*update*
Nee, ik was jullie niet vergeten ... het uiteindelijke printontwerp is klaar, en daar wil ik nog even een paar extra ogen naar laten kijken voordat ik die naar de PCB-boer stuur.
Een probleem (zoals al enige van jullie gedacht hadden) is het vinden van een commercieel beschikbare trafo.
Ik heb ondertussen uit mijn rommelvoorraad vier trafo's geplukt die prima bruikbaar zijn, maar niet iedereen heeft zijn zolder vol liggen met ouwe meuk 
Drie van die trafo's zijn overigens afkomstig uit oude oscilloscopen.
Ideaal is drie windingen van 90 a 100V, of varianten daarop. Ik heb er een paar van 150 en 50V die ook prima bruikbaar zijn. De opzet van de trafo ingang is modulair zodat er een hele batterij verschillende trafo's mogelijk zijn. Tot en met spanningsverdubbeling aan toe.
De poolse trafoboer waar fatbeard al naar hintte doet geen "normale" nettrafo's meer maar alleen nog "high end audio high inductance pure oxyen free copper"-dingen waar hij een ditto prijskaartje voor kan vangen. Dus die viel af.
Chinezen zijn er ook genoeg, maar die zijn wegens transport (trafo's zijn zwaar) weer niet interessant.
De beste die ik heb kunnen vinden is een fransoos (ook een audio figuur) die ringkernen op bestelling maakt, daarvan heb ik nu eens een exemplaar besteld om te kunnen testen.
https://www.audiophonics.fr/en/toroidal-transformers/custom-toroidal-t…
Amplimo is zeker iets ... maar een stuk duurder. Er zijn er nog een paar in Duitsland ... zelfde probleem.
Dit is een van de goedkoopste die ik kon vinden voor een dergelijke trafo. Ideeën zijn natuurlijk altijd welkom.
Het hoeft overigens ook geen ringkern te zijn, een EI-trafo voldoet ook prima.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ik heb geen idee hoe groot Bika in Zaandam is (en of dat ook al overwogen/nagevraagd is) en dus of een order als dit voor hun iets leuks en dus redelijk kwa prijs is of niet, maar is dat misschien een optie?
De trafo zou voor mij echt het moeilijkste worden, ik heb veel zooi, maar geen zolder en dus ook geen trafo die ook maar in de buurt komt 
88 euro voor een 90VA trafo die op bestelling gemaakt is vind ik overigens een hele schappelijke prijs.
Op zondag 19 oktober 2025 15:12:51 schreef Sine:
*update*Drie van die trafo's zijn overigens afkomstig uit oude oscilloscopen.
[bijlage]
Werkt de trafo uit een Harry Vogels scoopje ? (Handykit)
[Bericht gewijzigd door bprosman op (73%)]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op zondag 19 oktober 2025 15:12:51 schreef Sine:
Ideaal is drie windingen van 90 a 100V, of varianten daarop. Ik heb er een paar van 150 en 50V die ook prima bruikbaar zijn. De opzet van de trafo ingang is modulair zodat er een hele batterij verschillende trafo's mogelijk zijn. Tot en met spanningsverdubbeling aan toe.
Tme heeft wat 230vac naar 2x115 ringkernen: TST100W/2X115V bijvoorbeeld.
Of naar 1x 115 (zodat je in totaal 3 hebt): TST50W/115V
Met 3 uitgangen vind ik (op telefoon) niet, maar als je ook met lagere spanningen en verdubbeling toe kunt misschien wel?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op zondag 19 oktober 2025 16:34:13 schreef Sine:
Amplimo is zeker iets ... maar een stuk duurder. Er zijn er nog een paar in Duitsland ... zelfde probleem.Dit is een van de goedkoopste die ik kon vinden voor een dergelijke trafo. Ideeën zijn natuurlijk altijd welkom.
Het hoeft overigens ook geen ringkern te zijn, een EI-trafo voldoet ook prima.
