wat is TEGENWOORDIG nog goede, gratis PCB ontwikkelsoftware

Ik ben recent met KiCad begonnen en wou dat ik dat eerder gedaan had (nou ja, misschien ook niet, de eerdere versies hadden behoorlijk wat bugs).

Voor m'n batterij-chips in TSSOP behuizingen en dergelijke werd zelf etsen al moeilijk, maar omdat er minstens 3 lagen nodig zijn ging dat 'm echt niet worden in Eagle, wat ik tot dan toe gebruikt heb.

Maar ja, ik zag op tegen het zelf moeten ontwerpen van onderdelen, waar ik in Eagle steevast een handleiding voor nodig had en vaker fout dan goed ging.

Maar in KiCad had ik dat echt zo voor elkaar en waar Eagle voor m'n gevoel echt totaal onwetend is wat betreft het onderdeel wat je maakt, gaat KiCad er vanuit dat je bij het selecteren van een footprint vervolgens goed oplet bij het aanmaken van pinnen en pin nummer 1 ook gewoon automatisch overeenkomt met pin 1 van de footprint.

Voor ik het wist had ik een BQ78Z100 aangemaakt, evenals een BQ20Z65.

Daarna gaan routen en hoewel ik daar nog vaak tegen rariteiten aanloop (vooral het automatisch bochten leggen werkt niet zoals ik dat verwacht) heb ik nu wel een printje zoals ik dat ongeveer wil en moet ik nu goed uit gaan zoeken hoe alles moet staan om het bij een PCB-boer er doorheen te krijgen. Omdat dat m'n eerste keer wordt, is dat dus veel uitzoeken, waardoor de stap wat groter is dan normaliter het geval zou zijn als ik printjes vanuit Eagle professioneel zou laten maken.

Het is lullig, maar nieuwe software is altijd even wennen, al moet ik zeggen dat ik Eagle, waar ik 15, misschien wel 20 jaar geleden mee begon, altijd een programma met rare nukken heb gevonden. Maar daar wen je na al die jaren aan en dan ervaar je in KiCad hetzelfde ;)

Op zaterdag 4 oktober 2025 10:55:27 schreef Fantomaz:
Wordt nu werkelijk mijn vraag tav een goed printplaat ontwikkel programma weggekaapt?

Iemand die toevallig weet hoe ik:
-Die hinderlijke rode markeringen/letters kan verwijderen van mijn PCB layout, zodat hij overzichtelijker wordt?
-De afstand tussen componenten precies kan afstemmen? Ik moet mijn pin headers natuurlijk precies uitgelijnd hebben.

Ik heb maar 1 keer gewerkt met designspark dus weet er niet zoveel meer van.

Die hinderlijke rode markeringen komen denk van drc tool. Die kijkt op de achtergrond mee of er geen fouten worden gemaakt.

Dit is wat google Ai er over zegt. Lijkt mij verder wel te kloppen

To remove red markings in DesignSpark PCB, resolve the underlying issue causing the markings, which often indicate design errors. Common causes include:

Duplicate Component Designators:
Use Tools > Annotate > Annotate Quietly to assign unique identifiers to components like R1, C1, etc.

Design Rule Check (DRC) errors:
Run a design rule check from the Tools menu to see a list of errors in the Messages panel, which explains why the red lines are appearing.
Unused Nets:
Open Settings > Design Technology (Shift-T), go to the Nets tab, and click Delete Unused.
Gaps in NConnection:
Disconnect or reconnect the pins involved to resolve "gap in net" errors.
Off-grid Connections:
Adjust the grid using the "G" key and drag components to align them with grid lines.

Common Causes and Solutions

Duplicate Designators:
Problem: The red lines might indicate duplicate designators (like D?, R?, C?) on your schematic.

Solution: Go to Tools > Annotate > Annotate Quietly to give each component a unique designator (e.g., R1, R2, C1).

Design Rule Check (DRC) Errors:

Problem: Red lines often signal a Design Rule Check (DRC) error.

Solution:

Go to the Tools menu and select Design Rule Check.
Check the Messages panel for a list of errors and their explanations.

Common errors include component spacing issues or gaps in nets.

Unused Nets:

Problem: There may be nets that are not connected to any components, which can appear as red markings.

