Ik had 2 zaklampjes bij de Action gekocht voor iets van 5eu per stuk. Ze doen het goed en geven veel licht voor het geld.
Nu viel het mij op dat beide lampjes minder fel gaan schijnen als ze een paar minuutjes aan staan.
Ik vroeg me af hoe dit komt.
Het lijkt me niet de 18650 cel die leger begint te raken, ik heb de 1200mAh vervangen voor een 2600mAh en ze doen het ook bij een net volle cel.
Ik dacht misschien is het de elektronica of de led zelf, dat als het warm wordt de weerstand omhoog gaat.
Maar als ik hem snel uit en aan zet, dan schijnt hij weer voor een paar minuutjes heel fel, dan lijkt het mij niet de temperatuur?
Hebben de ontwerpers dit dan misschien expres gedaan? Om accu te besparen?
Dat zou ik wel jammer vinden want het verschil is best groot, en er zit ook gewoon een stand op om hem zachter te laten schijnen als je langer met de accu wil doen.

Uit nieuwsgierigheid, iemand een idee?

Vermoedelijk wordt de led te heet.
Ze worden nogal eens met teveel stroom gestuurd, geeft wel lekker veel licht maar het verkort de LED levensduur.

Klassiek truukje om "heel veel" lumen in de specificaties te kunnen zetten. Probleem met heel veel lumen is dat dat ook heel veel warmte maakt en niet lang goed gaat in een compacte zaklamp. Veel krachtige LED-zaklampen houden de hoogste stand maar enkele minuten vol en schakelen dan terug.

die behuizing wordt idd heeeeeeeeeeeeel erg snel warm aan de buitenkant. ik denk toch dat het iets van tijdregeling is om de temperatuur binnen de berken te houden.
en die 'zwakke' accu gaat er dan net voor zorgen dat de led niet kapot gaat.
ik had er ook al aan gedacht om de accu te wisselen maar heb het niet gedaan

Interne temperatuur regeling van de led zelf?

Action koopt partijen op van spullen waar iets aan mankeert maar wat nog net verkoopbaar is. Ondertussen al met meerdere producten ervaren.
Fabricage- of ontwerpfouten of gewoon een erg laag kwaliteitsniveau.

"Meukmekka"

Dat alles wat Action verkoopt afgekeurde 'meuk' is gaat wel (veel te) ver...
Je moet weten wat je er koopt en niet lukraak zo maar wat kopen.
(als het veel goedkoper is als elders moet je er minstens rekening mee houden dat het iets minder lang kan meegaan.)

Ik heb al een tijd een aantal van deze: https://www.action.com/nl-nl/p/3015599/oplaadbare-sensorlamp/
Werken prima, nooit problemen mee.

GU10 lampjes heb ik al een jaar of 5 van ze, nog nooit een kapotte gehad (dat was met Philips lampjes wel anders... :( )

Je zegt trouwens ook niet welke zaklamp het betreft...

Dit soort winkels verkoopt het afval van de consumptiemaatschappij dat niet via de normale kanalen verkocht kan worden.

Daar is binnen de context niets mis mee, de prijs is er naar en zo krijgt een afvalstroom een nieuwe bestemming. Ook al zal het maar een heel klein deel zijn van wat er vernietigd wordt.

Buiten de context ben ik zelf tegen het produceren van rotzooi, en zal zoiets dus ook niet kopen.

Als men een goedkoop led-zaklampje zoekt zal het voor het overgrote deel van de toepassingen niet uitmaken dat het rendement na een paar seconden instort. Men zit tenminste niet in het donker. Doel bereikt, bijna iedereen blij ;)

[edit]
Mijn excuses als het trollerig over kwam, dat is niet de bedoeling.
Ik ken vrij veel mensen die er dol op zijn, en denk op basis van artikelen te begrijpen hoe deze ketens opereren. Overigens kan het product gewoon in orde zijn, het komt ook voor dat de verpakking een druk- of kleurfout heeft, of uit het programma gaat omdat er een nieuwe versie is, dat soort dingen.

