@001
Denk ook eens in Jip en Janneke taal.
Beste forumleden,
Ik heb geen idee of ik mijn vraag hier kan lanceren.
Ik wil een 120 liter elektrische boiler ophangen in een werkkast. Echter zijn de muren gemaakt van korrelbeton/steen.
Dit betekent dat er onder geen voorwaarden iets zwaars aan deze muur kan worden opgehangen.
Mijn idee is om een metalen constructie te maken welke op de houten vloer staat. Deze vloer is wel stevig door de houten binten die daar lopen.
Vraagje: van welk materiaal kan ik deze constructie stevig genoeg maken ? En, moeten daar berekeningen op worden losgelaten?
Zijn daar voorbeelden van te vinden zodat ik weet wel materiaal ik moet gebruiken.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Een "boiler voet" (google) is toch vrij te krijgen...mits betaling...? Stuk betonplex op de vloer...
[Bericht gewijzigd door EricN op (18%)]
Best6e dinges een naam is wat gezelliger hoor dan een aapje frummeltje?
De constructie zou ik van staal maken. Maar zal die muur het echt niet houden, als de verankering sterk genoeg is? Dus goede bouten en pluggen. Of liever een bout met moer door de muur heen?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Op zaterdag 27 september 2025 21:45:00 schreef Ex-fietser: een naam is wat gezelliger
Naam?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
flinke strip aan achterzijde wand maken om de last te verdelen ? met bouten door de muur heen is ook erg sterk. of idd een grote multiplex plaat op de grond zetten, ter hoogte van de ophangbeugel boiler een stel balkjes naar voren zetten zodat deze multiplex plaat klem in de kast staat. 120 liter dan heb je het al snel over 150+ kilo.
benleentje
Golden Member
Gezien de vraag en je er dus ook geen tot weinig ervaring mee hebt zou ik adviseren om De constructie van hout te maken.
Dat worden dan gewoon 4 palen van hout met een plank erop .
Op de 4 palen nog schuin hout ter versteviging
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ze zijn er compleet, wel checken of het past...
https://www.praxis.nl/sanitair-installatie/boilers/elektrische-boilers…
mvdk
Golden Member
Waarom moet die boiler rechtop staan?
Hier in ZA liggen die dingen in zolders, (hele foute keuze) of buiten, meestal in een kast van hout, metaal, plastic of Nutec. (Een soort harde gipsplaat.)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com