Solution:

Press Shift-T or go to Settings > Design Technology.

Select the Nets tab.
Click the Delete Unused button to remove them.

Gaps in Nets (Schematic or PCB):

Problem: You might see red lines indicating disconnected pins or "gaps in nets".

Solution:

Select the pins that are involved.

Right-click the selection and choose Disconnect From Net.
Alternatively, you can connect the nets properly to fix the issue.

Off-Grid Components:

Problem: Components not aligned to the grid can cause errors.

Solution:

Press the "G" key to change the grid size.

Drag the components onto the grid lines to align them properly.

Componenten uitlijnen doe je dan als volgt

To line up pin headers in DesignSpark PCB, use the Alignment Guides feature to create temporary lines for precise placement, the Move and Alignment tools for centering and positioning, and the Grid for regular spacing. You can also create a temporary component with a dimension line and align its position, or use a «!nav»reference component«» and align other headers to it, ensuring components are oriented and spaced according to design rules.
Using Alignment Guides:

Access the Alignment Guides:
In the PCB layout view, find and activate the Alignment Guide tool from the toolbar or menu.

Create Guides:
Click and drag on the PCB to create horizontal and vertical guides. These act as visual aids for positioning.
Align Pins:
Select the pin header you want to align and drag it so its pins snap to the intersection or position of the alignment guides.

Using the Move and Alignment Tools:

Select the Header: Use the selection tool to select the pin header component.

Activate Move Tool: Right-click and select "Move," or use the dedicated move tool.
Position and Align:

To center a hole with a post: Select the center of the hole and the center of the post, then use the alignment tool to center them.

To align sides: Use the alignment tool to match the edges of two components.

Using the Grid:

Set the Grid:
Go to the View menu or toolbar and adjust the grid settings to a value that matches the pin spacing, such as 2.54mm (0.1 inch).
Place Headers:
When you place pin headers, they will snap to the grid lines, helping to keep them evenly spaced and aligned.

Using a Reference Component:

Place a Reference: Place one pin header in its desired location.

Copy and Align: Copy this header, then use the Move and Alignment tools to align the other headers to the reference header, ensuring consistent spacing and orientation.

Tips for Success:

Check Component Spacing: Ensure there's sufficient clearance between headers for the mating connector.
Use Silkscreen for Markings: Add pin numbers to the silkscreen layer for clarity and easy checking.
Utilize Design Rules: Set up Design Rule Checks to catch spacing errors between components.

Maar het kan ook handmatig. Elk component en ook een header pin heeft eigenschappen (propperties) die je ook handmatig kan aanpassen. JE kan dan bij de x en y positie van het component dan direct een getal invullen.

Ik heb wel door dat ik aan de Kicad moet.
Al is het alleen al omdat hier al veel kennis is zodat ik niet vast hoef te lopen op simpele dingen.

Wat AI betreft... Ik had Chat GPT al gevraag om adviezen bij dat andere programma, maar wat daar uit kwam (tav die rode markeringen) sloeg nergens op.
Ik krijg advies, ik volg dat zonder succes, krijg een volgend advies, wat niet werkt, waarna ik weer het eerste advies krijg.
Steeds in een loopje, maar wel telkens leuk in een verhaaltje ingepakt. :-)

Ik ga me druk maken met Kicad.

OK... Inderdaad een verbluffend simpel programma, voor mijn applicatie iig.

Toch loop ik even vast nu.
Ik heb even snel wat componenten geplaatst en wil daar nu sporen tussen trekken, maar welke button laat me die sporen leggen?

Ik ben meteen met het PCB aan de slag gegaan. Geen noodzaak voor eerst een schema. Daarvoor is mijn projectje te simpel.
Of is het noodzakelijk om eerst een schema te maken, waarna het programma lijntje trekt die je dan zelf kunt ontwarren en de beoogde sporen daarvoor in de plaats kan leggen?

Bij kicad is er geen noodzaak voor een schema. Welke knop er is voor om de sporen (trace of network) te leggen weet ik niet. IK geef hier net de Engelse namen misschien vind je ze daarmee.