Omdat deze discussie ook helemaal niet thuishoort op Co zal ik verder niet regeren. Met een beetje geluk gaat hij snel richting het afvoerputje achter het gordijn.

Op vrijdag 31 oktober 2025 09:49:40 schreef Aart:
Dit soort winkels verkoopt het afval van de consumptiemaatschappij dat niet via de normale kanalen verkocht kan worden.

Ah,

Je bent een zwartkijker/trol... :+ ('t is van de Action dus het is slecht'...)
Als je er zoals je zegt nooit komt, kun je er ook niets zinvols over vertellen, onzin uitbraken heeft geen zin...

Op vrijdag 31 oktober 2025 09:39:53 schreef Arco:
Je zegt trouwens ook niet welke zaklamp het betreft...

Ben ook wel benieuwd over welke lamp het gaat. Ik heb namelijk deze, en ik merk bovenstaande punten eigenlijk niet. Het enige wanneer de lamp zwakker gaat branden is dat wanneer de accu bijna leeg is. Het lampje in de aan/uit schakelaar gaat dan ook rood branden.
Ik kan ook niet zeggen dat er extreme warmte ontwikkeling ontstaat in de behuizing.

..Ennnn en wordt weer meteen in extremen gepraat. Alleen zwart-wit, grijstinten zijn er niet meer. Jammer.

Komt dat door het afstandelijke van deze tekst-communicatie?

Ik heb niet gezegd dat Action *alleen* B-kwaliteit spullen verkoopt. Maar met bepaalde producten moet je oppassen. Bonnetje bewaren en spullen terugbrengen als ze niet voldoen. Je krijgt onmiddellijk je geld terug (is mijn ervaring).

Dit is trouwens ook een leuke terugroepactie.... een ding wat radioactief is kan zijn :)

https://asset.action.com/image/upload/Code_99_Poster_recall_Kettlebell…

https://ec.europa.eu/safety-gate-alerts/screen/webReport/alertDetail/1…

Als iemand wil claimen dat action een dumpwinkel voor ongewenste producten is, graag even met bewijzen daarvoor komen.

Action is wat mij betreft veel te gestructureerd én veel te groot om op die manier te werk te gaan. Ik denk dat er gewoon een inkoopafdeling is die doelbewust uit lopende productie dingen koopt. Misschien dat het ooit restpartijen waren, maar ik denk dat die tijd al lang voorbij is.

Ze verkopen immers ook gewoon 'Made in France' glazen opbergpotten, merkartikelen enzovoorts. Veel komt ook uit china. Feit is dat je op moet passen voor wat je koopt.
Maar ook in de Dekamarkt/Vomar hangen op de clipstrips zo af en toe zaklampjes. Daar moet dan 3x AAA in, en er zit in het geheel géén voorschakelweerstand of driver voor de leds.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (30%)]

Op vrijdag 31 oktober 2025 10:04:36 schreef joopv:
..Ennnn en wordt weer meteen in extremen gepraat. Alleen zwart-wit, grijstinten zijn er niet meer. Jammer.

"Vroeger" bestonden er tenminste nog 50 tinten grijs :+

Ben ook wel benieuwd over welke lamp het gaat. Ik heb namelijk deze, en ik merk bovenstaande punten eigenlijk niet. Het enige wanneer de lamp zwakker gaat branden is dat wanneer de accu bijna leeg is. Het lampje in de aan/uit schakelaar gaat dan ook rood branden.
Ik kan ook niet zeggen dat er extreme warmte ontwikkeling ontstaat in de behuizing.

Het is inderdaad dezelfde lamp als die van jou. De behuizing wordt bij mij ook niet heel heet alleem warm. Met de 2600mAh accu doet mijn zaklamp echt uuuuren.
Maar mijn beide lampen schijnen na een paar minuutjes minder fel, dit gaat heel geleidelijk dat je het niet eens doorhebt. Maar als je hem dan snel uit en aan zet dan zie je weer hoe fel het lampje eigenlijk was.
Heb jij dit echt niet, of is het je niet opgevallen?

Ik vraag me af of dit expres zo gedaan is of niet.

