Bart64
*hier heb ik geen app voor nodig
Weer hier een grote 55 inch QLED Samsung gemaakt in 2019, die wel aan gaat en weer uit. Maar geen beeld. En dan herstart met twee keer knipperen (foutcode?). De tv blijft dit doen, echter na loshalen van één van de lvds kabels naar het panel blijft het toestel wel aan, maar helaas geen beeld. Maakt niet uit welke ik loshaal... Tv maakt wel geluidjes met de a.b. bij het bedienen. Toch weer een Samsung panel defect of misschien moederbord ?Heeft een Samsung panel CY-TR055FLHV1 . Er zit trouwens in dit toestel een extra voedingsprint met flatcables naar de backlights, maar er zitten toch duidelijk verticale edge ledstrips in... Tips welkom ! En heeft dit toestel nog een wettelijke garantie ??? Als het net in 2020 nog gekocht is ???
Bart64
Moderator please verander de header even in Samsung ! (Waarom kunnen wij dit niet zelf trouwens>?)
[Bericht gewijzigd door Bart64 op (14%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
6 jaar is geen garantie en misschien heel erg op het randje van conformiteit.
Heb je er ook een typenummer bij?
Wat ik met mijn toestel uit 2021 heb gedaan is eerst kleine groepjes en daarna individuele baantjes afplakken met kaptontape (verdeel en heers).
Kaptontape sneed ik met een rolmes (soort pizzansnijder) op een snijmatje. Met een schaar of stanleymes gaat dat lastig. Opplakken onder de microscoop, maar de bredere stukken voor meer baantjes gaan ook wel op het blote oog.
Mijn resultaat was uiteindelijk verkleurd beeld, dus toestel gesloopt.
P.S. CY-xxxx is inderdaad een Samsungnummer maar het panel kan overal vandaan komen. Dit kun je achterhalen aan opdrukken of gebruikte chip op de TCON, en/of aan de opdrukken op de driverprinten onderaan het panel.
Bart64
Type nr tv is GQ55Q70RGT version 03/QRQ70. Kan trouwens geen service doc vinden van deze tv. Baantjes afplakken heb ik ook geprobeerd, maar denk dat hier dat niet helpt, misschien omdat al nl bij één losse flatcable naar t panel, ongeacht welke, ik toch niet iets van beeld heb. Heb jij dat wel gehad met een flatcable aangesloten? Dan lukt het vaak nl wel. Heb dit ook al eerder met succes geprobeerd. Tv herstart nl steeds met twee, denk dus dat er een horizontale lijndriver cof defect is, maar dit zit in het panel denk ik. Heb het panel nog niet los gehaald. Ivm breuk.
Bandkabels naar scherm toe losgekoppeld start TV wel op?? daan weet je de uitslag wel.... en nee, geen coulance meer voor. Of hoop stampij bij verkoper maken..
Nico 54
Meten is weten en daar is de meeste tijd aan versleten.
Wanneer het toestel twee keer knippert zit het probleem in het panel. Echter wanneer je de flat cable naar het panel los neemt en het toestel start wel op dan moet je de kleine smd condensators welke op de band folie zitten gesoldeerd even doormeten, meestal heeft er een of meerdere sluiting. Je kunt ze er af solderen en kijken of je dan beeld hebt. Je kunt ze vervangen of gewoon weglaten.
Succes
Op zaterdag 11 oktober 2025 23:21:43 schreef Nico 54:
Wanneer het toestel twee keer knippert zit het probleem in het panel. Echter wanneer je de flat cable naar het panel los neemt en het toestel start wel op dan moet je de kleine smd condensators welke op de band folie zitten gesoldeerd even doormeten, meestal heeft er een of meerdere sluiting. Je kunt ze er af solderen en kijken of je dan beeld hebt. Je kunt ze vervangen of gewoon weglaten.
Succes
Was het maar zo'n feest. Deel 1 van je verhaal dat het panel defect is klopt maar deel 2 dat het een smd condensator op een bandkabel defect is klopt niet. Op de bandkabels zitten namelijk geen condensatoren die je kunt verwijderen.
Wel op de connectie print tussen de bandkabels en COFs zitten condensatoren.. Maar IDD was het maar zo'n feest dan had ik er 10 tallen kunnen herstellen!!
Nico 54
Meten is weten en daar is de meeste tijd aan versleten.