Amroh leverde indertijd tafopakketten met een voorgewikkelde primaire (220V !!).
Als je nog zulke dingen te pakken kunt krijgen is het misschien iets over om over na te denken....
Een heb ik er aan het beursgebeuren gedoneerd (de tweede houd ik voorlopig zelf). Dat trafopakket kan(moet) voor een fikse prijs verkocht worden. Alleen al omdat het AMROH™ is! (Nostalgies/'Antiek')
@Lucky,
Naar die optie heb ik ook gekeken, 2x115 324Vdc is eigenlijk *net* wat krapjes, zeker als de netspanning wat laag is. En 3x115 485Vdc veel te veel.
Wellicht dat ik nog een experiment doe met een 2x115 als eenvoudigere optie.
Drie trafo's van 115 is sowieso zinloos, dan moet je vier trafo's aanschaffen (eentje voor de 2x12V) dan wordt een custom trafo al snel veel netter en goedkoper.
Ik heb er eentje gemaakt van twee 150+50 trafo's, die maakt 100 (50+50), 200 (150+50) en 300 (150+150V)
Een tweede heeft vergelijkbare wikkelingen 150 en 40V, daar doe ik 110 (150-40), 220 (150-40 x2) en 300 (150 x2)
Dus met verschillende trafo's uit de rommelbak is nog wel wat mogelijk.
Op zondag 19 oktober 2025 17:09:29 schreef Tidak Ada:
[...]Amroh leverde indertijd tafopakketten met een voorgewikkelde primaire (220V !!).
Als je nog zulke dingen te pakken kunt krijgen is het misschien iets over om over na te denken....
Je komt toch op 80VA, ik denk dat die daarvoor net wat onderbemeten is. Plus als Amroh verzamelaars die dingen opsnorren is het toch al niet interessant ... en dan moet je die trafo ook nog eens zelf wikkelen. En dat moet bij die spanningen ook nog goed gebeuren.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Ik ben het met @weardguy eens: 88 euro is niet té gek voor one off custom ringkern trafo...
Mogelijk kan er wat van die prijs af bij een grotere order.
Er zijn wel wat reviews die op zijn minst een problematische periode in hun productie laten zien, zo zijn er wat klachten geweest over lawaaiige trafo's, slordige constructie, afwijkende maten en vertragingen...
De jongste recensie is van twee jaar geleden, wat ik ook niet heel erg vertrouwenwekkend vind.
De grote klapper is echter die oranje melding die verschijnt over de levertijd rond nieuwjaar en impliceert dat de productie in China plaatsvindt:
Ik denk dat dat gewoonweg met de Europese feestdagen in de weg zit, het Chinese nieuwjaar begint eind februari 2026. Rond de zomervakantie stond er een vergelijkbare melding.
Maar daarom heb ik er eens eentje besteld, zodat jullie dat niet hoeven te testen 
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Warvoor onze (in elk geval mijn) zeer hartelijke dank.
Voor de volledigheid heb ik ook die pool nog even gevraagd voor een ringkerntrafo:
* primair 2x 115/120V (120V met tap op 115)
* aardscherm
* secondair 3x 95V/0.3A; 2x 12V 0.15A en 2x 9V/0.1A
Tikkie overkill, maar je zult altijd zien dat je net die ene wikkeling voor een extra meter of controller nodig hebt...
Misschien kan het ook zinvol zijn eens te informeren bij AEE in Schagen ?
https://www.aeetransformers.com/nl/
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op zondag 19 oktober 2025 18:37:57 schreef fatbeard:
Er zijn wel wat reviews die op zijn minst een problematische periode in hun productie laten zien, zo zijn er wat klachten geweest over lawaaiige trafo's, slordige constructie, afwijkende maten en vertragingen...
De jongste recensie is van twee jaar geleden, wat ik ook niet heel erg vertrouwenwekkend vind.
