niet meten.

Het feit dat er een vonk ontstaat bij het ontladen vd condensator, trek ik ook de conclusie dat de transformator in principe nog hoogspanning aflevert. (maar wellicht is dat niet correct?)

De hoogspanningsdiode geeft alleen 1 richting spanning door (met de 9volt batterij test). Dus die lijkt ook goed.

Dus feitelijk lijkt met de reguliere testen met de multimeter aan de HV kant lijken de transformator, de condensator, de diode en de magnetronbuis obs de metingen goed te zijn..?

Er is overigens maar 1 glaszekering (direct waar de 220 V voedingskabel binnenkomt) die is intact.
Er is GEEN high voltage zekering tussen de transformator en de magentronbuis.

Wat denken jullie?:
Kan de magnetron buis toch de oorzaak zijn, ondanks de goede weerstands metingen?
Of toch de condensator? (omdat ik de microfarads niet kan testen)

Of vermoeden jullie toch nog een andere oorzaak?

1. Heel grondig gewerkt. Dat zie je hier weinig. Top!

2. 230v primair op de trafo wil idd zeggen dat je het in de HV kant moet zoeken.

3. Spijtig dat je geen capaciteitsmeter hebt. Kun je bij iemand die wel 1 heeft terecht?

4. Meestal leidt een defect in de buis tot hoge stroomafname. De trafo gaat dan harder dan normaal ronken.

5. Er zit toch geen verdikking in de HV kabel? Daar zit een zekering in.

6. Een definitieve uitsluiting kan enkel met een HV meter. Ik heb voor een euro of 2 zelf 1 gebouwd. Voor onderweg. Een probe heb ik uiteraard ook maar dat kost zelfs bij ali schijte veel geld. Dus houd ik het bij 1. Een omgebouwde tv probe met analoge naald. Op ali kocht ik een 82Mohm(?) HV weerstand (ik kan het exact in mijn bestel geschiedenis nakijken) en die geïsoleerd in een stuk pvc elektra buis. Die staat in serie met de multimeter (10Mohm interne weerstand). En krokodilleklem zodat ik bij de meting ver uit de buurt kan blijven.

7. Soms zit er een connector slecht geperst(!!) en heeft het intern een slecht contact. Gewoon bijknijpen of nieuwe connector.

8. Dit alles om er zeker van te zijn dat het niet wat anders is dan een defecte buis. Hoewel het bij jou wel heel sterk op een defecte buis lijkt.

9. Capaciteit kan je ook gewoon meten via Xc. Je berekend de Xc ve 1uF condensator. Plaats een weerstand met equivalente waarde in serie. Meet de spanning over deze weerstand als je beide in het stopcontact steekt. Bepaald dan of de berekende Xc overeen komt met de gemeten Xc. De interne 10Mohm wel compenseren.
3k3 is prima als hulpweerstand

Magnetrons slijten. Zeker als je m op hoog vermogen gebruikt.De gloeidraad kan gewoon goed door meten,maar op de een of andere manier is de dissipatie toch opeens weg..Vooral bij ons op de zaak bij 50kW radarzenders was dat het geval.

Inderdaad een goede voorbereiding! alles werkt zoals behoren dus lijkt er op dat de buis zijn emissie heeft verloren. Heb je op vol vermogen ontdooid of op ontdooistand?

Op zondag 29 juni 2025 09:31:02 schreef EricN:
1. Heel grondig gewerkt. Dat zie je hier weinig. Top!

2. 230v primair op de trafo wil idd zeggen dat je het in de HV kant moet zoeken.

3. Spijtig dat je geen capaciteitsmeter hebt. Kun je bij iemand die wel 1 heeft terecht?

4. Meestal leidt een defect in de buis tot hoge stroomafname. De trafo gaat dan harder dan normaal ronken.

5. Er zit toch geen verdikking in de HV kabel? Daar zit een zekering in.

6. Een definitieve uitsluiting kan enkel met een HV meter. Ik heb voor een euro of 2 zelf 1 gebouwd. Voor onderweg. Een probe heb ik uiteraard ook maar dat kost zelfs bij ali schijte veel geld. Dus houd ik het bij 1. Een omgebouwde tv probe met analoge naald. Op ali kocht ik een 82Mohm(?) HV weerstand (ik kan het exact in mijn bestel geschiedenis nakijken) en die geïsoleerd in een stuk pvc elektra buis. Die staat in serie met de multimeter (10Mohm interne weerstand). En krokodilleklem zodat ik bij de meting ver uit de buurt kan blijven.

7. Soms zit er een connector slecht geperst(!!) en heeft het intern een slecht contact. Gewoon bijknijpen of nieuwe connector.

8. Dit alles om er zeker van te zijn dat je niet wat anders is dan een defecte buis. Hoewel het bij jou wel heel sterk op een defecte buis lijkt.