Wat AI betreft... Ik had Chat GPT al gevraag om adviezen bij dat andere programma[

Aangezien CAD keuze een persoonlijk iets is (iedereen vindt een ander programma fijn), heb je daarvoor niks aan AI.
(die lepelt alleen conclusies van anderen op en giet dat in een licht verteerbaar papje; niks AI daaraan)

Normaliter begin je wel altijd met het schema, da's duidelijk en je weet wat aan elkaar moet.

(zonder schema deed ik 't laatst zo'n 40 jaar geleden met smARTWORK... :) )

Dat zijn wat lastigere vragen omdat het inmiddels ongebruikelijk is. Ik heb het sinds PCB op de Atari 1040 niet meer zo gedaan.
Maar bij een snelle test werkt het? Componenten plaatsen, links boven een trace width instellen. Routen met 'route tracks' rechts, hotkey 'x'.

Gezien de referenties naar AI verlaat ik deze discussie. Succes!

Aangezien CAD keuze een persoonlijk iets is (iedereen vindt een ander programma fijn), heb je daarvoor niks aan AI.

Als AI ergens heel goed in is, is het wel het vinden en doorspitten van een gebruikershandleiding. Met google AI heb ik met dat soort vragen ook gewoon de goede antwoorden. Uiteraard moet je wel je vraag concreet en duidelijk stellen en ook duidelijk opgeven om welke software en versie het gaat.

ChatGPT heb ik noot gebruikt en geen ervaring.

Maar ik denk dat het verschil tussen chatGPT en google AI ook meer is dat die laatste meer letterlijk uitspuugt wat het vind op de eerste zeg 50 relevante websites en er verder niets bij verzint.

@ fatomaz aart komt met een voorbeeld. Maar let er wel op dat je trace ook echt via de snap functie contact maakt met het eiland van het component.

De snap functie zie je vaak aan een vierkantje of rondje die dan verschijnt om bv het centrum van het eilandje of aan het einde van een andere trace of lijn.

Dit is belangrijk dat sporen dan ook echt aansluiten op elkaar en de eilandjes. Want soms lijken de sporen wel aan te sluiten maar dan als je inzoomt toch net niet.

Als je eerst een schema tekent dan de pcb dan houd de software bij of alles op elkaar aansluit maar als je zo los tekent weet ik niet of kicad dat ook voor je bijhoud.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (32%)]

Ik heb nu beide opties geprobeerd.
Eerst een PCB gemaakt wat erg gemakkelijk ging.
Maar daar kan ik geen sporen mee trekken.

Daarom eerst een schema gemaakt.
Maar nu kan ik dat schema niet ombatterijen naar een PCB (waar ik dan uiteraard zelf de lijntjes nog moet vervangen voor sporen).

Tips, anyone?

In de schema-editor: druk <F8> dan opent er een nieuw venster met de pcb-editor.

Op zaterdag 4 oktober 2025 15:08:41 schreef weardguy:
[...]
Voor m'n batterij-chips in TSSOP behuizingen en dergelijke werd zelf etsen al moeilijk, maar omdat er minstens 3 lagen nodig zijn ging dat 'm echt niet worden in Eagle, wat ik tot dan toe gebruikt heb.

Maar ja, ik zag op tegen het zelf moeten ontwerpen van onderdelen, waar ik in Eagle steevast een handleiding voor nodig had en vaker fout dan goed ging.

Maar in KiCad had ik dat echt zo voor elkaar en waar Eagle voor m'n gevoel echt totaal onwetend is wat betreft het onderdeel wat je maakt, gaat KiCad er vanuit dat je bij het selecteren van een footprint vervolgens goed oplet bij het aanmaken van pinnen en pin nummer 1 ook gewoon automatisch overeenkomt met pin 1 van de footprint.
[...]

Dat is dan heel persoonlijk. In geen tijd teken ik een nieuwe component in Eagle. Datasheet met footprint op het ene scherm en tekenen op het andere. Bij het maken van de footprint direct nummeren zoals het in de datasheet staat. Voor Symbol doe ik net hetzelfde maar met de naamgeving van de IO. Voedingen links, de rest rechts. Component maken is dan gewoon de 2 aan elkaar koppelen.

