Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Hi Guys,
Even weer een oude hobby afgestoft omdat ik een printplaatje wil maken."
Nou... Er is veel veranderd tav gratis programma's dan wel niet te complexe programma's etc.
Sprint layout gebruikt ik nog wel eens, maar dat is tegenwoordig ook betaald, meende ik.
CircuitMaker dan maar? Word ik ook alweer omgeleid naar een andere speler die mij doodgooit met peppie beeldvullende animaties, veel reclame en vooral NIET een gemakkelijke link naar enig mogelijk gratis PCB software.
Iemand tips?
Ik heb designspark nog wel draaien, maar daar kan ik niet helemaal wijs uit worden.
Terwijl ik maar een simpel sporenprintje wil hebben met uitsluitend wat SIL rails, puur als verloop vanaf een andere printplaat. Nix fancy's.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik heb vroeger KiCAD gebruikt (tegenwoordig ben ik nog nauwelijks met elektronica bezig), dat is een goed en gratis programma. Het valt alleen niet onder de "simpele" programma's, er is dus toch wel een behoorlijke leercurve. Het is toch een aanrader als je ooit eens iets complexer wil ontwerpen.
Roches
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Ik gebruikte vroeger PCB Wizard, simpel programma zonder poespas, maximaal dual layer.
Als je me een emailtje doet, kan ik het je wel toesturen...
benleentje
Golden Member
Sprint layout gebruikt ik nog wel eens, maar dat is tegenwoordig ook betaald, meende ik.
Volgens mij nooit gratis geweest. Het een programma wat je koopt en die gekochte versie kan je blijven gebruiken. Sprint layout heb ik nooit mee gewerkt maar ik denk dat de bibliotheek vrij beperkt is en er maar een kleine groep is die daar ook iets aan toevoegt en een uitgebreide bibliotheek is toch wel cruciaal.
Eagle wat ik nu nog gebruik is dacht ik ook nog gratis. Maar ik hoor veel positieve geluiden over kicad, dus ik ga daar bij een volgend project ook eens naar kijken.
Eagle is gratis met beperkingen tot 80cm2 voor dubbelzijdig en 160cm2 voor enkelzijdig. 4 lagen kan dan niet. Maar voor mij tot nu toe goed genoeg.
Dus ik zeg ook maar neem kicad.
Het valt alleen niet onder de "simpele" programma's, er is dus toch wel een behoorlijke leercurve.
Voor eagle vond ik die leercurve enigszins meevallen omdat er een goede tutorial is van de makers van het programma. HEt lastige aan eagle dat je alles uit de bibliotheek moet zien te vinden dus in het begin ben je langer aan het zoeken in de biblotheek dan je aan het tekenen bent.
Bij kicad hoorde ik dat dat iets eenvoudiger is. Bij eagle is elke component een symbool en een footprint. Bij kicad hoorde ik dat die gescheiden zijn en dan denk ik dat de bibliotheek ook eenvoudiger is.
Maar als je nieuw bent met kicad zal daar toch ook wel een goede tutorial voor zijn.
De huidige Kicad is prima.
Als het Windows mag zijn en beperkt blijft tot twee koperlagen is Diptrace naar mijn ervaring ook in orde, maar ik weet niet hoe hun beperkingen van de gratis versie liggen. Onder OSX of met meer lagen raad ik het niet aan.
Aan weer een andere kant zou ik anno nu niet meer aanraden moderne ontwerpen nodeloos te beperken tot twee lagen, met alle compromissen van dien, maar dit lijkt hier offtopic.
Wat "eenvoudig" is, is erg persoonlijk. Het lijkt een goed idee te altijd eerst de standaard introductie tutorial door te werken. Werk vind ik niet vervelend, frustratie wel.
Spog2
Honourable Member
Je kan EasyEDA proberen.
Groot voordeel: Als je je ontwerp gemaakt wil hebben werkt het nauw samen met JLCPCB.
