Mijn Siemens inbouw combi-magnetron heeft het 30 seconden probleem en verwarmt niet meer. De afgelopen maanden heeft de magnetron af en toe een ratelend geluid gegeven als er te weinig voedsel of drank of vloeistof aanwezig was.

Uit het forum en de reacties van SMD denk ik dat het om de buis of de inverter kan gaan.
SMD kan je mij helpen?

je zegt het zelf al : de buis of inverter
waarschijnlijk in dit geval de magnetron buis

Ratelend geluid duidt op inverter die het zwaar had, je kan beginnen met het doormeten van de witte 8A zekering op moederbord. Als die defect is, is zowizo de inverter ook defect.

Als de zekering defect is dan stopt magnetron binnen 2 seconden.

Op zondag 21 september 2025 18:43:09 schreef smd:
Ratelend geluid duidt op inverter die het zwaar had, je kan beginnen met het doormeten van de witte 8A zekering op moederbord. Als die defect is, is zowizo de inverter ook defect.

De zekering is niet kapot. Ik heb bijgevoegd een foto van het type nummer en een foto van de bovenkant van de magnetron.

Kan je helpen?

Bij voorbaat hartstikke bedankt

De tunnel en de antenne ook nakijken op schade en defecten. Mss beter met de hele oven naar @smd rijden?

Toch niet veroorzaakt door gebruik van metaal (roosters en drg) in de ovenruimte tijdens magnetron gebruik?

Op woensdag 24 september 2025 11:21:23 schreef EricN:
De tunnel en de antenne ook nakijken op schade en defecten. Mss beter met de hele oven naar @smd rijden?

Toch niet veroorzaakt door gebruik van metaal (roosters en drg) in de ovenruimte tijdens magnetron gebruik?

Dat zou mogelijk het geval kunnen zijn. In mijn oven zit een speciale magnetronrooster. Ik heb daarnaast nog een andere oven van Siemens. Dat is een normaal rooster. Als je het niet weet gebruik je ze door elkaar. Dat is kort gebeurd.

Een speciaal rooster? Bedoel je het rooster dat er bij is voor de ovenfuctie? Of ziet het er echt speciaal uit? Wat zijn de verschillen?

Er is wel wat onenigheid met Bosch over het feit dat ze vroeger glazen schotels meeleverden om te magnetronnen en roosters voor de ovenfuncties (zonder magnetron gebruik dus) en dat die glazen plaat plots verdwenen is in de meegeleverde accessoires. Hun uitleg is dat het rooster geen kwaad kan maar het zijn net die modellen die veelvuldig sneuvelen dus ik ben er heel sceptisch over.

Op woensdag 24 september 2025 10:16:06 schreef TonBe:
[...]

De zekering is niet kapot. Ik heb bijgevoegd een foto van het type nummer en een foto van de bovenkant van de magnetron.

Kan je helpen?

Bij voorbaat hartstikke bedankt

Sdm kan je de Inventor en de buis doormeten en mij adviseren?

Ik kàn me voorstellen dat een volledig metalen rooster met specifieke afmetingen van tralielengte en -afstand (iets met ¼ en ½ golflengte) 'onzichtbaar' is voor de electromagnetische straling.
Ik heb alleen geen idee of dat in de praktijk ook zo werkt...

Inderdaad , het rooster heeft geen invloed.
Wat ik onderweg zie is dat men bij een verbrande antenne meestel een te hoog vermogen gebruikt tov de belading.

En ik heb ook het idee dat de magnetron buizen "overpowered" worden aangezien het hoogste vermogen maar voor 1 minuut beschikbaar is.
Daarna regelt de inverter het vermogen naar beneden.

[Bericht gewijzigd door PE1IDY op (78%)]

Op donderdag 25 september 2025 09:42:27 schreef fatbeard:
Ik kàn me voorstellen dat een volledig metalen rooster met specifieke afmetingen van tralielengte en -afstand (iets met ¼ en ½ golflengte) 'onzichtbaar' is voor de electromagnetische straling.
Ik heb alleen geen idee of dat in de praktijk ook zo werkt...[/quote

Bijgevoegd de twee roosters. De linker is van de hete lucht magnetron De rechter is van de hete luchtstoom oven.
Zoek de verschillen. De linker heeft een tekst microwave. En verder liggen inderdaad de spijltjes dichterbij elkaar.

Op donderdag 25 september 2025 18:34:13 schreef TonBe:
[...]

Ik zie op deze site dat @sdm hier de kennis over heeft en eigenlijk al dit soort problemen oplost. Mag ik, betaald, een beroep doen op jou hiervoor.

@sdm of beter @smd heeft een paar dagen geleden geschreven dat hij 14d verlof neemt. Dus je gaat geduld moeten hebben...

Op vrijdag 26 september 2025 14:28:00 schreef EricN:
@sdm of beter @smd heeft een paar dagen geleden geschreven dat hij 14d verlof neemt. Dus je gaat geduld moeten hebben...

Dat heb ik gemist. En ik kan goed wachten. En die letterwisseling komt een beetje door mijn dyslexie @smd.
Dank je wel en jij een heerlijk weekend! Ik ga gewoon vers koken. ??

@smd kan ik in dit geval de Inverter en de buis naar jou opsturen voor een analyse zodat ik weet wat het probleem is en de magnetron kan repareren?
Bij voorbaat dank.

TonBe, geen probleem! mail me maar en dan kan ik de beide testen..

Het 30 seconden probleem bij deze Siemens bleek uiteindelijk een verbrande/gesmolten straalbuis. Na vervanging weer als nieuw. @smd hartstikke bedankt voor de back-up!

Geen dank, weer veel opwarm plezier! Laatste tip nog: als je magnetron langduriger gebruikt 1 stap lager vermogen kiezen...