En wat er over de Action gezegd wordt, geen idee of dat waar is maar ik vind het meestal prima spul. De lampjes zijn beter dan die ik van Alie heb. Die hebben dit effect overigens ook, maar valt nog minder op omdat de Action lamp echt héél fel begint.

ik heb diezelfde lamp, met ook zo een 1200mAh 18650 erin. als ik die 30sec aan heb, is dat voorste deel al heeeeeeeeeel warm. heb het nog geen uren aan gehad. meestal is dat snel ergens een inspectie dat ik doe waar ik wat gefocused licht nodig heb. had vroeger van die kleine ali lampen, maar die vallen veel uit door slecht contact met de accu.

deze van de action is stukken beter, kan direct met usb C opladen (bij de andere moet ik de accu uithalen en extern laden) en geeft een berg licht.

alleen die verspilling om een 1200mAh 18650 te maken, vraag dan 1€ meer en steek een deftige accu. want zoveel verschil zit er niet tussen een 1200 en een 2500mAh accu te maken

[Bericht gewijzigd door fcapri op (15%)]

Echt precies mijn gedachte, had €1 meer gevraagd met een grotere cel, dan had ik hem alsnog goedkoop gevonden en gekocht. 1200mAh is net te weinig, die 2600mAh kan ik heel de dag gebruiken op mijn werk en ondertussen ligt mijn andere lamp aan de lader.

[Bericht gewijzigd door Profane199 op (61%)]

Ooit een test gezien van led zaklampen en hier bleek dat ze dat allemaal doen.
Irritant stemmetje maar dat kan je afzetten :)

https://www.youtube.com/watch?v=7W3oWskU8t8

Gr.F_S

Sommige apparaten vinden een zwaardere cel niet fijn.
(de Ri van de zwaardere cel is veel lager, en sommige goedkope zaklampen vertrouwen juist op die hogere Ri als stroombegrenzing)

Het is eerder andersom: lage capaciteit cellen hebben vaak een veel lagere interne weerstand dan cellen met een hoge capaciteit.

Het is dé reden dat gereedschapsaccu-cellen vaak een (relatief) beperkte nominaalstroom-opgave hebben, terwijl hun piekstroom-capaciteit met gemak 10, 15 of zelfs 30 keer de nominaalstroom benaderd.

Dat soort getallen vind je niet bij de cellen met de hoogste capaciteiten kwa nominaalstroom. 2 tot 5 keer hun nominaalstroom als piekstroom is daar vaak wel de grens.

Op vrijdag 31 oktober 2025 20:57:07 schreef weardguy:
Het is eerder andersom: lage capaciteit cellen hebben vaak een veel lagere interne weerstand dan cellen met een hoge capaciteit.

Het is dé reden dat gereedschapsaccu-cellen vaak een (relatief) beperkte nominaalstroom-opgave hebben, terwijl hun piekstroom-capaciteit met gemak 10, 15 of zelfs 30 keer de nominaalstroom benaderd.

Dat soort getallen vind je niet bij de cellen met de hoogste capaciteiten kwa nominaalstroom. 2 tot 5 keer hun nominaalstroom als piekstroom is daar vaak wel de grens.

die waarden heb ik eens gemeten, een standaard 5Ah 2P5S 18V pack op de sterkste 130Nm schroeftol van dat merk deed 75-80A met de kop tegenhouden. maakte ik er een 3P5S pack van met oude 1,5Ah cellen kwam ik over de 100A zelfs. kun je nagaan wat recente 2,5Ah cellen dan nog extra doen. de machine stook je zo op daarmee. de kracht van een machine is echt grotendeels begrenst op de accu. bij de simpelere machines die een motortje uit 1 geheel aan boord hebben is dat niet, want het houd bij die al veel eerder op.

Op vrijdag 31 oktober 2025 11:02:13 schreef Ledlover:
Als iemand wil claimen dat action een dumpwinkel voor ongewenste producten is, graag even met bewijzen daarvoor komen.

