benleentje
Golden Member
Op zaterdag 8 november 2025 21:42:16 schreef MNM(tm):
Geen idee hoe je het doet, maar zoals jij het uitlegt, komt het als eenvoudig en duidelijk over! Ik krijg er zin in!Waarschijnlijk is je boek op dezelfde wijze geschreven?
Ja daar ben ik het mee eens.
Maar ik denk ook dat dat komt door hoe verilog is opgebouwd. Maar er zijn wel een een paar dingen die je moet weten.
De vergelijking met c :
Ik wou geen vergelijking maken met C, Maar mee dat er dingen herkenbaar zijn.
Het enige wat ik nu even niet snap is dit.
Ik kan het natuurlijk ook opzoeken maar ik denk ook dat er meer zijn die aich afvragen wat word er mee bedoelt.
if (reset) counter <=0;Ik lees dit als.
Voer een reset uit als counter kleiner of gelijk is aan 0
Maar volgens je uitleg begrijp ik dit:
Als het reset signaal actief is maak counter gelijk aan 0
Wat ik lees is dat er een conditionele voorwaarde wordt gesteld "if (reset)", wat een true of en false kan opleveren. In geval van true wordt de navolgende 'instructie' uitgevoerd: "counter <= 0" (zet waarde 0 in het register met de naam 'counter').
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
we gaan hier verder over logica: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2618538#2618538
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als er iemand een keer (als het ontwerp af is) PCB's gaat leveren en de geprogrammeerde IC's ga ik er ook 1 maken. Zeker als hij zonder PC kan werken.
Misschien kunnen we er tzt een soort van groep project van maken. PCBs en programmeren is voor mij een erg grote stap en geen geschikte apparatuur, maar bv SMD solderen is geen probleem, ik heb genoeg ervaring en apparatuur. Dat kan ik dan bv wel voor anderen doen die daar een probleem mee hebben, dingen testen of afregelen/kalibreren kan ik ook (Ik heb zelfs een Tek 576 als vergelijk) Ik kan ook bv een tutorial/manual schrijven, dat heb ik ook voor een VNA gedaan. Die cursus werd toen in India op een universiteit gebruikt (ze vroegen keurig toestemming). Ik speel al zo'n 15 jaar met curvetraces)
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
het ganse project staat op github en de borden kunnen bij jlcpcb gemaakt worden.
geprogrammeerde ic's zijn niet nodig. De processor en cpld zijn zo gekozen dat je geen kunst en vliegwerk nodig hebt. de USB poort op het bord kan zowel de processor als CPLD laden.
Geen nood aan programmeer dongles.
de processor gebruikt UPDI (seriele poort via de FTDI chip) en gratis software van ATMEL (microchip) om die te laden. De CPLD gebruikt JTAG , ook over de FTDI chip (MPSSE mode). direct te laden vanuit Quartus.
Ik ga een FT2232 gebruiken (2 seriele poorten, ene als UPDI/UART aan de processor, de tweede als JTAG aan de CPLD.
De keuze van de cpu en cpld zijn heel zorgvuldig zo gedaan dat je geen programmers, dongles, pinheaders en weetikveel wat rommel nodig hebt ( die dan weer drivers nodig hebben, niet werken op jouw operating system, of niet de juiste versie zijn. ). Een (echt) FTDI chippie werkt overal.
Ik heb zelf een gloeiende hekel aan die dongles. ik heb er een ganse schuif vol van. J-links, seggers, Keil Ulinks, ST programmers, Hitech xmos en nog een gans pak andere. Allemaal met hun eigen software die alleen werkt met versie xyz op operating systeem abc.. Ik heb ene tijd geleden een tiental seggers weggesmeten. die dingen waren peperduur. maar het zijn oude hardware versies die niet meer ondersteund worden met drivers alleen voor windows 98. kopen kopen en blijven kopen. Gedaan ermee. Als het niet over een seriele poort kan werk ik er niet meer mee. Processors moeten uit de fabriek komen met een usb/uart bootloader. Er zelf ene inflashen is ook weer ene kip-ei probleem.
spuugzat ben ik het.
Het ganse ontwerp is zo in elkaar gezet dat je niks nodig hebt op een soldeerbout na.
allis is 0603 of groter en ik mijd zelfs dingen zoals tssop .Op de processor en cpld na is niks 0.5mm en een paar i/o expanders. allemaal 1.27mm so8 verpakkingen.
de volgende stap nu is een partieel board maken met processor en cpld en een deel van de generator. zodat ik de DAC en analoge blokken kan testen. daarnaa volgt het echte moederbord.
[Bericht gewijzigd door free_electron op (12%)]
En daar ben ik het volledig mee eens. Ik heb ook een bloedhekel aan al die proprietary protocollen en interfaces om een chip iets zinnigs te kunnen laten doen. Het moet met I2C of SPI kunnen. De rest kan de boom in. JTAG vind ik ook een irritante interface.
Ik vind het een zeer mooi project!!