Hallo, het is alweer een tijdje geleden dat ik me waagde aan de electra/electronica dus hier maar om advies vragen voor ik het fout doe.

Het idee is:

in een caravan (heel oud model) zit geen accu en er is geen verbinding voor 12V met de auto (anders dan de standaard verlichting).
In die caravan zit een CEE stekker voor 220 volt, deze loopt via een F10A zekering naar een hoofdschakelaar van 220 V 16A.
Hier zitten dan direct op aangesloten 4 stopcontacten, de ijskast (via keuze schakelaar) en een 12V transformator voor de aanwezige verlichting en waterpompen.

De ijskast heeft ook een 12V schakelaar echter deze doet nu niets omdat er geen aparte 12V aanwezig is dit wil ik dus gaan inbouwen.
Het idee is 1 of 2 zonne panelen op het dak via een MPPT naar een huishoud accu van 110Amp (dit ivm met lager gewicht dan een 220A).

Nu kunnen we tijdens het rijden de ijskast voorzien van 12V en eventueel tijdens de opbouw de verlichting gebruiken (ook als er dus geen 220 aanwezig is) een soort van Offgrid lol.

In de tekening die ik hierbij doe staat het idee dat ik heb een relais dat schakeld tussen de accu en de aanwezige transformer.
Klopt mijn idee en is dit plausibel ?
Er staan geen waardes ingevuld want die zijn niet bekend op dit moment het gaat dus om het principe, de echte waardes moet ik nog uitzoeken (zekeringen, laadvermogen mppt, wattage zonnepanelen etc)

wie o wie?

IK zou het zo niet doen.
Dan staat als er geen netvoeding de accu altijd aangesloten op de verbruikers en je zonnepaneel laad alleen overdag wat bij. Hoe voorkom je dan dat de accu te ver leeg raakt.

Daar komt nog bij dat een gewoon relais helemaal niet de hoge stromen aankan die bij een accu horen.

Je kan dan net zo goed de accu altijd gekoppeld laten en dan alleen via het relais schakelen tussen acculader of je zonnepaneel.
JE kan daarvoor een 230V relais nemen die aan gaat zodra er 230V binnen komt schakelt die dan om.

Let er wel op dat je mppt regelaar een constante spanning heeft van maximaal 13,8V of dat het een echte mppt acculader is met beveiliging tegen overladen.

OP een spanning van 13,8V is er geen kans op overladen.

en als je die transfo nu vervangt door een accu lader? dan wordt ze bijgeladen op netstroom ook en krijg je ze van beide vol.

heb je gekozen voor een lood accu of een lifepo vervangen? het gewichtverschil is aanzienlijk

een 12v 200Ah lifepo weegt 20kg
een 12V 100Ah loodaccu weegt 23kg

Dan staat als er geen netvoeding de accu altijd aangesloten op de verbruikers

Goed punt, vergeten er zal dus een massa schakelaar tussen moeten waarmee ik de accu loskoppel.
Dit moet overigens ook van de caravan stalling ivm de verzekering.

een echte mppt acculader is met beveiliging tegen overladen.

De MPPT die ik op het oog had is een victron dus dat zat al goed :)

wat betreft het relais daar zal ik nog eens goed naar kijken.

goed en bruikbaar advies dank je wel.

lood accu of een lifepo

zo dat is zeker een groot verschil, dubbelle capiciteit zelfde gewicht. tijd om uit te zoeken wat het prijsverschil is.

een accu lader

dat zou in plaats van de zonnepanelen en MPPT kunnen, maar niet ter vervanging van de transfo want die levert stroom aan de verbruikers als we op het lichtnet zitten.

Maar je geeft me wel stof tot denken immers een accu lader is goedkoper dan zonnepanelen, hoewel ik dan weer afhankelijk ben van lichtnetstroom voor opladen hmmmm.

zonnepanelen kosten amper wat, dus zou ik zeker steken. dat had ik 20jaar geleden ook al op mijn vouw caravan.

een paneel die beperkt vermogen levert, maar heel de dag door 30-40W in de accu stak.
savonds kon ik dan apparaten van 400W zonder probleem op de accu aanzetten.

hoe zwaar is die transfo (in vermogen EN gewicht)? als je de lader zwaar genoeg in vermogen neemt, kan die ook gewoon de apparaten voeden hoor.
heb je bv enkel verlichting aan, draait die op de accu. is de accu wat leeg, laad de lader direct weer bij.
veel UPSen draaien ook zo. een lader houd de accu's op peil, en de uitgang wordt gewoon uit de accu's gegenereerd

het voordeel is dat je die zware transfo eruit kan mikken, en vervangen door een lader van een paar 100gram.
heb je weer gewicht bespaard en kan er nog een grotere accu in.

met je transfo zat je beperkt wat je kan afnemen in vermogen, met de accus niet.
voorbeeld: transfo 500W, kan je maximum een 600-700W trekken eruit.
met je accu kan je perfect 2000W eruit halen voor 10min tijd en dan weer bijladen met je 500W lader

Ik heb het volgende bij elkaar gezocht en met deze setup zouden we dus 2-3 dagen off grid kunnen zijn bij voldoende zon. de verbruikers zijn allemaal appart gezekerd in de caravan en ons totale verbruik zit op 41 Amp dus we zouden goed moeten zitten..
Dames/heren wat denkt u?