Daar kun je de print laten maken én bestukken. Piepkleine SMD componenten als weerstandjes, condensators en IC's krijg je er voor belachelijk weinig geld op gesoldeerd.
EasyEDA levert voor JLCPCB componenten er dan de passende footprints bij.
JLCPCB heeft "basic components" voor weinig geld. Als je iets wil wat daar niet bij zit moet je wat meer betalen.
Ik zou hun de print laten maken en het SMD soldeerwerk laten doen en de trough hole dingen eventueel zelf solderen.
Je moet een heleboel specificeren bij JLCPCB. Maar eigenlijk moet dat overal. Tenzij je het allemaal zelf maakt.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op donderdag 2 oktober 2025 20:35:41 schreef Paulinha_B:
KiCad KiCad KiCad KiCadof anders KiCad
KiCad!
Genoeg mensen op CO die je er ook mee kunnen helpen indien nodig.
Begin met een schema, zet er 2 connectors in met het juiste aantal pinnen (zoek: conn_01x), zet ze aan elkaar (Je kunt de pinnen laten overlappen en ze dan uit elkaar slepen met de g van grab), en je bent er.
Wijs de footprint toe die je wilt, in de footprinttoewijzer (je kunt die de footprints ook grafisch laten weergeven). Zal wel een 2.54 pinheader zijn? ook daar kun je de zoekfunctie gebruiken.
Teken de sporen op je PCB. Er is een "automagisch dit spoor afmaken wat ik begonnen ben" router, afaik shift-enter, maar rechtsklik-finish track zal de sneltoets ook wel vermelden. Dus als je dan je spoortje een beetje in de goede richting sleept snapt 'ie de rest. In elk geval voor 'het laatste stukje in open veld' gaat dat goed. Een soort autocomplete.
En dan ben je er eigenlijk al...
Op donderdag 2 oktober 2025 21:19:52 schreef PE9SMS:
Was Kicad al genoemd? Dat voldoet aan gratis en goed maar niet per se aan simpel.
Er zijn goede tutorials voor KiCad ook trouwens, ik heb die echter niet meer recent doorlopen. Maar daarmee is het toch redelijk simpel denk ik.
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (22%)]
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
KiCad. Hoor ik overal ook professioneel gebruikt worden. Wel voor de net niet allermoeilijkste dingen.
Zou er ergens een snelle cursus zijn voor mensen die al wel PCB kunnen layouten maar gewoon even met KiCad menus, database, footprints etc willen leren omgaan?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Diptrace is ook goed en vrij eenvoudige leercurve en er is een 'free version'....
(als je zonder 'push & shove' kunt leven voor nu, dat komt over een paar maanden)
ik gebruik al jaren de laatste gratis versie van Eagle.Dat is al jaren oud, de nieuwste versies zijn betaalde versies.
Zelf kom ik uit het traject:
smArtwork -> Layo -> Orcad / Ultiboard -> Protel99 -> Kicad , en het zal vast aan mij liggen maar ik heb Eagle geprobeerd en nooit intuitief gevonden, vandaar ook nooit echt meer geprobeerd.
Voor Kicad zijn ook voldoende youtube instructie filmpjes.
KiCad.
Ik heb in het verleden Mentor (boardstation en Expedition), Eagle, Cadence en Altium gebruikt (allemaal professioneel).
Ik gebruik nu Kicad en Altium (voor betaald werk) en vind Kicad veel fijner. Er zijn maar een paar dingen waar Altium beter in is, maar het weegt niet op tegen de voordelen van KiCad. Altium gebruik ik alleen als de klant ervoor (bij-)betaald. Hobbywerk is allemaal KiCad
Grootste voordelen van Kicad vind ik (naast de prijs):
- Stabiliteit (het crasht minder vaak dan Altium)
- Stabiliteit (ik kan nog steeds de versie 4.0 uit 2019 downloaden bij KiCad, handig als ik 1 soldeerpad in een oud ontwerp wil aanpassen omdat die ene weerstand net vaak tombstoned in productie)
- Gemak waarmee je oudere versies kunt (blijven) gebruiken (het mekkert niet iedere keer dat er een nieuwe versie is)
- Gemak waarmee je een oude versie in een virtual machine kunt zetten en die bewaren als je over 5 jaar nog eens terugmoet naar een oud ontwerp.
