Wij hebben een probleem met onze Siemens vaatwasser, er is ergens een kleine lekkage van de pomp of de kuip oid waardoor hij water op de bodemplaat heeft. Nu is dat minstens een jaar geleden begonnen en heb ik er maanden geen last meer van gehad sinds ik de metalen plaat aan de onderkant had verwijderd. Er is kennelijk ook ergens een lekje in de kunstof onderkant want daar komt ook een kleinbeetje water uit. In de zomer verdamt er kennelijk genoeg om geen problemen te hebben of het wordt meer.
Maar hoort natuurlijk niet zo.
Ik ben al aan het kijken geweest of ik het ergens zie lekken met een lampje liggend onder de keuken en met een endoskoop camera maar ik zie het niet.
Ik vond een reparatie kitje in de vorm van een rubberen ring om de aansluiting van de afvoer met de kuip dicht te maken, zou dat toch de oplossing zijn of is de hittepomp eerder de verdachte??

99% vd lekkages komen vd sumpdichting. Dat is de plastieken pot waar de filter in past.
1% zit in de zijwandopening of de overloop goot. Zelden de motor.

Steek een stuk keukenrolvel tss de sump en de inox kuup.

Persoonlijk vervang ik de set enkel door de sump volledig er onderuit te nemen. De zekerheid dat het dan deftig opgelost is is dan 100%. De dichting onzichtbaar tussen de hoop vuile drap foefelen geeft problemen heb ik bij de herval gevallen gemerkt die ik moet oplossen van anderen hun geknoei.

Dag Eric, dank weer voor je snelle reactie! Ik ga dat eens testen met een stuk keukenrol.

Ik vervang de sump (Pompentop) nooit, ik steek de modificatie kit er in, dan is het zeker weten 100% opgelost want de sumps zijn niet veranderd helaas en levert na aantal jaren weer problemen op, Sinds gebruik van modificatie kit en Aswo heeft een goedkoper alternatief gaat dit nooit meer stuk..

Dat doet EricN ook, alleen hij demonteerd hem netjes. Op ASWO zag ik een filmpje dat ze de ring er tussen leggen zonder de machine te moeten uitbouwen. Wat afwasmiddel erbij en hem er tussen duwen.

klopt 2x. Ik steek de set en op tinternet doen ze het op die manier. Ik nooit. Tenzij het een zeoliet betreft. Die heb je niet en zelden is enkel een dichting lek bij een zeoliet.
Als je de sump er uit neemt en je ziet wat een smurrie er onder de inox hangt en hoe vol de sump hangt dan heeft volgens mij dat soort geknutsel met dreft niet het gewenste resultaat. Ik kom ook lekkende sumpen tegen daar een service rubber in ligt....verkeerd gemonteerd.

Dan begreep ik het verkeerd maar ik leg de vaatwasser lekker even te rusten op zijn rug, verwijder onderbak, en de pompentop ook. Reinig het goed en weet ik zeker dat de ring er goed inligt. Dus juist!

Dag, ik ben aan het klusje begonnen. Hij staat ondertussen naast de keuken maar nog wel aangesloten. Ik heb het setje (de ring met nieuwe schroeven) en heb de schroeven aan de binnenkant verwijderd.
Ik zie dat het labyrint nog vol staat en best vuil is. Wat is nu de juiste werkwijze, eerst het labyrinth demonteren?
[attachment=0][attachment=1]

Ik gebruik een gans andere methode dan @smd. Dan moet je eerst kiezen welke je gaat proberen. Mijn heeft andere voordelen en nadelen. Als eerste maal is op de rug mss het minst stresserend gezien mijn methode wel wat handigheid vereist maar na de 100ste is dat geen issue. #geblinddoekt.

Ik heb de voorkant van de bak een stuk los en het labyrith is ook los en leeggelopen...
Hel lijkt alleen niet de afdichting met de kuip, hier zit een zwarte rubberen ring, ik zie sporen echt onder de pomp.
Hoe komt de achterkant van de bak los eigenlijk los dat RVS terugbuigen?

Yep. Rvs recht plooien

Lekt daar zeker wel. Kunsstof en inox langs droge kant vuil dus er is gelekt. Zwarte rubber laten zitten. Inox en rubber opkuisen. Rubberset in de zwarte leggen. Opgelet dat hij niet wegspringt. Is net te groot.

Heb nu de hele onderkant los en aan die unit is idd niets te zien verder. Maar ik zet de ring er tussen zal het even invettten met siliconenvet. Maar ik heb het idee dat het water wat aan de voorkant via dat witte gootje onder in de machine terechtkomt ook een de oorzaak zou kunnen zijn.

Bij de foto is duidelijk te zien dat er lekkage is geweest van de pompentop of sump zoals je het zegt. Uit elkaar halen, schoonmaken en ring plaatsen uit modificatie kit..

Hij is weer geinstalleerd en heeft z'n eerste wasbeurt goed doorlopen.
Dank voor alle tips!

Op maandag 24 november 2025 18:31:02 schreef smd:
En wat precies gedaan??

Alles zo goed mogelijk gereinigd en het kitje voor de sump dus een grote ring geplaatst.
Het labyrinth zo goed als mogelijk gereinigd, er zit een kanaaltje naar een kamertje in waar je niet doorheen kunt spoelen. Met een stofzuiger er op kreeg ik er wel wat vuil uit.