De onderbreker in de aardleiding is overbodig, net zoals het tweede wisselcontact in het relais, dat de massa omschakelt. Knoop al wat massa is aan elkaar, punt aan de lijn.

Wel een onderspanningsbeveiliging toepassen: een schakeling tussen de plus van de woonbatterij en de afnemers, die de afnemers uitschakelt als de batterijspanning te laag wordt.

Zo'n automaat kan men niet vergeten, een manuele schakelaar wel.

Overigens hoop ik maar dat die 41 amp afname een piek-maximum is, geen constante afname. Bij continu 41A houdt uw 105 Ah lood-zuurbatterij het niet veel langer dan een uur vol! Want men wil niet meer dan 50 % ontladen, de levensduur van de batterij ten goede.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (24%)]

belangrijk is WAT je verbruikt en hoelang het op staat.

bv je koelkast, wat verbruikt die op 12V en hoeveel energie verbruikt die op 24h? dan kan je al kijken of je accu voldoende is.
je verlichting: wat verbruikt 1 lichtpunt en wat verbruiken ze samen. hoeveel uur staan ze aan
....

die max van 41A, daar weet je weinig mee.

ik had vroeger een klein zonnepaneel en een 44Ah accu op 12V. 50% ontladen geeft mij dus 260Wh dat ik mag verbruiken (260W gedurende 1uur, of 10uur lang 26W..)
ik had een omvormer van 100W die 12V naar 230V maakte, zodat ik eens mijn laptop, camera accu, gsm kon opladen. als die dus 2uur draait, is de accu quasi leeg.
ik had verlichting in de caravan/tent, dat was allemaal zelfbouw LED en verbruikte max 100mA op 12V. dat kon makkelijk zat een week blijven branden.
ik had ook een 400W oventje die bv eens 30min opstond om iets op te warmen. dan was de accu ook ver leeg.

ik kon perfect een weekend overbruggen op die accu door zuinig te werken.

[Bericht gewijzigd door fcapri op (18%)]

Op maandag 6 oktober 2025 21:03:38 schreef Paulinha_B:
De onderbreker in de aardleiding is overbodig, net zoals het tweede wisselcontact in het relais, dat de massa omschakelt. Knoop al wat massa is aan elkaar, punt aan de lijn.

Nee de onderbreker is vanuit de caravan opslag verplicht, je moet de accu kunnen loskoppelen ivm de verzekering.

Wel een onderspanningsbeveiliging toepassen: een schakeling tussen de plus van de woonbatterij en de afnemers, die de afnemers uitschakelt als de batterijspanning te laag wordt.

Goed punt niet aangedacht ga ik er in verwerken, dank je :)

Op maandag 6 oktober 2025 21:47:50 schreef fcapri:
belangrijk is WAT je verbruikt en hoelang het op staat.

ik heb een lijstje gemaakt (niet gepost) met het verbruik per uur per apparaat, dat bij elkaar opgeteld kom ik uit op de 41A per dag.
De zonnepanelen kunnen met mooi weer rond de 600watt leveren en houden dan de accu netjes in ballans, op minder mooie dagen zal ik bewuste keuzes moeten maken of terug aan het lichtnet moeten gaan.

Dit is dus precies wat je aangeeft, je kunt er een weekend of langere reis mee overbruggen.

Ik zou opteren voor een accu scheider die open gaat bij te lage accuspanning.

Dan kun je die massa schakelaar nog gewoon laten zitten, maar als je die vergeet, gaat je accu er toch nog tijdig af.

Daarnaast zou ik ook opteren om de 12 V aansluiting van de auto te gebruiken (mits 13 polige stekker op voertuig) is een kleine aanpassing. Echter let erop dat de laadstroom vanuit voertuig beperkt is. Zeker i.v.m. dunne draadjes.

Een slimme lader kan vast wel met 12V in, PV in en dan een accu overweg. Is niet zo bijzonder meer vandaag de dag. Wellicht schakelt die ook de accu uit als de spanning te laag is.

Op dinsdag 7 oktober 2025 02:10:24 schreef seccondbest:
[...]

ik heb een lijstje gemaakt (niet gepost) met het verbruik per uur per apparaat, dat bij elkaar opgeteld kom ik uit op de 41A per dag.

dit zal dan 41Ah zijn en niet 41A.

Deze:
https://www.hospespowerstore.nl/products/victron-bluesolar-mppt-75-10a…
Ontkoppelt de accu als de spanning te ver inzakt, zelf even verder bepalen of deze voldoet qua spanning en stroom.