- Documentatie. Alles staat online, er is een open en uitgebreide user-community en je kunt op heel veel plekken (CO, maar ook elders) hulp vragen. Altium en Eagle kom je toch heel snel op fora die door de fabrikant gemodereerd worden en dan is de support toch heel snel: Koop de upgrade. Of worden bugs en andere fouten genegeerd/niet openbaar gemaakt.
Enige serieuze minpunt van KiCad kan zijn dat je al ervaring hebt met Diptrace, Eagle of een andere exoot. Dan is het een leercurve in het begin, maar die vond ik bij Kicad een stuk kleiner dan die van Altium of Eagle (laat staan Boardstation.....)
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op donderdag 2 oktober 2025 21:25:12 schreef benleentje:
[...]Eagle wat ik nu nog gebruik is dacht ik ook nog gratis. Maar ik hoor veel positieve geluiden over kicad, dus ik ga daar bij een volgend project ook eens naar kijken.
Eagle is gratis met beperkingen tot 80cm2 voor dubbelzijdig en 160cm2 voor enkelzijdig. 4 lagen kan dan niet. Maar voor mij tot nu toe goed genoeg.[...]Voor eagle vond ik die leercurve enigszins meevallen omdat er een goede tutorial is van de makers van het programma. HEt lastige aan eagle dat je alles uit de bibliotheek moet zien te vinden dus in het begin ben je langer aan het zoeken in de biblotheek dan je aan het tekenen bent.
[...]
Klopt niet. De free versie is beperkt tot 2 lagen en 80cm². Link In het verleden was het 10cm x 8cm vast. Nu kan je ook 2cm x 40cm maken. Ook beperkt tot 2 sheets. Ik heb al sinds versie 5 een betalende versie. Tot versie 7 zonder autorouter. Versie 7 staat nog steeds op de PC. Zodra de huidige licenties gaan stoppen, ga ik alle projecten omzetten naar versie 7. De combinatie met Fusion 360 gaat het nooit worden. 4 layer gebruik ik meer en meer. 2 sheets is sowieso te weinig.
Bij elk programma hoort een leercurve. Bij de betalende versie van destijds Cadsoft kreeg ik bij Colinbus (ook ter ziele) een zeer goede Nederlandstalige handleiding. Die doorworstelt en verder nog weinig problemen gehad.
Altium een keer op de pc gezet, maar daar was de curve echt gigantisch en voor hobby doeleinden veel te duur.
Op vrijdag 3 oktober 2025 00:09:29 schreef Hoeben:
KiCad. Hoor ik overal ook professioneel gebruikt worden. Wel voor de net niet allermoeilijkste dingen.
Dat dus! En als hobbyist doe je 99,99% zeker die allermoeilijkste dingen niet.
Ik vermoed dat heel wat MKB'ers naar Kicad zijn gegaan of dit overwegen. De kleinere comnerciele PCB pakketten zijn einde oefening. Alleen voor het high end werk zijn Altium en Siemens/Mentor en Cadence Allegro nog relevant.
Vind dit toch al aardig onder "moeilijke dingen" gaan vallen :
https://forum.kicad.info/t/soc-zynq-development-board/48079
Of deze :
https://olimex.wordpress.com/2016/02/17/a64-olinuxino-64-bit-arm-oshw-…
[Bericht gewijzigd door bprosman op (28%)]
Het verschil tussen KiCad en Altium/Cadence/Siemens zit al lang niet meer in de complexiteit van de print die je ermee kunt maken.
Natuurlijk zijn er dingen waarin de top-end pakketten beter zijn (bijv. bond-wires in de package meerekenen bij length matching van sporen) maar dat is echt de laatste 1%. Differential pairs, blind en buried via's etc kan allemaal prima met KiCad. Intergratie met mechanical design ook.
