Bij mijn 2ehands EV zat een laadkabel. Deze heb ik meerdere malen op verschillende palen geprobeerd, maar geen van allen herkent dat er een kabel aan hangt. Er gebeurt letterlijk niks, geen klik, geen notificatie, niks. Deze laadkabel op zakelijke EV, ook niks. Zakelijke laadkabel op prive EV, werkt prima. Kan dus bevestigen dat het aan de kabel ligt.

Na wat nameten zonder resultaat heb ik gezocht naar pentalobe bitjes en heb ik de stekkers inmiddels open. Aan beide kanten zit een weerstand tussen PP en PE, beide meten 220ohm wat prima zou moeten want de kabel is geschikt tot 32A. Verder geen electronica, alle kabels gaan rechtstreeks naar de andere zijde. Alle pinnen getest op continuiteit. Er zitten geen pinnen los, en ik zie niks gek aan beide kanten van de stekker.

Nu heb ik wat vragen gesteld aan Copilot, en deze is ervan overtuigd dat er tussen CP en PE een weerstand/diode hoort te zitten. Maar ik meet uberhaupt geen continuiteit tussen beiden. Dit komt overeen met wat ik visueel zie, de CP kabel gaat gewoon van pin naar pin. Lijkt me sterk dat ze dit vergeten zijn, de kabel ziet er gewoon gebruikt uit. Daarnaast meet ik op de zakelijke laadkabel ook geen verbinding tussen CP en PE.

Iemand die iets kan zeggen over bovenstaande en misschien ideeen heeft wat er nog meer mis kan zijn?

"Dank je, — nu is het helemaal duidelijk.
Als je geen verbinding meet tussen CP en PE, en je ziet dat de CP-draad rechtstreeks van pin naar pin loopt zonder aftakkingen, dan is het vrijwel zeker dat:
?? De kabel is incompleet of verkeerd geassembleerd
Een correcte Type 2 kabel hoort een weerstand (en vaak ook een diode) te hebben tussen CP en PE aan de laadpaalzijde van de kabel. Dat is nodig zodat de laadpaal de kabel kan herkennen en communicatie kan starten."

Aan beide kanten zit een weerstand tussen PP en PE, beide meten 220ohm wat prima zou moeten want de kabel is geschikt tot32A.[/i]

2×220Ω parallel wordt 110Ω ... en 100Ω PP-PE is 63A... dan zal het idd niet lukken
CP heeft in de kabel/stekker niks met PE

Op zaterdag 1 november 2025 15:38:30 schreef OXO:
[...]
2×220Ω parallel wordt 110Ω ... en 100Ω PP-PE is 63A... dan zal het idd niet lukken
CP heeft in de kabel/stekker niks met PE

Er zit aan beide kanten tussen PP en PE een weerstand in de stekker.

Die staan dus parallel aan elkaar.

PP is alleen in de stekker verbonden via de weerstand met PE. Er loopt geen PP kabel naar de andere kant. Dus het wordt niet 110ohm. Mijns inziens is dit puur een check aan beide kanten waarmee de laadkabel kan laten zien hoeveel ampere hij ondersteunt.

Als ik het goed heb vertelt de 220Ω PP aan je auto welke max I hij mag laden.
Vervolgens loopt de communicatie met de laadpaal verder via CP.

Wil je een laadpaal laten inschakelen zonder auto eraan dan heeft je stekker wel een weerstand aan PP en een diode naar CP nodig.

Dus ik vermoed dat je kabel de weerstand teveel heeft aan laadpaalzijde.
Snel te meten als je een kabel hebt die wel werkt ... of eens kijken wat er gebeurt zonder de weerstand aan laadpaalzijde.