Waarom moet het programma trouwens weten wat je aan het maken bent? Als we zover zouden zijn, zou je gewoon de component naam/nummer moeten ingeven en tekent het programma zelf het component of haalt het op uit een externe database. Maar ook dan nog maak ik vaak wijzigingen aan zowel footprint (markering pen 1 bijvoorbeeld) als Symbol. Stilaan al mijn projecten opslaan als Eagle 7.0. Kan ik na het veel te duur worden van Eagle weer naar de oude betalende versie zonder beperkingen.

Op zaterdag 4 oktober 2025 10:55:27 schreef Fantomaz:
Iemand die toevallig weet hoe ik:

-De afstand tussen componenten precies kan afstemmen? Ik moet mijn pin headers natuurlijk precies uitgelijnd hebben.

Met de hand (of rekenmachine) de gewenste X/Y locatie uitrekenen, en die onder 'Properties' invullen.
Werkt in KiCad, Altium, Expedition.
Als dat niet kan overstappen op een ander PCB pakket, dit is wel heel basic.

Op zaterdag 4 oktober 2025 12:18:23 schreef Ex-fietser:
[...]

smARTWORK is eigenlijk een soort van tekenprogramma. Je begint niet met een schema maar gewoon direct je printje te tekenen. Je trekt direct de lijnen op je scherm. Precies wat je vraagt. Er zaten dacht ik alleen wat standaard footprints in.

Misschien kun je de software in een dosbox draaien?

PS:
Ik kwam nog een advertentie tegen uit het tijdschrift Byte uit 1989:

Ja hoor.

smARTWORK, daar heb ik ook nog mee gewerkt. Output naar een plotter (HP 7475A) en dan een heel fotografisch proces om te eindigen met een printje.

Op zondag 5 oktober 2025 17:42:45 schreef Fantomaz:
Ik heb nu beide opties geprobeerd.
Eerst een PCB gemaakt wat erg gemakkelijk ging.
Maar daar kan ik geen sporen mee trekken.

Ik moet zeggen, bij mij lukt dat ook niet. Ik kan wel een PCB aanmaken zonder schema en dan ook sporen trekken, maar die kan ik niet met elkaar door verbinden, en ook niet aan pads koppelen. Dwz soms wel en vaak niet. Blijkbaar ziet kicad die als verschillende nets en voorkomt sluiting ook al staat bij elk spoor <no-net>. Dat is misschien wel op te lossen, maar het makkelijkste is natuurlijk om eerst een schema te tekenen.

En terecht overigens een PCB zonder schema moet je niet willen.

[Bericht gewijzigd door deKees op (53%)]

Als je meerdere sporen wilt doorverbinden aan elkaar of meerdere pads,
moet je waarschijnlijk het nieuwe spoor starten op het bestaande spoor en eindigen op de nieuwe bestemming.
Niet andersom (niet naar het bestaande spoor toe), want dat wordt gezien als 2 sporen die sluiting maken met elkaar.

Je kan wel al die sporen hernoemen, en moet je de eilanden en sporen die aan elkaar vast moeten dezelfde naam geven.

Op zondag 5 oktober 2025 17:00:43 schreef Aart:
[bijlage]

Dat zijn wat lastigere vragen omdat het inmiddels ongebruikelijk is. Ik heb het sinds PCB op de Atari 1040 niet meer zo gedaan.
Maar bij een snelle test werkt het? Componenten plaatsen, links boven een trace width instellen. Routen met 'route tracks' rechts, hotkey 'x'.

Gezien de referenties naar AI verlaat ik deze discussie. Succes!

Je kan ook tijdens het routen op e drukken om je instellingen live te wijzigen.
Die dropdown links boven moet je namelijk per PCB eerst instellen. Het is natuurlijk wel handig om te doen, maar als je vanaf een lijn verder tekent die natuurlijk al een bepaalde breedte heeft, dan neemt KiCad die over. Ik snap waarom ze het doen, maar soms kan het bijzonder hinderlijk zijn (bvb je wilt vanaf een ontkoppelcondensator een dunner spoortje naar een IC pad gebruiken dan naar de via)

Overigens ook +1 voor eerst altijd schema tekenen.
Ik doe dat altijd. Ik heb nog nooit een andere tekenflow gekend. Wel van gehoord, maar nooit begrepen waarom je dit zou willen. Ja sommige PCBs zijn zo oersimpel dat je het direct voor je kan zien, maar dan alsnog wil ik mijn hoofd niet willen breken over spiegelbeeld fouten of wat dan ook. Een schema werkt dan verhelderend...