Uh, ik zie de meest recente recensie op 16 augustus 2025 staan...
Ook ik denk niet dat China meespeelt, dat komt inderdaad in februari pas.
Op zondag 19 oktober 2025 20:16:45 schreef Knustelsmurf:
Daar heb ik, wel ongeveer 15 jaar geleden, een mooie 300v 200mA, 6,3 en 2x 12 trafo laten wikkelen, was alles bij elkaar iets in de €75,- kwijt, maar dat is dan wel een bloktrafo.
miedema
Golden Member
Ha Sine,
Ook ik heb uitstekende ervaringen met AE Europe in Schagen.
Zij hebben indertijd voor mij trafo's gewikkeld voor een 300B klasse-A balans versterker. Voedingstrafo's, interstage en uitgangstrafo's.
Die voedingstrafo hadden flink wat secundaire wikkelingen, en 2 statische schermen. Allemaal geen enkel probleem.
Ik ben daarvoor indertijd zelf langs geweest in Schagen. Uitstekend geholpen door Wil Blaauw zelf, die me bijpraatte over de ins en outs van voeding- en audio trafo's.
AE is een best groot bedrijf dat trafo's in flinke series levert, van klein tot erg groot. Het deed me goed dat zo'n middelgroot bedrijf ook nog zin en aandacht had voor custom opdrachten.
Wel zie ik nu dat inmiddels de zoons van Wil Blaauw in de firma gekomen zijn. Hopelijk heeft dat niets aan het karakter verandert.....
Als je de trafo laat wikkelen, dan kun je ook een statisch scherm tussen primair en secundair laten zetten. Of 2, net als Delta deed bij de E300. 
En misschien vinden ze het wel leuk om de trafo voor een CO project te leveren.... 
groet, Gertjan.
MP heeft ook wel wat in de aanbieding, in mijn hok beneden staat ook het nodige GM**** spul.
Wie de eerste is heeft de koop!
Mooie trafo's én lekker in het pek gdompeld tegen het vocht en voorkomt overslag in de hsp wikkelingen. Schema is te downloaden voor de juiste info over spanningen en stromen.
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m2… De verkoper zit in Drachten, Friesland. Ter info: daar is geen NS station.
Op zondag 19 oktober 2025 20:16:45 schreef Knustelsmurf:
Op maandag 20 oktober 2025 09:53:08 schreef miedema:
Ha Sine,Ook ik heb uitstekende ervaringen met AE Europe in Schagen.
Op maandag 20 oktober 2025 00:35:29 schreef Richard2000:
[...]Daar heb ik, wel ongeveer 15 jaar geleden, een mooie 300v 200mA, 6,3 en 2x 12 trafo laten wikkelen, was alles bij elkaar iets in de €75,- kwijt, maar dat is dan wel een bloktrafo.
Ik ga daar eens navraag doen 
Al lijken dat vergelijkbare prijzen.
Die 'Franse' trafo is overigens met aardscherm, een dubbel scherm is in deze setting niet heel nuttig. Bij de Delta variant was dat ivm thyristor geklapper wellicht wel zo.
Op zondag 19 oktober 2025 16:40:23 schreef bprosman:
[...]
Werkt de trafo uit een Harry Vogels scoopje ? (Handykit)
Eeh, ja, als je er twee hebt, mijn 1e variant gebruikt twee van die trafo's, maar ook een extra set SSR's (4 in totaal) om die eerdergenoemde 100 200 300V omschakeling te kunnen doen. Op de uiteindelijke printen zitten nog maar twee SSR's dus zul je extern wat moeten frieten (de signalen zijn op een header beschikbaar)
Op maandag 20 oktober 2025 11:08:59 schreef RAAF12:
MP heeft ook wel wat in de aanbieding, in mijn hok beneden staat ook het nodige GM**** spul.
