Hoi allemaal,

Ik ben van plan om voor een vriend van mij een laadkabel van 5 meter te kopen als verjaardagscadeau. Hij rijdt in een Volkswagen ID.3, en ik weet dat hij regelmatig loopt te klungelen met een te korte kabel als hij zijn auto oplaadt. Soms moet hij schuin parkeren of met de achterkant in een rare hoek staan om bij de laadpaal te kunnen. Daarom leek een wat langere kabel me een handig en origineel cadeau.

Ik heb al een beetje rondgekeken en zie dat er aardig wat keuze is in laadkabels. Tot nu toe heb ik leuke opties gezien bij:

Voldt.nl
Laadkabelwinkel.nl
Laadkabeldiscounter.nl
Bol.com

Ik twijfel nog even tussen merken, want ik wil wel dat het een stevige en veilige kabel is. Hij gebruikt zijn auto dagelijks, dus het cadeau moet ook echt praktisch zijn.

Heeft iemand van jullie ervaring met een 5 meter laadkabel voor een Volkswagen ID.3? En is het slim om te letten op bepaalde keurmerken of merken die beter presteren in de regen of kou?

Alle tips zijn welkom, ik wil hem graag iets geven waar hij écht wat aan heeft.

Voordat je geld uitgeeft: Is de standaard laadkabel (die gele) niet 6 meter lang?

https://www.evchargeking.com/en/

Zij hebben ook prima kabels (en onderdelen etc.)

Het voorname verschil in kwaliteit van kabels is toch voor waar is de mantel van gemaakt.
De meeste voorkomende zwarte kabel zijn van een rubber variant maar een PU(R) mantel is veel sterker en moeilijker in te snijden. PU(R) kabels kunnen ook zwart zijn maar meestal hebben die wel een kleur zoals geel of blauw.

Maar niet elke gele kabel is dan weer een PU(R) kabel.

Voorbeeld van een PUR kabel is die met de naam QWPK of H07BQ-F.
Waar bij die laatste 07 staat voor maximaal 700V piek. Voor 230V mag dat ook 05 zijn.

Er zit een een 'protocolletje' (weerstand op de control pin) in de kabels die 16 of 32A aangeeft. Met de eerste kan je 3 fasen 11kW laden en met de tweede 22kW.

Gezien de prijsverschillen tussen 1 of 3 fase, 16 of 32A minimaal zijn zou ik zeker voor 3 fasen, 32 A kiezen. Ook al zal niet elke ID3 dat kunnen benutten (de oude doen volgens mij maar 1 fase 32A).

Snelladen (boven 230V of 22kW AC) doe je bij mijn weten niet met een eigen kabel.

Snelladen (boven 230V of 22kW AC) doe je bij mijn weten niet met een eigen kabel.

Nee dat zijn dan laadstations met een eigen kabel en eigen voeding.

Dit komt omdat de interne acculader in een auto maar maximaal 22kW kan omzetten naar de benodigde spanning en stroom om de accu op te laden. Terwijl bij een laadstation deze interne acculader niet word gebruikt en die levert dan direct de benodigde accuspanning.

22kW is al een forse groot ding wat nog wel in de auto past terwijl de meeste laadpalen ook niet meer vermogen aankunnen zonder speciale lees nog grotere stekkers nodig te hebben die je maar weer mee moet nemen.

IK dacht dat die kabels en stekker bij een laadstation vaak ook watergekoeld zijn en dat gaat ook niet zo makkelijk in een losse kabel.

heb weleens een storing gehad aan een DC lader bij een dealer. daar zat een 32A krachtgroep voor die lader welke aan het uitfikken was. bij dealers vaker al meerdere snelladers. ook gewone laders in de garage, bij software updates moeten die wagen aan de lader hangen.

Op maandag 13 oktober 2025 18:56:07 schreef benleentje:
Het voorname verschil in kwaliteit van kabels is toch voor waar is de mantel van gemaakt.

Niet eens. Mijn pa heeft zich eerst zelf suf gezocht naar de problemen rond het gepland opladen van de Hyundai Kona die hier sinds vorig jaar voor de deur staat en uiteindelijk dat ding naar de garage gestuurd. Geen oplossing > Ding naar Hyundai gebracht en een week kwijt geweest > ze hebben niets kunnen vinden, gepland opladen werkt prima.

Toen herinnerde m'n pa zich ineens dat het op een vakantie er vlak voor wél gewerkt had en begon 'ie aan de kabel te twijfelen. De Hyundai kabel geprobeerd en warempel, toen werkte het gepland opladen probleemloos.

Dan moet je net bij m'n pa wezen en zijn we die stekkers met zaklampen en dergelijke gaan vergelijken. De goedkope kabel heeft sleufbussen zeg maar om contact te maken met de auto, (zeg maar zoals de platte netstekkers vroeger met sleufpennen) de Hyundai-kabel heeft bussen met 4 sleuven.

Waarschijnlijk klemt die gewoon net iets beter of hij schraapt eventueel vuil er net even beter vanaf bij insteken.

M'n pa knap verbolgen in ieder geval dat 'ie nooit aan de kabel getwijfeld had. Maar ja, gezien het enorme geklooi met apps, het laadpunten en Home Wizard ben ik allang blij dat het mijn auto niet is, ik zou hoorndol worden.

Niet eens.

Ik had het over de kabel zelf niet over de eventuele connector. PUR kabels zijn hier veel sterker dan rubber kabels en de mantel snijd moeilijker in.

goede kabels zijn ook 4mm2 of dikker en dat zie je ook aan de dikte, sommigen hebben een erg dunne mantel. een slechte laadkabel kan een laadpaal slopen ( als er sluiting inzit ). iets wat je met slechte kabelisolatie en stekkers die volgelopen zijn met regenwater wel kunt hebben.