9. Capaciteit kan je ook gewoon meten via Xc. Je berekend de Xc ve 1uF condensator. Plaats een weerstand met equivalente waarde in serie. Meet de spanning over deze weerstand als je beide in het stopcontact steekt. Bepaald dan of de berekende Xc overeen komt met de gemeten Xc. De interne 10Mohm wel compenseren.
3k3 is prima als hulpweerstand

Dank voor je uitgebreide reactie!

De trafo bromt inderdaad wel wat, maar of dat meer is dan normaal weet ik eigenlijk niet. Eerder toen alles normaal functioneerde heb ik er nooit zo op gelet.

Ik kan echt nergens aan de HV kant van de trafo een HV zekering vinden. Heb alles langsgelopen maar kan echt nergens wat vinden. Online lees ik dat er wel meer magnetrons zijn die er ook geen hebben. (Althans mensen die hem niet kunnen vinden..;-)

Heb alle connectoren al wat samengeknepen om goed / beter contact te maken, maar dat was helaas niet de oplossing.

Zelf een HV meter bouwen klinkt als een leuk project, maar omdat het voor mij maar om een (hopelijk..) eenmalig probleem gaat, denk ik dat ik misschien maar gewoon de gok waag door een nieuwe magnetronbuis (75e) en gemakshalve voor 15 euro direct ook maar een nieuw condensator erbij bestel.

Ik laat jullie nog horen of t geholpen heeft!

Op zondag 29 juni 2025 19:34:43 schreef smd:
Inderdaad een goede voorbereiding! alles werkt zoals behoren dus lijkt er op dat de buis zijn emissie heeft verloren. Heb je op vol vermogen ontdooid of op ontdooistand?

Dank voor je reactie. Mijn vrouw heeft de beruchte maaltijd geprobeerd te ontdooien, sowieso niet op vol vermogen (1000 watt) maar ik vermoed op 600 of 800 watt. Weet eerlijk gezegd ook niet of er een echte ontdooi stand op deze combi-oven zit…
Is dat belangrijk dan?

Op zondag 29 juni 2025 09:58:27 schreef mel:
Magnetrons slijten. Zeker als je m op hoog vermogen gebruikt.De gloeidraad kan gewoon goed door meten,maar op de een of andere manier is de dissipatie toch opeens weg..Vooral bij ons op de zaak bij 50kW radarzenders was dat het geval.

Dank voor je reactie.
Ik ga het er maar op wagen door en nieuwe magnetron (en voor die 15 euro zekerheidshalve ook maar meteen n nieuwe condensator)
Ik laat jullie weten wat het resultaat is!

De 2 belangrijkste verdachten. Zeer grote kans op succes.

Als er weinig vermogen afname is (droog product, weinig vocht, bevrozen....) Krijgt de buis de straling terug als zijnde reflectie waardoor deze kan overhitten en stuk gaan.
Ontdooien gebeurt meestal op lager vermogen. Ik dacht dat het voor het product ook niet goed was, dat snel overgaan naar ontdooid? Maar wat voeding betreft ben ik eerder van de afwerking, nl opeten.

zat de magnetronmaaltijd toevallig in een alu bakje verpakt? en zat er dat nog omheen bij het verwarmen, want dan heb je je oorzaak..

En dat na 5 jaar gebruik nu pas ontdekken zou wel een stunt zijn!

Op zondag 29 juni 2025 20:32:08 schreef testman:
zat de magnetronmaaltijd toevallig in een alu bakje verpakt? en zat er dat nog omheen bij het verwarmen, want dan heb je je oorzaak..

Stop het altijd in een PFAS vrije roestvrij stalen bak. Dus geen aluminium gelukkig. .;-)
Bestelling voor nieuwe buis en condensator is gedaan. Laat het horen zodra ze er in zitten!

Niet echt Nuke bestendig materiaal?? RVS?

Op dinsdag 1 juli 2025 18:52:26 schreef smd:
Niet echt Nuke bestendig materiaal?? RVS?

Nee sorry, was als slechte grap bedoeld.. (uiteraard) geen RVS of aluminium in onze magno.. !

Zojuist de nieuwe magnetron buis en condensator geïnstalleerd.
En jawel, hij doet t weer!!
Achteraf zoemde de trafo inderdaad wat meer, want nu is ie weer stiller.
(jammergenoeg weten we nooit zeker welke van de twee de oorzaak was, maar de magnetron buis is mijn hoofdverdachte)

Dank voor jullie hulp!

[Bericht gewijzigd door JaapDeunk op (14%)]

Mijn Siemens inbouw combi-magnetron heeft het 30 seconden probleem en verwarmt niet meer. De afgelopen maanden heeft de magnetron af en toe een ratelend geluid gegeven als er te weinig voedsel of drank of vloeistof aanwezig was.

Uit het forum en de reacties van SMD denk ik dat het om de buis of de inverter kan gaan.
SMD geldt het aanbod nog steeds om deze onderdelen op te sturen om te testen dan wel te vervangen?

Aanbod geld wel, maar je heb dit in verkeerde topic geplaatst, dit gaat over AEG en geen Siemens, daar loopt ook een topic over..