Wie de eerste is heeft de koop!Mooie trafo's én lekker in het pek gdompeld tegen het vocht en voorkomt overslag in de hsp wikkelingen. Schema is te downloaden voor de juiste info over spanningen en stromen.
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m2… De verkoper zit in Drachten, Friesland. Ter info: daar is geen NS station.
Dat is zonde van die museumstukken. Daarnaast zijn die trafo's ook niet bruikbaar. De spanningen zijn veel te hoog en de stromen te laag.
fatbeard
Honourable Member
Ik heb een poolse reactie:
TS100VA
PRI I: 0- 115V-120V
PRI II: 0- 115V-120V
earth screen
SEC I: 3 x 95V (0,3A)
SEC II: 2 x 12V (0,15A)
SEC III: 2 x 9V (0,1A)AUDIO grade transformer
Price for 1-19 pcs: 94,25 EUR/pc
Price for 20-50 pcs: 89,54 EUR/pc
Dat is dus een vergelijkbare prijs...
Audio grade .... whatever that means 
Doen ze ook 'power supply grade' 
In btw? Dan is dat niet heel gek inderdaad, ook niet heel cheap.
[Bericht gewijzigd door Sine op (30%)]
Die buizen bak is idd niet geschikt deze wellicht wel, in die Circuitmate is ooit een nieuwe trafo ingekomen en heeft weinig gedraaid. Meer als voorbeeld bedoeld voor mensen die op zoek zijn naar een geschikte trafo.
Een probleem (zoals al enige van jullie gedacht hadden) is het vinden van een commercieel beschikbare trafo.
Misschien een idee : met 2 standaard trafos van bijv eentje met 2x115V en eentje met 2x48V kun je al veel combinaties maken.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
TME levert trafo's met 2× 115V secundair en 230V primair. (zijn eigenlijk als 'verhuis-/isolatie-' trafo bedoeld, maar hebben wel een scherm. Je komt dan wel o drie trafo's uit, met een navenant gewicht en volume. 
Ik denk eigenlijk dat het laten wikkelen alsnog de goedkoopste en minst gewichtige oplossing is. Je hebt maar één trafo en dan hoef je geen extra grote bak aan te schaffen om het geheel in te bouwen.
Op dinsdag 21 oktober 2025 12:52:07 schreef deKees:
[...]Misschien een idee : met 2 standaard trafos van bijv eentje met 2x115V en eentje met 2x48V kun je al veel combinaties maken.
Dat is inderdaad een mogelijkheid, die 2x48V kan dan ook flink kleiner in vermogen.
Maar dan heb je daarnaast nog steeds een 2x12V nodig.
Als je die allemaal moet kopen ben je zo goed als hetzelfde kwijt.
De zwaarste is 50Watt als ik mij goed herinner. 105VA. Primaire is een 220V laag en dan daaroverheen mocht je zelf aan de slag gaan. De kern is scheef afgezaagd zodat het E-I blikstapelen verviel. Leuke dingen, maar zelf stapelen is niet zo moeilijk, toch? Jij hebt waarschijnlijk ook wel een bak met opgespaarde trafo's liggen.
edit:
snip van een bericht van een Universiteit Utrecht 'medewerker'
Voorts trafo-bouwdozen van Amroh, 25 en 50 VA kernen met reeds
gewikkelde primaire voor 220 V. Kosten resp. 8.80 en 12.60 sld.
rlet wikkelen van de secundaire is voor U knutselen, maar voor
ons normaal genoteerd werk. 't Is maar dat U 't weet •••••
-Enkele hardnekkige avond- en weekendwerkers weten een enkele
keer tot in ons magazijn door te dringen, zolang die Rijkswaakhond er nog niet is. Zij dienen daar ALTIJD en voor ALLES wat
ze uitspoken met naam en toenaam verantwoording af te leggen op
oranje bonnen!
-Het kwarts: gangfout -8.10-
9• Vermoedelijk hooikoorts.
G.J,K.
/quote
Leuk!
)