Ik denk dat de action wel een vorm of soort van dump winkel is, maar dat is de zeeman ook en zo zijn er wel meer winkels die aan de kant van de lage prijzen opereren.
En daar is ook helemaal niets mis mee. Wel kan je er een wat slechter kwaliteit van sommige producten verwachten terwijl andere producten waar ik niet veel van verwachte opmerkelijk goed presteert.
Die slijpschijven met diamant van werkman zijn heel goedkoop en veel beter dan low budget schijven van de gamma.

Bij de gamma weet je vaak niet wat je van het low budget spul kan verwachten en bij de action verwacht ik er niets van. ;)

de kracht van een machine is echt grotendeels begrenst op de accu.

Is bij accu tollen altijd wel zo geweest. Maar recent al een stuk minder. Mijn ryobi blcd accutollen zijn elektronisch begrens. Ik gebruik voor schroeven zo een slagtol, meer kracht maar dat komt uit het slag mechanisme en komt niet uit je pols en armen. Dus het is ook beter voor de accutol zelf en de accu.
En de slijptol op accu die stopt zodra de slijpschijf vastloopt. OOk wel prettig.

Op vrijdag 31 oktober 2025 12:47:32 schreef F_S:
Ooit een test gezien van led zaklampen en hier bleek dat ze dat allemaal doen.
Irritant stemmetje maar dat kan je afzetten :)

https://www.youtube.com/watch?v=7W3oWskU8t8

Gr.F_S

Thnx, maar nergens wordt uitgelegd waarom dat zo is? Of heb ik dat gemist?

Ik ben namelijk nieuwsgierig of dit zo ontworpen is (temperatuurbegrenzing oid) of dat dit onvermijdelijk is.
Ik vind het namelijk apart dat als ik hem heel snel uit en weer aan zet ik weer even een paar minuutjes weer veel licht heb terwijl naar mijn idee de led e.d. dan nog niet de tijd heeft gehad om af te koelen.

Waarschijnlijk 'weet' de controller in de zaklamp dat de boel te heet wordt bij duurgebruik en regelt daarom terug.
Heet worden is voor sterke leds met weinig koeling normaal, maar niet aan te raden...

Zal inderdaad een timer zijn, zo sparen ze een temperatuursensor uit. Het is wel gebruikelijk bij ledzaklampjes dat de hoogste stand niet onbeperkt gebruikt kan worden ivm teveel warmte die niet op tijd afgevoerd kan worden.

Op vrijdag 31 oktober 2025 09:49:40 schreef Aart:
Dit soort winkels verkoopt het afval van de consumptiemaatschappij dat niet via de normale kanalen verkocht kan worden. .

Ik zie ook veel action spul voorbij komen en inderdaad heeft het grotendeel als bestemming afvalcontainer.
Buiten dat veel niet via de normale kanalen verkocht kan worden mag het vaak ook niet eens verkocht worden. De action neemt het niet zo nauw met de veiligheid en de wet.

Ik zie wel terugroepacties langskomen. Uit eigen observatie denk ik dat Action op hetzelfde niveau zit als huismerk/basiskwaliteit Nedis en bouwmarktspul... Maar dat is een beperkte observatie.

Ik heb hier bijvoorbeeld ook een Action filamentlamp liggen die 5 jaar continu gebrand heeft tot de lichtsterkte van de LED's teruggelopen was tot een paar kaars. Dit is voor zulke lampen de ideale failure mode, dus een schoolvoorbeeld van een goede lamp.

Het teruglopen van de helderheid van de LED kan ook best aan de LED zelf liggen. Ik meet wel eens aan high brightness LCD panels. Als je die aanzet kan er bij maximale aansturing van de backlight bijvoorbeeld 2000 kaars uit komen maar op bedrijfstemperatuur nog maar 1700 (uit mijn hoofd is het ongeveer die ordegrootte). Dat is dan een doordacht ontwerp waar de temperatuur zich stabiliseert. Als je een enkele LED in een zaklamp niet goed koelt dan zou dat wel eens veel extremer kunnen zijn. Dat zou dan zomaar inherent aan de kostprijs van het product kunnen zijn. "goed genoeg voor incidenteel gebruik". Wat mij betreft gaan milieulabels daar rekening mee houden.