Tenslotte is mijn ervaring met AI dat bij elektro/mechanische kwesties het niet altijd even goed werkt. Als je heel gericht vraagt kom je soms een aardig eind, maar het kan ook heel overtuigend nergens op slaan. Voor programmeren enz. kunnen ze AI's best goed trainen door alle code van Github en StackExchange te trekken, maar discussies over engineering lopen nog wel eens uiteen in meningen of redenaties, en gezien de grote hoeveelheid vuistregels met beperkt "denkvermogen" komen veel AI's niet veel verder dan beetje papegaaien waarbij je mag hopen dat het de juiste begrippen gebruikt. [/ongezouten-mening]

Overigens ook 1 tip die ik iedereen geef die met KiCad begint, waarvan ik eerst een tijd mee zat te stoeien:
Als je iets selecteert in KiCad maakt het uit of je dat in "spiegelbeeld" doet of niet.
Sleep je van linksboven naar rechtsonder, dan selecteer je pas een spoor/component/enz. als je selectie die volledig grijpt.
Sleep je van rechtsonder naar linksboven, dan selecteer je alles wat aan jouw selectie grenst. Ook als dat maar 1 pixel is dus.
Beide zijn handig om waar nodig te gebruiken. Maar het is wel handig om te weten, want voorheen gebruikte ik beide door elkaar en zat ik telkens te vloeken waarom het ene keer niets selecteerde en andere keer alles...

[Bericht gewijzigd door hans1990 op (15%)]

Bij Tweakers is EasyEDA in gebruik. Kijk hier waarom en hoe dat gaat: https://youtu.be/F-MhqGaCgx0?t=52

[Bericht gewijzigd door Spog2 op (20%)]

Het is niet voor niets dat https://gathering.tweakers.net bijna een ander woord is voor https://www.watbenjedan.nl/ >:-)

Maar zonder gekheid, ik dacht eigenlijk dat je bij EasyEDA altijd vanaf een schema vertrekt.

[Hans1990] Sleep je van linksboven naar rechtsonder, dan selecteer je pas een spoor/component/enz. als je selectie die volledig grijpt. Sleep je van rechtsonder naar linksboven, dan selecteer je alles wat aan jouw selectie grenst. Ook als dat maar 1 pixel is dus.

Dat heeft KiCAD dan afgekeken van AutoCAD want dat is daar al vele decennia lang het geval :) ; in het ene geval is er sprake van 'include everything that's partially selected', en in het andere geval worden alleen maar zaken geselecteerd die volledig in het selectiewindow zitten.

Beide zijn handig om waar nodig te gebruiken.

Yep, dit is het allergrootste handigheidje/trucje dat het werken met AutoCAD (en waarschijnlijk ook KiCAD - zelf geen ervaring met de laatste) veel efficiënter en prettiger maakt!

Ik gebruik easy eda ook. Zo vaak maak ik ook weer geen pcb'tjes.

Wat ik voornamelijk erg prettig vind, als je de componenten gebruikt van jlc dan zitten de footprints er al in. Dat scheelt echt bakken met werk.

Op maandag 6 oktober 2025 22:02:43 schreef PE9SMS:
Geen woord over een schema... |:(

Eens... Wel een paar keer genoemd hoor, maar in mijn geval moest ik snel wat in elkaar flansen waarbij ik geen tijd had om schema's te ontwarren.
Het is een printplaatje om connectoren wat degelijker op een arduino Mega te monteren, waarbij bepaalde poorten toegankelijk moesten blijven voor anders zaken, dus met een extra rij pinheaders.
Weinig spannends. Wat headers met ruimte voor een RS 485 module.

In andere gevallen zou ik meer kijken naar een schema om van daaruit verder te bouwen.

Vriendelijke en behulpzame gasten bij JLCPCB.com.
Ik was drill tekening vergeten toe te voegen. Wordt ik netjes op geattendeerd.
Vervolgens zie ik ná het uploaden van dat drill bestand dat ik een domme fout had gemaakt en ik vraag of ik het opnieuw mag uploaden. Zolang ze het niet in behandeling hebben genomen, kon ik dat nog doen.

En om de prijs hoef je het ook niet te laten!

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op (23%)]