Misschien geen intergratie van meerdere PCB's met kabelbomen. Maar mijn ervaring is dat dat gewoon de connectors gespecificeerd worden en iedere PCB met de juiste connector gemaakt wordt.
Waarin KiCad nog vooral "achterloopt" op de grote jongens is project- en lifecycle management. Welke producten van de afgelopen 10- jaar is deze footprint gebruikt? Wie heeft 6 jaar geleden deze weerstand aangepast van 820k naar 1M en om welke reden?
Altium begint dat ook pas de laatste 10 jaar te leren.
Spog2
Honourable Member
Op vrijdag 3 oktober 2025 00:32:36 schreef Arco:
Diptrace is ook goed en vrij eenvoudige leercurve en er is een 'free version'....
(als je zonder 'push & shove' kunt leven voor nu, dat komt over een paar maanden)
Ik ben geen echte electronicaman.
Maar heb sinds jaar of 10 geleden mijn best gedaan om pcbCAD te leren.
Ik vond Diptrace toen verreweg het eenvoudigst.
Ik ben een klik-klik-muis fan, misschien komt het daardoor.
Veel programma's proberen je met keyboard codes te laten werken. Dat is niks voor mij, die kan ik niet onthouden.
P.S.:
Ik heb me afgevraagd hoeveel moeite het zou kosten om Diptrace ontwerpen via JLCPCB te laten maken.
Daar blijkt aandacht aan besteed te zijn, lijkt goed mogelijk.
Diptrace heeft zelfs een library van JLPCB "Basic Parts". (Vraag wel me af of die actueel is, volgens mij verandert JLCPCB die nogal eens naargelang ze spul over hebben)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De library van Diptrace vind ik erg beperkt, zo zitten er geen ThruHole BC547 of BF199 of equivalenten in de Library alleen de antieke BC109.
Arco
Special Member
Er zitten standaard 4 shapes voor TO92 in...
Voor iedere denkbare transistor een nieuwe entry maken maakt de libraries veel groter en heeft weinig zin.
Gewoon in het schema NPN kiezen met TO92 footprint en de naam erbij zetten (zo gaat 't bij de meeste programma's)
Op vrijdag 3 oktober 2025 09:58:30 schreef bprosman:
Vind dit toch al aardig onder "moeilijke dingen" gaan vallen :
Ja, dit is wel complexer dan wat de meeste mensen hobbymatig doen natuurlijk. Maar buiten dat is het niet echt speciaal. Ik zie een SoC met geheugen, een Ethernet Phy, DC/DC converters. Vrij standaard anno 2025? Wel gemaakt door iemand met ervaring. Maar dit kan dus prima met Kicad.
Op vrijdag 3 oktober 2025 13:56:17 schreef Bobosje:
De library van Diptrace vind ik erg beperkt, zo zitten er geen ThruHole BC547 of BF199 of equivalenten in de Library alleen de antieke BC109.
Dat regel je dan toch zelf? Symbol NPN BJT, footprint TO-xx. Wat is het probleem? Maar zie ook hier de kracht van Kicad en de community.
Waarin KiCad nog vooral "achterloopt" op de grote jongens is project- en lifecycle management. Welke producten van de afgelopen 10- jaar is deze footprint gebruikt? Wie heeft 6 jaar geleden deze weerstand aangepast van 820k naar 1M en om welke reden?
En bijvoorbeeld collaborative design. Meerdere layouters die tegelijk aan verschillende delen van hetzelfde PCB design werken.
Hallo PCB ontwerpers, TS wil 1 printje ontwerpen en heeft enige ervaring met Sprint-Layout.
Ik zeg blijf dan bij Sprint; is zeer gemakkelijk te leren, heeft een zeer uitgebreide componentenbank, de ontbrekende componenten zijn gemakkelijk te ontwerpen en op te slaan in een eigen componentenbank, is ook geschikt voor mechanische tekeningen.
Het programma is niet gratis, kost echter weinig.