Hallo mede forumgebruikers
Ik heb een oude trekker en ik heb een potmeter nodig daarvoor maar ik kan die niet los kopen en compleet met kabelboom kost het veel te veel naar mijn mening dus ik hoop dat de potmeter die ik zoek te koop is of te maken is maar kom er even niet uit hoe ik dit moet doen.
De potmeter is heeft natuurlijk 3 aansluitingen A W(iper) B
Van A naar B meet ik 5K ohm
Van A naar W 1K ohm - 4K ohm
Van W naar B 4K ohm - 1K ohm
De potmeter heeft +/- dezelfde waardes als de andere 2 die er zitten alleen is de as los gebroken dus kan hem nu uit de potmeter trekken daarom moet die vervangen worden.
Ik neem aan dat de computer die achter de potmeter zit wel dezelfde waardes binnen wil krijgen dus wil wel rond dezelfde waardes zitten maar weet niet of dit te koop is of te maken is.
Groet,
Gert-Jan
Het is een potmeter die John Deere denk ooit zelf heeft gemaakt of heeft laten maken en hij is ook in hars gegoten dus kan niet zien hoe de ingewanden zitten
https://photos.app.goo.gl/T4CdoHbF9rti9dhZ7
https://photos.app.goo.gl/qnatAqy3xFLsVpmc6
As diameter is 6.3mm volgens mij
...en het montagegat is 10mm. Dat is een gewone pot van 5K. Even er in solderen en klaar is kees.
Controleer voor alle zekerheid of hij lineair is.
Als de as op de helft is gedraaid moet je ongeveer 2K5 meten.
Succes!
Nou, dat is geen gewone pot, wat je komt niet op 1k van de einden.
Daar zitten nog een paar extra weerstanden in.
Dat dacht ik dus ook al maar als ik op over de potmeter 5K ohm meet en via de wiper dus 1K ohm - 4K ohm maar nu dus de vraag heeft iemand een idee of dit te koop is of hoe ik die moet maken?
Wil geen €1000 gaan betalen aan John Deere om dat kabelboompje met die 3 potmeters te gaan vervangen.
zou mooi zijn als ik dit nog ruim onder de €100 kan houden.
Die 1e optie begrijp ik niet maar ben ook niet zo thuis in de elektronica, heb alleen de basiskennis.
Maar als je dus 2 15k ohm weerstanden over die 5k ohm potmeter zet krijg je dus 5k ohm als je op a en b meet en 1k-4k als je vanaf a naar de wiper meet?
Want dan ga ik dat gewoon doen.
Wil er zo dicht mogelijk op zitten wat de standaard waarden zijn maar kan ze wel kalibreren maar denk dat die het niet doet als ik buiten de waardes kom wat het ongeveer zou moeten wezen.
Die twee paralelle weerstanden maken van een 5k pot een 3k (niet helemaal ... maar ik vermoed dat het geheel als spanningsdeler gebruikt wordt, en dan werkt deze truc)
In plaats van 2x15k mocht het ook een 7k5 weerstand zijn, maar die zijn wat minder makkelijk te krijgen.
De onderdelen zijn iets van een paar euro, dus het kost je niet veel om het te proberen. de weerstanden zijn centenwerk, het duurste is een goede potmeter.
Heb je eventueel een tip welke potmeter ik daar dan het beste voor kan gebruikten, ik weet niet hoeveel stroom er doorheen gaat maar het werkt op 5 volt en het is een 1mm² kabel wat eraan zit.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
5k op 5V laat een stroom van 1mA lopen. Dat levert een vermogen op van 5mW voor de weerstandsbaan en door de loper zal nauwelijks stroom lopen. Dat kan elke potmeter aan. Ik zou wel een metalen uitvoering nemen voor de stevigheid.
Het lijkt mij een potmeter van 5 kOhm.
TS meet 5 kOhm over de uiteinden.
De huidige stand van de potmeter zorgt voor 1 kOhm en 4 kOhm. 1+4=5.
Misschien zijn de draden in dat ingegoten plastic verwisseld ten opzichte van de potmeter die erin zit?
De TS geeft duidelijk aan dat de waarde "Van A naar W 1K ohm - 4K ohm" te veranderen is.
De pot komt dus niet bij zijn uiteinden, of er zit wat tussen. Ik gok het laatste.
Ik heb de spullen besteld, dus ga binnenkort wat proberen.
Laat het binnenkort wel een keer weten, deze week is het wat druk dus misschien kom ik er wat later pas op terug.
Heb van't weekend de kabelboom gemonteerd met de nieuwe potmeters met de weerstanden eraan gesoldeerd en het werkt allemaal naar behoren en inderdaad een weerstand van 5K ohm over de potmeter en 1K ohm tot 4K ohm over de wiper.
Bedankt voor het meedenken.
Top, bedankt voor de feedback.
Welke oplossing heb je uiteindelijk gebruikt?
Dat de potmeters 1k van de uiteinden af blijft is overigens geen Deere oplossing om je te pesten, maar daarmee kun je een foutconditie vaststellen (draadbreuk / sluiting)